Pagina 7 van 8
Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 11.03.2014 - 12:29
door vaudi
fluz schreef:
rsnhakan schreef:
En in de Hybrid stand wordt er direct elektriciteit teruggewonnen als je het gas los laat.
Regeneratie is weer helemaal afhankelijk van de snelheid. Bij normale snelheden

boven de 120 regenereert hij helemaal niets. Bij hele lage snelheden ook niet. Is perfect te zien in het performance thema
Bij ons regerereert wel vanaf bijv. 150km/u maar dan moet je het rempedaal wel een beetje indrukken. laat je de auto uitrollen, dan treed er pas veel later regeneratie op. Maar hier heb vrijwel geen ervaring mee.
We rijden boven de 85 in principe niet op elektrisch tenzij de afstanden zo kort zijn dat op de retour rit alles volledig op Pure kan.
Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 12.03.2014 - 16:16
door Autowina
Weet iemand of het verbruik in KW's in de app inclusief de geregenereerde kw's is of exclusief?
In de app zie je zowel stroomverbruik als regeneratie. Voor zover ik weet is het verbruik bruto, dus inclusief verbruik van geregenereerde stroom.
Per saldo heb je dus verbruikt het stroomverbruik minus de regeneratie.
Het beste kun je dit zien als je op een lange rit de accu hebt leeggereden en dat een volgende rit rijdt.
Het stroomverbruik is dan vrijwel gelijk aan de regeneratie.
Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 12.03.2014 - 18:57
door vaudi
Vandaag het volgende ontdekt:
In de stand hybride wordt er ook boven de 80 vrijwel direct bij gas loslaten gegenereerd.
Dit duurt in de stand Pure wat langer. Is daar meer uitgelegd op heel zuinig rijden en om wat minder snel af te remmen
door het regeneratie proces.
Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 12.03.2014 - 20:07
door jrkalf
Heeft er al iemand een goede beschrijving van het linker menu in Eco mode? Wat is het pijltje, wat doet het naaldje, wat doet de bar en wanneer verschijnt de eco E ?
Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 12.03.2014 - 21:00
door Poni
Eco E? Zegt me niets, of is dat iets van de MY14.5?
De prodrive instructeur vertelde mij dat dit (ECO DISPLAY) de beste stand is om te zien of je de remmen gebruikt of remt op de ERAD.
Zolang de wijzer niet onder het pijltje komt bij het remmen, rem je alleen op de ERAD.
Als de wijzer onder het pijltje komt, worden ook de remmen erbij gebruikt.
Klinkt plausibel, maar wat me opvalt is dat als je op de diesel hebt gereden, overschakelt naar Pure, dan zit het pijltje dat de grens aangeeft veel lager dan wanneer je niet gedieseld hebt en kan je ook harder remmen zonder dat de wijzer onder het pijltje komt.
Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 12.03.2014 - 21:34
door jrkalf
Ja, als je een tijdje goed rijdt... Of zoals ik gewoon vanaf de afrit over gaat van diesel, naar hybrid en lekker laat uitsukkelen naar het stoplicht. Dan gaat die Eco balk echt helemaal gloeien en verschijnt er zo'n mooie E van Drive in beeld. Ik zal morgen eens een foto maken.
Het is net alsof je in een computer spel zit, die Eco balk gaat gloeien en die E aangeeft dat je een maximale Eco booster hebt.
voorbeeld.. deze E:

Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 12.03.2014 - 22:38
door vaudi
Dat eco display gebruik ik echt nooit. Vind de kleur ook niet mooi.
Voor mij alleen maar de blauwe en de rode. De blauwe vind ik op EV rustiger met die wijzer ipv de regelmatig bewegende getallen voor mijn neus
Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 13.03.2014 - 11:11
door IV39
jrkalf schreef:
Heeft er al iemand een goede beschrijving van het linker menu in Eco mode? Wat is het pijltje, wat doet het naaldje, wat doet de bar en wanneer verschijnt de eco E ?
Volgens mij geeft het pijltje je gemiddelde verbruik aan. Dan kun je zien of je meer of minder gas geeft. Naar mijn mening staat het los van het remmen op Erad.
Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 13.03.2014 - 15:31
door jrkalf
Heren,
Vanochtend even de mobiele plaatjes knippers erbij gepakt.
Eerst voor het rijden, ik stond nog stil... toen een stukje gaan toeren en toen was de E snel verdwenen. Maar toen mocht ik net voor de trajectcontrole afremmen van 120 naar 100 een stukje traject controle doen en op de A28 had ik ineens weer die mooie E in beeld.
Raraaaaaa...
Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 13.03.2014 - 19:06
door Tukker999
Ik gebruik - als mijn V60 het weer doet - bij voorkeur het rode menu.
Dan zie ik aan de toerenteller of de motor aanslaat.
Het rechtermenu met de gele aanwijzer en streep geeft aan of de motor dreigt aan te slaan.
Voor ik de snelweg opdraai rijd ik buiten de bebouwde kom even op Power om de motor de gelegenheid te geven rustig op temperatuur te komen.
Maar ja, waar praat ik over, mijn V60 doet het al niet meer sinds 26 februari (!)
Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 13.03.2014 - 19:15
door vaudi
Zijn ze er al mee bezig? Het duurt toch wel erg lang zo.
Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 13.03.2014 - 21:35
door CaptainKlutz
HeinvdW schreef:
Ik gebruik - als mijn V60 het weer doet - bij voorkeur het rode menu.
Je kunt het contrast terugschroeven, dan schreeuwen die kleuren niet zo. Balen dat hij het niet doet..
Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 14.03.2014 - 06:50
door jvov60
vaudi schreef:
Zijn ze er al mee bezig? Het duurt toch wel erg lang zo.
Idioot lang inderdaad. Het wordt tijd dat de Zweden mannetjes permanent naar Nederland sturen voor hulp...
Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 14.03.2014 - 11:20
door Smartbart
Mijn V60 is ook nog steeds niet gemaakt. Hij is 27 februari afgesleept naar een lokale Oostenrijkse Volvo dealer en vandaar is hij naar NL getransporteerd. Vanaf afgelopen maandag (10/03) staat hij bij de dealer. Zij zijn nu in overleg met de importeur/fabriek over oorzaak en oplossing.
Nog even afwachten dus...
Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 19.03.2014 - 20:24
door rsnhakan
Mensen maakt de hoogte van het aantal ampères wat uit? Als men haast heeft gaat dit op 13A, maar soms ook op 6A of 8A. Dus elke dag verschilt de hoogte van de A. Is dit schadelijk voor de accu? Wat raden jullie aan?
Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 19.03.2014 - 20:45
door IV39
Van horen zeggen dat hoe lager het aantal ampère, dus hoe langer het laden duurt, des te beter voor de accu. Snel laden schijnt voor een accu niet zo goed te zijn... Maar of 13A, 8A of 6a veel uitmaakt???
Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 19.03.2014 - 21:34
door jrkalf
IV39 schreef:
Van horen zeggen dat hoe lager het aantal ampère, dus hoe langer het laden duurt, des te beter voor de accu. Snel laden schijnt voor een accu niet zo goed te zijn... Maar of 13A, 8A of 6a veel uitmaakt???
Probeer het op kleine schaal met een batterijtje thuis: 200mA, 500mA of 700mA laden. Welke batterij gaat het langste mee?
Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 19.03.2014 - 21:50
door RichieB
Kleine batterijen laadt je thuis bijna 100% op en trek je ook verder leeg dan de PIH accu. Ook hebben ze een hele andere chemische samenstelling. Niet een heel nuttige vergelijking.
Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 19.03.2014 - 22:27
door vaudi
Bij het rijden op de accu vloeit er veel meer stroom dan bij het normale laden.
Immers in een half uur kun je maar zo de accu leeg rijden.
Hard optrekken is veel slechter voor de accu dan de accu opladen met 13A. Dat duurt altijd nog 3,5 uur voordat die vol is.
Dit heb ik op de site van de Mitsubishi PHEV gelezen, aldus een bericht vanuit de hoek van de accu fabricage.
Re: Geheimen van het elektrisch rijden
Geplaatst: 20.03.2014 - 17:46
door rsnhakan
Het maakt dus niet heel veel uit begrijp ik uit jullie antwoorden?