Ervaringen V70 LE T4 MY12

Plaats reactie
Fulaks
6th Gear member

timewa schreef:de lange ritten met de Volvo en af en toe een korte rit met leuk speelgoed...
Ik speel ook met dat idee. Lijkt me toch het bewijs van een snel naderende midlifecrisis :oops:
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
timewa
2nd Gear member

Terugkomende op de ervaringen met de V70: Ik heb er nu bijna 7000km op zitten na ruim een maand (gaat erg snel!) en onderstaande geldt nog steeds, ervaringen zijn overwegend positief. Wel met de volgende toevoegingen:

1) De auto is bij de dealer geweest voor het euvel met het start/stop systeem. Er is een koppelingsschakelaar vervangen, dit heeft echter helaas niets veranderd. Starten blijft moeizaam gaan en bij koude motor loopt hij de eerste kilometers soms niet mooi. De dealer is erg bereidwillig om dit probleem op te lossen, binnenkort weer langs om hem opnieuw uit te laten lezen. Er valt met dit euvel te leven want als ie eenmaal een minuut loopt lijkt alles verder OK, maar het hoort natuurlijk niet bij een nieuwe auto. Ik ga uiteraard uit van een goede afloop.
Is er nog een T4 rijder met soortgelijke ervaringen?

2) Verbruik: Het is niet onverwacht dat het extreem gunstige normverbruik niet gehaald wordt. Ik haal met redelijk rustig rijden nu zo'n 9.0l/100km volgens de boordcomputer. Op zich niet slecht voor zo'n grote auto, maar wel een enorme afwijking met de specificatie. Actieradius is even wennen, ik was >1000km gewend met de BMW en tank nu elke 600 kilometer ongeveer. Ik ga het verbruik binnenkort eens wat beter bepalen a.d.h.v. getankte brandstof, de motor is nu wel ingelopen lijkt me.

3) iPhone interface: Ik heb bij het bestellen van de auto ook een iPod/iPhone cradle besteld waarmee tegelijkertijd USB en iPhone gebruikt zou moeten kunnen worden. Dit is echter een groot vraagstuk geworden sinds Sensus. Meerdere monteurs hebben zich hier over gebogen en de importeur is geraadpleegd, tot nu toe is enkel de mechanica geleverd. Ik heb mijn muziek op een grote USB stick en wil de telefoon tegelijkertijd laden, en soms ook raadplegen voor recent gedownloade muziek, maar dat lijkt vooralsnog alleen mogelijk met MY11 en ouder, niet meer bij MY12. Wordt vervolgd.

4) Een deurpaneel was bij aflevering licht beschadigd, en de dealer had al direct een nieuw paneel besteld. Dat is ondertussen ook vervangen, het blijkt echter om een ander paneel te gaan zonder leer/stiksel. Het verschil is minimaal maar de dealer gaat het uitzoeken, ik ga uit van een 3e paneel. Lof voor de dealer, zij doen hun uiterste best om de auto netjes af te leveren maar er was desondanks een verkeerd onderdeel geleverd.

5) De cargo fix kit was initieel vergeten (hoort bij comfort pack LE) maar er is nu een opbergpakket geinstalleerd. Dat is helaas onhandig in gebruik. Volvo lijkt over het algemeen wat moeite te hebben met de achteraf accessoires, dit zou beter geregeld moeten worden (b.v. checklists voor achteraf gemonteerde accessoirepakketten).

