Pagina 7 van 13
Geplaatst: 04.01.2011 - 18:15
door ferdy
dumpvalve, turbo en drukmeter zijn inmiddels besteld
Geplaatst: 04.01.2011 - 18:42
door B-lennium
JUIST!

begon het weer te jeuken?
Welke types / modellen heb je besteld? ik heb net mn Tial mv-s binnen, mooi product!
Geplaatst: 04.01.2011 - 19:24
door ferdy
Ja echt ik zit al een half jaar te aarzellen en elke keer dat ik jou topic zie begint het turbo gevoel weer op te komen haha

. Ik ga weer ongeveer voor dezelfde setup, echter probeer ik eerst een internal wastegate... Het zou goed moeten kunnen gaan met een t3 t4 turbo. Tial maakt zeer mooie spulletjes

!!
Waar heb jij je intercooler vandaan Bas?
Geplaatst: 04.01.2011 - 22:00
door B-lennium
Ik heb een intercooler van marktplaats (kerel uit heerlen) 60cm breed 40cm hoog (+/-).
Ik twijfel eraan of ik niet beter een lagere intercooler had kunnen kopen, nu heeft mn radiator weinig tot geen lucht stroom.... met de dikke electrische fan red hij het nu wel. maar ik weet niet wat het wordt in de zomer.
Geplaatst: 07.01.2011 - 18:29
door ferdy
Die gedachte had ik vorig jaar ook, mijn motor werd ook beduidend warmer. Je gaat natuurlijk alleen trappen met de auto rijdend dus waarschijnlijk heb je dan wel voldoende luchtstroom (?) Heb je de siliconen verbindingsstukken van een webshop? Ik heb sinds kort wel een radiator op de kop getikt die volledig uit koper gemaakt (en dus loodzwaar) is.
Geplaatst: 07.01.2011 - 19:47
door Botje
Van een radiator wordt de auto inderdaad wel warm. Zou dan toch voor een radiateur gaan. (sorry, te flauw)
Geplaatst: 07.01.2011 - 19:50
door ferdy
Van een radiator koelt een cv ketel toch ook af

!
Geplaatst: 07.01.2011 - 19:54
door Botje
Dat klopt idd. maar voor de auto is het koelvermogen wat te laag. Of je moet er heel veel koelvinnen op solderen. Kan altijd...
(Ik zal je topic niet verder vervuilen. Excuus)
Geplaatst: 08.01.2011 - 00:45
door B-lennium
ferdy schreef:) Heb je de siliconen verbindingsstukken van een webshop?
Ik heb mn siliconen spullen bij biesheuvel gekocht
http://www.biesheuvel.nl/store/group/50 ... ne_slangen
Volgens mij zijn alle 'originele' radiatoren van koper? die van mij tenminste wel. als ik in de zomer koelings problemen krijg slijp ik de intercooler in de lenkte doormidden, met de boost vol erop is de inlaat temperatuur 18graden hoger als de buiten temp, niet verkeerd dacht ik zo!
Geplaatst: 08.01.2011 - 11:28
door ferdy
bedankt voor de link, mijn andere radiatoren zijn een stuk lichter en zijn vervaardigd uit messing. Die boost temp is niet gek
Ik probeer eerst de internal wastegate ivm de ruimte en als het niet goed gaat werken komt er alsnog een external wastegat op. Ik hergebruik mijn oude spruitstuk ivm tijd.

Mooi K&N luchtfiltertje

grote dumpvalve met rubber seals, deze waren niet aanwezig in mijn vorige dumpvalve
En voor de turbo moet ik de wasteactuator iets verlassen zodat hij niet tegen m'n chassis aanloopt.
boostmeter

Geplaatst: 08.01.2011 - 12:00
door Boele
Gaaf! Ben benieuwd1
Geplaatst: 09.01.2011 - 01:12
door B-lennium
leuk he, mooie spulletjes kopen!
Mijn Downpipe (oude foto)
Ik heb vandaag mn wastegate gemonteerd, hij zit boven op de collector alles is klaar volgende week weer in elkaar zetten!
Geplaatst: 09.01.2011 - 11:28
door ferdy
aha dat ziet er netjes uit, ik zie dat jij ook een oil catch can gebruikt. Loos jij je cartergassen onder de motorkap of heb je nog een aansluiting voor onderdruk bij je luchtfilter zitten?
Ik zit te denken om 2 aansluitingen voor carterontluchting te gebruiken, een po het spruitstuk zoals standaard, alleen met een remvaccuum klepje er tussen zodat de boost niet de keerringen eruit kan drukken. En een tweede aansluiting die via een oil catch can aan m'n luchtfilter wordt verbonden. Ik vrees namelijk dat ik anders weer last ga krijgen van lekkende keerringen door een te hoge carterdruk..
Zo'n V-band aansluiting op je Downpipe is ook prachtig hé!
Ps. ik mag trouwens ook wel aardig gaan frezen aan me interne wastegate om boostcreep te voorkomen :roll:

