Dank allen voor de opmerkingen, vragen en complimenten. Ervaringen tot nu toe: extra windgeruis bij de portieren door de dakdragers is er niet. De dakkoffer zelf is wel goed voor het nodige windgeruis: eigenlijk meer dan ik had verwacht. Ik heb de zonwering van het panoramadak nog even dicht gedaan, maar dat had nauwelijks geluiddempend effect. Wat opvallend was: op de reis van Davos naar het Comomeer hadden we langdurig zware regenval (de rij-ervaring op de Fluelapass viel daardoor helaas wat tegen: nog maar een keer opnieuw doen

) en kwamen er toch op het laatst wat regendruppels naar binnen via de rubbers waar de dakdragers zijn bevestigd. Nou moet ik wel zeggen dat het een zondvloed was, dus onder normale omstandigheden vindt dit wellicht niet plaats.
Over het extra verbruik is nog weinig te zeggen, door de sterk wisselende rij-omstandigheden. Ik vermoed een meerverbruik van circa 15%, inclusief het effect van de bagage. Bergpassen met de D2 vergen enige gewenning: je moet al snel een versnelling lager dan de schakelindicator aangeeft. Verder rijdt de V40 heerlijk en stap je na 950 km nog redelijk fris uit de auto. Ben nog steeds tevreden met de V40. De dealer heeft me afgelopen donderdag wel lekker gemaakt met de nieuwe XC90 plug-in hybrid