Mijn naam is Ernest, maar die was al in gebruik hier.
Naast kennismaking heb ik ook meteen een vraag.
Ik heb verschillende Volvo’s gereden en mijn laatste was een S60 T5.
Ik mis de AWD van mijn oude S80 en XC90 en heb daarom de S60 afgelopen weekend verkocht.
Sinds een week kijk ik rond voor een S60 T6 of een S60 T8. Eigenlijk heb ik weinig aan het recharge-systeem vrees ik, want ik rij heel vaak afstanden van ongeveer 150-200km, waarbij ik tussentijds geen tijd heb om de auto aan een paal te leggen..
Ik heb van zowel de T6 als de T8 een mooi exemplaar zien staan.
De T6 mist ten opzichte van mijn vorige verschillende opties, zoals HUD, Harman-Kardon en schuif/kanteldak.
De T8 die ik gezien heb, heeft deze opties wel, maar het betreft de Polestar edition in een minder mooie kleur. De T8 is heel dik, maar ik houd mijn hart vast voor de eventuele inruilprijs over twee jaar, want welke Volvo-rijder houdt van een stugge schroefset en er is dan een aanbod van de T8 MY22 met (ik meen) 455pk en een groter accupakket…
Hebben jullie adviezen?
Nieuw en twijfel tussen S60 T6 recharge en T8 recharge
-
- 3rd Gear member
V60 zou ik eerder doen dan een s60 maar dat is persoonlijk.
Volgens mij was de polestar alleen een motortuning en optimalisatie van de automaat.
Eric
Volgens mij was de polestar alleen een motortuning en optimalisatie van de automaat.
Eric
-
- 2nd Gear member
Ja sorry, ik bedoel de Polestar Engineered uitvoering. Die heeft wat dikkere spoilers, een schroefset, Brembo’s, andere wielen en logo’s.erichendri schreef: ↑21.02.2022 - 21:12 V60 zou ik eerder doen dan een s60 maar dat is persoonlijk.
Eric
“When in doubt, flat out.” Collin McRae
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Deze Volvo rijder houdt van een stugge schroef set… Zoals op elk potje een dekseltje past, is er voor elke auto wel een eigenaar te vinden. Daar zou ik mijn keus niet vanaf laten hangen. Sure, een T8 PE is misschien lastiger te verkopen dan een witte T3. Maar dat komt omdat het aantal mensen die zitten te vissen in de prijsklasse van een T3 groter is, dan een T8. Een huis van een miljoen euro heeft ook minder animo dan een huis van 3 ton om een voorbeeld te geven.
Volvo - For Life
-
- 5th Gear member
De T8 natuurlijk, zeker als je een Polestar kan rijden 
Maar het moet wel je smaak zijn. De dempers zijn instelbaar, dat kan best nog eens meevallen!
Misschien is deze in de zachtste stand wel zachter dan een sport onderstel op de R design, er zijn er hier vast met een polestar.
Olins klinkt heel sport maar juist die dure dempers kunnen heel veel comfort bieden. Neem hem dan met 19 ipv 20" bv
Ik denk dat bv een B- serie Rdesign wellicht harder is dan een polestar in de zachte stand,.
Welke kleur is het die grondverf grijs zeker? (dat zou ik zelf ook de minste vinden) Zwart of wit moet ie zijn.
Toch vraag ik het me af qua verkoop. De polestar is gewoon een hele goede deal, goedkoop eigenlijk!
Zou niemand dat meer willen straks? Tuurlijk schrijft een duurdere auto meer af. Andere kant zou het voor mij zo'n beetje de ultieme enigzins betaalbare auto zijn. Mooi, snel, redelijk ruim een echte do it all!
Het leuke zou ik ook vinden dat het niet zo schreeuwerig is als bv een Audi of BMW.
Het scheelt best euro's met een T6 natuurlijk, maar als je het kan zou ik het mezelf kado doen! Nu kan je nog een beetje rijden over 10 jaar zitten waarschijnlijk in een "GPS" harnas.
