V Power van Shell

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
DawnBlueED
5th Gear member

Maar dat is toch het mooie, dat we er van leren :)

Dat er bij het gebruik van brandstof met een lager octaangetal een beperking is in het kiezen van het optimale ontstekingstijdstip blijft dacht ik wel overeind.

En om nog even terug te koppelen naar een andere tak van de discussie; ik lees dat er ook motoren in productie zijn die gebruik maken van directe benzine inspuiting. o.a. bij Alfa, Ferrari en Porsche, maar ook de Mercedes 300 SL had het blijkbaar al in 1955 volgens dit artikel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection
EVV
5th Gear member

gsx750r schreef:Ik ben er uit ! :P

Terug naar het begin en weer eens aandachtig alles bestudeerd over de verschillende soorten inspuiting bij zowel benzine- als dieselmotoren.
En ............ me gerealiseerd dat ik pingelen uitsluitend associeerde met een te vroege ontsteking a.g.v. zelfontbranding veroorzaakt door bijv. koolaanslag e.d. Dat detonatie/pingelen optreedt bij de ontsteking door de bougie .............nooit meer aan gedacht ! (ja ho even, ik ga hier natuurlijk niet toegeven dat ik dat gewoon niet wist !)

Hoe dan ook, wéér een hiaat in mijn technische kennis gedicht. Op naar het volgende :lol:

Trouwens geef mij maar straalmotoren :roll: :roll:

Rob
Helaas, dan ben je er toch niet uit, pingelen is het spontaan ontbranden van de brandstof op willekeurige plaatsen in de verbrandings kamer als gevolg van warmte, niet door de bougie. Maar omdat het verbranden een proces is, en niet iets dat ik een oneindig korte tijd optreed, kan je als het ware merdere ontstekingsbronnen krijgen. Door nu 1 van die bronnen wat later te laten ontstaan, zou de temperatuur lager moeten worden.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Iroll
6th Gear member

Trouwens geef mij maar straalmotoren
Die zitten er ook aantekomen!
Maar deze waren er al veel eerder.
945i
8th Gear member

EVV schreef: Door nu 1 van die bronnen wat later te laten ontstaan, zou de temperatuur lager moeten worden.
Dit was net het missende deel in mijn snapmodus..Thnks.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

EVV schreef: Helaas, dan ben je er toch niet uit, pingelen is het spontaan ontbranden van de brandstof op willekeurige plaatsen in de verbrandings kamer als gevolg van warmte, niet door de bougie
Onder voorbehoud dat Iroll niet weet waar hij over praat én ook de uitleg waar hij naar verwijst niet klopt, houd ik het er toch maar op dat ik er wèl ben uitgekomen. In de tussentijd heb ik er veel over gelezen waaronder dit , (de link die door Iroll werd aangegeven) en daar staat in het begin toch heel duidelijk het volgende te lezen:

Detoneren treedt op nadat de vonk door de bougie is afgegeven en onderscheidt zich daardoor van de zogenaamde “zelfontsteking”, welke laatste spontaan gebeurt en verderop wordt behandeld.
Tijdens de ontbranding van het brandstofmengsel door een vonk van de bougie ontstaan bij detoneren meervoudige vlamfronten

en dat is toch iets anders dan hetgeen jij nu beweert......niet door de bougie !

Zoals bij vele technische discussies zullen er ook in dit geval wel meerdere 'waarheden' zijn en zul je dus een keuze moeten maken. De 'waarheid' waar ik nu voor gekozen heb klinkt mij zeer plausibel in de oren en sluit bovendien aan bij dat wat ik er al wel over wist !

