Ken je dan gevallen waarbij dat is gebeurd?SanderGLT schreef:De turbine van je turbo is ook geen lang leven beschoren als je op gas rijdt (smelt gewoon weg na verloop van tijd).
S60 R: LPI EN tunen? Kan het?
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Ja dat is inderdaad het enige.Johan schreef:En dat is het enige dat je uit mijn betoog opmaakt en met een, sorry voor de vergelijking, kleuterschoolargument weerlegd?
Simpelweg omdat als iemand die begint met 'Een auto op gas is acherhaald', geeneens weet, of een idee heeft wat er gaande is bij de fabrikant(en) van lpg installatie(s).
Gevalletje klok en klepel...
Dan word het wel kleuterschool mentaliteit.
Daarbij haal je gasfx erbij, als je goed had oplet, weet je dat je met een turbomotor zeker niet bij gasfx moet zijn.
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Ik noem het eerder gezond kritisch. Er zijn meer dan voldoende voorbeelden van turbomotoren op LPG die het gewoon blijven doen hoor. Maar wellicht heeft een S60R een turbo van plastic die wat eerder smelt dan een metalen variant. Kortom, ik verneem graag van SanderGLT waar hij zijn opmerking op baseert.945i schreef:**Iedereen met een turbo en LPG word nu bang...**
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- Johan
- 5th Gear member
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
- Locatie: NH
Je dicht dat kleine bedrijfje uit Eindhoven die zijn gootste succes had in de jaren 70 en 80 wel hele grote daden toe.Ludo schreef:Ja dat is inderdaad het enige.Johan schreef:En dat is het enige dat je uit mijn betoog opmaakt en met een, sorry voor de vergelijking, kleuterschoolargument weerlegd?
Simpelweg omdat als iemand die begint met 'Een auto op gas is acherhaald', geeneens weet, of een idee heeft wat er gaande is bij de fabrikant(en) van lpg installatie(s).
Gevalletje klok en klepel...
Dan word het wel kleuterschool mentaliteit.![]()
Daarbij haal je gasfx erbij, als je goed had oplet, weet je dat je met een turbomotor zeker niet bij gasfx moet zijn.
Zolang de autoindustrie in het algemeen en Volvo in het bijzonder zelf niet komt met een standaard LPG oplossing loop ik er met een grote boog omheen. Waarom was de bi-fuel alleen beschikbaar voor de 2.4i turboloze motoren?
Waarom is men er mee gestopt?
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Das gewoon een drogreden. Omdat een fabrikant er mee stopt wil nog niet zeggen dat de techniek (die zelfs inmiddels alweer verbeterd kan zijn) per definitie slecht is.Johan schreef: Zolang de autoindustrie in het algemeen en Volvo in het bijzonder zelf niet komt met een standaard LPG oplossing loop ik er met een grote boog omheen. Waarom was de bi-fuel alleen beschikbaar voor de 2.4i turboloze motoren? Waarom is men er mee gestopt?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
De afnemende (stagnerende) vraag maakte het langer leveren in NL zinloos, een 2.4D 130pk diesel was op dat moment exact even duur.
CNG Bifuel heeft het wat langer volgehouden (vooral in Zweden) maar is ook een stille dood gestorven.
CNG Bifuel heeft het wat langer volgehouden (vooral in Zweden) maar is ook een stille dood gestorven.
Volvo for life
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Hoezo hadden?.Johan schreef: Je dicht dat kleine bedrijfje uit Eindhoven die zijn gootste succes had in de jaren 70 en 80 wel hele grote daden toe.
Ze leveren bij een bepaalde constructeur jaarlijks voldoende installaties, die ingebouwd worden als énige brandstof waar die motoren op draaien.
Daar kan Volvo nog een puntje aan zuigen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Kun je bij inbouw van een LPG de onderdelen die het meest te hebben niet gelijktijdig preventief vervangen door hardere exemplaren? Zo ja, hoeveel zou zoiets kosten.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2811
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Zouden ze in een S60R al niet het beste materiaal gebruiken?t5power schreef:Kun je bij inbouw van een LPG de onderdelen die het meest te hebben niet gelijktijdig preventief vervangen door hardere exemplaren? Zo ja, hoeveel zou zoiets kosten.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
een R heeft een 2mm grotere boring en is daardoor 2521cc ipv 2401cc, en de versnellingsbak is wat andersDeNNiS_ schreef:een R is gewoon een basis T5 met een KKK turbo
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Met Mesman en Limburgse contact gehad over LPG inbouw in mijn (later wellicht getunede) T5 . Laatstgenoemde meldt dat ze al eens een R onder handen hadden gehad. "Alles zit natuurlijk wel wat op de grens, er hangt ook veel af van de tuning zelf."
en daarbij:
"Op deze motor is zeker een goed kopsmeringssysteem nodig.
En moeten de kleppen regelmatig opgemeten worden en indien nodig bijgesteld worden."