Het is wel een sportieve auto natuurlijk!

Maar het moet wel je smaak zijn. De dempers zijn instelbaar, dat kan best nog eens meevallen!
Misschien is deze in de zachtste stand wel zachter dan een sport onderstel op de R design, er zijn er hier vast met een polestar.
Olins klinkt heel sport maar juist die dure dempers kunnen heel veel comfort bieden. Neem hem dan met 19 ipv 20" bv
Ik denk dat bv een B- serie Rdesign wellicht harder is dan een polestar in de zachte stand,.
Welke kleur is het die grondverf grijs zeker? (dat zou ik zelf ook de minste vinden) Zwart of wit moet ie zijn.
Toch vraag ik het me af qua verkoop. De polestar is gewoon een hele goede deal, goedkoop eigenlijk!
Zou niemand dat meer willen straks? Tuurlijk schrijft een duurdere auto meer af. Andere kant zou het voor mij zo'n beetje de ultieme enigzins betaalbare auto zijn. Mooi, snel, redelijk ruim een echte do it all!
Het leuke zou ik ook vinden dat het niet zo schreeuwerig is als bv een Audi of BMW.
Het scheelt best euro's met een T6 natuurlijk, maar als je het kan zou ik het mezelf kado doen! Nu kan je nog een beetje rijden over 10 jaar zitten waarschijnlijk in een "GPS" harnas.
Het is wel een sportieve auto natuurlijk!
-V60 B4 7dct R design wit
- raspaardje
- 6th Gear member
Hi Rnest,
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar kan je wel aanraden met beide versies te gaan rijden.
De afweging welke versie jij moet hebben kijkend naar diverse factoren kan je toch echt alleen maken.
Is er in België niet een niet-hybride S60 met AWD geleverd?
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar kan je wel aanraden met beide versies te gaan rijden.
De afweging welke versie jij moet hebben kijkend naar diverse factoren kan je toch echt alleen maken.
Is er in België niet een niet-hybride S60 met AWD geleverd?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 5th Gear member
@raspaardje, is de jouwe AWD?
Eigenlijk is de hybrid 2x2 natuurlijk
Eigenlijk is de hybrid 2x2 natuurlijk

- raspaardje
- 6th Gear member
Nee, ik heb een V60 T5 uit Zweden. Gewoon zoals je die in NL in 2019 ook kon kopen.
T6/T8 AWD is denk ik anders dan echt AWD, vandaar mijn gedachtengang naar landen waar echte AWD in een S60 is geleverd.
Is de 310 pk sterke T6 AWD (zonder accupakket dus) niet ergens buiten NL geleverd?
Dat lijkt van wel:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... c=listPage
Deze motorversie kenden we wel in NL, echter alleen in een V60. Later is de T6 een hybride geworden met 340 pk en hybride-AWD, zowel als S60 en als V60.
T6/T8 AWD is denk ik anders dan echt AWD, vandaar mijn gedachtengang naar landen waar echte AWD in een S60 is geleverd.
Is de 310 pk sterke T6 AWD (zonder accupakket dus) niet ergens buiten NL geleverd?
Dat lijkt van wel:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... c=listPage
Deze motorversie kenden we wel in NL, echter alleen in een V60. Later is de T6 een hybride geworden met 340 pk en hybride-AWD, zowel als S60 en als V60.
-
- 2nd Gear member
Dank voor jullie reacties!
@Wasbeer2006: misschien heb je wel gelijk met die dempers. Ik zal eens een proefrit gaan maken.
Ik bedacht me net ineens dat die T8 ook in de XC90 ligt. En ik ken verschillende mensen die daar destijds heel lang op hebben moeten wachten, maar 'm ook heel snel weer verkocht hebben, omdat ze echt leegliepen op het verbruik.
