Pagina 7 van 8

Geplaatst: 07.11.2011 - 12:08
door diesel01
Oceanracer schreef:Toen Alex eens bij mij in de auto zat, vond hij inderdaad dat ik reed als een oud wijf. Ik heb zelf nog niet bij hem in de auto gezeten, maar gezien zijn opmerking kan ik mij wel iets voorstellen van zijn manier van optrekken. :lol:
Ik zag op de meeting in Spier ook een soortgelijke V70 als een bad out of hell vertrekken :lol:
Doorgaans zegt bandslijtage veel over rijstijl.

Geplaatst: 07.11.2011 - 23:05
door Gast
Oceanracer schreef:Toen Alex eens bij mij in de auto zat, vond hij inderdaad dat ik reed als een oud wijf. Ik heb zelf nog niet bij hem in de auto gezeten, maar gezien zijn opmerking kan ik mij wel iets voorstellen van zijn manier van optrekken. :lol:
:P :P :P
Heb ik dat gezegd? "Oud wijf" :oops: Dan heb je ook echt zo gereden, want dat zeg ik niet snel.... :lol: :lol:
Het klopt ook dat mijn rechter voet heel soms onderin te vinden is, altijd maar heel even.
Ook mijn vrouw kan er wat van. "heerlijk die automaat bij de verkeerslichten, weer zo'n petje weggereden", zegt ze dan. :P

Geplaatst: 07.11.2011 - 23:07
door Gast
diesel01 schreef:
Oceanracer schreef:Toen Alex eens bij mij in de auto zat, vond hij inderdaad dat ik reed als een oud wijf. Ik heb zelf nog niet bij hem in de auto gezeten, maar gezien zijn opmerking kan ik mij wel iets voorstellen van zijn manier van optrekken. :lol:
Ik zag op de meeting in Spier ook een soortgelijke V70 als een bad out of hell vertrekken :lol:
Doorgaans zegt bandslijtage veel over rijstijl.
Bad out of hell?
Ikke? Vast niet.....

Geplaatst: 08.11.2011 - 01:15
door Thijs
945i schreef:Dan is jouw auto dus eerst onbestuurbaar als je grip verliest door aquaplaning oid. :)
Ik snap je niet?

Geplaatst: 08.11.2011 - 09:08
door Oceanracer
Whahaha, niet met zo veel woorden, hoor Alex. Maar je vroeg je wel af, waarom ik geen toeren maakte met dat ding. Daar konden ze echt wel tegen. :D

Geplaatst: 08.11.2011 - 10:00
door 945i
Thijs schreef:
945i schreef:Dan is jouw auto dus eerst onbestuurbaar als je grip verliest door aquaplaning oid. :)
Ik snap je niet?
Ik weet niet hoe je Tsjechisch is tegenwoordig Thijs, Maar met plaatjes kijken kom je ook al een eind op deze site. ;)

http://www.zbynekmlcoch.cz/informace/te ... uaplaningu

Geplaatst: 08.11.2011 - 11:48
door diesel01
AlexV70 schreef:
diesel01 schreef:
Oceanracer schreef:Toen Alex eens bij mij in de auto zat, vond hij inderdaad dat ik reed als een oud wijf. Ik heb zelf nog niet bij hem in de auto gezeten, maar gezien zijn opmerking kan ik mij wel iets voorstellen van zijn manier van optrekken. :lol:
Ik zag op de meeting in Spier ook een soortgelijke V70 als een bad out of hell vertrekken :lol:
Doorgaans zegt bandslijtage veel over rijstijl.
Bad out of hell?
Ikke? Vast niet.....
Ik zat nog een bakje binnen te doen toen ik een Volvo zag weg stuiven 2 minuten nadat jij was weg gegaan.
Het zal wel iemand anders zijn geweest. :wink:

Geplaatst: 08.11.2011 - 14:18
door Oceanracer
Onder het mom van meten is weten, heb ik het net even nagekeken.

Mijn huidige voorbanden stammen uit 2007. Deze hebben tot en met 2009 zo'n 20.000 km achterop gezeten. Nu zitten ze ongeveer 12.000 km voorop en er zit nog 4 tot 5 mm profiel op, afhankelijk van welke groef ik meet.