Wat bevalt:
Heerlijke reisauto
Fraai interieur
Fantastische stoelen
Alerte motor
Onderstel - De door mij gevreesde "wolligheid"valt heel erg mee.
Veel ruimte en gebruiksgemak
Sensus is een goed en up-to-date infotainment systeem
Enorm veel waar voor je (lease)geld in LE uitvoering

Minder
Op kleine detailpunten haalt de V70 het niet bij de Duitse concurrentie (BMW/Merc) maar daar is de prijs ook naar
Uiterlijk is niet spectaculair en een beetje anoniem
Topsnelheid wordt lang niet gehaald (geen last van verder)

En 2 kleine onvolkomenheden:
* Plastic kapjes bij buitenspiegels zitten los (normaal voor een V70?)
* Start/stop systeem weigert soms
Voor de laatste 2 puntjes raadpleeg ik de dealer even

Het moge duidelijk zijn, de balans slaat zeker sterk naar de positieve kant door.
nklaver
3rd Gear member
Contacteer:

Bij ons gaan de kilometers niet zo hard. Auto is afgelopen maandagmiddag afgeleverd. Sindsdien zo'n 630 km gereden. Gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer is 9,3 en er is nog een actieradius van 160 km. Ruim 700 km op een tank moet dus best kunnen. Vooral snelweg gereden 100-130.

Auto heeft op 1 dag na 4 weken bij de dealer gestaan voordat deze werd afgeleverd. Kwam vooral omdat de achteruitrijdcamera pas zo laat geleverd kon worden en de dealer telkens verwachte dat die er zeer snel zou zijn. Daarom had ik het afleveren uitgesteld tot de auto helemaal compleet zou zijn. Als ik had geweten dat het zolang zou duren had ik de auto opgehaald zonder camera en deze later laten monteren.

Binnenkort een kleine vervolgafspraak bij de dealer om de nummerplaat achter recht te laten zetten. Zit minimaal scheef (misschien 5mm) maar ik vind het geen gezicht op een nieuwe auto.
De dealer gaat dan ook kijken of die beugeltjes die bij de bijrijdersvoetenruimte zitten zonder schade verwijderd kunnen worden.

Voor autobedrijf Vos in Gorinchem alle lof, ze doen er alles aan om het helemaal naar wens te maken.

Het rijden is heerlijk rustig maar de auto is minder snel dan mijn 'oude' diesel. Zal vast komen door het afgenomen koppel, 240nm ipv 320nm. Toch geen spijt want op constante snelheid is de T4 heerlijk rustig.

Timewa's opmerking over de pasvorm van de accessoires kan ik wel delen. Ik heb een achterbumperbeschermlap gekocht maar de bevestiging daarvan is een drama. uiteindelijk maar klittenband aan de onderkant van de kofferbakbodem geplakt om de lap aan vast te maken. Het zit nu redelijk maar van officiële accessoires verwacht je een perfecte pasvorm en bevestiging.

Nog even drie overzichtsfoto's van de auto. Op de derde staat de vorige 2.0D ook nog op de achtergrond.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70T6 MY12 Geartronic Polestar.
Paul
Geartronic member

Wat een beauty! En wat wordt Nederland toch mooie auto's rijker!

Is toch wel een verschil met al die "van buiten karrige" limited editions van een paar jaar geleden.

Schitterend gewoon!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Volvoman
7th Gear member
Contacteer:

En ook met OR stripjes! Mooi hoor!

Die van ons staat nu op 4000 km, verbruik is iets hoger dan de 2.0D, maar is dalende. Het verhaal over de loszittende spiegelkappen herken ik niet. De haperende start/stop wel: stopt niet altijd. Heeft misschien te maken met belasting van het systeem? (airco/cd/navi aan?). Het op de cruisecontrol rijden met een gangetje rond 125 is een feest, dan even opschieten tot 150 een wonder: veel beter dan de 2.0D. Wij hebben nog geen moment spijt!
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Volvoman
7th Gear member
Contacteer:

Paul schreef:Is toch wel een verschil met al die "van buiten karrige" limited editions van een paar jaar geleden.

