V60 PIH doorverkocht

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gesloten
kissyfur
3rd Gear member

geert97 schreef:
Silver_R schreef:blaat.
Wat een belachelijke reactie!
+1
Zoefje
2nd Gear member

Ik ben het volkomen met SF eens. Het enige waar ik mijn vraagtekens bij hebt of Volvo daadwerkelijk zijn dealers uitknijpt. Ik heb begrepen vanuit dealers dat er zeker een goede marge zit op de PIH, maar dat de dealers al dan niet in samenspel net VCNL afgesproken hebben om geen korting weg te geven, omdat het simpel weg niet nodig is. De auto verkoopt toch wel. Ook heb ik zowel vanuit de Nederlandse dealers en Belgische dealers gehoord dat VCNL alles in het werk heeft gesteld op de parallel import te frustreren.
Dit heb ik ook zelf kunnen ondervinden. Uiteindelijk is het wel goed gekomen en heb ik een BE 2013 PIH.
Kortom Volvo heeft een mooi product op de weg gezet en maakt in NL een lange neus naar de concurrentie, alleen jammer dat VCNL een scheve schaats rijdt.
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Volvo V70 LE T4 PowerShift MY2012
Volvo V70 LE 2.4D GT Ice White (MY2010)
Porsche 993 Targa (1996)
IV39
4th Gear member

Ook ik ben het met SF eens en vind dat Volvo NL het niet netjes heeft gedaan. Dit is gebaseerd op alle info die ik voorhanden heb, maar waarvan ik niet weet of het compleet is ;).... en ook dat ligt in mijn ogen aan Volvo NL.

Ik ben wel van mening dat dit bij een stuk marktwerking hoort en dat Volvo gebruik maakt van haar positie. Of deze korte termijn winst ook voor winst op lange termijn gaat zorgen, dat vraag ik me af... maar ja, winst is in deze tijd voor een autobedrijf al goed ;).

Ik ga in ieder geval lekker genieten van de auto en de bijtelling.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
NielsPHEV
7th Gear member

SF Fijn dat je overwegingen toelicht en (gedeeltelijk) open kaart speelt. Ik ben het volledig met je eens dat het subsidie instrument volledig verkeerd wordt gebruikt en het de markt ook verstoord. Dit geld naar mijn mening overigens voor het complete concept van bijtelling gerelateerd aan een virtuele CO2 uitstoot. Dus ook voor de 14% Meganes etc. Voor mij is dat geen reden geen gebruik te maken van de regelingen. Ook ik trek de hypotheekrente af alhoewel ik weet dat dit uiteindelijk niet houdbaar is en het systeem op de schop moet. Is het systeem iets wat we VCNL moeten aanrekenen ?

Daarnaast is het een feit dat VCNL er alles aan doet om zoveel mogelijk auto's in NL te kunnen leveren. Dit uiteraard niet uit filantropische overwegingen. Ook klopt het dat VCNL de auto in NL hoger prijst dan in de ons omringende landen Het door jouw genoemde bedrag voor MY14 kan ik niet reproduceren volgens mij is het verschil minder. Voor MY13 weet ik dat het verschil zo'n 4 k€ was. Ik heb er geen probleem mee dat VCNL een hogere prijs rekent. Men zorgt er immers voor dat de auto's in 2013 op kenteken kan worden gezet en in die situatie is de vraag groter dan het aanbod. Zoals we weten gaat de prijs dan omhoog. Dat zal in jouw branche niet anders zijn. We zijn niet verplicht te bestellen en het is volstrekt normaal dat een producent/leverancier anticipeert op marktontwikkelingen. Je hoort ook weinig mensen mopperen als er weer een Limited edition oid met forse korting komt.

Voor wat betreft het afbaken van de markt heb ik ook een casus op het forum gelezen die mijn wenkbrauwen deed fronsen. In hoeverre dit allemaal precies zo is gegaan zoals geschreven kan ik niet beoordelen maar als het waar is verdient het zeker niet de schoonheidsprijs. Overigens moet die persoon nog maar afwachten of de auto ook in 2013 geleverd wordt en die zekerheid is precies het punt waar VCNL de meerprijs mee kan justificeren.

