Pagina 7 van 12

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 22:00
door EVO500
Rnest schreef: 09.03.2022 - 21:17 ...want tijdens het accelereren van 130 tot aan zijn begrenzer was ik sneller, maar echt geen pak sneller.
Hahaha, waar ik in het begin tegen aanliep was wisselende acceleraties. Uiteindelijk bleek dat ik feitelijk niet de kickdown gebruikte.
Hier moet je echt even over heen door drukken zodat je de schakelaar gebruikt :-) Je voelt dan ook een klik. Je hebt vlug het idee dat je vol gas geeft maar is feitelijk niet zo.

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 09.03.2022 - 22:02
door EVO500
Rnest schreef: 09.03.2022 - 21:17 ...ben erg benieuwd hoe lang het duurt voor de olie 80-90 graden Celsius is. Dat kon stiekem best wel eens lang zijn..
Ben ik ook benieuwd. Dit gaat sneller als ik vermoede. Moet de gegevens nog even correct op een rij zetten.

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 10.03.2022 - 07:59
door wasbeer2006
Kick down scheelt volgens mij per model. Bij mij staat in de handleiding dat vol gas tegen de schakelaar is en de kickdown alleen dient om de meest snelle (meestal lage) versnelling te kiezen.
Maar ik ga dat nog eens proberen!

In mijn passat, hele andere auto, snap ik, had ik die optie meters (off road meters)
Daar zat zowel water als olie temp bij.

De olie temp was in een kilometer of 10 a 15 helemaal op tempratuur tussen de 95 en 110 graden afhankelijk van belasting.
Daarna ging het water, dat kon langer duren, maar dat boeit ook niet echt.

Een 10 minuten zal het dus wel zal afhankelijk van het weer.
Wat me opvalt is dat mijn motor zo rustig stil en trillingsvrij loopt, dat heb ik in andere auto's nog niet eerder zo extreem meegemaakt.
Het starten gaat ook gevoelloos, moet ook wel gezien ie hem heel vaak uitzet. wellicht ook door de 48v spulletjes :-)

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 10.03.2022 - 08:17
door iDanman
Gewoon een OBD2 readertje van Ali voor ± €13,- erin drukken en middels carscanner lees je alle waardes direct live uit.
Ik gebruikte dat in mijn D6 omdat die bij warm weer met een zware caravan in de alpen nog wel eens wilde over verhitten. Nu zag ik het aankomen.

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 10.03.2022 - 21:31
door erichendri
Koelvloeistof is altijd eerder op temperatuur dan olie.
Is algemeen bekend.

Eric

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 10.03.2022 - 21:54
door Rnest
@wasbeer2006 klopt inderdaad dat het blok zo stil en trillingsvrij loopt. Ik ken dat ook van geen enkel andere auto. Heb wel ooit een Audi A4 1.8T gehad, die bij gas loslaten wel zo mooi doorrolde, leek wel wrijvingsloos. Maar dat even terzijde.

Klopt dat koelvloeistof veel sneller op temperatuur is. Dat is volgens mij ook de reden waarom deze vaak wordt weergegeven. Temperatuurproblemen worden dan het snelste gedetecteerd. Olie-temperatuur bepaald wanneer je de auto zwaar kunt belasten. Het geleerd dat je onder 80 graden Celsius voorzichtig moet zijn. Als de Volvo na 10-15km op bedrijfstemperatuur is, lijkt me dat snel, maar zou wel mooi zijn.

Kickdown ga ik naar kijken en wilde juist zeggen dat ik, als ik moe ben of een lange rit rij, al dat geschakel in Polestar-modus onrustig vind. Gisteravond terugweg uit Duitsland dan ook de individuele modus gebruikt. Daar kun je die automaat instellen, zodat deze minder schakelt (gewoon als hybride dan). Er is koppel genoeg voorhanden om te versnellen..
met veel geschakel bedoel ik bv accelereren tijdens gebruik van PA als het druk is op de weg. Dan schakelt de auto vaak terug. De automaat past zich aan aan jouw rijstijl, dus misschien veranderd dat nog en kan ik lekker in de Polestar-modus blijven rijden.

Tussentijdse conclusie voor wat betreft het vermogen met een lege accu: in Duitsland kan ik dus het beste in de Polestar-modus rijden met battery charge ingeschakeld, zodat ik over vol vermogen kan beschikken indien nodig. 😁 (en dan niet vergeten battery charge snel uit te schakelen, omdat ik anders vermogen verlies voor het laden van de accu.)
Oftewel ik ga een gestudeerde co-piloot nodig hebben..

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 11.03.2022 - 00:04
door Rnest
EVO500 schreef: 09.03.2022 - 22:02 Ben ik ook benieuwd. Dit gaat sneller als ik vermoede. Moet de gegevens nog even correct op een rij zetten.
Ben heel benieuwd!

