V60 B4 R design MY 22 7dct - review
Geplaatst: 03.08.2022 - 09:33
Na 6 maanden en de afgelopen 3 weken een vakantie naar Spanje waarbij er ruim 4000km op de teller is gezet.
Wat viel er op bij deze lange rit.
De heenweg ging van huis naar Limoges, dag twee naar Girona en dag drie naar de bestemming in Moraira.
Terug via Andora naar Limoges en dag twee naar huis.
Comfort:
Dit is en logisch ook een heel sterk punt van de auto. Ik vind de comfort/sportiviteit balans bijna perfect voor een gezins auto.
Instelbare dempers had ik graag gehad. 1 stand iets softer dan nu en 1 ietsje harder. Maargoed die optie was er niet.
Interieur is heerlijk stil, stoelen zijn fantastisch en op de achterband vonden de kinderen het prettiger zitten dan in de passat, ondanks dat ie iets ruimer is.
Maar vooral de achterband vonden ze prettiger zitten. De leuningen staan behoorlijk schuin, merkte ik ook bij het inpakken van de auto. In de passat stond de band rechter.
Mijn vrouw is nogal gevoelig voor hard blazende airco's. Mijn 508 deed dat heel erg, de passat al minder en deze al helemaal. Ook bij 35 graden en vol de zon erop is het echt heel snel koel in de auto.
Ik heb als het buiten heel warm is de tempratuur altijd op 22 graden staan, niet extreem laag. Maar toch.
Verbruik:
Ondanks dat ik dit niet zelf hoef te betalen was dit wel bijzonder. Ik vind hem echt extreem zuinig!
Gemiddeld in de vakantie 7.2/100km met een fiets achterop waarbij het zadel en stuur boven de auto uitsteken en de hoge wielen van de fiets ook net even buiten de auto steken.
Met mijn passat 1.6tdi sedan redde ik dit niet en zat ik rond de 7.8/100km.
Ik rijd gemiddeld zo''n 10 tot 20km boven de maximum snelheid op de snelweg uitgezonderd de steden anders krijg ik straks een hele doos enveloppen.
Het verbaasde me! op de heenweg met de beperkte snelheid in Nederland en Belgie stond het verbruik na Parijs op 6.5/100km
Je merkt wel dat het boven de 120 a 125 heel hard gaat met het verbruik, maar dat is niet nieuw.
Ook in het zeer stijle Moraira. 10 tot 20% is daar heel normaal en korte ritten van 5 a 6km werd het niet slechter dan 10/100.
Vermogen:
Ik heb destijds voor een relatief kale V60 gekozen waardoor ik de B4 kon leasen en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. Alleen een dakje, geblindeerde ramen en reserve wiel.
In hoeverre je van een R design van kaal kan spreken. Hij is altijd vlot genoeg en bij elk toerental is er koppel en loopt de motor mooi.
Heerlijk!!!! Hiervoor heb ik nooit meer dan 125pk gehad. Daar irriteerde ik me altijd wel aan. Vermogen is toch ook comfort.
De 14 electro paarden of beter de 50nm helpt hier behoorlijk bij.
Viel er ook nog wat tegen........ Ja:
De ruimte in de kofferbak is beperkter dan in de passat sedan. Daar kon echt behoorlijk meer in.
Ik stapel niet op dus het dekje moet wel dicht kunnen, daar mag best een bult in, maar ik ga niet tot het plafond.
Als we volgend jaar naar een land gaan waar het ook koud kan zijn, gaat de dakkoffer mee.
We hadden nu per persoon 1 lange broek en dun truitje bij ons.
Maargoed, dit had ik natuurlijk bij de aanschaf ook al wel gezien en vind ik ook niet zo'n punt.
Door het chiptekort heb ik alleen parkeersensoren achter. Deze zijn niet best en vrij traag.
Dat was op de passat veel beter. Maargoed, daar kan ik wel mee leven.
Heb je de mogelijkheid en vind je dit belangrijk, neem minimaal de camera achter of 360.
De grootste ergenis blijft De start/stop die niet uit kan.
Bij een stilstand doe ik bijna altijd de pook twee keer naar achter.
Daarnaast dat de bak in eco en comfort nog net ff wat aan de trage kant is.
De gasresponse is met de E motion meer dan prima, gewoon uitstekend.
Die zorgt er wel weer voor dat je het ietwat trage van de bak merkt.
Hij hangt wat afstandelijk aan het gas, dat is het eigenlijk. Maargoed ook bij normaal en vlot gebruik heb je daar eigenlijk geen last van.
Een brandstof motor wordt nou eenmaal nooit een EV.
De andere kant is in de vakantie reed ik in een Cupra diesel met DSG.
En dat is toch hele andere koek. Daar zit een turbo gat niet normaal, de auto gaat wel meteen ietsje versnellen, maar het duurt lang voordat je vermogen hebt.
Hij schkeld pas terug het het bv omhoog echt niet meer gaat. Dat herkende ik weer van de passat.