Schitterend gewoon!
Inderdaad: wij hadden de eerste generatie LE's (eind 2008-begin 2009) en als je het verschil in prijs ziet dan zijn ze er behoorlijk op vooruit gegaan!
Bert-Jan Nijhuis
945i
8th Gear member

timewa schreef:
Topsnelheid wordt lang niet gehaald (geen last van verder)

En 2 kleine onvolkomenheden:
* Plastic kapjes bij buitenspiegels zitten los (normaal voor een V70?)
* Start/stop systeem weigert soms
Voor de laatste 2 puntjes raadpleeg ik de dealer even
Ik zou het puntje van de topsnelheid toch ook meenemen naar de dealer, dat is gewoon niet goed, je komt ergens vermogen te kort. (is het geen T3) ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
ferretje
4th Gear member

timewa schreef:ferretje, misschien een beetje off-topic maar hoe bevalt zo'n oudere Porsche nou eigenlijk? Geluid lijkt me prachtig en de beleving ook, maar hoeveel tijd ben je kwijt om hem op de weg te houden en zijn de running costs nog een beetje te overzien?

Hoewel ik denk dat mijn midlife crisis nog niet is aangebroken overweeg ik toch een fun-auto voor erbij, een BMW Z4 of misschien een Porsche Boxster of een oudere 911...
Op het porscheforum is er een topic genaamd "even geen Porsche, Volvo adepten onder elkaar" misschien hier een topic " even geen Volvo, Porsche adepten onder elkaar?
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Discovery
5th Gear member

timewa schreef: * Start/stop systeem weigert soms
Dit hoort gewoon zo:
Automatische motorafslag werkt niet
Ook als het Eco Start/Stop DRIVe-systeem
geactiveerd is, zal de automatische motorafslag
niet werken als:
• u de gordelsluiting hebt geopend;
• de auto niet tot stilstand is gekomen – het
Start/Stop-systeem staat echter langzaam
rijden vergelijkbaar met stapvoets toe.
• de capaciteit van de startaccu onder de
toelaatbare ondergrens is gedoken.
• de motor niet op de normale bedrijfstemperatuur
is.
• de buitentemperatuur onder 0 of boven
30 °C is.
• de omstandigheden in de passagiersruimte
afwijken van de ingestelde waarden
– wat te merken is aan het hoge toerental
van de interieurventilator.
• u de auto achteruitgereden en uit de achteruitversnelling
gehaald hebt.
• de startaccu een temperatuur onder 0 °C
of boven 55 °C heeft.
Iroll
6th Gear member

De running costs vallen van een Porsche wel mee. En als je zelf kunt sleutelen blijft het helemaal leuk. Want van wat de Porsche dealer aan arbeidskosten rekend wordt je niet vrolijk.
Er zijn er zoveel van dat onderdelen prijzen reuze meevallen. 2e hands onderdelen zijn er ook zat en voor schappelijke prijzen te vinden. Zolang je er een koopt met een onderhouds geschiedenis en een aankoopkeuring kan je er geen buil aan vallen.
Dan gaat het wel over de meer gangbare modellen, specials kunnen in de papieren gaan lopen.
ferretje
4th Gear member

Ik deel de mening van Iroll niet helemaal. De motoren van Porsche zijn erg gecompliceerd en ingebouwd in een kleine ruimte. Je kunt bijna nergens bij. Je moet dus wel enige ervaring hebben om te weten wat je moet doen.

Bij de Eend kan ik bijna alles zelf en je kunt overal goed bij. Bij de Porsche begin ik er vaak niet eens aan want als je wat vernaggeld ben je best de klos.
Onderdelen kunnen best duur zijn bij Porsche als je origineel wilt hebben.

De isolatiematten onder de bekleding bijvoorbeeld, imitatie niet te krijgen, tweede hands ook niet want ze zitten gelijmd en gaan kapot als je ze er uit haalt.
Mijn auto heeft even last gehad van lekkage en die dingen zuigen tot twee liter water op. Ik wilde ze eruit halen om te laten drogen en ze kwamen er in stukken uit. Nieuw kosten ze bijna € 900 zo werd mij verteld. Voor twee stukken schuim.....

Toen zelf maar wat gefabriceerd....