Succes met je zoektocht en fijn dat je er kennelijk zo een beter gevoel aan overhoudt. Het zou leuk zijn als je ons op de hoogte houdt. Enne fantastisch toch dat je zomaar een order voor twee bestelde auto's zonder kosten kan annuleren. In mijn branche is dat erg duur en ik denk dat jou firma er ook wat moeite mee zou hebben.
geert97
1st Gear member

NielsPHEV schreef:SF Fijn dat je overwegingen toelicht en (gedeeltelijk) open kaart speelt. Ik ben het volledig met je eens dat het subsidie instrument volledig verkeerd wordt gebruikt en het de markt ook verstoord. Dit geld naar mijn mening overigens voor het complete concept van bijtelling gerelateerd aan een virtuele CO2 uitstoot. Dus ook voor de 14% Meganes etc. Voor mij is dat geen reden geen gebruik te maken van de regelingen. Ook ik trek de hypotheekrente af alhoewel ik weet dat dit uiteindelijk niet houdbaar is en het systeem op de schop moet. Is het systeem iets wat we VCNL moeten aanrekenen ?

Daarnaast is het een feit dat VCNL er alles aan doet om zoveel mogelijk auto's in NL te kunnen leveren. Dit uiteraard niet uit filantropische overwegingen. Ook klopt het dat VCNL de auto in NL hoger prijst dan in de ons omringende landen Het door jouw genoemde bedrag voor MY14 kan ik niet reproduceren volgens mij is het verschil minder. Voor MY13 weet ik dat het verschil zo'n 4 k€ was. Ik heb er geen probleem mee dat VCNL een hogere prijs rekent. Men zorgt er immers voor dat de auto's in 2013 op kenteken kan worden gezet en in die situatie is de vraag groter dan het aanbod. Zoals we weten gaat de prijs dan omhoog. Dat zal in jouw branche niet anders zijn. We zijn niet verplicht te bestellen en het is volstrekt normaal dat een producent/leverancier anticipeert op marktontwikkelingen. Je hoort ook weinig mensen mopperen als er weer een Limited edition oid met forse korting komt.

Voor wat betreft het afbaken van de markt heb ik ook een casus op het forum gelezen die mijn wenkbrauwen deed fronsen. In hoeverre dit allemaal precies zo is gegaan zoals geschreven kan ik niet beoordelen maar als het waar is verdient het zeker niet de schoonheidsprijs. Overigens moet die persoon nog maar afwachten of de auto ook in 2013 geleverd wordt en die zekerheid is precies het punt waar VCNL de meerprijs mee kan justificeren.

Succes met je zoektocht en fijn dat je er kennelijk zo een beter gevoel aan overhoudt. Het zou leuk zijn als je ons op de hoogte houdt. Enne fantastisch toch dat je zomaar een order voor twee bestelde auto's zonder kosten kan annuleren. In mijn branche is dat erg duur en ik denk dat jou firma er ook wat moeite mee zou hebben.
+1
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Contacteer:

+ 1 voor Superfunky!

Desondanks toch voor een PIH gekozen, maar heb wel een beetje een nare bijsmaak van Volvo en haar dealers, geen korting, niks was mogelijk terwijl ik toch sinds 1991 bij dezelfde dealer ben en dit mijn zevende Volvo is.
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
jvov60
4th Gear member

Mercedes, BMW en Audi knijpen de klanten ook uit met idioot hoge prijzen. En toch blijft men het kopen. Vooral in het laatste geval verbazend omdat de techniek en kwaliteit niet meer is dan een Volkswagen (Seat, Skoda, etc) met ander logo.
Volvo doet het wat dat betreft wat beter en vraagt meer redelijke prijzen.

De PIH wordt door VCNL inderdaad gebruikt om de eigen balans op te krikken. Als men daarmee dan ook de opleiding, service en kwaliteit van het dealernetwerk verhoogt, wat hier een daar ook hoog nodig is, dan is dat wat mij betreft prima.
Zo goed draait Volvo ten opzichte van andere, voor in China populaire merken, nou ook weer niet.