Geplaatst: 09.01.2011 - 14:34
door B-lennium
ik heb nu een tijdelijke catch can gemaakt van een stuk intercoolerbuis, nu zit er een klein filtertje bovenop en loost de dampen onder de motorkap (valt heeel erg mee) hierdoor geen overdruk. Ik wil een betere can maken waarbij er wel onderdruk uit het inlaattraject gebruikt wordt.
Ik heb een dubbele terugslag klep richting de rembekrachtiging om te voorkomen dat ik geen remkracht heb.
Bij mijn turbo was een 24mm interne wastegate niet voldoende, als je toch de Tial al hebt kun je beter die gebruiken, scheelt ook veel turbulentie in de uitlaat = betere spool
p.s. is dit een garrett turbo?
Geplaatst: 09.01.2011 - 18:55
door ferdy
Nee een chinese turbo, ik verwacht niet zo heel veel meer met die wagen te rijden. Dus een nieuwe garrett vond ik zonde van het geld. M'n oude turbo spullen had ik destijds allemaal verkocht dus ik ben nu opnieuw aan het shoppen

M'n tial imitatie wastegate heb ik ook niet meer dus..

Geplaatst: 09.01.2011 - 23:35
door B-lennium
Ik zou toch uitkijken met die imitatie spullen, straks kost het je nog een blok...
Geplaatst: 10.01.2011 - 10:50
door ferdy
Ik heb meerdere verhalen gelezen over uit mekaar geklapte ebay turbo's, in het ergste geval moeten er stukjes impeller uit de intercooler gevist worden. M'n vorige turbo en wastegate was ik overigens heel tevreden over, ze zijn natuurlijk wel veel gevoeliger voor abuse, ik verwacht zolang ik niet het onderste uit de kas haal en het spul wel even mee wil. Offcoarse blijft het een risico mgoed

Geplaatst: 21.01.2011 - 11:41
door ferdy
ferdy schreef:Mischien is het te wijten aan de ontsteking van megasquirt, ik merkte namelijk dat de auto af en toe een beetje schokte. Vooral merkbaar met lage toeren en lage snelheid. Alsof er een paar vonken mislukte, hier had ik met de 123 ignition geen last van. Al met al erg jammer, voorlopig eerst maar eens zorgen dat de auto weer rijdt op injectie.
en bijna een jaar later blijkt dat het schokken hoogstwaarschijnlijk te wijten is aan een te vroege ontsteking :roll: Heb inmiddels een setje bobines besteld voor wasted spark configuratie:)
Geplaatst: 21.01.2011 - 16:22
door B-lennium
Vroege ontsteking zorgt ook voor extra hitte (zie mijn red-hot spruitstuk verhaal)
Hoe ben je daar zo achter gekomen? Ik moet zeggen dat ik de onsteking ook 'gok' +/- 14graden stationair en 36graden max vervroeging. in het boost gebied vervolgens per 2psi boost 1 graden minder onsteking.
Geplaatst: 21.01.2011 - 22:24
door ferdy
Ik ben even opnieuw begonnen en alle settings nagelopen. Onder andere bleek m'n krukaspositie 6 graden verkeerd geprogammeerd te zijn, ik weet niet of dit ook zo was met de turbo vorig jaar... En tijdens het rijden heb ik tussendoor de volledige map door 2 gedeeld, en voila het probleem is heel veel minder aanwezig.
Ik denk dat je waardes voor je map wel oke zijn. Ik vraag me alleen af of we niet te veel gaan vervroegen in het deellast gebied.
Volgens mij zit je daar wel goed mee, ik ben momenteel ook aan het proberen om de curves uit de 123 te lezen. Alleen wel een hoop meetwerk (instellen op toeren brengen en aflezen) omdat maker te flauw is om ze te sturen, de koekerd. (onder andere voor benzine, LPG en C en K nokkenas

)