De huidige achterbanden zitten er sinds het vroege voorjaar van 2010 op en hebben nog 7 mm profiel na de genoemde 12.000 km.

Dit alles met de voorgeschreven bandenspanning van 30 en 31 PSI met Michelin PSII en de km's op winterbanden zijn verrekend.

Geplaatst: 08.11.2011 - 14:33
door Thijs
945i schreef:
Thijs schreef:
945i schreef:Dan is jouw auto dus eerst onbestuurbaar als je grip verliest door aquaplaning oid. :)
Ik snap je niet?
Ik weet niet hoe je Tsjechisch is tegenwoordig Thijs, Maar met plaatjes kijken kom je ook al een eind op deze site. ;)

http://www.zbynekmlcoch.cz/informace/te ... uaplaningu
Ik snap de plaatjes John, maar nog steeds de reactie niet? Ik heb rond de 5 mm profiel, daar mankeert toch niet zo veel aan? :oops:

Geplaatst: 08.11.2011 - 14:43
door Oceanracer
John is en blijft van mening dat de banden met het beste profiel niet aan de achterkant gemonteerd moeten worden. John houdt ook meer van achterwielaandrijving, maar rijdt nu met een >censuur< rond. Dus trek het je niet te veel aan. :D

Geplaatst: 08.11.2011 - 14:49
door Thijs
Jah... Je moet me de kans geven ze om te wisselen.. Ik ga niet elke 10K banden van voor naar achter en vice versa wisselen hoor!
En ik trok het me niet aan, ik begreep het gewoon niet.

Geplaatst: 08.11.2011 - 15:03
door Oceanracer
Het geregeld wisselen van voor naar achteren is wel goed voor een gelijkmatige slijtage en tevens ter voorkoming van het eventuele cuppen van de banden. Voorheen wisselde ik daarom altijd bij de winterwissel. De laatste jaren doe ik standaard de beste banden achterop en ik heb hier nog nooit nadelige effecten van vernomen.

Geplaatst: 18.11.2011 - 14:47
door Quota
Ik heb zojuist ook twee nieuwe banden laten monteren (michelin premacy HP2). Ik hoop dat deze het langer uithouden want ik ben ook gewend om makkelijk 60K km met een setje te doen
(michelin Energy). Wel valt me op dat de auto een stuk stiller lijkt met deze banden. Tractie is wel een stuk minder, ik kon met de bridgestones gewoon voluit accellereren na een rotonde, maar nu zie ik dan elke keer het lampje van de traction control knipperen...

De oude banden (achter) waren na 25K km op en ook vooral aan de buitenkant kaal. De banden voor hadden nog 3,5 mm profiel en zitten nu achter (geeft niet, dit weekend gaan de winterbanden er op).

Geplaatst: 01.02.2012 - 11:59
door Carfreak
Deze week alvast 2 nwe Continental SP3 (17") laten monteren op de zomerset. Achterbanden van Michelin (Pilot Sport) hebben er +/- 60.000km opgezeten.

Vanwege slechte achterdempers die overigens inmiddels vervangen zijn waren de Michelins gecupt. Ik heb ze dus uitsluitend achter gebruikt want op de voorkant hobbelden ze als een gek :D

De continentals die ik afgelopen zomer heb laten monteren op de voorkant zien er overigens nog goed uit. Ben benieuwd hoever ik er mee ga komen! Record staat op rond de 20.000km zoals eerder vermeld!

Geplaatst: 01.02.2012 - 12:10
door bartv70
Carfreak schreef:Deze week alvast 2 nwe Continental SP3 (17") laten monteren op de zomerset. Achterbanden van Michelin (Pilot Sport) hebben er +/- 60.000km opgezeten.

