Pagina 7 van 8
Geplaatst: 16.09.2010 - 14:50
door toppertje
M@rcel schreef:En een auto waar LPG al in zit is waarschijnlijk voordeliger in aanschaf.
idd.kun je het overgebleven geld gebruiken voor een
koprevisie

Geplaatst: 16.09.2010 - 15:25
door Ramon&Ramon
LPG is een droge brandstof wat als voordeel heeft ten opzichte van een benzine motor,dat de smering van het draaiend gedeelte,de zuigers en cilinders beter verloopt bij een LPG motor.
Benzine spoelt de oliefilm van de cilinders en dat heb je bij LPG dus niet.
Een draaiend gedeelte van een LPG motor te opzichte van een benzine motor met de zelfde km stand heeft aanmerkelijk minder slijtage.
Afgezien van de cilinderkop houdt een LPG motor het ook langer uit dan een benzine motor.
Of het verstandig is om in een gebruikte Volvo met een hoge km stand LPG in te bouwen,dat betwijfel ik,gezien de hoge kosten,zo rond de 2500 euro voor een goeie vialle installatie.
Geplaatst: 16.09.2010 - 15:51
door M@rcel
Uhh, een technisch voordeel van LPG? Weet je het zeker?

Geplaatst: 16.09.2010 - 15:59
door Ramon&Ramon
M@rcel schreef:Uhh, een technisch voordeel van LPG? Weet je het zeker?

Dat is algemeen bekend,ik heb inmiddels een paar honderd volvo motoren gedemonteerd in de 26 jaar bij Volvo en dat valt steeds weer op dat ze veel minder slijtage vertonen dan de benzine motoren..
Met een cilinderkop kun je pech hebben,maar in de meeste gevallen gaat het goed.
Ik zelf ben geen LPG freak,gezien de zeer hoge kosten die er wel is bij kunnen komen kijken,zoals LPG pompen,verdeelblokken,injectoren,kleppen stellen is al zeer duur,mocht dat nodig blijken.
Als je echt pech ermee hebt,ben je duurder uit dan op benzine rijden.
Volvo is er in de tijd niet voor niets mee gestopt.
Geplaatst: 16.09.2010 - 16:13
door sju_art
Als je dus zorgt dat je er een "flashlube" smeringsysteem bij hebt, zou je de gehele motor ontzien?
Zijn die trouwens achteraf nog eens te plaatsen ondanks dat men al een hele tijd op een LPG installatie rijd?
Geplaatst: 16.09.2010 - 16:22
door M@rcel
sju_art schreef:Als je dus zorgt dat je er een "flashlube" smeringsysteem bij hebt, zou je de gehele motor ontzien?
Zijn die trouwens achteraf nog eens te plaatsen ondanks dat men al een hele tijd op een LPG installatie rijd?
De montage schijnt redelijk kritisch te zijn om te zorgen dat elke cilinder dezelfde smering krijgt. De electronische versie van Flashlube schijnt beter te zijn (in zowel verdeling als dosering). Er is ergens op dit forum een topic met een link naar een verdeler voor de electronische versie. Hierdoor krijgt elke cilinder een eigen aansluitnippel (is niet standaard).
Kijk hier:
http://www.flashlube.com/nl/producten/e ... r-kit.html
Geplaatst: 16.09.2010 - 23:38
door Johan
Ramon&Ramon schreef:LPG is een droge brandstof wat als voordeel heeft ten opzichte van een benzine motor,dat de smering van het draaiend gedeelte,de zuigers en cilinders beter verloopt bij een LPG motor.
Benzine spoelt de oliefilm van de cilinders en dat heb je bij LPG dus niet.
Een draaiend gedeelte van een LPG motor te opzichte van een benzine motor met de zelfde km stand heeft aanmerkelijk minder slijtage.
Afgezien van de cilinderkop houdt een LPG motor het ook langer uit dan een benzine motor.
Of het verstandig is om in een gebruikte Volvo met een hoge km stand LPG in te bouwen,dat betwijfel ik,gezien de hoge kosten,zo rond de 2500 euro voor een goeie vialle installatie.
Toch niet alleen afgezien van de cilinderkop?
Door de hogere verbrandingstemperatuur van LPG zal door de hetere motor er ook meer slijtage zijn aan zuigers en zuigerveren waardoor er meer olie aan de cilinderwand boven de zuiger terechtkomt.
Omdat de olie verbrandt worden de additieven omgezet in harde oxides die zich kunnen vastzetten op kleppen en klepzittingen waardoor het koelvermogen afneemt en verbranding kan optreden.
Flashlube kan dit voorkomen maar de extra slijtage van zuigers en veren niet waardoor ik toch liever een benzine auto zou omzetten op LPG als een LPG auto die al 2 ton heeft gedraaid. De compressie is dan ook al afgenomen waardoor ook prestaties zullen tegenvallen.
Lood was toegevoegd aan benzine voor kleppen en klepzittingen en niet persé voor smering van zuiger/cilinderwand want daarvoor draagt de carterolie zorg.
Zeg me dat ik het mis heb want ik heb alleen maar werktuigbouw gestudeerd en geen autotechniek en ben nooit te oud om te leren.
M.i. is het dan ook beter om een diesel Volvo aan te schaffen wanneer er een keuze gemaakt moet worden voor een auto met een hoge km stand.
Geplaatst: 16.09.2010 - 23:46
door M@rcel
Deze leek zegt: Je hebt het mis
De moderne gas-installaties (LPI) spuiten het gas vloeibaar in. Het gas zal, vanwege de relatief lage druk in het inlaatspruitsuk/cilinder, direct verdampen. Deze verdamping onttrekt meer energie (warmte) aan de inlaatlucht dan de verneveling van benzine doet. De "starttemperatuur" van de compressieslag is dan ook (aanzienlijk!) lager dan wanneer dezelfde motor op benzine zou draaien.
Hogere temperaturen zijn tegenwoordig dan ook geen issue meer.
Geplaatst: 16.09.2010 - 23:50
door 945i
En deze leek denkt dat Johan daar wel degelijk een punt heeft.
Geplaatst: 16.09.2010 - 23:50
door M@rcel
Wat vind je van een
Diesel op LPG? :mrgreen: :mrgreen:
Geplaatst: 16.09.2010 - 23:52
door 945i
Mag alleen niet in Nederland.