Gelukkig heb ik net een test gelezen waarbij ze óver een afstand van 128km 4,7L per 100km verbruiken'. Nou verwacht ik geen gekke wonderen, dat snap ik ook wel, maar die cijfers geven de burger wel moed. (In ieder geval mijn thuisfront
)
@MHL ja dat is helemaal waar. Een T6 zal couranter zijn en makkelijker in te ruilen, maar geeft wellicht minder vreugde. Helaas denk ik net als Wasbeer2006 dat we over 10 jaar op GPS rijden en er als autorijder weinig meer te lachen valt..
@raspaardje Mijn S80 was geïmporteerd en dat heeft mij best wat ellende gegeven bij mijn Volvo-garage met het bestellen van onderdelen en zo. Ik vind dat best ávontuurlijk' en voor mij te spannend. Als het lukt, koop ik liever in Nederland een S60, gewoon met garantie.
@Wasbeer2006: misschien heb je wel gelijk met die dempers. Ik zal eens een proefrit gaan maken.
Ik bedacht me net ineens dat die T8 ook in de XC90 ligt. En ik ken verschillende mensen die daar destijds heel lang op hebben moeten wachten, maar 'm ook heel snel weer verkocht hebben, omdat ze echt leegliepen op het verbruik.
Gelukkig heb ik net een test gelezen waarbij ze óver een afstand van 128km 4,7L per 100km verbruiken'. Nou verwacht ik geen gekke wonderen, dat snap ik ook wel, maar die cijfers geven de burger wel moed. (In ieder geval mijn thuisfront

@MHL ja dat is helemaal waar. Een T6 zal couranter zijn en makkelijker in te ruilen, maar geeft wellicht minder vreugde. Helaas denk ik net als Wasbeer2006 dat we over 10 jaar op GPS rijden en er als autorijder weinig meer te lachen valt..
@raspaardje Mijn S80 was geïmporteerd en dat heeft mij best wat ellende gegeven bij mijn Volvo-garage met het bestellen van onderdelen en zo. Ik vind dat best ávontuurlijk' en voor mij te spannend. Als het lukt, koop ik liever in Nederland een S60, gewoon met garantie.
- Gouwe
- 7th Gear member
Als je als gebruiker opladen niet kunt of wilt moet je nooit een PIH kopen voor een laag verbruik, simpel zat. Je moet telkens 300Kg extra gewicht aan het rollen brengen. Ik zelf rijd met mijn XC90T8 (MY2016, dus kleine accu) regelmatig 1:20 en beter en scoor overall na 50K km een 1:18. Met een S60 moet dat dus ook haalbaar zijn.Rnest schreef: ↑22.02.2022 - 18:26 ....Ik bedacht me net ineens dat die T8 ook in de XC90 ligt. En ik ken verschillende mensen die daar destijds heel lang op hebben moeten wachten, maar 'm ook heel snel weer verkocht hebben, omdat ze echt leegliepen op het verbruik.
Gelukkig heb ik net een test gelezen waarbij ze óver een afstand van 128km 4,7L per 100km verbruiken'. Nou verwacht ik geen gekke wonderen, dat snap ik ook wel, maar die cijfers geven de burger wel moed. (In ieder geval mijn thuisfront)
Het voordeel van hybride is soms ook dat jij ergens mag parkeren waar een ander dat niet mag. Ik kwam regelmatig in Den Haag en dat heeft me heel vaak een parkeerplek opgeleverd in een verder bomvolle stad.
Het verschil tussen de T6 en de T8 is natuurlijk het aantal PK's. Heb je een T8 nodig, neu denk het niet, maar met mijn zeecontainer binnen 6 tellen op de 100 is soms best leuk.
Problemen met onderdelen van geïmporteerde Volvo's herken ik niet. Heb er zelf meerdere gehad en dat heeft nog nooit tot problemen geleid. Een S60 uit Duitsland of Zweden is voor onderdelen echt niet anders dan één uit Nederland. Ik zou dus de mooiste deal uitzoeken die voor jou goed voelt en een grote smile op je gezicht tovert.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 3rd Gear member
Veel 4wd's zijn tegenwoordig gewoon fwd of rwd als het niet nodig is, ook bij veel EV's.
Zelfs bij audi is dit het geval.
