Pagina 7 van 10
Geplaatst: 06.12.2006 - 18:03
door the fonz
Bover schreef:IK heb de filter er net onder.
Je wordt gemeld bij de Apk afdeling of zoiets en dan moet die er elk jaar onder zitten.
Ik heb oude dempertje meegenomen die er tussenuit is gehaald.
Met 100.000km zou de roetfiltervol kunnen zitten zei garage. en vermogen is sterk afgenoemen neem ik aan..
zal zien hoe auto reageert,.
Bedoel je met bovenstaande dat het vermogen duidelijk afgenomen is Bover?
Geplaatst: 06.12.2006 - 18:43
door Richard
Ik heb voor 22 december de afspraak staan. Ben benieuwd wat het wordt.
Geplaatst: 06.12.2006 - 18:47
door Ben
Ik mag woensdag.
En misschien zijn ze dan de C30 al aan het uitpakken !!
Geplaatst: 06.12.2006 - 19:36
door Bover
Mijn eerste indruk is dat er niet veel veranderd is met het roetfilter.
Lijkt ietje gedempd optrekken onderin toerental.
Maar ja misschien de verbeelding net als bij de tandarts de pijn er al is voordat de boor iets raakt.
Ik neem de oude demper mee voorals de boel dicht raakt of me het niet bevalt. KAn ik nog wisselen.
Staat wel op mijn kenteken nu.
Moet ik alleen nog de vraag beantrwoorden voor mezelf wat me het milieu waard is..
Geplaatst: 06.12.2006 - 21:09
door paQ
de bevindingen zijn dus tegenstrijdig?
de een zegt afnemend vermogen / toenemend verbruik( ?)
een ander zegt: rustiger lopende motor met evenveel vermogen...
Geplaatst: 06.12.2006 - 21:23
door bart simpson
paQ schreef:de bevindingen zijn dus tegenstrijdig?
de een zegt afnemend vermogen / toenemend verbruik( ?)
een ander zegt: rustiger lopende motor met evenveel vermogen...
autoweek zegt:
2.4D 163 pk
zonder rpf - met rpf
top: 210 km/h / 210 km/h
0-100 km/h 9,5 s /
9,8 s
verbruik binnen beb. kom 9,0 l/100km / 9,0 l/100km
verbruik buiten beb. kom
5,5 l/100km / 5,4 l/100km
verbruik gecombineerd
6,8 l/100km / 6,7 l/100km
CO2 uitstoot
179 g/km / 177 g/km
De conclusie lijkt iets trager en iets zuiniger voor de diesel met rpf, alleen gaan we bij de "af fabriek RPF" uitvoeringen wel uit van een 6 versnellingsbak, en ik denk dat alle diesels met een achteraf gemonteerd rpf een 5 bak zullen hebben, het vergelijk is derhalve niet helemaal goed te maken...
Geplaatst: 06.12.2006 - 21:33
door the fonz
Simpson,
bedankt voor je reactie. Tot nu toe heeft niemand echt een antwoord kunnen geven op de vraag wat de nadelen zouden zijn. De vergelijking is dan niet geheel eerlijk. Ik denk zelf dat het erg weinig verschil maakt zoals je hierboven laat blijken. Maarja, je zult het toch zelf moeten ondervinden.
Groetjes
Geplaatst: 06.12.2006 - 22:27
door edmenD5
hoi
vandaag is de roetfilter er onder gezet V70 D5 2002
merk helemaal geen verschil in trekkracht
rookt wel minder!! filters zijn onderhoudsvrij en kunnen er for life onder blijven het is de middendemper die wordt vervangen hier een tip neem de oude mee naar huis kan die er altijd weer onder als je er problemen mee zou krijgen
Geplaatst: 07.12.2006 - 09:34
door Richard
Mijn D5 wil ook nog wel eens roken bij optrekken etc. Ik gok erop dat dit een stuk minder zal zijn als de roetfilter eronder zit.
Geplaatst: 08.12.2006 - 10:24
door trompetje
bart simpson schreef:paQ schreef:de bevindingen zijn dus tegenstrijdig?
de een zegt afnemend vermogen / toenemend verbruik( ?)
een ander zegt: rustiger lopende motor met evenveel vermogen...
autoweek zegt:
2.4D 163 pk
zonder rpf - met rpf
top: 210 km/h / 210 km/h
0-100 km/h 9,5 s /
9,8 s
verbruik binnen beb. kom 9,0 l/100km / 9,0 l/100km
verbruik buiten beb. kom
5,5 l/100km / 5,4 l/100km
verbruik gecombineerd
6,8 l/100km / 6,7 l/100km
CO2 uitstoot
179 g/km / 177 g/km
De conclusie lijkt iets trager en iets zuiniger voor de diesel met rpf, alleen gaan we bij de "af fabriek RPF" uitvoeringen wel uit van een 6 versnellingsbak, en ik denk dat alle diesels met een achteraf gemonteerd rpf een 5 bak zullen hebben, het vergelijk is derhalve niet helemaal goed te maken...