@iDanman En zelf een OBD2 meter aanschaffen is misschien ook wel handig ja!

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 11.03.2022 - 08:41
door Hans oet Twent
Rnest schreef: 10.03.2022 - 21:54 @wasbeer2006 klopt inderdaad dat het blok zo stil en trillingsvrij loopt. Ik ken dat ook van geen enkel andere auto. Heb wel ooit een Audi A4 1.8T gehad, die bij gas loslaten wel zo mooi doorrolde, leek wel wrijvingsloos. Maar dat even terzijde.

Klopt dat koelvloeistof veel sneller op temperatuur is. Dat is volgens mij ook de reden waarom deze vaak wordt weergegeven. Temperatuurproblemen worden dan het snelste gedetecteerd. Olie-temperatuur bepaald wanneer je de auto zwaar kunt belasten. Het geleerd dat je onder 80 graden Celsius voorzichtig moet zijn. Als de Volvo na 10-15km op bedrijfstemperatuur is, lijkt me dat snel, maar zou wel mooi zijn.

Kickdown ga ik naar kijken en wilde juist zeggen dat ik, als ik moe ben of een lange rit rij, al dat geschakel in Polestar-modus onrustig vind. Gisteravond terugweg uit Duitsland dan ook de individuele modus gebruikt. Daar kun je die automaat instellen, zodat deze minder schakelt (gewoon als hybride dan). Er is koppel genoeg voorhanden om te versnellen..
met veel geschakel bedoel ik bv accelereren tijdens gebruik van PA als het druk is op de weg. Dan schakelt de auto vaak terug. De automaat past zich aan aan jouw rijstijl, dus misschien veranderd dat nog en kan ik lekker in de Polestar-modus blijven rijden.

Tussentijdse conclusie voor wat betreft het vermogen met een lege accu: in Duitsland kan ik dus het beste in de Polestar-modus rijden met battery charge ingeschakeld, zodat ik over vol vermogen kan beschikken indien nodig. 😁 (en dan niet vergeten battery charge snel uit te schakelen, omdat ik anders vermogen verlies voor het laden van de accu.)
Oftewel ik ga een gestudeerde co-piloot nodig hebben..
Niets aan toe te voegen. Ware niet dat ik geen Polestar heb maar de rest is wel herkenbaar. Ik schakel onder het rijden met een zekere regelmaat wel naar de verschillende modus opties. Maar ja de T6 gaat in de Pruis legaal niet sneller rijden dan 185. Enigszins frustrerend als je lekker aan het duwen en trekken bent. Tot aan de 185 is het een serieus snel karretje.

@IDanman een OBD2 is een goede!
Heb jij een linkje?

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 11.03.2022 - 13:01
door EVO500
Rnest schreef: 08.03.2022 - 23:38 Stel ik rij 20km ‘pure’ en kom dan bij een stoplicht. Standje ‘Polestar’ en plankgas weg… Is mijn blok dan al warm of zou ik eerst 20km op benzine moeten rijden om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen?
Weet het nu 100% zeker, antwoord is Nee in pure wordt er geen motorblok opgewarmd.
Misschien ook wel logisch want gaat alleen af van de actie radius.

Ook met elektrische voorverwarming, geen opwarming van de motor!

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 11.03.2022 - 14:34
door iDanman
Ik gebruik al een jaar of 4 deze OBD2 reader naar volle tevredenheid.
Nadeel is dat het een wifi verbinding is (kan alleen bij iphone), waardoor ik een extra telefoon gebruik voor carscanner. Want middels de wifi verbinding met de OBD2 reader, vervalt het overige data verkeer en kan je dus geen Waze of Whatsapp gebruiken....
Mocht je een Android telefoon hebben, schijn je dit met bluetooth te kunnen oplossen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
https://nl.aliexpress.com/item/32383340 ... 79d24PZo0R

Nu rij ik een B3, waarmee ik tot op heden (heb er nog niet tijd aan gespendeerd) niet de juiste setting heb gevonden in carscanner, waardoor ik nog niet echt alles kan uitlezen, zoals ik bij mijn D6 wel kon.

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 11.03.2022 - 15:18
door EVO500
Is zo te zien de vernieuwde ELM327.
Ik heb de oude versie een aantal jaren geleden deze 2 keer gekocht bij verschillende partijen (toen nog voor mijn Renault) omdat mijn neef deze ook had (op Iphone) en goed werkte maar helaas heb ze moeten terugsturen omdat ik of geen of haperende verbinding kreeg met Android/PC.
Baalde er wel van. Was het zo beu dat ik toen maar iCarsoft CR Pro gekocht (wel 30x duurder) maar werkte meteen.
Misschien dat ze tegenwoordig beter werken.