En alle importeurs steken de BPM in eigen zak blijkt. Niet alleen Volvo. Dat was al in 2010 bekend. Google maar eens...

Als ik het gevoel heb dat de Volvo-dealer waar ik de PIH koop mij belazert, dan is het einde vriendschap en rijd ik voortaan voor service wel even naar een andere stad voor een andere Volvo-dealer.
XC30
4th Gear member
Contacteer:

Principieel hoor SF, maar uiteindelijk heb je toch jezelf te pakken. De MIA en KIA zijn niets meer dan de kers op de taart. De echte financiële winst zit nu juist in de bijtelling. En vergeet niet dat Volvo aardig wat ontwikkelingskosten heeft moeten maken en dat kunnen ze goed terugverdienen in NL. Maar zo gaat het heel vaak met subsidies, de grote jongens profiteren daar het meeste van, de kleine ondernemer pakt zo nu en dan z'n graantje mee. En die blijft bij de V60 PIH toch substantieel.

De enige manier om VCNL terug te pakken is de buitenlandroute. Hoewel die door VC aardig om zeep wordt geholpen. Maar uiteindelijk zal men toch wel moeten leveren.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
IV39
4th Gear member

NielsPHEV schreef: Enne fantastisch toch dat je zomaar een order voor twee bestelde auto's zonder kosten kan annuleren. In mijn branche is dat erg duur en ik denk dat jou firma er ook wat moeite mee zou hebben.
Ook dat is marktwerking zolang de vraag maar groot genoeg is en het aanbod beperkt ;).

Voor de rest zet je het netjes uiteen. De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden van alle verhalen...
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
EQ
1st Gear member

Respect voor je principiele keuze SF en waardering voor de uitgebreide toelichting. Weinig waardering voor de reactie van een verzuurd forumlid wat dat betreft +2.

Waar ik nog wel vraagtekens bij zet is de vraag waarom Volvo niet mede zou mogen profiteren van de keuze van de Nederlandse overheid om electrisch rijden te stimuleren. Eens, die paar(duizend) PIH's zetten qua reductie CO2 uitstoot onder de streep wellicht geen zoden aan de dijk, maar als ik alleen al kijk naar de toename van openbare oplaadpunten in een stad als Rotterdam, die - geloof me - echt gebaat is bij een toename van electrische auto's, dan is dit beleid ook met name op de lange termijn gericht. Hoe beter electrisch rijden gefaciliteerd wordt, dus o.a. veel mogelijkheden om die accu op te laden, hoe aantrekkelijker electrisch rijden wordt. Om die palen te krijgen zul je de mensen ook in die auto's moeten krijgen en dan werkt een financiele prikkel het best. Bovendien doen de spreekwoorden 'goed voorbeeld doet volgen' en 'als er 1 schaap over de dam is volgen er meer' waarschijnlijk ook opgeld, dus ook in dat opzicht is een subsidie goed te verdedigen.

Ook de autofabrikanten dragen hier hun steentje aan bij, dus ik zou niet weten waarom zij geen gebruik mogen maken van de normale marktmechanismen van vraag en aanbod en de daarbij behorende prijsstelling. Dit betekent dat wij misschien een behoorlijke marge betalen op de opties, niet in aanmerking komen voor een goede inruilprijs of korting, maar ik denk dat we niet mogen klagen over wat we uiteindelijk betalen voor een - naar wat het lijkt - geweldige auto. De overheid kost deze handelwijze van Volvo niets of niet veel extra, de extra MIA en KIA wordt grotendeels zoniet geheel gecompenseerd of zelfs overtroffen door de extra BTW opbrengsten en hogere vpb op de winsten van de volvo dealers. Enige die de 'dupe' is is de klant die inderdaad meer betaalt dan in Duitsland of Belgie, maar onlogisch is dat natuurlijk niet gezien de subsidiering hier in Nederland.

