Ik heb eeb S40 uit '96 gehad. Hierin zat een Volvo LPI-installatie.
Nadelen vond ik aan LPG:
-Kleine kofferbak, door de LPG tank. Ja, je kunt een ringtank nemen, maar dan sta je om de 5minuten aan de pomp.
-Actieradius met een LPG-tank. Ik had een 80 liter tank. Als ik me niet vergis kun je en LPG-tank tot 70% vullen. Ik reed er voornamelijk snelwegkilometers mee en behaalde +/- 400km op een tank LPG
-Je moet altijd je normale benzine-peil in de smiezen houden. Ik kon niet op LPG starten, dus moest altijd bewust van het feit zijn dat ik zonder benzine niet van de plaats zou komen. Ik weet niet of dit bij de hedendaagse LPG-installaties nog steeds zo is, maar dit heeft me een aantal keer laten staan
-Op de een of andere manier vond ik dat LPG een merkbaar verschil in vermogen bood, zeker bij warm weer
-LPG heeft bij mij een aantal keer voor vervelende storingen gezorgd (inhouden, ploffen, stotteren etc.). Dit was veelal makkelijk op te lossen door voornamelijk ontsteking te vervangen (bougies e.d.). Toch heb ik
400.000 op de teller gezet van die S40, en deze rijdt hedendaags nog steeds.
Voordeel;
-Je lacht iedereen uit bij de pomp
-Voor de green-freaks; beter voor het milieu
-Laag omslagpunt
Hierop heb ik een S40 diesel gekocht.
Heerlijk, niet zo vaak door de pot roeren (veel koppel), lijkt wel of ze onverwoestbaar zijn en totaal geen onderhoud wensen, want het start en rijdt altijd! Ook al staat er op de mijne nu bijna 3 ton.
Ja de wegenbelasting is absurd duur, evenals de diesel die aardig aan de prijs is. Maar voor 1 liter diesel rijdt ik in gunstige tijden, 20 kilometer. Dat is ruim 2x zo veel, als op 1 liter LPG.
Diesel; duurder, betrouwbaar, rijdt heerlijk
LPG; storingsgevoeliger, rijdt ook goed, maar diesel is fijner, goedkoper
Volgens mij is 20.000km nét op het randje dat diesel voordelig is. LPG is zowieso dan voordelig voor jou t.o.v. benzine.
Just my 2 cents (sorry dat ik geen D5 rijder ben, ben er wel mee bezig

).