Hallo Bart,
hoe moet ik die vetgedrukte getallen zien ?
(1e zonder , 2e met?)
Geplaatst: 08.12.2006 - 10:43
door bart simpson
trompetje schreef:bart simpson schreef:paQ schreef:de bevindingen zijn dus tegenstrijdig?
de een zegt afnemend vermogen / toenemend verbruik( ?)
een ander zegt: rustiger lopende motor met evenveel vermogen...
autoweek zegt:
2.4D 163 pk
zonder rpf - met rpf
top: 210 km/h / 210 km/h
0-100 km/h 9,5 s /
9,8 s
verbruik binnen beb. kom 9,0 l/100km / 9,0 l/100km
verbruik buiten beb. kom
5,5 l/100km / 5,4 l/100km
verbruik gecombineerd
6,8 l/100km / 6,7 l/100km
CO2 uitstoot
179 g/km / 177 g/km
De conclusie lijkt iets trager en iets zuiniger voor de diesel met rpf, alleen gaan we bij de "af fabriek RPF" uitvoeringen wel uit van een 6 versnellingsbak, en ik denk dat alle diesels met een achteraf gemonteerd rpf een 5 bak zullen hebben, het vergelijk is derhalve niet helemaal goed te maken...
Hallo Bart,
hoe moet ik die vetgedrukte getallen zien ?
(1e zonder , 2e met?)
Toch lijkt het me niet heel onduidelijk,
9.8 sec van 0-100 is in het nadeel van de RPF D5
de 5,5 en 6,8 ltrs zijn in het nadeel van de D5 zonder RPF
en 179gr/km CO2 uitstoot is in het nadeel van de D5 zonder RPF
mijn conclusie staat er onder.
Geplaatst: 08.12.2006 - 11:22
door trompetje
OK.
Geplaatst: 08.12.2006 - 14:14
door fhaeften
Ter info, Deze informatie ontving ik van Volvo
Geachte heer Van Haeften, nav uw mail over een roetfilter berichten wij u het volgende. Een roetfilter leidt de stroom uitlaatgas via een aantal kanalen naar een vezellaag, waar de deeltjes worden vastgehouden om ze vervolgens bij zeer hoge temperatuur te verbranden. In tegenstelling tot wat vaak wordt verondersteld, is een roetfilter dus geen zeef, maar worden de roetdeeltjes door deze vezellaag afgevangen. Door de speciale constructie en werking is een Volvo roetfilter volledig onderhoudsvrij. Door een roetfilter te monteren wordt de uitstoot van roet verlaagd tot een waarde van 0.0001 gr/km of minder. Via de Volvo-dealerorganisatie is aan Volvo dieselrijders, vanaf een bepaald bouwjaar waarvan de auto nog niet voorzien is van een roetfilter, een brief gestuurd met de uitnodiging om gratis een roetfilter te laten monteren bij de dealer. Indien u de brief (nog) niet heeft ontvangen, adviseren wij u om contact op te nemen met uw Volvo-dealer.
Wij vertrouwen erop u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd.
Roetfilter hoeft niet te worden vervangen en vergt geen onderhoud. Er zijn geen nadelige effecten bekend met betrekking tot het brandstofverbruik of op de prestaties van de motor.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Volvo Cars Nederland B.V.
Mevr. M. de Ridder-Jakobs
Consulent Customer Relations
Geplaatst: 08.12.2006 - 15:18
door paQ
'geen nadelige effecten bekend'
bij wie... bij haar?
bij haar collega?
wat een politieke zin zeg...
edit:
mijn dealer zegt dat zij nog geen ervaringen in brandstof verbruikstoename danwel vermogensverlies hebben met de namontage filters.
brandstof verbruik is dan ook iets zeer moeilijk meetbaars imo.
en afwijking van enkele tienden is in iedere situatie mogelijk natuurlijk en hoeft niet te maken te hebben met de plaatsing van een roetfilter.
Geplaatst: 08.12.2006 - 19:14
door Bover
Zo we zijn 600km verder met roetfilter.
Eerste merkbare verschil is het lichtelijk gestegen verbruik.
Van 5.5 naar 5.7 op boordpc op dezelfde route.
( Mogelijk geen gelijke rij omstandigheden )
En...........het lijkt er echt op dat er minder rook is te zien in de koplampen van de auto achter me.