Kort gezegd lijkt het erop dat je geen enkele moeite hebt om gebruik te maken van de Nederlandse subsidies, maar dat je 'morele' bezwaren hebt tegen de prijsstelling van Volvo, die uiteraard gebaseerd is op het principe van vraag en aanbod. Dat de vraag in dit geval sterk wordt beinvloedt door subsidies, betekent uiteraard niet dat er geen sprake meer is van een normale marktwerking. Uiteindelijk dien je vrede hebben met de prijs die je uiteindelijk betaalt, dat Volvo ook een stukje van de taart wil is iets waar ik in ieder geval prima kan leven.
geert97
1st Gear member

Zeker een goed verhaal van Superfunky en ik heb ook waardering voor zijn principiële houding. Alleen ben ik het niet eens met betrekking tot handelen van Volvo. In een hele moeilijke tijd kunnen ze extra omzet en vooral winst maken. Vanuit bedrijfseconomisch perspectief is hun handelen volledig te begrijpen en ik zou het zelfde hebben gedaan.
jvov60
4th Gear member

geert97 schreef:Zeker een goed verhaal van Superfunky en ik heb ook waardering voor zijn principiële houding. Alleen ben ik het niet eens met betrekking tot handelen van Volvo. In een hele moeilijke tijd kunnen ze extra omzet en vooral winst maken. Vanuit bedrijfseconomisch perspectief is hun handelen volledig te begrijpen en ik zou het zelfde hebben gedaan.
Mee eens. Een sterk merk en beter dealernetwerk is ook belangrijk voor mij als klant.
Geen garages meer zoals die van schuur van Jolles dealer bijvoorbeeld ;-)
Marc Apeldoorn
5th Gear member

Leuk verhaal EQ, maar je vergeet dat de de PIH door ondernemers wordt gekocht, dus de BTW is de overheid wel degelijk kwijt. Daarnaast (en dat is dus echt de grootste klapper) 60 maanden geen bijtelling te ontvangen. Even meerekenen?
Stel auto kost 70K, dan 17,5K/2 netto per jaar bij te betalen, dus de overheid mist in 5 jaar een kleine 44.000 Euro.
En dus 14.000 Euro BTW
En 2013/2014 ook geen wegenbelasting.
MIA en KIA vergeet ik dan even...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Thom
5th Gear member

Men had nimmer moeten communiceren dat MY2014 'ongeveer' gelijk zou zijn qua prijs/uitrusting aan MY2013.

En: dat had helegaar niet gehoeven! De MY13 'Pure Limited' betrof een zeer gelimiteerde editie, met specifieke details. Dat was het onderscheidende, samen met de -scherpere- prijs.

Voor MY2014 had men dan kunnen zeggen: nieuwe ronde, nieuwe spelregels. Vrij specificeerbaar, gewijzigd uiterlijk, nieuwe opties etc.

Blijft het prijsverschil: tsja, Volvo heeft het niet gemakkelijk met de andere modellen (behalve de V40). Ik begrijp de vermeende 'inhaligheid' wel, de schoorsteen moet roken...
ferretje
4th Gear member

Marc Apeldoorn schreef:Leuk verhaal EQ, maar je vergeet dat de de PIH door ondernemers wordt gekocht, dus de BTW is de overheid wel degelijk kwijt. Daarnaast (en dat is dus echt de grootste klapper) 60 maanden geen bijtelling te ontvangen. Even meerekenen?
Stel auto kost 70K, dan 17,5K/2 netto per jaar bij te betalen, dus de overheid mist in 5 jaar een kleine 44.000 Euro.
En dus 14.000 Euro BTW
Dan ga je er gemakshalve van uit dat ze anders een andere auto van 70k zouden hebben gekocht. De prijs van een V60 D5 Summum ligt fors lager dus het gemis aan bijtelling is veel kleiner denk ik.

Overigens: dat Volvo haar graantje wil meepikken begrijp ik. Ze doen dat echter op een slinkse, achterbakse manier door te zeggen dat ze de prijs niet verhogen. ("ga er maar vanuit dat een MY 14 vergelijkbaar is met MY 13). Maar ze kleden de auto uit, verhogen de prijs een beetje, accessoires iets duurder enzovoorts enzoverder.

