Pagina 6 van 9

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 19.01.2018 - 19:48
door jrkalf
Vandaag weer een dag in de sneeuwkettingen saga...
Helaas kan ik me in deze toch niet de teleurstelling in de "premium pretenties" van Volvo als merk onder stoelen of banken schuiven.
De dealer doet wat ze kan en acht ik ook deels slachtoffer in het beleid van de fabrikant.

Ik heb rond 6 oktober een paar mooie VOLVO sneeuwkettingen onder mijn wagen gekregen; Bestelnummer 31439125. Super kettingen, die als een slof om de band worden gelegd en vervolgens op een velgbout wordt vastgemaakt (zie foto). Officieel staat in de boekjes dat deze past tot ongeveer 245/45R18, maar naar blijkt past deze ook prima om 255/40R19.

Na het verlies van de kettingen kreeg ik al te horen dat Volvo een nieuw bestelnummer aan het artikel had gehangen; 32207328. Deze hadden een levertermijn en zouden vandaag pas gemaakt worden. Hier had ik al een raar gevoel bij; omdat dezelfde sneeuwkettingen toch gewoon pas gemaakt konden worden aan de hand van de ketting die ik nog had. De band van de auto verandert niet, dus het aantal spacers zou hetzelfde zijn. Kom ik er na het afleveren gewoon achter dat ik een compleet andere ketting geleverd heb gekregen door Volvo. Dat is gewoon NIET OK.

Na wat aandringen, en onderzoek door de dealer, kom ik er achter dat ik de eerste keer een onder Volvo naam uitgebrachte "Thule K-Summit" sneeuwketting heb gekregen. Thule K-summit is inmiddels hernoemd naar "König K-SUMMIT K44". Een systeem dat me eigenlijk wel heel goed bevalt (zie mijn eerdere comments over omleggen en centreren van de ketting).

Deze ketting wordt nu dus helemaal niet meer geleverd door Volvo en is een onder Volvo naam uitgebrachte Rud Centrax ketting. Dit is een ketting die vergelijkbaar aan de eerdere kettingen wel vanaf de voorkant van de band opgelegd wordt, maar het vastzetten verschilt enorm. Waar de Thule K-Summit in z'n geheel ineens op de velgbout wordt vastgezet, moet er voor de Centrax ketting eerst een dop met pin worden gemonteerd. Iets wat je in Nederland niet vooraf mag doen. Nagevraagd bij een collega die bij toeval ook vrijwillig agent is (weet vast niet alles, maar had dit even opgezocht). Die wist me te melden dat uitsteeksels als deze verboden zijn omdat ze passanten ernstig kunnen verwonden als ze zo dicht langs de auto komen Het lijkt niet veel, maar eenmaal raak is het inderdaad vast wel heel schadelijk.
Daarnaast vond ik deze post "Rud Centrax ketting" met de daarbij behorende foto's niet heel fijn om te lezen en voor mij een extra reden om geen Rud Centrax Ketting te willen gebruiken.

Als laatste is de tas van de Konig ketting aanzienlijk kleiner dan die van Rud Centrax. Een belangrijk voordeel bij een, tijdens wintersporten, vaak overvol geladen auto.

Dat artikelen door de loop van de tijd veranderen, prima. Maar in eenzelfde seizoen is niet normaal, met nota bene nog geen 3 maanden tijd tussen eerste en tweede bestelling.
De dealer is nog aan het kijken wat er mogelijk is om dit op te lossen; de Rud Centrax zijn bij de dealer op de balie achtergebleven.

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 02.02.2018 - 22:46
door jrkalf
Vandaag mooi de sneeuwkettingen geleverd gekregen. Mede met hulp van de Volvo Dealer die me heeft geholpen een toko te vinden die ze op voorraad heeft, heb ik weer een vers setje op voorraad.
Zie de plaatjes hieronder voor het spelletje "zoek de verschillen".

