Pagina 7 van 7

Chiptuning

Geplaatst: 01.11.2025 - 11:09
door wasbeer2006
Toch vind ik het ook wel vreemd van Volvo. Er hebben een stuk of vijf rijders in mijn V60 gereden die er zelf ook een hebben of hadden en allemaal vonden ze de heico pedal tuning super. Nu zijn 5 man er geen 100.000, maar ik kan me niet voorstellen dat er veel zijn die het niet fijn vinden.

Er is ook vrijwel niemand die klaagt over zijn polestar optimalisatie. Gezien het geen vermogenstoename in cijfers is voor een aantal modellen, waarom zit het er niet standaard op.

De 2.0l 4 cilinder is echt een heel mooi blok, in de vier jaar heeft ie nooit iets raars of geks gemerkt, altijd super smooth van koud tot warm en van rustig tot volgas. Ik denk echt dat het de kwaliteit beleving enorm zou verhogen. Maargoed deze auto's is een uitservend ras, gezien de populariteit eigenlijk bizar dat de XC en V60 na bijna 10 jaar nog zo goed verkopen en nu echt wel achter beginnen te lopen in met name infotainment en ook looks.

Chiptuning

Geplaatst: 01.11.2025 - 12:00
door raspaardje
Vermogenstoename is er bij Polestar optimalisatie wel degelijk natuurlijk, maar hoog in de toeren wordt het maximale vermogen gewoon geknepen.
Het zal dus best kunnen dat een Rica chip qua cijfers (lees: maximaal vermogen) een boel meer brengt maar dat het verschil met Polestar in de praktijk veel kleiner is; je moet die extra toeren wel draaien om dat extra vermogen te krijgen en rond de toeren waar je heel vaak zit zal het verschil tussen Rica en Polestar veel minder groot zijn.

Een lekker rijdende auto die zeker betrouwbaar is, zonder ECU gedoe? Neem Polestar.
Voor het maximale met wat extra gedoe kan je Rica overwegen; ook dan zal dat extra vermogen op den duur gewoon wennen. Moet je bijvoorbeeld octaan 98 tanken met Rica?

Dat er een ECU aanpassing moet plaatsvinden om de Aisin automaat naar maatstaven van de concurrentie (lees: ZF) te krijgen blijft apart natuurlijk. En tegelijkertijd zijn er zat rijders die standaard prima vinden.

Chiptuning

Geplaatst: 01.11.2025 - 12:01
door arnoud
Infotainment misschien, maar looks? Er rijdt niet veel nieuwers rond die ik mooier vind dan de V/XC60.

En mooi om te horen dat er nu ook een tuning is voor de T4. Maar ik ben niet meer de doelgroep daarvoor denk ik :-)

Chiptuning

Geplaatst: 01.11.2025 - 12:08
door raspaardje
Qua looks vind ik de V60 in de juiste configuratie ook nog steeds de mooiste station die er nieuw te koop is.
Allemaal subjectief natuurlijk.
Dat geswipe door grote schermen lijkt heel wat natuurlijk maar blijft eigenlijk gewoon armoe en brengt werkelijk toch niks extra's?
Wat kan een 3-serie met opplakscherm nu echt meer vwb functionaliteit dan een V60 met AAOS?

Chiptuning

Geplaatst: 01.11.2025 - 13:37
door MKLE
raspaardje schreef: 01.11.2025 - 12:00 Vermogenstoename is er bij Polestar optimalisatie wel degelijk natuurlijk, maar hoog in de toeren wordt het maximale vermogen gewoon geknepen.
Het zal dus best kunnen dat een Rica chip qua cijfers (lees: maximaal vermogen) een boel meer brengt maar dat het verschil met Polestar in de praktijk veel kleiner is; je moet die extra toeren wel draaien om dat extra vermogen te krijgen en rond de toeren waar je heel vaak zit zal het verschil tussen Rica en Polestar veel minder groot zijn.

Een lekker rijdende auto die zeker betrouwbaar is, zonder ECU gedoe? Neem Polestar.
Voor het maximale met wat extra gedoe kan je Rica overwegen; ook dan zal dat extra vermogen op den duur gewoon wennen. Moet je bijvoorbeeld octaan 98 tanken met Rica?

Dat er een ECU aanpassing moet plaatsvinden om de Aisin automaat naar maatstaven van de concurrentie (lees: ZF) te krijgen blijft apart natuurlijk. En tegelijkertijd zijn er zat rijders die standaard prima vinden.
Rica brengt qua cijfers een boel meer, maar in de praktijk ook. Koppel is veel belangrijker dan vermogen voor acceleratie, en dat verschil is gigantisch. Vanaf 2000-2500 toeren al minimaal 100Nm t.o.v polestar en 130Nm t.o.v. standaard.
Polestar is een lachertje in vergelijking. Maarja.. of het echt betrouwbaar is zal op den duur moeten blijken.