Reden, scheelt brandstof dus lagere CO uitstoot.
Eric
Zelfs bij audi is dit het geval.
Reden, scheelt brandstof dus lagere CO uitstoot.
Eric
-
- 2nd Gear member
Ja helemaal waar. Naar mijn werk is 35km en daar opladen is geen probleem. Ik rij alleen vrijdagavond en het weekend serieuzere afstanden en maakte me daar een beetje zorgen om. Van de andere kant is de S60 (in mijn ogen) één van de mooiste auto’s die ik ken. Ik zal toch eens gaan kijken in onze buurlanden, wie weet..Gouwe schreef: ↑22.02.2022 - 19:44Als je als gebruiker opladen niet kunt of wilt moet je nooit een PIH kopen voor een laag verbruik, simpel zat. Je moet telkens 300Kg extra gewicht aan het rollen brengen. Ik zelf rijd met mijn XC90T8 (MY2016, dus kleine accu) regelmatig 1:20 en beter en scoor overall na 50K km een 1:18. Met een S60 moet dat dus ook haalbaar zijn.Rnest schreef: ↑22.02.2022 - 18:26 ....Ik bedacht me net ineens dat die T8 ook in de XC90 ligt. En ik ken verschillende mensen die daar destijds heel lang op hebben moeten wachten, maar 'm ook heel snel weer verkocht hebben, omdat ze echt leegliepen op het verbruik.
Gelukkig heb ik net een test gelezen waarbij ze óver een afstand van 128km 4,7L per 100km verbruiken'. Nou verwacht ik geen gekke wonderen, dat snap ik ook wel, maar die cijfers geven de burger wel moed. (In ieder geval mijn thuisfront)
Het voordeel van hybride is soms ook dat jij ergens mag parkeren waar een ander dat niet mag. Ik kwam regelmatig in Den Haag en dat heeft me heel vaak een parkeerplek opgeleverd in een verder bomvolle stad.
Het verschil tussen de T6 en de T8 is natuurlijk het aantal PK's. Heb je een T8 nodig, neu denk het niet, maar met mijn zeecontainer binnen 6 tellen op de 100 is soms best leuk.
Problemen met onderdelen van geïmporteerde Volvo's herken ik niet. Heb er zelf meerdere gehad en dat heeft nog nooit tot problemen geleid. Een S60 uit Duitsland of Zweden is voor onderdelen echt niet anders dan één uit Nederland. Ik zou dus de mooiste deal uitzoeken die voor jou goed voelt en een grote smile op je gezicht tovert.
- VincentH6
- 2nd Gear member
Niet alleen in jouw ogen hoor, ook in die van mij en vele anderen kan ik je verzekeren

Volvo S60 Intro Edition - Black Stone (2001)
VW Tiguan R-Line eHybrid - Cipressino Green (2024)
Volvo S60 R-Design - Fusion Red (2020)
VW Passat R-Line - Diamond Black (2016)
Volvo V60 Momentum - Savile Grey (2012)
Eerder: Renault Laguna GT II en III, VW Golf, Toyota Yaris Verso, Opel Astra, Fiat Brava, Nissan Micra
- Philken
- 5th Gear member
is dit dan niks voor jou?(ok V60 maar bomvol en awd & het mooiste kleur imbo)
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 7-216-1565
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 7-216-1565
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
-
- 5th Gear member
Je hebt er weinig aan maar mijn B4 doet op een werk afstand van 30km in de ochtend 7.0/100km
Dat is met 4km stad in het begin en 2 aan het einde en de stoel en stuur lekker warm ingesteld.
Gewoon normaal rijdend 80km/h zone uiteraard 80 en daarna zo 110 a 120.
Ik kan me niet voorstellen dat een T6 zuiniger is dan een T8 met normaal gebruik. Misschien marginaal.
Zou een T6 couranter zijn. Bij zelf leasen of koop zou ik denken wat maakt die paar euro dan nog uit.
Polestar is een ander verhaal, maar daar hoeven ook niet veel opties meer op! Die is uit de doos compleet zat.