Verders vandaag weer eens buiten mogen spelen ipv het "7,5km rondje rond de kerk" woon/werk verkeer. Vandaag even een rondje Eindhoven gedaan. Blijft lekker rijden. Ik merk dat als de sensoren niet helemaal schoon zijn, de auto in Pilot Assist iets naar rechts trekt en soms te ver de witte lijn opzoekt. Vaak is het switchen van PA naar ACC en weer terug voldoende, soms moet ik de cruise echt even disablen en weer aanzetten.

Verder rijdt het natuurlijk nog steeds vorstelijk.

Eigenlijk heb ik maar één irritatie en dat is de traffic alert van de radio. Op een of andere manier krijg ik altijd Radio 1 op de FM door en dit lijk ik nergens te kunnen wijzigen, behalve volledig uitzetten. Dat is helaas het gevolg... In Duitsland geen enkel probleem, daar krijg ik netjes de juiste zender, of gewoon netjes de verkeersmeldingen via DAB+. In Nederland, ook al heb ik zowel FM als DAB+ op dezelfde zender afgestemd, er komt altijd NPO R1 door. Heel irritant.

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 03.02.2018 - 15:59
door Hans oet Twent
TA klopt inderdaad. Ik stoor me er verders niet aan. Druk het gelijk weg. Zodra ik de radio in Deutschland via de telefoon ontvang komt de verkeer info vd Deutsch radio er goed door. Dat is dan wel weer plezierig.

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 04.02.2018 - 19:40
door jrkalf
Vandaag de wagen maar weer eens voorzien van wat brandstof. Daarbij lijkt de Tinq brandstof toch tot een slechtere verbranding te leiden dan die van de Shell, Total of BP.
Ik heb de harde cijfers er nog niet bijgepakt, maar de laatste twee keren bij de Tinq getankt en daarbij is het gemiddelde verbruik per kilometer toch ogenschijnlijk een ruime halve liter hoger. Maar kan ook liggen aan het feit dat ik hele stukken op cruise/PA heb gereden in drukke omgevingen. Dus veel remmen/optrekken door de cruise control. De fabrieksopgave is nog niet gehaald.
We gaan dit eens in de gaten houden.

Verder bij de Total maar gelijk even de wagen laten soppen. Dit is wel de beste wasstraat in de regio. De wagen wordt eerst volledig voorbehandeld voordat deze de straat door gaat voor de finishing touches. Zo kan het wagentje er weer een weekje tegen.

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 04.02.2018 - 20:46
door Hans oet Twent
Ik tank altijd Shell. Ooit met een 205 GTI een goedkoper merk getankt. Bijgehouden en bleek dat ik duurder uit was. Vanaf dat moment Shell getankt.

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 04.02.2018 - 21:13
door jrkalf
Hans oet Twent schreef: Ik tank altijd Shell. Ooit met een 205 GTI een goedkoper merk getankt. Bijgehouden en bleek dat ik duurder uit was. Vanaf dat moment Shell getankt.
En het stomme is, de shell is een durp verderup maar 1 centje duurder. Het is alleen 3km verder... :)
Maar vandaag lui, en ook de wasbeurt dus bij de dure Total getankt.

Volgende keer weer sHELL. :bandit:

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 04.02.2018 - 21:19
door Hans oet Twent
jrkalf schreef:
Hans oet Twent schreef: Ik tank altijd Shell. Ooit met een 205 GTI een goedkoper merk getankt. Bijgehouden en bleek dat ik duurder uit was. Vanaf dat moment Shell getankt.
En het stomme is, de shell is een durp verderup maar 1 centje duurder. Het is alleen 3km verder... :)
Maar vandaag lui, en ook de wasbeurt dus bij de dure Total getankt.

Volgende keer weer sHELL. :bandit:
Brandstof 'oorlog' hier al jaren...... Shell zit op zelfde niveau als Tango.

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 09.02.2018 - 21:18
door jrkalf
En toen ging de camper voor een vertroeltelbeurtje van de oppertechneuten bij Volvo Hooftman. Autootje netjes om 08:00 afgeleverd en met de vrouw mee naar huis. Ik had toch geen vervangende auto nodig. Heerlijk gewerkt vandaag.
Ik had om 16:30 nog niets gehoord en om 17:30 gaat de toko bij Hooftman toch wel op z'n einde lopen. Dus hup, met de vrouw in de auto naar Hooftman. Rijdt ze het parkeerterrein op en gaat de telefoon. Volvo Hooftman. Dus ik dacht: excellent timing. Mis poes, u was te pro-actief met uw voorbarige reis naar de dealer!