Afbeelding

Chiptuning

Geplaatst: 01.11.2025 - 13:47
door Gouwe
raspaardje schreef: 01.11.2025 - 12:00 ...Dat er een ECU aanpassing moet plaatsvinden om de Aisin automaat naar maatstaven van de concurrentie (lees: ZF) te krijgen blijft apart natuurlijk. En tegelijkertijd zijn er zat rijders die standaard prima vinden.
Precies dat laatste, want zo zijn er ook weer BMW rijders die hun ZF bak laten tunen......
Kortom, 100% iedereen gelukkig maken met een standaard config gaat gewoon niet. Het is altijd een compromis waarbij BMW een ander DNA heeft dan een Volvo?

Chiptuning

Geplaatst: 01.11.2025 - 13:59
door raspaardje
MKLE schreef: 01.11.2025 - 13:37
raspaardje schreef: 01.11.2025 - 12:00 Vermogenstoename is er bij Polestar optimalisatie wel degelijk natuurlijk, maar hoog in de toeren wordt het maximale vermogen gewoon geknepen.
Het zal dus best kunnen dat een Rica chip qua cijfers (lees: maximaal vermogen) een boel meer brengt maar dat het verschil met Polestar in de praktijk veel kleiner is; je moet die extra toeren wel draaien om dat extra vermogen te krijgen en rond de toeren waar je heel vaak zit zal het verschil tussen Rica en Polestar veel minder groot zijn.

Een lekker rijdende auto die zeker betrouwbaar is, zonder ECU gedoe? Neem Polestar.
Voor het maximale met wat extra gedoe kan je Rica overwegen; ook dan zal dat extra vermogen op den duur gewoon wennen. Moet je bijvoorbeeld octaan 98 tanken met Rica?

Dat er een ECU aanpassing moet plaatsvinden om de Aisin automaat naar maatstaven van de concurrentie (lees: ZF) te krijgen blijft apart natuurlijk. En tegelijkertijd zijn er zat rijders die standaard prima vinden.
Rica brengt qua cijfers een boel meer, maar in de praktijk ook. Koppel is veel belangrijker dan vermogen voor acceleratie, en dat verschil is gigantisch. Vanaf 2000-2500 toeren al minimaal 100Nm t.o.v polestar en 130Nm t.o.v. standaard.
Polestar is een lachertje in vergelijking. Maarja.. of het echt betrouwbaar is zal op den duur moeten blijken.

Afbeelding
Dit zal voor de T4 gelden? Die al een gedowntunede T5 is natuurlijk.
Met de T5 zijn de verschillen een stuk kleiner, lijkt me.

Chiptuning

Geplaatst: 01.11.2025 - 15:45
door EVV
Gouwe schreef: 01.11.2025 - 13:47
raspaardje schreef: 01.11.2025 - 12:00 ...Dat er een ECU aanpassing moet plaatsvinden om de Aisin automaat naar maatstaven van de concurrentie (lees: ZF) te krijgen blijft apart natuurlijk. En tegelijkertijd zijn er zat rijders die standaard prima vinden.
Precies dat laatste, want zo zijn er ook weer BMW rijders die hun ZF bak laten tunen......
Kortom, 100% iedereen gelukkig maken met een standaard config gaat gewoon niet. Het is altijd een compromis waarbij BMW een ander DNA heeft dan een Volvo?
Ik snap eigenlijk het commentaar niet op de Aisin automaat niet zo. Ik heb een aantal weken terug een BMW 320d mee gehad als tijdelijke auto, ook met automaat. Kwa vermogen dus vergelijkbaar met mijn V90 en moet zeggen dat ik weinig verschil merkte tussen beide automaten. Beiden hebben zo hun nukken naar de Aisin doet eigenlijk niet onder voor de ZF.

Chiptuning

Geplaatst: 01.11.2025 - 17:36
door raspaardje
Bij een diesel zou het schakelgedrag van de Aisin anders kunnen zijn dan bij een benzine.
Maar nogmaals, wat ook Gouwe zegt, iedereen heeft zijn eigen voorkeuren of rijdt op een manier waarmee de automaat gewoon helemaal voldoet.

Chiptuning

Geplaatst: 02.11.2025 - 10:20
door wasbeer2006
Er zijn natuurlijk zat rijders die het niet uitmaakt of niet die purist zijn die wij zijn. Maar rijden ze dan een keer in een betere auto met aandrijflijn, kunnen ze wel benoemen dat het fijner rijd.

Ik vind het ook nog steeds een hele mooie auto, gisteren voor het laatst gewassen 😉. Ik had zo weer een nieuwe V60 besteld als er een nieuw model zou zijn. Op 1x niet starten heb ik nul problemen gehad met de auto in vier jaar.

De rijsystemen in de nieuwe auto's zijn wel een stap vooruit merk ik. Maar in de Volvo nog ruim voldoende daar niet van.
De 7DCT met pedal tuning zoal ik rijd, hangt echt mooi aan het gas en de auto is prima. BMW is fijner, maar bv een Audi/VW is echt niet beter. Maar los van vermogen heb ik echt geen aanmerkingen. Jammer dat het bij elk merk een uitstervend ras is.