Dat is met 4km stad in het begin en 2 aan het einde en de stoel en stuur lekker warm ingesteld.
Gewoon normaal rijdend 80km/h zone uiteraard 80 en daarna zo 110 a 120.
Ik kan me niet voorstellen dat een T6 zuiniger is dan een T8 met normaal gebruik. Misschien marginaal.
Zou een T6 couranter zijn. Bij zelf leasen of koop zou ik denken wat maakt die paar euro dan nog uit.
Polestar is een ander verhaal, maar daar hoeven ook niet veel opties meer op! Die is uit de doos compleet zat.
-
- 1st Gear member
Mijn T6 lease mag ik binnen 3 weken gaan afhalen. Ik kan je alvast zeggen dat indien je een bepaald budget van je werkgever krijgt dat die paar euro wel degelijk uit maken om de auto naar wens uit te rusten. De T6 kon je bestellen vanaf 57580 euro in België als Inscription Expression, terwijl je voor de T8 al direct 63230 euro moest neertellen want die was pas beschikbaar in de Inscription uitvoering. Dat is toch bijna 6000 euro verschil, waarmee je de Inscription Expression al heel mooi kan uitrusten.wasbeer2006 schreef: ↑23.02.2022 - 10:37 Bij zelf leasen of koop zou ik denken wat maakt die paar euro dan nog uit.
- raspaardje
- 6th Gear member
Volvo Selekt garantie zal wel voor heel Europa gelden?Rnest schreef: ↑22.02.2022 - 18:26 @raspaardje Mijn S80 was geïmporteerd en dat heeft mij best wat ellende gegeven bij mijn Volvo-garage met het bestellen van onderdelen en zo. Ik vind dat best ávontuurlijk' en voor mij te spannend. Als het lukt, koop ik liever in Nederland een S60, gewoon met garantie.
Dus een mooie echte AWD halen uit het buitenland, bij de buitenlandse Volvo dealer. En daarmee afspraken maken over reparaties bij de Volvo dealer in NL.
Maar als je doordeweeks gewoon kan laden en alleen in het weekend "last" hebt van de beperkte elektrische actieradius dan lijkt me dat echt een no-brainer. Gewoon gaan proefrijden met een T6 en T8 dus.
-
- 5th Gear member
Ik weet het ik lease ookstef1989 schreef: ↑23.02.2022 - 11:58Mijn T6 lease mag ik binnen 3 weken gaan afhalen. Ik kan je alvast zeggen dat indien je een bepaald budget van je werkgever krijgt dat die paar euro wel degelijk uit maken om de auto naar wens uit te rusten. De T6 kon je bestellen vanaf 57580 euro in België als Inscription Expression, terwijl je voor de T8 al direct 63230 euro moest neertellen want die was pas beschikbaar in de Inscription uitvoering. Dat is toch bijna 6000 euro verschil, waarmee je de Inscription Expression al heel mooi kan uitrusten.wasbeer2006 schreef: ↑23.02.2022 - 10:37 Bij zelf leasen of koop zou ik denken wat maakt die paar euro dan nog uit.

In NL scheelt de T6 tov T8 maar 3000 euro in dezefde specs (niet polestar uiteraard)
Raar het een is goedkoop in Belgie en het andere juist niet een T8 plus kost 60.495 (T6 57.495) en de plus is verglijkbaar met een standaard R design of insription. (T6 57.495) Misschien 1000 euro links of rechts.
Polestar is net geen 70, dat is fors, maar gezien de auto niet vreemd.