Kortom, ben je niet vies van imitatie dan valt het best mee, origineel is kostbaar....
Thom
5th Gear member

Klopt het dat Volvo voor de Driver Support Line verschillende 'platen' (ik kom even niet op een ander woord) levert? Op de XC70 D5 MY2012 van mn pa zit ie niet achter maar op de grille zoals op deze V70 LE..(het is wel de faceliftversie)?
Volvoman
7th Gear member
Contacteer:

Thom schreef:Klopt het dat Volvo voor de Driver Support Line verschillende 'platen' (ik kom even niet op een ander woord) levert? Op de XC70 D5 MY2012 van mn pa zit ie niet achter maar op de grille zoals op deze V70 LE..(het is wel de faceliftversie)?
Ik snap niet wat je bedoelt...
Bert-Jan Nijhuis
jongbj
2nd Gear member

ik denk ik wel, heb namelijk dezelfde vraag.

Als je de eerste foto van nklaver bekijkt (vorige pagina) zie je links van het volvo-logo een rechthoekige plaatje achter de grille. Dit lijkt op de radar. Echter bij ouder modellen zie je die vaak voor op de grille gemonteerd.
Er lijkt hier dus een verschil in uitvoering. De vraag is of dit dus klopt.
Skoda Octavia Combi Business 1.6mpi uit 2006
Volvo V70 D3 GT LE met Driver Support Line, Comfort Pack, PDC voor, en een gratis start/stop. GESTOLEN!!
Tijdelijk: V70 2.4d GT uit Juni 2009, eindelijk weer volvo.
Volvo V70 D3 GT LE met Driver Support Line, Comfort Pack, PDC voor, Caspian Blue met Beige interieur.
Range Rover Evoque: Na het SCT debacle geen Volvo meer voor mij.
den toerist
5th Gear member

Dat is inderdaad al een andere uitvoering van deze radar.
Daar zit de radar die aanrijdingen beneden de 30km/h verhinderd.
het City Safety cystem dus.
nklaver
3rd Gear member
Contacteer:

Die plastic plaat in de gril is het adaptive cruisecontrol. Geen idee hoe dat er in eerdere jaren uit zag. De radar werkt samen met een camera die achter de achteruitkijkspiegel zit. Voor city safety zit er ook een camera achter de achteruitkijkspiegel.
Thom
5th Gear member

Ik weet waar die 'broodrooster' ( :) ) voor dient, maar wat ik bedoelde is dat het lijkt dat er voor MY2012, dus de faceliftversie, verschillende 'versies' in omloop zijn. Ik zal vanavond even een foto posten, dan kan je het verschil zien.
ferretje
4th Gear member

Nog even een update.

Een Ipod Classic aan de USB poort werkt als een zonnetje. Een iPhone 4 aan hetzelfde USB poortje ook. Maar als de mediaplayer wordt gestoord door de navigatie komt het geluid van de mediaplayer niet terug... iemand enig idee?

Als je de navigatie aanhebt en de mediaplayer op het scherm dan komt bij kruisingen en rotondes een half navigatiescherm in beeld die de verkeersituatie aangeeft. Dat dekt dan voor de helft het scherm van de mediaplayer af, alsof je het kaartje echt over het scherm legt. Ik weet van andere merken dat het mediaplayerscherm dan geheel in de andere helft van het scherm wordt weergegeven.
De Volvo oplossing is en beetje slordig wat mij betreft.
Volvoman
7th Gear member
Contacteer:

Je bedoelt dat nadat de juffrouw van de navi begon te praten, je de ipod kwijt bent? Dat ken ik niet, lijkt me niet goed.

Ik heb nooit het scherm van de mediaplayer voor staan, zeker niet als de navi aanstaat, dus je 2e probleem is bij mij onbekend. Zal er eens op letten.
Bert-Jan Nijhuis
nklaver
3rd Gear member
Contacteer:

Vandaag naar het zuiden gereden. Navigatie kent de nieuwe situatie niet bij Den Bosch en bij Eindhoven op de A2. Dat is toch wel treurig voor een systeem dan pas op de markt kwam nadat beide wegen al lang en breed klaar waren.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”