Geplaatst: 23.11.2010 - 19:28
jammer
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Goed punt. Toont ook aan dat er meer aan de hand is dan alleen "een litertje aan een tankwagen toevoegen", want inderdaad je kunt niet van 95 RON met wat additieven 98 RON maken. Blijft onbegrijpelijk dat zowel Kassa als Keuringsdienst van Waarde enkele weken geleden geen aandacht hebben besteed aan het oktaangetal.Rick H schreef:ik had begrepen dat het "extra spul" bij V power 1 liter op 10.000 liter is (1 tank wagen) hoe krijg je dan van std ron 95 ineens ron 97 of 98 ??
Één 'offtopicje' kan er nog wel bij.Ramon&Ramon schreef:
Toch moet er nog wat meer aan de hand zijn. Als je naar de 5th gear test kijkt hebben BP ultimate en Shell optimax beide een oktaangehalte van 98. Toch levert optimax meer vermogen als de BP variant, vooral het koppel van de impreza valt op, optimax levert 10nm meer koppel als ultimate.Edwin@Amsterdam schreef:Als ik ooit weer eens een benzineauto ga rijden zal ik die Aral 102 eens proberen welke in een ander topic door 945i is genoemd.
Ik denk dat de winst in het effect van het hogere octaangetal zit.
Is het octaangetal ook gemeten in die test of was het een opgave van de oliemaatschappijen?Iroll schreef:Toch moet er nog wat meer aan de hand zijn. Als je naar de 5th gear test kijkt hebben BP ultimate en Shell optimax beide een oktaangehalte van 98. Toch levert optimax meer vermogen als de BP variant, vooral het koppel van de impreza valt op, optimax levert 10nm meer koppel als ultimate.Edwin@Amsterdam schreef:Als ik ooit weer eens een benzineauto ga rijden zal ik die Aral 102 eens proberen welke in een ander topic door 945i is genoemd.
Ik denk dat de winst in het effect van het hogere octaangetal zit.
In de test is het niet gemeten, ik heb de oktaangegevens oa opgezocht in wikipedia. Volgens mij is Optimax ron98 in de UK inmiddels vervangen door Vpower ron99.Is het octaangetal ook gemeten in die test of was het een opgave van de oliemaatschappijen?