Pagina 8 van 9

Geplaatst: 11.06.2011 - 16:30
door B-lennium
maar een herkeuring schijnt ook enorm moeilijk te gaan, de rdw kan mij inieder geval niet zeggen waaraan mijn auto moet voldoen....

emissie is idd geen probleem CO 1,5% ? geen probleem :P

Geplaatst: 11.06.2011 - 19:15
door Boele
Volgens mij mag een oldtimer ook 10% CO hebben, het hoeft immers niet gecontroleerd te worden.

Geplaatst: 11.06.2011 - 20:40
door B-lennium
helaas deze is van 1975.. :)

Geplaatst: 12.06.2011 - 00:15
door ferdy
Iroll schreef:
biadman schreef:alleen de rdw/pilite kan gaan zeuren over vermogen... apk keurmeesters niet.
En vergeet de verzekering niet in geval van een ongeluk. En als die in zo'n geval gaan zeuren dan zijn de rapen pas echt gaar.
Regel is tegenwoordig dat de motor niet meer als 20% meer vermogen mag hebben zonder rdw keuring, terwijl dat vorig jaar nog 40% was.
mwa originele motor ligt er nog steeds in, en die vermogensregel is volgens mij pas in de jaren 80 ingevoerd. Dus geldt niet voor daarvoor??

Mijn apk meester zei dat het overigens geen probleem was om een turbo te hebben. En daarnaast Bas heb jij naast het aantal cylinders info op je kenteken papieren staan over het oorspronkelijke vermogen? Ikke in ieder geval niet :)

Geplaatst: 21.06.2011 - 20:48
door bart1111111112
Na een ongelukje met mijn ogen even er helemaal klaar mee.
Met het uitslijpen van de "nieuwe"kop een paar metaal splinters in mijn ogen.
Na een paar slapenloze nachten en huisarst bezoeken gaat het wel weer.
Voor vaderdag een veiligheids bril gehad dus die moet voortaan maar op.

Afbeelding

Als het goed is is de compressie nu weer laag genoeg.
Morgen gaat hij er weer op,alleen nog een laag kool van de zuigers af bicken.
Ik heb nu een dunnere 1,2mm pakking gekocht in de hoop dat die wat sterker is.

Ben ook begonnen met een nieuw uitlaat spruitstuk fotos moet ik nog maken.

De APK is met turbo geen probleem geen op of aanmerkingen gehad.

Geplaatst: 22.06.2011 - 05:57
door biadman
da's balle man, je iegen schuld, maar wel poesje, heb zelf een week of 8 geleden precies het zelfde gehad, ook met een cilinderkop (alleen dan van m'n honda brommertje uit 1969) NOOOOOOOOIT meer zonder veiligheidsbril!!

Geplaatst: 22.06.2011 - 10:31
door ferdy
Same here, kwam er toendertijd achter toen ik roest in mn oog zag. Veiligheidsbril is een must evenals goede gehoorbescherming. Als je een flinke laag kool op je zuigers hebt, zijn wellicht je zuigerveren niet heel goed meer. Want je carterontluchting zit niet op je inlaat traject meen ik toch? Of je oude cylinderkop lekte een beetje via de klepgeleiders?

Geplaatst: 22.06.2011 - 13:28
door bart1111111112
Ik denk dat je het eerst moet meegemaakt hebben voor dat je de veiligheidsbil consequent opzet.

Als ik de auto start ging dat altijd gepaard met een blauwe rookwolk,dus gaan er van uit dat het de klepgelijders zijn.
Carterontluchting is idd niet aangesloten op het inlaat traject.

Geplaatst: 22.06.2011 - 15:04
door ferdy
Doe je nog wat aan flowen van je uitlaat kanaal?

Geplaatst: 22.06.2011 - 16:25
door Iroll
Hier kan je een interessant artikel vinden over het flowen van de B18/B20. Moeite waard om door te nemen.

stabi stang

Geplaatst: 06.03.2012 - 19:28
door De Fryske Volvo Rider
Hallo,

vet project!! ziet er leuk uit!!
draait alles nog naar behoren?