Vermogen....
ik weet het nog niet zeker. heb idiee dat bij stevig intrappen onderin wat gesmoord wordt.
Weet gewoon nog niet zeker.....
Wordt vervolgd.
Geplaatst: 08.12.2006 - 20:31
door louis
Ik ieder geval fijn dat er al enige ervaringen worden gemeld.
Ik zit zelf nog erg te twijfelen of ik op het aanbod van het plaatsen van een roetfilter moet ingaan.
De term "onderhoudsvrij" daar heb ik gewoon nog even geen goed gevoel bij.
Geplaatst: 08.12.2006 - 22:37
door Guestuser
Kan me niet voorstellen dat het geen verlies zou betekenen.
Hoe dan ook is het een extra obstakel in je uitlaatsysteem.
En minder rook... daar gaat m'n afweergeschut tegen bumperklevers...
Geplaatst: 09.12.2006 - 19:53
door nordicman
Ja, volgende week gaat hij er onder, ik kan altijd de demper nog weg halen, of grotere downpipe er onder zetten, als de prestaties iets minder worden.
In deze tijd vh jaar is het moeilijk om verbruik te vergelijken, kou, vocht, mist, allemaal factoren die meespelen.
Geplaatst: 10.12.2006 - 09:43
door Bover
nordicman schreef:Ja, volgende week gaat hij er onder, ik kan altijd de demper nog weg halen, of grotere downpipe er onder zetten, als de prestaties iets minder worden.
In deze tijd vh jaar is het moeilijk om verbruik te vergelijken, kou, vocht, mist, allemaal factoren die meespelen.
Jaaaa die omgevingsfactoren...
Mijn vrouw meent nauwelijks verschil te voelen in bij het wegrijden
Dat smoren helemaal bij het optrekken eventjes wordt wel herkend.
Laten we maar wat ervaring opdoen.
Geplaatst: 10.12.2006 - 17:09
door Axemen
Ik zit een beetje te slapen, nadat ik pagina 1 had gelezen begon ik aan een reply, die heeft me wat denk en tikwerk gekost vandaar dat ik 'm toch plaats (ondanks dat de reacties van pagina 2 t/m 6 er niet direct in verwerkt zitten (nog wel snel doorgelezen). Er zullen dus dingen in staan die al geschreven zijn. Laat mij gewoon maar even spuien, dat heb je wel eens...
Hallo,
Alle tekst gelezen te hebben denk ik bij mezelf: "Volvo is net als enig ander commerciele instantie (of politieke partij), ze laten geen mogelijkheid ongebruikt om in een goed daglicht te komen, zichzelf als de beste te profileren en zoveel mogelijk graantjes publiciteit mee te pikken". Dat doet Douwe Egberts, Seat, Bonte Reus, Iglo (je weet wel, van de spinazie, of moet ik gewoon Unilever benoemen met zijn 100den producten) en dus ook Volvo. Volgens mij zit op dat vlak onze wereld zo in elkaar ... of zo ...
Persoonlijk krijg ik een beetje een wee gevoel in de buik als ik de allereerste zin van deze draad lees (Montage achteraf op modellen vanaf 2003). Ik heb een V40 1.9D MY 2003 (voor zover ik weet, gemaakt als ik het zo goed zeg uit het hoofd vanaf zomer 2002). De mijne stamt uit januari 2003, maar zie 'm vervolgens niet in het rijtje genoemde modellen staan ... in die zin ervaar ik het als misleidende reclame ...
Maar ik begrijp het wel, als Volvo buiten de S60, S80, V70, XC70 en XC90 van de bouwjaren 2003 t/m 2005 ook nog eens de V40 moet gaan doen uit dat jaar wordt het wel heel duur voor ze (ondanks de subsidie, vinden ze, denk ik).
Het lijkt er in die zin voor mij op dat dit aanbod alleen opgaat voor de duurdere modellen, hoe meer geld je voor je Volvo hebt uitgegeven, hoe beter zij voor het milieu zijn ...
Vandaar dat ik ik ook niet geloof in de Volvo 'filosofie' van veiligheid en milieu. Men is gewoon wat die onderwerpen betreft op een gegeven moment het product gaan produceren waar een markt voor is, net zoals er een markt is voor de Daihatsu Cuore ...
Ik vind het overigens wel een sterke marketing stunt. Je vertelt gratis een roetfilter te monteren (en diesel roetdeeltjes maken de mensen bang de laatste jaren, dus daar is de markt) op een 'handvol' auto's, die voor het grootste deel betaald wordt door de Nederlandse belastingbetaler (* dit aanbod geldt zolang deze subsidie regeling van kracht is.) en je krijgt er fantastische reclame en naamsbekendheid voor terug ...
Mis ik iets ?
groet, Peter