Al vaker kom ik de vandaag getroffen techneut tegen als "de man" die m'n Volvo onderhoud. Super vent, heeft ook altijd mijn v60 mogen vertroetelen.
Helaas had hij minder nieuws voor me vandaag. Vandaag is het spulletje stukgelopen in de garage. Weinig aan te doen. Het was een software probleem. De enige die ik hiervan de schuld kan geven is de ontwikkelaars bij Volvo. (Vind ik)

Zoals ik het te horen kreeg, worden updates "gestreamed" vanuit de download servers van Volvo, via de monteurslaptop, direct naar de auto. Dat was toch wel het moment waarop ik een grote #WTF uitschreeuwde. Vanuit elke optiek van software design voor mission critical update systemen kan ik hier niet bij. Dit soort dingen moet je eerst lokaal cachen en dan in de auto pushen... want stel je eens voor, je gelooft het bijna niet dat het kan, dat het internet hikt tijdens een update en er tijdelijk uit ligt. Dan zegt de update #krak! en blijkbaar heeft dat ergens iets doen breken in de gehele keten van systemen.

Uiteraard hoorde ik het op het meest lullige moment; Terwijl je net op de stoep staat om je Volvootje weer op te halen.

Maar niet geheel getreurd aan mijn kant. De camper is een weekendje uit logeren bij de helden uit Waddinxveen. Als schrale troost moet ik me een weekendje behelpen in een XC90 T8. Ik kan me vervelender vervoer bedenken...

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 09.02.2018 - 22:13
door Hans oet Twent
Jeetje......

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 09.02.2018 - 23:12
door lint
Dat is een minder plezierige zaak, hopelijk na het weekend weer een werkende auto terug.

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 10.02.2018 - 07:18
door Walter
ai vervelend Jelle. Hopelijk lukt het ze om vandaag alles opnieuw te laden. Denk dat ze dat gister ook geprobeerd hebben, vandaar dat je het laat hoorde. De set up is niet ideaal helaas, ben blij dat je er positief in staat

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 10.02.2018 - 10:24
door jrkalf
Walter schreef: ai vervelend Jelle. Hopelijk lukt het ze om vandaag alles opnieuw te laden. Denk dat ze dat gister ook geprobeerd hebben, vandaar dat je het laat hoorde. De set up is niet ideaal helaas, ben blij dat je er positief in staat.
Joh, als IT'er ben ik helaas gewend dat je tegen dit soort tegenslagen aan kan lopen. Ik begreep van de monteur al dat dit een support case / tijdslot vanuit Zweden wordt waarin men even live moet meekijken op de aangesloten laptop. Het verbaasde me wel te horen dat er zo'n setup gebruikt wordt door Volvo. Het zal vast te maken hebben met illegaal downloaden van firmwares en dat die dan kunnen circuleren op het internet. Ik begrijp dat ze dit tegen willen gaan, maar qua software delivery design moet hier anders mee omgegaan worden. Dit lijkt me verre van ideaal. Hoe dan in een veraf gelegen bananen republiek met slechte internetlijnen. Het lijkt me dat zoiets daar al helemaal moet spelen.

Maar zoals altijd, gaat het niet zo zeer om de tegenslag, maar om de goede ontzorging van de klant. Daar is Hooftman kampioen in. Ik had gelijk een andere auto onder de bips. Ik blijf zo mobiel en we gaan even kijken hoe snel m'n wagentje weer op de rit is.

Die T8 is echt niet vervelend hoor. Ik mis alleen de camera's; wat went het rijden op camera's snel.

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 10.02.2018 - 14:10
door CH Racing M900
Ik heb eind januari een identieke ervaring gehad.
Nieuwe (grote) update liep steeds vast. Reden onbekend. Ik kon mijn auto ook de dag erop pas weer terug halen. Zag wel nieuwe dingen in mijn display en dat is dan wel weer leuk. Wat me oa opviel is dat de batterij ineens een capaciteit liet zien van 39 km in plaats van 33 km. Was ik erg blij mee. Helaas duurde die vreugde maar één dag...
Nu weer keurig 33 km in de display. Effectief een km of 20-22. Het is wat het is...