Rij je nog steeds met die extra stabilisatorstang?
Wat zijn je ervaringen hier inmiddels mee?

Ik zag het vandaag opt forum staan en het lijkt me een leuke, gemakkelijke upgrade.

graag hoor ik van jullie!

Geplaatst: 06.03.2012 - 22:45
door zwientie
kan jammer genoeg geen een foto zien ik ben super enthousiast

Geplaatst: 09.03.2012 - 22:24
door bart1111111112
De extra stabilisatorstang werkt nog prima,wat mij betreft is het een aanrader.

Woensdag voor de apk geweest en op een paar lampies na weer helemaal goed. :bday:

Na dat de koppakking er uit geplopt was,de nieuwe kop (b18) weer gemonteerd en de gelegenheid meteen aangepakt om ander spruitstuk te maken.
Ik heb de turbo 180 graden gedraaid zodat de uitlaat zijde nu naar achter wijst.
Dit hield ook in dat er een anderen downpijp gemaakt moest worden.
Dus er is weer genoeg gehobbyd.

het spruitstuk.
Afbeelding

Afbeelding

downpijp
Afbeelding

Geplaatst: 10.03.2012 - 08:59
door oudevolvo
Wat een mooi werk! Als of het plastic rietjes zijn die je aan elkaar plakt. Knap hoor.

Geplaatst: 10.03.2012 - 09:25
door Iroll
Mooi staaltje laswerk!
Maar ik begrijp niet helemaal waarom je een B18 kop op een B20 onderblok zet. De koppakking zal het nu helemaal niet lang uithouden en de compressieverhouding wordt ook een stuk hoger. Lijkt me geen gelukkige keus icm een turbo.

Geplaatst: 10.03.2012 - 17:51
door Boele
Enne, een goedkoop nieuw oliefiltertje erop? ;-)

Ik zou inderdaad ook niet voor een B18 kop kiezen, dan wordt de druk NOG hoger. En dat wil je niet, toch?

Geplaatst: 10.03.2012 - 18:53
door ferdy
Iroll schreef:Mooi staaltje laswerk!
Maar ik begrijp niet helemaal waarom je een B18 kop op een B20 onderblok zet. De koppakking zal het nu helemaal niet lang uithouden en de compressieverhouding wordt ook een stuk hoger. Lijkt me geen gelukkige keus icm een turbo.
volgens mij heeft hij de verbrandingskamers uitgeslepen.

Afbeelding

Geplaatst: 10.03.2012 - 19:31
door De Fryske Volvo Rider
Mooi werk!

de 2e stabistang ga ik ook maar monteren denk ik.
de stabilisatiestang al 'besteld' bij Willem en Willem.

ik ben benieuwd!

groeten, en bedankt voor de reactie op mijn vraag

Geplaatst: 10.03.2012 - 20:21
door B-lennium
De poorten in een b18 kop flowen beter als een b20 kop, volgens de zweden op savarturbo.

Heb je al een oplossing voor het verlaten van je ontsteking als de inlaat onderdruk staat?

Geplaatst: 10.03.2012 - 22:27
door bart1111111112
De keus voor de b18 kop is omdat ik die nog op de plank had liggen.
Met de aanpassingen is de compressie lager geworden dan die van mijn oude b20 kop.
Dat de b18 kop beter flowen kan wel kloppen,waar met de oude setup boven de 4200 rpm de koek op wat gaat hij nu door tot 5000 rpm.
Het kan ook zijn dat dat aan het nieuwe spruitstuk licht.

Geen echte oplossing voor de ontsteking,maar ik heb er zo vrede mee.
Ik heb de ontsteking wat later en de vuldruk wat lager dan lever ik wel wat vermogen in maar de auto is zo betrouwbaar.



de 2e stabistang ga ik ook maar monteren denk ik.
de stabilisatiestang al 'besteld' bij Willem en Willem[/quote]

succes met het monteren!