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Iroll
6th Gear member

Helaas, dan ben je er toch niet uit, pingelen is het spontaan ontbranden van de brandstof op willekeurige plaatsen in de verbrandings kamer als gevolg van warmte, niet door de bougie.
Dit klopt niet, pingelen waar we het hier over hebben ontstaat wel vlak na de vonk van de bougie. De schokgolf van de explosie comprimeerd het nog niet ontbrande deel van de (laag octaan) benzine. Deze explodeerd ook en daardoor botsen de 2 schokgolven en dat is pingelen wat hier bedoelt wordt. Oplossing is ontsteking te verlaten of een hoger octaan gehalte benzine tanken
Pingelen waar jij het over hebt veroorzaakt door een hittebron is nadieselen wat ook wel pingelen wordt genoemd. Oplossing daarvan is de hittebron weg te nemen zoals bijv. een te hete hittegraad bougie, koolaanslag verwijderen.
DawnBlueED
5th Gear member

Iroll schreef:
Trouwens geef mij maar straalmotoren
Die zitten er ook aantekomen!
Maar deze waren er al veel eerder.
En deze ook nog
http://en.wikipedia.org/wiki/ThrustSSC
DawnBlueED
5th Gear member

Mag ik ook nog even zeuren over octaangetal en octaangehalte?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaan
http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzine
EVV
5th Gear member

De vonk van de bougie ontsteekt de brandstof rondom de bougie, waarna er een gelijkmatige verbranding ontstaat door de verbrandingsruimte, beginnende bij de bougie. Bij pingelen spontaan er op een andere plaats in de verbrandingsruimte ook ineens een ontbranding, deze twee "branden" (of misschien zelfs meer) gaan botsen, dat wil je dus niet.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Battlecruiser
8th Gear member

En de V-Power van Shell?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Battlecruiser schreef:En de V-Power van Shell?
Wil je a.u.b. wel On-Topic blijven ! :lol: :lol: :lol: :lol:

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
945i
8th Gear member

Tja, wel meegaan in de ontwikkeling van een discussie... Daar leer je misschien iets van.
Battlecruiser
8th Gear member

Het was een nette manier van mij om van dat gemiemui over al dat geflikker en geflakker in de cilinders af te wezen en een poging te doen om tot jullie door te laten dringen dat het onderwerp helemaal afgedwaald was van het oorspronkelijke topic.

Dus graag weer: on topic of topic closed.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
945i
8th Gear member

Tja, als je nu nog niet weet wat V-power is dan vrees ik toch het ergste, de rest van de discussie is heel relevant als het gaat om (premium) brandstoffen en hun uitwerking in een motor... Als het je niet interesseert is er altijd de mogelijkheid iets anders te gaan doen of lezen.
Battlecruiser
8th Gear member

Misschien moet je gewoon een ander topic openen voor deze discussie.
Volvo Rules the Road
945i
8th Gear member

Ja, misschien.
Misschien moet je een topic als dit zich gewoon laten ontwikkelen en op zijn beloop laten, als het niet meer over brandstoffen gaat kan je altijd nog iets doen.
En met jouw inbreng bereik je misschien nog je doel ook..... :roll:
EVV
5th Gear member

Shell V-Power heeft behalve dat er extra spul aan toegevoegd die een reinigende werking hebben, een hogere octaangetal, waardoor het mengsel beter bestand is tegen spontane zelfontbranding. Hierdoor kan de ontsteking net wat eerder worden gezet, waardoor er wat meer rendement uit de brandstof gehaald kan worden.

Zo weer on-topic?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
945i
8th Gear member

Met de toevoeging.. dat het aan te bevelen is meerdere malen achter elkaar dit spul te tanken voor het meeste effect. Het meest effectief vanaf nieuw.
Natuurlijk gaat dit op voor alle premiums..
Rick H
3rd Gear member

ik had begrepen dat het "extra spul" bij V power 1 liter op 10.000 liter is (1 tank wagen) hoe krijg je dan van std ron 95 ineens ron 97 of 98 ??

volgensmij is V power gewoon RON 95
MY07 Volvo S80 4.4 V8 AWD Geartronic
Black Sapphire metallic - Summum - Off Black Leder - 18” Zubra - Premium sound - RTI -
Keyless drive - PDC V+A - BLIS - Adaptieve Bi-Xenon - etc...

MY06 Volvo S60 2.0T Aut.
Sports-Edition - Silver - Off Black Leder - Bodykit - 18” Eudora (zomer) - 17” Otrera (winter) - HU850 Premium sound - RTI - PDC - etc...
945i
8th Gear member

Ze geven zelf aan dat het 97ron is...
http://www.shell.nl/home/content/nld/pr ... /overview/

Kassa had geen tijd meer om het tegendeel ook nog even wetenschappelijk te bewijzen.
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”