Vervolgens ruilt de dealer slecht in. (Als je meeleest W, deze is voor jou!) Kortom ze gaan nu voor de volle winst op korte termijn, en na hun de zondvloed.
De langere termijn interesseert ze niet, ze moeten nu overleven.....Ondertussen wel in de showroom roepen dat ze de targets al bijna gehaald hebben voor 2013.... Mag allemaal, hoor.

Maar ik ben voor de laatste keer hierin getrapt.......
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
diesel01
Geartronic member

Het lijkt alsof de pih kopers allemaal het slimste jongentje van de klas waren en nu heel erg huili huili doen.
Je gaat toch akkoord met een inruilprijs en maakt dan de deal rond.
Het doet mij denken aan een meneer die telefonisch vertelde dat het jaar garantie met een korrel zout moest worden genomen want de deal had hem niet genoeg opgeleverd....maak de deal dan niet!!
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Marc Apeldoorn
5th Gear member

@ferretje, als je gaat rekenen met een V60 D5 is gemis aan bijtelling inderdaad wat kleiner, maar daar staat tegenover dat ze BPM krijgen (nu keren ze de BTW uit) en de MIA/KIA compenseert de geringere bijtelling wel hoor...
En gemakshalve eens gekeken naar wat de inruilprijs is bij b.v. een Outlander PHEV?
Ik wel, voor mij S80 D5 LE uit 2012 met 25.000 km op de teller wenste ze nog circa 40% van de nieuwprijs te geven, onder de handelsprijzen. Volvo gaf in ieder geval de handelsprijs als inruilprijs.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Marc Apeldoorn
5th Gear member

@Diesel, toch even melden dat er een niet nader te noemen Volvo dealer gewoonweg weigerde om een S80 in te ruilen op de V60 D6...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
EQ
1st Gear member

Marc Apeldoorn schreef:Leuk verhaal EQ, maar je vergeet dat de de PIH door ondernemers wordt gekocht, dus de BTW is de overheid wel degelijk kwijt. Daarnaast (en dat is dus echt de grootste klapper) 60 maanden geen bijtelling te ontvangen. Even meerekenen?
En dus 14.000 Euro BTW
Volgens mij geldt er een behoorlijke correctie op de BTW-aftrek voor prive-gebruik en voor zover daar geen sprake van is plegen ondernemers al hun kosten (met marge) door te belasten aan hun afnemers, dus uiteindelijk belandt de BTW echt wel in 's Rijks schatkist, anders zou er iets goed mis zijn met het BTW- systeem.

Het gaat er mij om dat de handelwijze van Volvo de schatkist niet veel kost, de bulk van de subsidies wordt zonder morele bezwaren in de zak gestoken door de berijders, ondernemer of niet, maar men krijgt - geheel in de Hollandse traditie - last van het geweten als Volvo ook mede profiteert, want dat gaat ten laste van de eigen portemonnee.

Me dunkt dat de wachtlijsten bewijzen dat Volvo groot gelijk heeft. Vind je de auto te duur, dan bestel je hem niet of af of haal je hem in het buitenland en lach je wat mij betreft al die sukkels uit die hem hier te duur gekocht hebben, ik heb in ieder geval helemaal geen zin in buitenlandse capriolen, dat is mij ook geld waard (heb ik het geen eens over de tijd die je bespaart). Sterker, (het management van) Volvo zou wel gek zijn als zij ook zouden gaan subsidieren, door de auto voor een lagere prijs te verkopen dan wat ze er voor kunnen krijgen of kortingen of inruilprijzen te geven die niet nodig zijn, zij hebben ook rekening te houden met stakeholders, w.o. aandeelhouders. Bovendien is Volvo niet bepaald in een positie om Sinterklaas te spelen. Juist van ondernemers zou je wat begrip verwachten voor de keuzes die Volvo maakt.
diesel01
Geartronic member

Tja wat doe je eraan..ik denk dat de man mag inkopen wat hij wil.
Als hij geen belang bij een S80 als inruil wil hebben op een PIH dan zal hij zijn reden hebben.
Ik vind een S80 uit 2012 erugg mooi zeker als het een D5 met GT betreft :wink:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gesloten

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”