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 11.02.2018 - 15:25
door bjornj
Ga binnenkort ook op de 30.000km beurt met de T8.
Heb momenteel ook een aantal bugs zitten in de software. Vooral naar media en Apple CarPlay toe maar ook naar het openen en sluiten, zo werkt de voetkick niet meer sinds laatste update.

Ik vind het wel raar dat jij maar 33km ziet als actieradius. Ik heb er 40 en als ik op pure zet zelfs 45 en deze zijn enkel bij vriestemperaturen niet haalbaar. Bij normale rijstijl en temperaturen klopt het aantal km. Dit in tegenstelling tot onze bmw 330e.

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 11.02.2018 - 16:13
door CH Racing M900
Ik heb een XC90 T8. Heeft vanaf dag één nooit een grotere range gehad dan 33 km (aangegeven).

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 11.02.2018 - 17:05
door D5R-Design
Dat is niet zo mooi Jelle..
Tijdelijk niet verkeerd om een XC90 mee te krijgen maar ik heb ook liever mijn V90 terug als een duracell XC90.
Bij mijn was ook tijdens de laatste update ook wat bitjes omgevallen. Het heeft 2 software aanpassing nodig gehad voordat alles weer functioneerde...

Jongens met de XC 90 kunnen jullie de discussie over de afstand van de batterij voort zetten in jullie eigen topic...
Sorry Jelle dat ik me er mee bemoei.

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 12.02.2018 - 09:07
door jrkalf
Niks mis met een duracelletje hoor. Gaat als de brandweer als het nodig is. Maar inderdaad, dit is een onderwerp van fossiele brandstof. Al het batterij geleuter mag zich beperken tot de accu en batterij van de Volvo On Call.

Ik mis eigenlijk maar 2 dingen in die xc90: camera en HUD. Raar maar waar, ik ben toch wel verknocht aan de hud. Niet meer zo vaak naar beneden kijken op het tellerhuis, heerlijk!
Verders een prima weekend gehad. Nu even wachten tot de mannen m'n wagentje weer gefixt hebben.

Bij mij is het inmiddels ook weer 8 maanden geleden dat de auto aan de software stekker heeft gelegen. Er waren inderdaad flink wat updates zo ik begreep.

Ik verwacht voor 16:00 wel een belletje, anders bel ik wel. Ik ga niet nog een keer te pro-actief handelen door alvast even langs te rijden. :D

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 12.02.2018 - 16:43
door Hans oet Twent
jrkalf schreef:Ik verwacht voor 16:00 wel een belletje, anders bel ik wel. Ik ga niet nog een keer te pro-actief handelen door alvast even langs te rijden. :D
UND??????

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 12.02.2018 - 20:24
door jjdegroot83
Ja, Jelle.....zien we hem morgen weer langs de weg staan in Den Haag? :D

Re: De Platte Camper

Geplaatst: 12.02.2018 - 20:28
door jrkalf
Uiteraard werd ik net voor 16:00 verrast door een belletje. Het was een uitermate ongewenst probleem wat men had opgelopen. Het heeft ze toch nog een halve werkdag gekost om de paardjes in 't vooronder van de koets weer in het gareel te krijgen.

Nu is het even kijken waar ik wel / niet tevreden over ben met de update. Het eerste wat me opviel is dat de dorpel verlichting maar een seconde of 10 aanblijft en dan uitvalt? Dus even alle verlichtingsshow instellingen nalopen om te zien of er wat verandert is.
Daarnaast even de auto in de gaten houden waar het gaat om het start/stop systeem. De accu zal mogelijk wat leeg getrokken zijn met al die updates; Wat dan weer vreemd is, omdat de druppellader er altijd in de garage op gaat. Maar het startstop systeem leek niet te fungeren.

Verders weer blij dat de paardjes zich weer gedragen en alles verder OK lijkt.