Geplaatst: 16.09.2010 - 23:59
door Johan
M@rcel schreef:Deze leek zegt: Je hebt het mis
De moderne gas-installaties (LPI) spuiten het gas vloeibaar in. Het gas zal, vanwege de relatief lage druk in het inlaatspruitsuk/cilinder, direct verdampen. Deze verdamping onttrekt meer energie (warmte) aan de inlaatlucht dan de verneveling van benzine doet. De "starttemperatuur" van de compressieslag is dan ook (aanzienlijk!) lager dan wanneer dezelfde motor op benzine zou draaien.
Hogere temperaturen zijn tegenwoordig dan ook geen issue meer.
Mede lekebroeders:
Feit blijft dat de verbranding van LPG toch hogere temperaturen met zich meebrengt hoe "koud" het dan ook in de cilinder terchtkomt.
Geplaatst: 17.09.2010 - 00:09
door M@rcel
Geplaatst: 17.09.2010 - 07:07
door V480-S60
What about the fact:
In sommige steden zijn de dieselmotoren van bussen omgebouwd voor CNG of LPG.

Het kan allemaal.
Maar: Dat is niet het topic.
Dus nu:
MODS BREAK
laten we on topic blijven!
Geplaatst: 17.09.2010 - 09:34
door sju_art
Het is in ieder gvela fijn om te lezen, dat voor de S60 2.4 140 pk versie er geen cilinder kop aanpassingen nodig zijn.
Dat geeft (nog) meer vertrouwen.
Of het LPG achter af inbouwen word, hangt compleet af van het aanbod. Het is aanzienelijk duurder. De eerste LPG S60 (dus al wel ingebouwd) kon geen onderhoud historie tonen en ondanks dat het ongeloofelijk pretting reed, is dat een behoorlijk risico

.
Op naar de volgende en de een bezine versie.....
Het viel me trouwens op dat er geen verschil tussen benzine en LPG qua rij gedrag zit. Geen hikje of niks en ook niet slomer of iets dergelijks.
Geplaatst: 17.09.2010 - 12:30
door M@rcel
sju_art schreef:Het viel me trouwens op dat er geen verschil tussen benzine en LPG qua rij gedrag zit. Geen hikje of niks en ook niet slomer of iets dergelijks.
Klopt! Mooi toch

Je voelt hem trouwens wel als je, volgas accelererend, overschakelt van benzine naar LPG :roll:
Het
octaangetal van LPG is trouwens zo'n 108-110. Je hebt daar dus wat meer reserve voor de motor gaat pingelen. Ook leuk als je wilt gaan tunen.
Geplaatst: 17.09.2010 - 13:56
door sju_art
Klinkt goed. Een telefoontje naar de vialle specialist maakte me duidelijk dat de 2.4T wel " iets" gevoeliger is voor kleppenschade. Het flashlube systeem moet dit dan weer tegen gaan.
Ik was zowieso van plan een flashlube systeem aan te schaffen, dan wel op een bestaande LPG te bouwen, dan wel bij de nieuwe installatie.
Zaterdag de 2e S60 2.4 op LPG checken.
Na de 1e testrit was trouwens duidelijk dat 140 pk genoeg is, maar 170 pk geen overbodig luxe zal zijn. De chip voor 188 pk zit ik dan ook sterk over te denken. Als ik kijk naar de verbeterde 0-100 tijd, denk ik dat het een behoorlijk verschil zal zijn.....
" Het octaangetal van LPG is trouwens zo'n 108-110. Je hebt daar dus wat meer reserve voor de motor gaat pingelen. Ook leuk als je wilt gaan tunen. " Wat bedoel je daarmee precies mee?
Geplaatst: 17.09.2010 - 14:16
door M@rcel
Geplaatst: 17.09.2010 - 16:54
door sju_art
Weer een voordeel die ik kan toevoegen aan de reeks voordelen

!!
Geplaatst: 17.09.2010 - 17:04
door M@rcel
Nog eentje dan: Door de hogere temperaturen is de motor eerder op bedrijfstemperatuur en verdwijnt condensatie eerder uit de uitlaat (levensduur). Door de zuiverheid van LPG tov benzine wordt de uitlaat sowieso minder aangetast.