Daarnaast nog met Mesman (telefonisch) contact gehad. Verschillende punten:
- wordt al gebruik gemaakt van LPE-7 (i.c. electronische flashlube).
- systeem om bij hoge toeren te switchen naar benzine gaf een merkbaar "hikje" en werd als irritant ervaren. Derhalve niet verder gebruikt
- na veel testen (ook met zijn eigen naar 340 getunede R) blijven ze bij de max 280 pk grens mits (zie volgende punt).
- 280pk mits bij vollast benzineinjectoren niet op 100% staan. Het kwam nog al eens voor dat de gekietelde motoren de injectoren bij vollast op 100% staan. Was in principe niet nodig, 80 zou ongeveer voldoende moeten zijn. Probleem is dat de LPG injectoren de injectietijd (oid) van de benzine injectoren vermenigvuldigen met een bepaalde factor. Als deze al op 100% staan kan de LPG injector hier niet overheen. Wilde perse geen namen noemen maar kon nog ontfutselen dat Rica het goed deed
Gaf ook nog tip dat je mbv custom tuning al een hele andere auto zou kunnen krijgen, ook al zou je "maar" tot 280pk gaan. Bijv, eerder laten opspoelen van turbo e.d..
Neig naar de terughoudenheid van Mesman, klinkt solide en ze willen niet koste wat het kost het onderste uit de kan halen. Daarom ferm een grens gesteld. Was ook wel wat goedkoper dan Limburgse. Ook grappig, Mesman had het over al die verhalen op internet, ik opperde toen dat ie maar moest gaan reageren op het forum. Wilde hij helaas niet aan
.
Wel jammer, ik denk dat ze het wel druk genoeg hebben.
en daarbij:
"Op deze motor is zeker een goed kopsmeringssysteem nodig.
En moeten de kleppen regelmatig opgemeten worden en indien nodig bijgesteld worden."
Daarnaast nog met Mesman (telefonisch) contact gehad. Verschillende punten:
- wordt al gebruik gemaakt van LPE-7 (i.c. electronische flashlube).
- systeem om bij hoge toeren te switchen naar benzine gaf een merkbaar "hikje" en werd als irritant ervaren. Derhalve niet verder gebruikt
- na veel testen (ook met zijn eigen naar 340 getunede R) blijven ze bij de max 280 pk grens mits (zie volgende punt).
- 280pk mits bij vollast benzineinjectoren niet op 100% staan. Het kwam nog al eens voor dat de gekietelde motoren de injectoren bij vollast op 100% staan. Was in principe niet nodig, 80 zou ongeveer voldoende moeten zijn. Probleem is dat de LPG injectoren de injectietijd (oid) van de benzine injectoren vermenigvuldigen met een bepaalde factor. Als deze al op 100% staan kan de LPG injector hier niet overheen. Wilde perse geen namen noemen maar kon nog ontfutselen dat Rica het goed deed

Gaf ook nog tip dat je mbv custom tuning al een hele andere auto zou kunnen krijgen, ook al zou je "maar" tot 280pk gaan. Bijv, eerder laten opspoelen van turbo e.d..
Neig naar de terughoudenheid van Mesman, klinkt solide en ze willen niet koste wat het kost het onderste uit de kan halen. Daarom ferm een grens gesteld. Was ook wel wat goedkoper dan Limburgse. Ook grappig, Mesman had het over al die verhalen op internet, ik opperde toen dat ie maar moest gaan reageren op het forum. Wilde hij helaas niet aan

Wel jammer, ik denk dat ze het wel druk genoeg hebben.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Dat klopt.t5power schreef:- 280pk mits bij vollast benzineinjectoren niet op 100% staan. Het kwam nog al eens voor dat de gekietelde motoren de injectoren bij vollast op 100% staan. Was in principe niet nodig, 80 zou ongeveer voldoende moeten zijn.
Hoe je dit kan oplossen, heb ik hier al eens opgenoemd.
Is heel simpel, je haalt er méér uit, en je zit niet tegen de max te hikken.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ik kan het zo 123 niet vinden, heb je er nog een link van? Werk je bij een LPG bedrijf dat je deze dingetjes werkt?Ludo schreef:Dat klopt.t5power schreef:- 280pk mits bij vollast benzineinjectoren niet op 100% staan. Het kwam nog al eens voor dat de gekietelde motoren de injectoren bij vollast op 100% staan. Was in principe niet nodig, 80 zou ongeveer voldoende moeten zijn.
Hoe je dit kan oplossen, heb ik hier al eens opgenoemd.
Is heel simpel, je haalt er méér uit, en je zit niet tegen de max te hikken.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Staat hier in dit topic.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=31140
Beroepshalve heb ik niks met gas van doen.
Door experimenten en testen kom je verder.