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 11.03.2022 - 16:22
door Rnest
EVO500 schreef: 11.03.2022 - 13:01
Rnest schreef: 08.03.2022 - 23:38 Stel ik rij 20km ‘pure’ en kom dan bij een stoplicht. Standje ‘Polestar’ en plankgas weg… Is mijn blok dan al warm of zou ik eerst 20km op benzine moeten rijden om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen?
Weet het nu 100% zeker, antwoord is Nee in pure wordt er geen motorblok opgewarmd.
Misschien ook wel logisch want gaat alleen af van de actie radius.

Ook met elektrische voorverwarming, geen opwarming van de motor!
Jammer inderdaad en snap de strategie wel van Volvo om het blok niet op te warmen tijdens elektrische voorverwarming, want de meeste mensen rijden denk ik kortere stukken dan de elektrische 45km en maximale belasting is denk iets wat de gemiddelde Volvo-rijder niet snel van zijn auto zal verlangen.

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 12.03.2022 - 11:59
door wasbeer2006
Nee je ziet zelden een volvo hard rijden. Terwijl het redelijke PK bommetjes zijn!

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 12.03.2022 - 20:44
door Rolandk
Nooit een V40 - liefst D2 mit doppelauspuff - tegengekomen…? :-/

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 13.03.2022 - 15:06
door Daf88
Gouwe schreef: 27.02.2022 - 18:26
Daf88 schreef: 27.02.2022 - 15:05 Mijn ervaring is dat als je de navigatie gebruikt, de auto zelf erg goed in staat is om te kiezen wanneer op benzine en wanneer op electriciteit te rijden, min of meer zoals Gouwe "met de hand" doet.
Check, helaas is mijn MY2016 T8 nog niet zo intelligent. Bovendien moet je dan wel navi van de auto gebruiken (wat ik dus nooit doe) en ik ben wel benieuwd of jou auto dan ook rekening houdt met het wel/niet kunnen laden op de plaats van bestemming?
Twee weken op stap geweest, dus wat verlaat .... in Sensus zit geen slimmigheid met laadpalen, in het nieuwe Google systeem volgens mij wel?

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 15.03.2022 - 12:48
door Rnest
Ik heb gezocht naar een Dyno-meting van een T8 en ben alleen een XC90 tegengekomen, maar daarbij kregen ze het maximale vermogen niet gemeten, doordat de electro-motor van 150km/h niet meer zou meewerken.

Weet iemand of er ooit metingen gedaan zijn met een S60/V60? Als dat niet is, overweeg ik dat, want ben in ieder geval erg benieuwd naar het vermogen. (Vooral nu ik gezien heb dat een B4 echt niet veel langzamer was)

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 15.03.2022 - 13:33
door wasbeer2006
Nou een nieuwe B4 geleverd vanaf november doet 7.6 op de 0-100 en een polestart 405pk 5.0 dacht ik.
Tuurlijk is ie zwaarder, maar dat telt boven de 100 amper meer.

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 15.03.2022 - 14:33
door raspaardje
Wat je ziet bij de (onbegrensde) T8 is dat boven de 180 km/h er een significante afname in acceleratie is tov "gelijkvermogende" auto's. Zie deze video bijvoorbeeld:
Dus het gezamenlijke vermogen kan best op een zeker moment/bij een zeker toerental 390- 455 pk zijn, op hogere snelheden is dat iig niet het geval. Dan haakt de elektromotor iig gedeeltelijk af. En misschien nog wel eerder als de batterij leger begint te raken?

Mijn gevoel zegt dat er altijd wel elektro ondersteuning blijft maar verschillend in kracht al naar gelang de omstandigheden.
Zo zal een T5 nooit een T8 eruit kunnen trekken tussen bijvoorbeeld 180 - 230 km/h. Maar het verschil zal niet dusdanig zijn op basis wat je verwacht in de opgave van vermogen (250 pk vs. 390-455 pk).

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 15.03.2022 - 18:51
door EVO500
Bij onze t8 doet de elektromotor vanaf ik schat 145 niet veel meer mee.

Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge

Geplaatst: 15.03.2022 - 20:58
door Gouwe
Rnest schreef: 15.03.2022 - 12:48 ..Weet iemand of er ooit metingen gedaan zijn met een S60/V60? Als dat niet is, overweeg ik dat, want ben in ieder geval erg benieuwd naar het vermogen....
Volgens mij heb ik nog nergens gelezen of gehoord van een succesvolle meting met een Volvo PIH. Ook de V60 D6 destijds bij Autoweek lukte niet, ging gewoon in noodloop.