Dubbelmassavliegwiel wel of niet meevervangen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

renelle schreef:
AlexV70 schreef:
marcanon schreef:Is het btw ook nodig/verstandig om meteen de koppeling te laten vervangen (heb nog geen last gehad, maar alles ligt nu toch open) of wordt dat meteen met een versnellingsbak gedaan?
Ik begreep dat je dualmassvliegwiel is vervangen, het zou wel heel dom van jouw dealer geweest zijn als niet de koppelingsplaat hebben meegenomen. Ik zou zelfs de drukgroep en koppelingscilinder/druklager mee hebben genomen.
Snap dit verhaal ook niet helemaal. Totaal niet logisch dat er alleen een vliegwiel vervangen wordt en de koppeling niet direct meegenomen wordt. Heb zelf inmiddels de nieuwe onderdelen thuis liggen. Vliegwiel is 70% van de kosten. De uren zijn het niet als alles al open ligt. Ik neem dus aan dat de koppeling al mee vervangen is.

Heeft de garage/dealer ervaring met vliegwielen en rammel problemen?

Volgende week start de klus om vliegwiel en koppeling bij mijn V70 D5 te vervangen. Alles is voorbereid en we hebben er 2 dagen voor uitgetrokken om deze klus zelf aan te pakken. We gaan foto's maken dus denk eraan om er een verslagje van te maken voor op het forum. Natuurlijk vinden we het een uitdaging om deze klus ondanks de omvang en complexiteit zelf te gaan doen, maar het zou wel erg balen zijn als er na al het klussen nog steeds een rammel aanwezig is...

Wat dat betreft ben ik dus ook erg benieuwd wat bij deze XC90 aan de hand is...
Heb je al het gereedschap er voor om de klus te doen?
Om de keerring van de krukas te monteren,plaat centreren,steun om de motor op te hangen enz.
Gebruikersavatar
marcanon
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 02.03.2011 - 15:46

@Renelle: ik weet niet of de garage dit wel of niet uit zich zelf uit voert. Het was meer een gedachte die gisteren bij mij op kwam. Ik zal maandag eens bellen om na te vragen of ze de koppeling etc meteen mee pakken.
nu: Volvo XC90 D5 185pk
Saab 93 1.8t cabrio
oud: V50 1.8
V40 1.8
Gebruikersavatar
renelle
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
Locatie: Harmelen

marcanon schreef:@Renelle: ik weet niet of de garage dit wel of niet uit zich zelf uit voert. Het was meer een gedachte die gisteren bij mij op kwam. Ik zal maandag eens bellen om na te vragen of ze de koppeling etc meteen mee pakken.
Hebben ze het vliegwiel nog niet vervangen dan?
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
Gebruikersavatar
marcanon
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 02.03.2011 - 15:46

ze waren hiermee bezig (of klaar) en toen hoorden ze nog bijgeluiden en zijn ze verder gaan zoeken

Ik moet wel zeggen dat het schakelen van 2 naar 1 en naar R niet altijd ineens lukte. Het gebeurde steeds vaker dat ik de versnellingspook in z'n vrij moest zetten, koppeling oplaten komen en daarna weer intrappen en dan lukte het inschakelen van de 1 of R wel.

Het komt mijns inziens dus ook niet geheel uit de lucht vallen
nu: Volvo XC90 D5 185pk
Saab 93 1.8t cabrio
oud: V50 1.8
V40 1.8
Gebruikersavatar
marcanon
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 02.03.2011 - 15:46

Ps excuses aan de topicstarter om zo mee te liften op zijn onderwerp
nu: Volvo XC90 D5 185pk
Saab 93 1.8t cabrio
oud: V50 1.8
V40 1.8
Gebruikersavatar
marcanon
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 02.03.2011 - 15:46

vandaag nog contact gehad met de dealer.
de koppling etc is meegenomen met de vervanging van het vliegwiel
de versnellingsbak wordt onder coulance (50-50) vervangen.

hopelijk kan ik hierna jaren probleemloos blijven rijden met de xc.
nu: Volvo XC90 D5 185pk
Saab 93 1.8t cabrio
oud: V50 1.8
V40 1.8
Gast

marcanon schreef:vandaag nog contact gehad met de dealer.
de koppling etc is meegenomen met de vervanging van het vliegwiel
de versnellingsbak wordt onder coulance (50-50) vervangen.