Maar ik heb zelf meer vermogen dan Mesman aangeeft, met zelfs nog ruime marge over. :8:
Ben trouwens ook niet enige met meer vermogen op gas.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=31140
Beroepshalve heb ik niks met gas van doen.
Door experimenten en testen kom je verder.
Maar ik heb zelf meer vermogen dan Mesman aangeeft, met zelfs nog ruime marge over. :8:
Ben trouwens ook niet enige met meer vermogen op gas.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
LOL is een hele thread waarin ik zelf deelneem. Mooie aanpak die je hebt gebruikt, maar heeft natuurlijk wel wat voeten in de aarde (grotere benzine injectoren, software remap etc etc) die natuurlijk de nodige kosten met zich meebrengen. En ik neem niet LPG-G3 om milieu te sparen, gaat me natuurlijk om de besparing.Ludo schreef:Staat hier in dit topic.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=31140
Beroepshalve heb ik niks met gas van doen.
Door experimenten en testen kom je verder.
Maar ik heb zelf meer vermogen dan Mesman aangeeft, met zelfs nog ruime marge over. :8:
Ben trouwens ook niet enige met meer vermogen op gas.

- GekkeBelg
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
- Contacteer:
Das de eerste keer da ik da hoor. Waar staat da?Ludo schreef: Voordeel is 2 jaar vrijstelling van wegenbelasting, met nog eens jaarlijks bijkomende vermindering.
Dat LPG minder (geen?) koeling geeft dan benzine kan best kloppen. Maar daar bestaat flashlube voor dacht ik?
Ik heb die uitleg van die 80% injectoren ook gehad van Limburgse, maar NOG grotere injectoren in een R?
Vind het trouwens heel spijtig dat de flashlube er niet standaard ingemonteerd wordt bij Limburgse, gezien de opvallende duurdere prijs dan andere installateurs zou dat toch wel gemogen hebben.
Enkele stukken uit de mail:
Op de S60 R wordt door ons altijd standaard de Lpe 7 gemonteerd.
Benzine bij injecteren kan niet, wat we wel eens gedaan hebben is de wagen op een bepaalde belasting laten over gaan naar benzine, eens terug onder die bepaalde belasting gaat hij ook weer automatisch naar lpg.
Het probleem is meestal dat bij het tunen, de benzine injectoren helemaal worden opengestuurd. Hiermee kan de lpg computer niet overweg, hij ziet dit als een fout en gaat de lpg injectie tijden op en neer gooien.
Dit wordt dan ervaren als schokken.
Het kan dan helpen om ook grotere benzine injectoren te gaan monteren die vb maar 80% worden geopend.
Want 100% benzine injectie is gewoon fout. Hier is het gevaar voor zware thermische belasting, wat niet goed is voor de motor.
Het overgaan naar benzine bij bepaalde belasting heeft dan wel weer positief effect op de slijtage van de kleppen, maar uw benzine verbruik gaat dan wel iets hoger zijn als je geregeld gaat doortrekken.
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Heb uitgerekend, zit in 1 klasse hoger mbt wegenbelasting, dan heb ik na 24 maand (uitgaande van 22k per jaar) ongeveer LPG eruit.Ludo schreef:Het gaat er natuurlijk om dat er een oplossing bestaat.
Het is wel een feit dat de (auto)kosten hoger liggen in Nederland, dan in Belgie.
Of moet dat zijn, de besparing laat in NL wat langer op zich wachten?.
:twisted:
Klinkt alsof Limburgse ook niet echt een goeie out-of-the-box oplossing hebben.GekkeBelg schreef:
Ik heb die uitleg van die 80% injectoren ook gehad van Limburgse, maar NOG grotere injectoren in een R?
Vind het trouwens heel spijtig dat de flashlube er niet standaard ingemonteerd wordt bij Limburgse, gezien de opvallende duurdere prijs dan andere installateurs zou dat toch wel gemogen hebben.
Enkele stukken uit de mail:
Op de S60 R wordt door ons altijd standaard de Lpe 7 gemonteerd.
Benzine bij injecteren kan niet, wat we wel eens gedaan hebben is de wagen op een bepaalde belasting laten over gaan naar benzine, eens terug onder die bepaalde belasting gaat hij ook weer automatisch naar lpg.
Het probleem is meestal dat bij het tunen, de benzine injectoren helemaal worden opengestuurd. Hiermee kan de lpg computer niet overweg, hij ziet dit als een fout en gaat de lpg injectie tijden op en neer gooien.
Dit wordt dan ervaren als schokken.
Het kan dan helpen om ook grotere benzine injectoren te gaan monteren die vb maar 80% worden geopend.
Want 100% benzine injectie is gewoon fout. Hier is het gevaar voor zware thermische belasting, wat niet goed is voor de motor.
Het overgaan naar benzine bij bepaalde belasting heeft dan wel weer positief effect op de slijtage van de kleppen, maar uw benzine verbruik gaat dan wel iets hoger zijn als je geregeld gaat doortrekken.