Chiptuning

Geplaatst: 02.11.2025 - 10:40
door Philken
wasbeer2006 schreef: 01.11.2025 - 11:09 Toch vind ik het ook wel vreemd van Volvo. Er hebben een stuk of vijf rijders in mijn V60 gereden die er zelf ook een hebben of hadden en allemaal vonden ze de heico pedal tuning super. Nu zijn 5 man er geen 100.000, maar ik kan me niet voorstellen dat er veel zijn die het niet fijn vinden.
ik had de pedal tuning niet graag, nochtans had ik 'maar' een D3 die traag reageerde maar met pedaltuning kon ik niet 'smooth' genoeg rijden, ik had echt gevoel dat er maar 2 standen waren: uit en volgas, de b4 diesel die ik nu heb, loste alle imbo tekortkomingen van de d3 op, soms is de bak wat traag(lees blijft bij lage snelheid in een te lage versnelling blijven hangen met hogere toeren) maar ik heb geen nood aan meer vermogen, zelfs niet na een paar ritjes in mijn dochter haar t6: wel leuk maar niet nodig zoveel vermogen in het dagelijks verkeer.
ik hoop wel stiekem dat de Belgische fiscale wetgeving ietsje soepeler wordt en een hybride toelaat in bedrijven de volgende jaren en dat de v60 in 2027 nog op de prijslijst staat, dan wordt het terug eentje van dit

Chiptuning

Geplaatst: 02.11.2025 - 11:57
door wasbeer2006
Dat snap ik wel, de kinderen zeiden ook altijd als mijn vrouw reed dat het wat schokkend was.
Het aan uit gevoel heeft de dct7 standaard ook. De standaard stand zou 70% pedal tuning moeten zijn dan heeft niemand klachten of ook met de verschillede rijmodi.

Ik heb met de B4 ook niet te weinig vermogen, al lijkt me een B5/6 met 4wd DE uitvoering. De hybrid zijn natuurlijk niet normaal snel vanuit stilstand, dat is wel heel leuk! Maar een puur benzine of puur EV rijd fijner dan een hybrid.

De fijnste waren waarschijnlijk de 2021 versies zonder berenzing en met rijmodiknop.

Chiptuning

Geplaatst: 02.11.2025 - 12:36
door Gouwe
Ik rijd nu een jaar bijna dagelijks met een ZF 8 traps steptronic en ja, dat rijdt prima behalve het terugschakelen. Bloed irritant vind ik die schokken in de aandrijflijn (tenzij je in de sport modus even gaat boenderen). Echt een heel andere beleving dan met de PIH aandrijflijn.
wasbeer2006 schreef: 02.11.2025 - 11:57 ....Maar een puur benzine of puur EV rijd fijner dan een hybrid.
In welk opzicht dan precies? En heb je het dan over de mild hybrid of de plug-in?

Chiptuning

Geplaatst: 02.11.2025 - 14:53
door EVV
Philken schreef: 02.11.2025 - 10:40
wasbeer2006 schreef: 01.11.2025 - 11:09 Toch vind ik het ook wel vreemd van Volvo. Er hebben een stuk of vijf rijders in mijn V60 gereden die er zelf ook een hebben of hadden en allemaal vonden ze de heico pedal tuning super. Nu zijn 5 man er geen 100.000, maar ik kan me niet voorstellen dat er veel zijn die het niet fijn vinden.
ik had de pedal tuning niet graag, nochtans had ik 'maar' een D3 die traag reageerde maar met pedaltuning kon ik niet 'smooth' genoeg rijden, ik had echt gevoel dat er maar 2 standen waren: uit en volgas, de b4 diesel die ik nu heb, loste alle imbo tekortkomingen van de d3 op, soms is de bak wat traag(lees blijft bij lage snelheid in een te lage versnelling blijven hangen met hogere toeren) maar ik heb geen nood aan meer vermogen, zelfs niet na een paar ritjes in mijn dochter haar t6: wel leuk maar niet nodig zoveel vermogen in het dagelijks verkeer.
ik hoop wel stiekem dat de Belgische fiscale wetgeving ietsje soepeler wordt en een hybride toelaat in bedrijven de volgende jaren en dat de v60 in 2027 nog op de prijslijst staat, dan wordt het terug eentje van dit
Ik vind de B4 diesel ik ook echt een fijne motor. Heel weinig trillingen zelf stationair niet, heel goed bij de les zonder turbo gat. Vergeleken met mijn Insignia diesel was dat tractor, ik vind hem zelfs beter dan een BMW diesel. Alleen het verbruik is wat hoger maar dat heb ik er graag voor over.

Chiptuning

Geplaatst: 02.11.2025 - 14:56
door Jers3n
wasbeer2006 schreef: 02.11.2025 - 11:57 De fijnste waren waarschijnlijk de 2021 versies zonder berenzing en met rijmodiknop.
MY21 is al begrensd.