Soepkop: V40 D2 R-design Ice White: auto verkocht, maar ik blijf er in rijden

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Soepkop
4th Gear member

Al enige tijd oriënteer ik mij op een auto die fiscaal vriendelijker is dan mijn huidige V60. Puur uit rationele financiële motieven, want de V60 is één van de fijnste auto's die ik heb mogen rijden :thumbright: Maar begin dit jaar een nieuw (lees: duurder) huis gekocht en mede daarom de EUR 510 bijtelling per maand toch in een iets ander perspectief geplaatst :-k Na een ontluisterende proefrit in een Toyota Auris Hybride, een verrassende proefrit in een Volvo V40 D2, een overweldigende proefrit in een V60 PIH en een ontnuchterende proefrit in een V70R classic, de balans opgemaakt en zo goed als zeker besloten een V40 D2 R-design aan te schaffen. Vandaag een offerte laten maken voor de volgende configuratie:

Volvo V40 D2 R-design
Ice White
Leder/Charcoal/Charcoal
Business Pack Pro
Premium Sound
Scandinavian Line
R-design Plus Line
Verwarmbare voorstoelen
Neerklapbare rugleuning passagiersstoel
Zonder motor- en typeaanduiding
12 volt aansluiting in bagageruimte
Uitschakelbare passagiersairbag
Verwarmbare voorruit (misschien dubbelop met standkachel)
Stuurbekrachtiging met drie instellingen
Interieur verlichtingspack 2
Laadvloer 2 niveaus
17 inch Ixion wordt winterset
18 inch Midir Light Grey met zomerbanden
Zwarte spiegelkappen
Dakspoiler (twijfelgeval)
Kentekenplaten met oplegletters
Kentekenplaathouder zonder reclame
Instaplijsten achter
Trekhaak met afneembare kogel
Blindering ramen vanaf a-stijl
Protech lakverzegeling (twijfelgeval)
Wrappen dak vanaf panoramadak tot en met achterspoiler (twijfelgeval)

Met deze V40 ga ik zeker gelukkig worden, maar ik zal het schuifdak gaan missen, de ruimte in de kofferbak en de heerlijke T3. Al met al niet onoverkomelijk denk ik.

Vanavond onder het genot van een biertje hard nadenken :P
Laatst gewijzigd door Soepkop op 01.01.1970 - 01:00, 10 keer totaal gewijzigd.
Hij:
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014
/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II

Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II
/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
lint
Geartronic member

Dat wordt een mooie complete V40!
Koop je of lease je? Je hebt de V60 pas 2 jaar kan je dan al een nieuw lease contract aangaan?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Soepkop
4th Gear member

Koop... Afschrijving doet uiteraard wel pijn :(
Hij:
/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion

Zij:
pvdwaal
3rd Gear member

Weer zo'n mooie CTRL+A select all configuratie :)
Veel puzzel plezier. Vind ikzelf altijd 1 van de leukere dingen om te doen
V40 D2 R-Design Ice White (foto's vanaf post #2)

- Audi A3 1.4TFSI DSG-7 Ambition Proline, ABT tuned @150pk@270Nm, Arubablauw, 18";, getinte ruiten rondom
- Seat Ibiza FR TDI, ABT tuned @160pk@380Nm, geel, complete bodykit, 2x dubbele 90cm uitlaten, zeer donker getinte ruiten rondom
- 3x Renault Clio
Get!em
3rd Gear member

Ik snap het niet helemaal? Koop versus bijtelling?
Bij koop heb je helemaal niet te maken met die bijtelling...
Of zie ik iets over het hoofd?

Als je het hebt over koop en dan naar de fiscaal aantrekkelijkheid. Dan heb je het dus alleen maar over de Motorrijtuigbelasting?
V40 D2 is nog tot 1-1-2014 0 euro en daarna is hij nog 330 euro per kwartaal.
V60 T3 is 170-200 euro per kwartaal.
Je moet genoeg kilometers rijden wil je dat verschil dus compenseren.

Verder inderdaad een zeer complete V40 zo te zien.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Get!em schreef:Ik snap het niet helemaal? Koop versus bijtelling?
Als je de auto koopt op naam van het bedrijf? Dan moet je bijtelling betalen
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Phacoid
3rd Gear member

Die lakvergezeling zou ik niet laten doen. