verzekering voorwaarden ruitschade

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
GerardV70
3rd Gear member

V70/2.4D/2003 schreef:Oceanracer, dat komt omdat jij geen Volvo als lesauto hebt zeker? :P

GerardV70, en had jij je hele verzekeringspakket bij Unive? Ik zit op een collectieve polis en heb pakketkorting dus hij moet dan wel erg veel goedkoper zijn wil het uit kunnen.
Ik heb vrijwel al mijn verzekeringen bij Univé. Ik heb geen collectiviteitskorting. Wel 12% korting omdat ik meerdere verzekeringen daar heb ondergebracht. Wordt nu 9%. Ik betaal bij Univé voor mijn auto
€ 688,72 en bij Volvo Car Insurance ga ik € 669,87 betalen.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
GerardV70
3rd Gear member

V70/2.4D/2003 schreef:Oceanracer, dat komt omdat jij geen Volvo als lesauto hebt zeker? :P

GerardV70, en had jij je hele verzekeringspakket bij Unive? Ik zit op een collectieve polis en heb pakketkorting dus hij moet dan wel erg veel goedkoper zijn wil het uit kunnen.
Ik heb inderdaad geen Volvo lesauto, dus het is niet op mij van toepassing. Bij mij gaat het erom dat ik geen geleuter wil hebben omtrent eventuele ruitschade en mij niet wil laten verplichten bij één of andere glasfitter te gaan waar ik geen hoge pet van op heb. Dit gezien mijn eerdere ervaringen bij 2 van deze bedrijven.
De verzekering zal wel iets duurder gaan uitvallen i.v.m. de gemiste 3% . Dat heb ik er voor over!
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
bartv70
5th Gear member

Omdat het verschil in premie nogal groot was, in mijn ogen, heb ik 3 jaar geleden besloten een verzekering af te sluiten bij Centraal beheer waarbij zij een reparateur aanwijzen.
Het prijsverschil bedroeg zo'n € 17 p/m. (€68 ipv €51)
Helaas moest ik dus in het voorjaar, na een inbraak, mijn zijruit laten vervangen bij Carglass, geen discussie mogelijk!!

Echter Centraal beheer heeft het licht gezien en de premies aanzienlijk verlaagd voor het type verzekering waarbij de eigenaar beslist waar hij/zij zijn auto gaat laten herstellen.
Het premie verschil bedraagt nu nog maar €1,68 p/m, dus dit heb ik meteen geregeld.
Dus Centraal Beheer verzekerden, doe uw voordeel
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gast

bartv70 schreef:Echter Centraal beheer heeft het licht gezien en de premies aanzienlijk verlaagd voor het type verzekering waarbij de eigenaar beslist waar hij/zij zijn auto gaat laten herstellen.
Prima, maar die keuze werd mij bij Univé niet gelaten.

Ja € 500,- eigen risico, zonder een andere keuze qua premie. :cry:
Ik klaag niet, want ik heb zwart op wit van Univé dat ik bij ruitschade gewoon naar de Volvo-dealer mag, zonder extra kosten. :P
Oceanracer
Geartronic member

Twee maanden terug raakte ik betrokken bij een ongeval met een fietser. Ik reed rechtdoor op een voorrangskruispunt waarop de fietser mij kruiste en dacht dat ik linksaf zou slaan, waardoor de fietser meende door te kunnen rijden. Een aanrijding was niet te vermijden.

De fietser mankeerde niets, de fiets had een slag in het wiel en de auto was beschadigd aan de bumper en het rechter voorscherm. Het schadebedrag was ongeveer € 1000,00.

Ik heb naast het gebruikelijke schadeformulier ook een bijlage toegevoegd, inclusief foto's en de uitgebreide verklaring van het gebeurde inclusief de (later gewijzigde) verklaring van betrokken fietser.

Enkele weken na het repareren van de schade ontvang ik bericht van Univé. Hoewel je als bestuurder van een motorvoertuig altijd aansprakelijk (dat is wat anders dan schuldig!) bent voor tenminste 50% van de schade, heeft Univé besloten in dit geval anders te doen besluiten. Univé is van mening dat mij niets te verwijten valt en dat ik juist heb gehandeld om de schade/letsel te beperken.

Ze hebben daarop het eigen risico op mijn rekening gestort en de claim gaat niet ten koste van mijn bonus.

Pluspuntje van Univé wat ik toch even wou melden.

Edit: Storende tikfout verwijderd
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Robert Haven
4th Gear member

Oceanracer schreef:Twee maanden terug raakte ik betrokken bij een ongeval met een fietser. Ik reed rechtdoor op een voorrangskruispunt waarop de fietser mij kruiste en dacht dat ik linksaf zou slaan, waardoor de fietser meende door te kunnen rijden. Een aanrijding was niet te vermijden.

De fietser mankeerde niets, de fiets had een slag in het wiel en de auto was beschadigd aan de bumper en het rechter voorscherm. Het schadebedrag was ongeveer € 1000,00.

Ik heb naast het gebruikelijke schadeformulier ook een bijlage toegevoegd, inclusief foto's en de uitgebreide verklaring van het gebeurde inclusief de (later gewijzigde) verklaring van betrokken fietser.

Enkele weken na het repareren van de schade ontvang ik bericht van Univé. Hoewel je als bestuurder van een motorvoertuig altijd aansprakelijk (dat is wat anders dan schuldig!) bent voor tenminste 50% van de schade, heeft Univé besloten in dit geval anders te doen besluiten. Univé is van mening dat mij niets te verwijten valt en dat ik juist heb gehandeld om de schade/letsel te beperken.

Ze hebben daarop het eigen risico op mijn rekening gestort en de claim gaat niet ten koste van mij bonus.

Pluspuntje van Univé wat ik toch even wou melden.
Netjes! Dat hoor/lees je niet vaak...
Peugeot 508 SW 1.6 e-HDI '12 Brun Guaranja (lease)
Volvo V70 T5 '02 Black Stone
Volvo 244 GL D6 automaat '83 Bordeauxrood
Volvo V70 2.5 10v '99 Nautic Blue Pearl
Volvo V40 1.8i Europa Sports Ed. '00 Silvergrey
GerardV70
3rd Gear member

Ook ik heb met mijn vorige Volvo schade opgelopen,welliswaar door mijn vrouw, die zag een plantenbak over het hoofd tijdens het achteruit inparkeren. Bij de dealer afgeleverd en correct afgehandeld door Univé. Hoefde helemaal geen actie te ondernemen. Ook de stormschade die deze auto opliep vanwege rondvliegend materiaal is correct opgelost. Dit alles zonder eigen risico(afgekocht voor € 19,00 p/j) of bonusverlies. Univé is best een goede verzekeraar maar die veranderde voorwaarden ruitschade .....jammer
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
Gast

GerardV70 schreef:Univé is best een goede verzekeraar maar die veranderde voorwaarden ruitschade .....jammer
Univé is zeker een goede verzekeraar. Nooit problemen bij uitkeren van schade en ze zijn zeker coulant.
Wat je al aangeeft, jammer van die veranderde voorwaarden ruitschade.
Ytos
3rd Gear member
Contacteer:

Afgelopen week kreeg ik een brief van Interpolis, met daarin gewijzigde voorwaarden voor ruitschades. Ik was, mede door dit topic, direct getriggerd. Toch even wat dingen bekeken, die hier beschreven zijn.
JacoS80 schreef:...vorige week gebeld met Interpolis en kreeg het volgende antwoord.
Er zijn 2 mogelijkheden;

1. reparatie door Autotaalglas of Carglass, geen terugval in noclaim, geen eigen risico geen teruggang in schadevrije jaren en wel opbouw in schadevrije jaren.

2. reparatie door de dealer is mogelijk, dit wordt gezien als statusquo schade. Dit houdt in geen terugval in noclaim, geen eigen risico, geen terugval in schadevrije jaren maar ook een jaartje geen opbouw van schadevrije jaren en noclaim.

Ik ben Allrisk verzekerd met noclaim beschermer.
Overigens heb ik alles via de Rabobank bij Interpolis lopen en ik moet zeggen, Interpolis is niet de goedkoopste maar alles wordt keurig afgehandeld.
Voor mij geldt eigenlijk bovenstaande. Voorwaarden zoals hierboven beschreven, staan ook in de brief die ik nu ontvangen heb. Al doen ze het nu voorkomen alsof het nieuw is. Blijkbaar gold dit voor jacoS80 al en nu pas voor mij. Vreemde situatie. Als ik het overigens niet eens ben met deze gewijzigde voorwaarden dan kan ik per 13 oktober opzeggen. Dagtekening brief is 13 september; dat is dus een maand opzegtermijn.
sbv schreef:Voor mij dus zelfde condities.
Ik zal eens met autotaalglas contact opnemen wat en hoe. Ik verdom het om meer premie te betalen vanwege cartelvorming tussen interpolis en wat glasboeren
JacoS80 schreef:Bij Interpolis ga je dus niet meer premie betalen alleen sta je een jaar stil in opbouw van schadevrije jaren en opbouw van NoClamin. De premie blijft gelijk en geen eigen risico.
Dat gevoel van kartelvorming speelt bij mij ook. Ik wil, zeker na het lezen van deze thread, dat er gewoon een originele Volvo ruit in m'n auto komt, mocht ik die ooit moeten vervangen. Als ik daarvoor bij een ruitenboer moet gaan steggelen, terwijl het bij Volvo zonder gedoe gebeurt, dan moet ik naar Volvo kunnen gaan. Zonder dat me dat opbouw in schadevrije jaren kost. Ze schrijven nota bene zelf in de brief, dat ze willen dat ruitvervanging e.d. bij een bij de Bovag of Focwa aangesloten schadeherstelbedrijf gebeurt. Voor zover ik kan nagaan, is mijn Volvodealer bij beide aangesloten. Toch leggen ze daarna de beperking op van Carglass en z'n neefjes.

Ik ben er eigenlijk wel klaar mee. Ik had al eens gekeken bij Inshared, omdat het principe me wel aanspreekt. Ik zal ze vandaag eens mailen, hoe hun voorwaarden zijn. Met name, omdat dit niet het eerste "geintje" is wat ik met Interpolis heb.

Het eerste was met een auto, waarmee vrouwlief schade reed door eigen schuld. Net zo'n schade, waarbij ik twijfelde of ik het door m'n verzekering moest laten bepalen. Advies gevraagd en een mooie berekening gekregen, wat het verschil was tussen zelf betalen of een jaartje stilstaan in premie. Na een maand een telefoontje of ik interesse had in een no-claimbeschermer. Dat hadden ze me bij het afsluiten moeten aanbieden. Zeker, omdat dat toen gewoon al bleek te bestaan. Nu sta ik met 22 jaar rijervaring op 8 jaar schadevrij, in plaats van 22. Klopt technisch wel, maar gevoelsmatig...

Daarna liep m'n hobby uit de hand en moest ik m'n foto-apparatuur in een aparte kostbaarhedenverzekering onderbrengen. Bij het afsluiten moest ik 25% meer premie betalen, toen ik aangaf e.e.a. semi-prof te gebruiken. Die verhoging snapte ik nog wel, maar niet dat tegelijkertijd de voorwaarden slechter werden. Als fotograaf heb je een studio, vaak een onbewoond pand. Laat ze nou o.a. als voorwaarde stellen, dat apparatuur in onbewoonde panden niet verzekerd is. Niet handig voor mij, want die studio heb ik juist om niet steeds met m'n lampen e.d. te hoeven sjouwen. Inmiddels is de apparatuur dus ergens anders verzekerd.

Nog zoiets met de reisverzekering. Ik moest m'n reisverzekering omzetten naar werelddekking voor een reis naar Jordanië. Ik zou 4 dagen na prolongatiedatum terugkomen, maar zat daardoor voor een jaar vast aan werelddeking incl. bijbehorende hoger tarief dan Europadekking. Even meedenken was er niet bij. Terwijl ik alles (toen ook nog apparatuur) in een pakket bij Interpolis heb verzekerd, incl. hypotheek met naar nu blijkt woekerpolis (:().

Nu ik het zo opschrijf, moet ik zeker actie ondernemen. Ik ga op verstuur klikken, een klachtenbrief maken voor Interpolis en een offerte opvragen bij Inshared. Ik ben even weg ;)
MY2008 Chameleon Blue V50 1.8F Kinetic (Dynamic?) former Company Car of Volvo Sweden
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options

Ytos' Photography website
Ytos on Facebook
Oceanracer
Geartronic member

Best lekker, om zo alles even van je af te schrijven. :-)
Gast

Oceanracer schreef:Best lekker, om zo alles even van je af te schrijven. :-)
Volgens mij voelt hij zich er wel goed bij. :P
Ytos
3rd Gear member
Contacteer:

Inderdaad ;)
MY2008 Chameleon Blue V50 1.8F Kinetic (Dynamic?) former Company Car of Volvo Sweden
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options

Ytos' Photography website
Ytos on Facebook
sbv
6th Gear member

Afgelopen vrijdag ben carglas geweest en gevraagd naar ruitvervanging voor de V70n, zit al een maand of 3 een dikke scheur in.
Was uiteraard geen probleem. Heb gevraagd of ik een originele Volvo ruit kon krijgen, was ook geen probleem, zat wel een kleine meerprijs aan.
Heb gezegd dat dit wel vreemd is daar ik via de Volvo dealer(wat door de interpolis cartel vorming niet mag) wel een originele krijg tegen zelfde kosten.

Al met al heeft men nu een originele ruit besteld en deze komt volgende week binnen.
Als dit goed werkt en bevalt, dan mag de S70 ook voor een andere ruit.

Een andere verzekering ben ik ook wel aan het overwegen, maar ik zit met alles bij interpolis hetgeen opzich wel goed gevalt. Valt nu de auto verzekering bijv eruit, dan heb ik minder korting op het totaalpakket

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gast

sbv schreef:Al met al heeft men nu een originele ruit besteld en deze komt volgende week binnen.
Als dit goed werkt en bevalt, dan mag de S70 ook voor een andere ruit.
Heb je ook gevraagd welke kit ze gaan gebruiken?
Bij Volvo gebruiken ze namelijk een twee componenten kit.
Is wel leuk als ze de originele ruit gebruiken, maar als die er bij de eerste beste knal er uit vliegt heb je nog niks.
sbv
6th Gear member

Niet gevraagd, zal ik vragen als ze bellen voor afspraak.
Doe soms graag moeilijk en zal dat nu ook weer gaan doen

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Mrlten
2nd Gear member
Contacteer:

Ik heb laatst mijn voorruit moeten laten vervangen omdat er een scheur van boven tot onder in zat. Mijn verzekeraar Ditzo gaf aan dat mijn eigen risico bij Carglass 0 euro zou zijn, bij een aangesloten garagebedrijf 75 euro en bij een willekeurige garage 150 euro.

Mijn Volvo garage is 'ergens' bij aangesloten waardoor mijn eigen risico 75 euro zou zijn, de garage heeft dit bedrag nog eens gedeeld dus met 37,50 euro had ik een gloednieuwe originele Volvo ruit die perfect is geplaatst! Zo'n ruit kost volgens de bon inclusief plaatsen trouwens zo'n 750 euro :)
Oceanracer
Geartronic member

Lees ik zojuist onderstaande reactie:
V70/2.4D/2003 schreef:Behalve de kleur van de auto van daf 46, had ik gisteren exact hetzelfde plaatje kunnen schieten maar dan met een grijze V 70, de mijne dus ::?

Oorzaak dezes was ook een paaltje dat even niet werd gezien en, gelukkig, dusdanig scheef stond dat alleen de ruit kapot werd gedrukt. Desondanks.....(ter invulling)

Vervolgens dus met de kop op oorlog rap rap naar de Unive gereden om de schade te claimen, wetende dat hier een heel mooi topic liep/loopt over glasschade en de opstelling van verzekeraars daarbij.

De dame achter de balie deed snel, vriendelijk en goed haar werk. Toen kwam de vraag:

"Meneer, bij welke van de aangesloten bedrijven laat U de ruit vervangen? De Kwik Fit, Carglass etc etc."

Antwoord mijnerzijds: De Volvodealer.

Zij: Ehm.....slik, ja...weet U of die is aangesloten bij ons?

Ik: Geen idee, hij gaat naar BROEKHUIS en daar laat ik de ruit vervangen. Ik heb genoeg ellende gelezen van Volvo's die een immitatieruit kregen waarne de ellende pas echt begon, mag ik even van Uw computer gebruik maken, laat ik U even iets lezen.
(Vervolgens even het ruitentopicje opgezocht en haar laten lezen, dat duurde even want dat is inmiddels een aardig stuk proza geworden :P )

Zij: Ehm.....dan ga ik even voor U na of dat bedrijf bij ons is aangesloten, heeft U een moment? Het lijkt erop dat U dus gewoon naar de dealer kunt.

Iets later:
Zij: Geen probleem hoor meneer, BROEKHUIS is bij Unive aagesloten en wij betalen dus gewoon Uw schade op dezelfde wijze als wanneer U naar een Kwik-fit of Carglass zou gaan.

En aldus staat mijn beauty in de garage, helemaal uitgezogen want het glas lag overal, het megagat aan de achterzijde met plastic en ductape afgedicht, in afwachting van een ritje naar Broekhuis Emmen voor een nieuwe ruit.

Helaas kon ik de forumsticker niet redden, waarvoor mijn excuses ::? Zal even een nieuwe bestellen.
Kennelijk heeft Univé de boodschap goed begrepen en hoef ik mij geen zorgen te maken. :-)
945i
8th Gear member

En vandaag wordt hij gerepareerd heb ik net vastgesteld.. Ook nog even met de eigenaar van de V70 2.4d gesproken.. :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
jorrits60
2nd Gear member

In maart heb ik ook mijn voorruit laten vervangen. Na het nodige leeswerk hier op het forum besloten dat ik de ruit perse door een dealer wilde laten vervangen (mede vanwege de regensensor) en niet door de bekende glasdiscounters. Mijn verzekering (ohra) berekende hiervoor wel een eigen risico wat ik hier graag voor over had, maar dat bedrag werd vervolgens door de dealer (scholten arnhem) voor haar rekening genomen. En het mooiste van alles was dat ik ook nog gratis een dag een hagelnieuwe v70 summum meekreeg. Als dat geen service is!
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Oceanracer, en 945i, geheel correct: De nieuwe ruit is geplaatst en om 17.00 uur kon ik hem weer halen. Ik blij, totdat ik de achterklep probeerde. Slot werkte niet en geen melding op de BC ::? Ik was er al mee naar de "verblijflocatie" gereden toen ik dat ontdekte. Enfin, retour dealer (vrijdag na 17.00....dus....tot maandag :roll: ) voor de oplossing van dat probleem. Er zal wel ergens een stekkertje van het slot los liggen o.i.d. Ik hoor het wel na het weekend.

945i, Alleraardigst welke mensen je zoal mag ontmoeten :thumbright:

Oceanracer, ook Broekhuis Assen is dus aangesloten bij Unive! (het was zelfs zo dat elke vestiging van Broekhuis afzondelijk aangesloten diende te zijn. Eerst draaide men op elkanders "aansluiting" maar dat schijnt nu helemaal opgelost te zijn.)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”