Maw de Volvo is gewoon stukken beter, maar daardoor merk je ook sneller een tekortkoming.
Wat viel er op bij deze lange rit.
De heenweg ging van huis naar Limoges, dag twee naar Girona en dag drie naar de bestemming in Moraira.
Terug via Andora naar Limoges en dag twee naar huis.
Comfort:
Dit is en logisch ook een heel sterk punt van de auto. Ik vind de comfort/sportiviteit balans bijna perfect voor een gezins auto.
Instelbare dempers had ik graag gehad. 1 stand iets softer dan nu en 1 ietsje harder. Maargoed die optie was er niet.
Interieur is heerlijk stil, stoelen zijn fantastisch en op de achterband vonden de kinderen het prettiger zitten dan in de passat, ondanks dat ie iets ruimer is.
Maar vooral de achterband vonden ze prettiger zitten. De leuningen staan behoorlijk schuin, merkte ik ook bij het inpakken van de auto. In de passat stond de band rechter.
Mijn vrouw is nogal gevoelig voor hard blazende airco's. Mijn 508 deed dat heel erg, de passat al minder en deze al helemaal. Ook bij 35 graden en vol de zon erop is het echt heel snel koel in de auto.
Ik heb als het buiten heel warm is de tempratuur altijd op 22 graden staan, niet extreem laag. Maar toch.
Verbruik:
Ondanks dat ik dit niet zelf hoef te betalen was dit wel bijzonder. Ik vind hem echt extreem zuinig!
Gemiddeld in de vakantie 7.2/100km met een fiets achterop waarbij het zadel en stuur boven de auto uitsteken en de hoge wielen van de fiets ook net even buiten de auto steken.
Met mijn passat 1.6tdi sedan redde ik dit niet en zat ik rond de 7.8/100km.
Ik rijd gemiddeld zo''n 10 tot 20km boven de maximum snelheid op de snelweg uitgezonderd de steden anders krijg ik straks een hele doos enveloppen.
Het verbaasde me! op de heenweg met de beperkte snelheid in Nederland en Belgie stond het verbruik na Parijs op 6.5/100km
Je merkt wel dat het boven de 120 a 125 heel hard gaat met het verbruik, maar dat is niet nieuw.
Ook in het zeer stijle Moraira. 10 tot 20% is daar heel normaal en korte ritten van 5 a 6km werd het niet slechter dan 10/100.
Vermogen:
Ik heb destijds voor een relatief kale V60 gekozen waardoor ik de B4 kon leasen en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. Alleen een dakje, geblindeerde ramen en reserve wiel.
In hoeverre je van een R design van kaal kan spreken. Hij is altijd vlot genoeg en bij elk toerental is er koppel en loopt de motor mooi.
Heerlijk!!!! Hiervoor heb ik nooit meer dan 125pk gehad. Daar irriteerde ik me altijd wel aan. Vermogen is toch ook comfort.
De 14 electro paarden of beter de 50nm helpt hier behoorlijk bij.
Viel er ook nog wat tegen........ Ja:
De ruimte in de kofferbak is beperkter dan in de passat sedan. Daar kon echt behoorlijk meer in.
Ik stapel niet op dus het dekje moet wel dicht kunnen, daar mag best een bult in, maar ik ga niet tot het plafond.
Als we volgend jaar naar een land gaan waar het ook koud kan zijn, gaat de dakkoffer mee.
We hadden nu per persoon 1 lange broek en dun truitje bij ons.
Maargoed, dit had ik natuurlijk bij de aanschaf ook al wel gezien en vind ik ook niet zo'n punt.
Door het chiptekort heb ik alleen parkeersensoren achter. Deze zijn niet best en vrij traag.
Dat was op de passat veel beter. Maargoed, daar kan ik wel mee leven.
Heb je de mogelijkheid en vind je dit belangrijk, neem minimaal de camera achter of 360.
De grootste ergenis blijft De start/stop die niet uit kan.
Bij een stilstand doe ik bijna altijd de pook twee keer naar achter.
Daarnaast dat de bak in eco en comfort nog net ff wat aan de trage kant is.
De gasresponse is met de E motion meer dan prima, gewoon uitstekend.
Die zorgt er wel weer voor dat je het ietwat trage van de bak merkt.
Hij hangt wat afstandelijk aan het gas, dat is het eigenlijk. Maargoed ook bij normaal en vlot gebruik heb je daar eigenlijk geen last van.
Een brandstof motor wordt nou eenmaal nooit een EV.
De andere kant is in de vakantie reed ik in een Cupra diesel met DSG.
En dat is toch hele andere koek. Daar zit een turbo gat niet normaal, de auto gaat wel meteen ietsje versnellen, maar het duurt lang voordat je vermogen hebt.
Hij schkeld pas terug het het bv omhoog echt niet meer gaat. Dat herkende ik weer van de passat.
Maw de Volvo is gewoon stukken beter, maar daardoor merk je ook sneller een tekortkoming.