EVV schreef:
Helaas, dan ben je er toch niet uit, pingelen is het spontaan ontbranden van de brandstof op willekeurige plaatsen in de verbrandings kamer als gevolg van warmte, niet door de bougie
Onder voorbehoud dat Iroll niet weet waar hij over praat én ook de uitleg waar hij naar verwijst niet klopt, houd ik het er toch maar op dat ik er wèl ben uitgekomen. In de tussentijd heb ik er veel over gelezen waaronder
dit , (de link die door Iroll werd aangegeven) en daar staat in het begin toch heel duidelijk het volgende te lezen:
Detoneren treedt op nadat de vonk door de bougie is afgegeven en onderscheidt zich daardoor van de zogenaamde “zelfontsteking”, welke laatste spontaan gebeurt en verderop wordt behandeld.
Tijdens de ontbranding van het brandstofmengsel door een vonk van de bougie ontstaan bij detoneren meervoudige vlamfronten
en dat is toch iets anders dan hetgeen jij nu beweert......
niet door de bougie !
Zoals bij vele technische discussies zullen er ook in dit geval wel meerdere 'waarheden' zijn en zul je dus een keuze moeten maken. De 'waarheid' waar ik nu voor gekozen heb klinkt mij zeer plausibel in de oren en sluit bovendien aan bij dat wat ik er al wel over wist !
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.