- Philken
- 5th Gear member
idd, vuistregel= hoe meer BPM op een auto, hoe goedkoper de 'basisprijs'(prijs zonder BPM) in NL is in vergelijking met Belgiëwasbeer2006 schreef: ↑23.02.2022 - 14:16
Raar het een is goedkoop in Belgie en het andere juist niet een T8 plus kost 60.495 (T6 57.495) en de plus is verglijkbaar met een standaard R design of insription. (T6 57.495) Misschien 1000 euro links of rechts.
indertijd waren er veel Belgen die bvb een V70R in NL kochten omwille van dat
met de plug-in hybrids, is het zo dat deze in B duurder verkocht worden dan in NL omdat deze 100% fiscaal in te brengen zijn als kost voor de firma waardoor deze gegeerd zijn & dus duurder
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
- EVO500
- 4th Gear member
Als de accu leeg is, en ik rijdt tussen de 120 en 130 op de snelweg ligt het verbruik rond de 1 op 15 bij een rit van 100km.
Als ik tussen de 100 en 110 rijdt is, 1 op 16,5 ongeveer de maatstaaf en als ik mijn best doe tegen de 1 op 18.
Zie wel meer T5 V60 die duidelijk meer verbruiken met enkel voorwielaandrijving?
Bij de t8 (model 2021) draait ook een compressor mee die eigenlijk niet, of weinig meer wordt toegepast, door het hoger verbruik?
Voordeel zit hem in het remmen of uitdrijven en wordt wel de accu bijgeladen en helpt deze weer mee. Eenmaal op de snelweg speelt het extra gewicht van 275kg volgens mij niet meer een significante rol.
Binnen de bebouwde kom is elektrisch verbruik zeer gering tov benzine die moet starten.
Gemiddeld zit ik momenteel overigens op 1 op 22,5 nu bijna 20.000km en circa 55% op benzine en 45% elektrisch.
AWD vindt ik prima werken met de t8 en zal denk ik geen auto meer aanschaffen die dit niet heeft. Misschien dat de conventionele beter werkt (in de modder) maar bij gewoon gebruik, gewoon super!
Met nat weer kun je echt wel 3/4 van het vermogen er op zetten als het nodig is (gisterenavond nog eens geprobeerd toen het stort regende)
Je bent zonder slip direct op snelheid en bochtenwerk is gewoon beter (met nat weer zeker)
Ik heb mijn V60 vorig jaar met wat handelen en diverse kortingen bij de dealer (circa 11K) voor 66K kunnen meenemen met zo goed alle opties (trekhaak, Polestar tuning, leder bekleed dashbord, Parelmoer kleur, HK, schuifdak, 19", enz..)
Maar wat enkele al zeggen, gewoon proefrit maken!
Als ik tussen de 100 en 110 rijdt is, 1 op 16,5 ongeveer de maatstaaf en als ik mijn best doe tegen de 1 op 18.
Zie wel meer T5 V60 die duidelijk meer verbruiken met enkel voorwielaandrijving?
Bij de t8 (model 2021) draait ook een compressor mee die eigenlijk niet, of weinig meer wordt toegepast, door het hoger verbruik?
Voordeel zit hem in het remmen of uitdrijven en wordt wel de accu bijgeladen en helpt deze weer mee. Eenmaal op de snelweg speelt het extra gewicht van 275kg volgens mij niet meer een significante rol.
Binnen de bebouwde kom is elektrisch verbruik zeer gering tov benzine die moet starten.
Gemiddeld zit ik momenteel overigens op 1 op 22,5 nu bijna 20.000km en circa 55% op benzine en 45% elektrisch.
AWD vindt ik prima werken met de t8 en zal denk ik geen auto meer aanschaffen die dit niet heeft. Misschien dat de conventionele beter werkt (in de modder) maar bij gewoon gebruik, gewoon super!
Met nat weer kun je echt wel 3/4 van het vermogen er op zetten als het nodig is (gisterenavond nog eens geprobeerd toen het stort regende)
Je bent zonder slip direct op snelheid en bochtenwerk is gewoon beter (met nat weer zeker)
Ik heb mijn V60 vorig jaar met wat handelen en diverse kortingen bij de dealer (circa 11K) voor 66K kunnen meenemen met zo goed alle opties (trekhaak, Polestar tuning, leder bekleed dashbord, Parelmoer kleur, HK, schuifdak, 19", enz..)
Maar wat enkele al zeggen, gewoon proefrit maken!
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)