Vanwege slechte achterdempers die overigens inmiddels vervangen zijn waren de Michelins gecupt. Ik heb ze dus uitsluitend achter gebruikt want op de voorkant hobbelden ze als een gek :D

De continentals die ik afgelopen zomer heb laten monteren op de voorkant zien er overigens nog goed uit. Ben benieuwd hoever ik er mee ga komen! Record staat op rond de 20.000km zoals eerder vermeld!
Lees ik het goed...20.000km met een set voorbanden? :shock:

Mijn vorige, Pirelli's, voor 60.000km en achter 80.000km (3mm over)
Huidige Michelin Energysavers doen het zeker zo goed

Geplaatst: 01.02.2012 - 12:18
door piotrV70
Ik rij op Bridgestone Turanza's. Bij mijn vorige auto (Passat Variant) heb 74.000km met een set gedaan. Ik heb bij aanschaf van mijn V70 alle vier de banden (NanKing Ping Pong banden) laten vervangen door Bridgestone Turanza's, die zitten er nu alweer 52.000km onder.

Geplaatst: 01.02.2012 - 18:07
door nauticbluepearl
AlexV70 schreef:
Oceanracer schreef:
toppertje schreef:onzin!
Mee eens! (wij Groningers kunnen ook heel kortaf zijn) :D
Nu nog even de (ook zo'n korte?) reactie van die andere Drent afwachten, waarom hij "juist niet" vermeld. Ik ben zeer benieuwd!
:P Die andere Drent?

Waarom NIET Bij 20dkm voor en achter wisselen?
Omdat een auto "stuurt" met zijn kont.

Dus zorg ALTIJD dat je beste banden (profiel) achter hebt.
Doe je dit niet, dan zal je niet merken dat je mogelijk in een kritiekfase terecht komt.
Ja, te laat!! In een slip dus!
Waarom? Als je achter namelijk geen grip meer hebt dan wil de achterkant de voorkant voorbij. Ofwel slip.
Hebben de banden voor geen grip meer, dan blijf je gewoon recht uit gaan. (wel gas los laten cq koppeling in)

Mijn advies is: rijd de voorbanden op tot ± 3 mm. Zet de achterbanden naar voren en zet de nieuwe achter.
Dit kunstje kun je onophoudelijk herhalen en zo verdeel je de kosten ook nog een beetje. :wink:
:thumbright: +1

Geplaatst: 01.02.2012 - 21:01
door bartv70
Inderdaad onzin

Grip achter verliezen is vragen om een spin, dus de beste banden achter

Geplaatst: 02.02.2012 - 14:27
door bernhard2
helemaal mee eens dat de beste banden aan de achterzijde moeten, maar zelf monteer ik de beste banden meestal voor, aangezien ik een schurftige hekel heb aan onderstuur.
heb al een paar keer meegemaakt dat de auto rechtdoor ging, en heb zelf nog niet mee gemaakt dat de achterkant me voorbij wilde(ongewild;))

als de voorkant geen grip meer heeft, en je schuift rechtdoor in een bocht kun je niets doen. als de achterkant geen grip meer heeft is dat ook vrij vervelend, maar je kunt in ieder geval zelf nog wat knooi'n.

tot zover mijn eigen bekrompen visie;)

Geplaatst: 02.02.2012 - 15:40
door Iroll
als de voorkant geen grip meer heeft, en je schuift rechtdoor in een bocht kun je niets doen. als de achterkant geen grip meer heeft is dat ook vrij vervelend, maar je kunt in ieder geval zelf nog wat knooi'n.
Als je gewoon het gas loslaat of iets bijremt verplaatst het gewicht zich naar voren en je hebt weer grip met onderstuur. Dat is een natuurlijke reactie. En kijken waar je heen wilt, niet waar de vangrail of de boom staat! Want daar stuur je dan onvermijdelijk tegenaan.
Als je achterkant uitbreekt moet je echt een slipcursus hebben gevolgt zodat je automatisch tegenstuurt en niet remt of gas bijgeeft, anders gaat het al snel vreselijk mis. Dat moet je aangeleerd zijn, het is geen natuurlijke reactie voor de gemiddelde bestuurder. Ga je "wat knooi'n" dan weet je zeker dat het fout afloopt.
Maar goed, tegenwoordig loopt dat door ESP enz. niet zo'n vaart meer. Dat zorgt ervoor dat een achterslip bijna niet meer gebeurt, of je moet het heel bont maken. De moderne electronica laat tegenwoordig iedereen denken dat ie een coureur is.