Geheimen van het elektrisch rijden

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

fluz schreef:
rsnhakan schreef: En in de Hybrid stand wordt er direct elektriciteit teruggewonnen als je het gas los laat.
Regeneratie is weer helemaal afhankelijk van de snelheid. Bij normale snelheden :happy: boven de 120 regenereert hij helemaal niets. Bij hele lage snelheden ook niet. Is perfect te zien in het performance thema
Bij ons regerereert wel vanaf bijv. 150km/u maar dan moet je het rempedaal wel een beetje indrukken. laat je de auto uitrollen, dan treed er pas veel later regeneratie op. Maar hier heb vrijwel geen ervaring mee.
We rijden boven de 85 in principe niet op elektrisch tenzij de afstanden zo kort zijn dat op de retour rit alles volledig op Pure kan.
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Weet iemand of het verbruik in KW's in de app inclusief de geregenereerde kw's is of exclusief?
In de app zie je zowel stroomverbruik als regeneratie. Voor zover ik weet is het verbruik bruto, dus inclusief verbruik van geregenereerde stroom.
Per saldo heb je dus verbruikt het stroomverbruik minus de regeneratie.
Het beste kun je dit zien als je op een lange rit de accu hebt leeggereden en dat een volgende rit rijdt.
Het stroomverbruik is dan vrijwel gelijk aan de regeneratie.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Vandaag het volgende ontdekt:
In de stand hybride wordt er ook boven de 80 vrijwel direct bij gas loslaten gegenereerd.
Dit duurt in de stand Pure wat langer. Is daar meer uitgelegd op heel zuinig rijden en om wat minder snel af te remmen
door het regeneratie proces.
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Heeft er al iemand een goede beschrijving van het linker menu in Eco mode? Wat is het pijltje, wat doet het naaldje, wat doet de bar en wanneer verschijnt de eco E ?
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Eco E? Zegt me niets, of is dat iets van de MY14.5?
De prodrive instructeur vertelde mij dat dit (ECO DISPLAY) de beste stand is om te zien of je de remmen gebruikt of remt op de ERAD.
Zolang de wijzer niet onder het pijltje komt bij het remmen, rem je alleen op de ERAD.
Als de wijzer onder het pijltje komt, worden ook de remmen erbij gebruikt.

Klinkt plausibel, maar wat me opvalt is dat als je op de diesel hebt gereden, overschakelt naar Pure, dan zit het pijltje dat de grens aangeeft veel lager dan wanneer je niet gedieseld hebt en kan je ook harder remmen zonder dat de wijzer onder het pijltje komt.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Ja, als je een tijdje goed rijdt... Of zoals ik gewoon vanaf de afrit over gaat van diesel, naar hybrid en lekker laat uitsukkelen naar het stoplicht. Dan gaat die Eco balk echt helemaal gloeien en verschijnt er zo'n mooie E van Drive in beeld. Ik zal morgen eens een foto maken.

Het is net alsof je in een computer spel zit, die Eco balk gaat gloeien en die E aangeeft dat je een maximale Eco booster hebt. ;-)

voorbeeld.. deze E:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jrkalf op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Dat eco display gebruik ik echt nooit. Vind de kleur ook niet mooi.
Voor mij alleen maar de blauwe en de rode. De blauwe vind ik op EV rustiger met die wijzer ipv de regelmatig bewegende getallen voor mijn neus
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

jrkalf schreef: Heeft er al iemand een goede beschrijving van het linker menu in Eco mode? Wat is het pijltje, wat doet het naaldje, wat doet de bar en wanneer verschijnt de eco E ?
Volgens mij geeft het pijltje je gemiddelde verbruik aan. Dan kun je zien of je meer of minder gas geeft. Naar mijn mening staat het los van het remmen op Erad.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Heren,

Vanochtend even de mobiele plaatjes knippers erbij gepakt.
Eerst voor het rijden, ik stond nog stil... toen een stukje gaan toeren en toen was de E snel verdwenen. Maar toen mocht ik net voor de trajectcontrole afremmen van 120 naar 100 een stukje traject controle doen en op de A28 had ik ineens weer die mooie E in beeld.

Raraaaaaa...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Ik gebruik - als mijn V60 het weer doet - bij voorkeur het rode menu.
Dan zie ik aan de toerenteller of de motor aanslaat.
Het rechtermenu met de gele aanwijzer en streep geeft aan of de motor dreigt aan te slaan.
Voor ik de snelweg opdraai rijd ik buiten de bebouwde kom even op Power om de motor de gelegenheid te geven rustig op temperatuur te komen.

Maar ja, waar praat ik over, mijn V60 doet het al niet meer sinds 26 februari (!)
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Zijn ze er al mee bezig? Het duurt toch wel erg lang zo.
CaptainKlutz
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.07.2013 - 05:30

HeinvdW schreef: Ik gebruik - als mijn V60 het weer doet - bij voorkeur het rode menu.
Je kunt het contrast terugschroeven, dan schreeuwen die kleuren niet zo. Balen dat hij het niet doet..
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

vaudi schreef: Zijn ze er al mee bezig? Het duurt toch wel erg lang zo.
Idioot lang inderdaad. Het wordt tijd dat de Zweden mannetjes permanent naar Nederland sturen voor hulp...
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Smartbart
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 16.06.2013 - 21:41

Mijn V60 is ook nog steeds niet gemaakt. Hij is 27 februari afgesleept naar een lokale Oostenrijkse Volvo dealer en vandaar is hij naar NL getransporteerd. Vanaf afgelopen maandag (10/03) staat hij bij de dealer. Zij zijn nu in overleg met de importeur/fabriek over oorzaak en oplossing.
Nog even afwachten dus...
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Mensen maakt de hoogte van het aantal ampères wat uit? Als men haast heeft gaat dit op 13A, maar soms ook op 6A of 8A. Dus elke dag verschilt de hoogte van de A. Is dit schadelijk voor de accu? Wat raden jullie aan?
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Van horen zeggen dat hoe lager het aantal ampère, dus hoe langer het laden duurt, des te beter voor de accu. Snel laden schijnt voor een accu niet zo goed te zijn... Maar of 13A, 8A of 6a veel uitmaakt???
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

IV39 schreef: Van horen zeggen dat hoe lager het aantal ampère, dus hoe langer het laden duurt, des te beter voor de accu. Snel laden schijnt voor een accu niet zo goed te zijn... Maar of 13A, 8A of 6a veel uitmaakt???
Probeer het op kleine schaal met een batterijtje thuis: 200mA, 500mA of 700mA laden. Welke batterij gaat het langste mee?
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Kleine batterijen laadt je thuis bijna 100% op en trek je ook verder leeg dan de PIH accu. Ook hebben ze een hele andere chemische samenstelling. Niet een heel nuttige vergelijking.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Bij het rijden op de accu vloeit er veel meer stroom dan bij het normale laden.
Immers in een half uur kun je maar zo de accu leeg rijden.

Hard optrekken is veel slechter voor de accu dan de accu opladen met 13A. Dat duurt altijd nog 3,5 uur voordat die vol is.

Dit heb ik op de site van de Mitsubishi PHEV gelezen, aldus een bericht vanuit de hoek van de accu fabricage.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Het maakt dus niet heel veel uit begrijp ik uit jullie antwoorden?
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”