hopelijk kan ik hierna jaren probleemloos blijven rijden met de xc.
Is toch netjes voor een 2006 met 168000 km op de klok.
Begrijp ik nu dat het vliegwiel niet vervangen hoefde te worden?
Zetten ze dan de oude terug? Of wordt dat dan ook 50/50?
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

marcanon schreef:vandaag nog contact gehad met de dealer.
de koppling etc is meegenomen met de vervanging van het vliegwiel
de versnellingsbak wordt onder coulance (50-50) vervangen.

hopelijk kan ik hierna jaren probleemloos blijven rijden met de xc.
dus Alex....
Gast

JosW schreef:
marcanon schreef:vandaag nog contact gehad met de dealer.
de koppling etc is meegenomen met de vervanging van het vliegwiel
de versnellingsbak wordt onder coulance (50-50) vervangen.

hopelijk kan ik hierna jaren probleemloos blijven rijden met de xc.
dus Alex....
Verkeerde diagnose, dus had niet vervangen hoefen worden.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

AlexV70 schreef:
JosW schreef:
marcanon schreef:vandaag nog contact gehad met de dealer.
de koppling etc is meegenomen met de vervanging van het vliegwiel
de versnellingsbak wordt onder coulance (50-50) vervangen.

hopelijk kan ik hierna jaren probleemloos blijven rijden met de xc.
dus Alex....
Verkeerde diagnose, dus had niet vervangen hoefen worden.
Als dat inderdaad zo is dan lijkt mij 50/50 voor dat vliegwiel ook redelijk.
Gebruikersavatar
marcanon
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 02.03.2011 - 15:46

Vliegwiel is vervangen. Hiervoor betaal ik inkoopprijs zonder manuren.
nu: Volvo XC90 D5 185pk
Saab 93 1.8t cabrio
oud: V50 1.8
V40 1.8
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

marcanon schreef:Vliegwiel is vervangen. Hiervoor betaal ik inkoopprijs zonder manuren.
Ergo, netjes opgelost dus, niewaar?
Gebruikersavatar
renelle
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
Locatie: Harmelen

Lijkt me ook een nette oplossing...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
Gebruikersavatar
marcanon
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 02.03.2011 - 15:46

Ik heb ook zeker niet het idee dat dit een slechte deal is.
Het enige is dat ik het wel snel vindt dat er zoveel vervangen moet worden.
Waarschijnlijk gewoon een maandag morgen exemplaar.

Eind vd week is ie klaar, ik ben benieuwd hoe de wagen dan rijdt
nu: Volvo XC90 D5 185pk
Saab 93 1.8t cabrio
oud: V50 1.8
V40 1.8
Gast

marcanon schreef:Vliegwiel is vervangen. Hiervoor betaal ik inkoopprijs zonder manuren.
Netjes, had je al gezegd wie jouw dealer is. :P
Gebruikersavatar
marcanon
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 02.03.2011 - 15:46

De officiële Volvo-dealer in Oosterhout
nu: Volvo XC90 D5 185pk
Saab 93 1.8t cabrio
oud: V50 1.8
V40 1.8
Gebruikersavatar
renelle
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
Locatie: Harmelen

Zo, de klus zit erop!

Dual Mass Flywheel en Zelfstellende Koppeling is vervangen. Tevens de krukas keering en het stopje boven de krukas vervangen. Tenslotten is de koppeling master cilinder nog los en uit elkaar geweest. Dit omdat ik me ergerde aan het kraken van de koppeling bij intrappen. Hopelijk heeft het demonteren, schoonmaken en opnieuw invetten geholpen (tijd zal het leren).

We hebben behoorlijk wat foto's gemaakt en ook een paar filmpjes gemaakt van het versleten vliegwiel. Binnenkort zal ik er een verslagje van maken en op het forum zetten.

Nu eerst maar eens wat kilometers maken en kijken of we inderdaad alles goed in elkaar hebben gezet. :oops: :oops: :oops:

De eerste kilometers zijn veelbelovend. Wat een lichte bediening en duidelijk veel minder trillingen en resonanties tijdens het rijden. Uiteraard ook geen rammels meer!

Groeten, René
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat klinkt veel belovend!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik ben benieuwd naar de beelden!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3813
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

goed werk!
geen glans zonder wrijving
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”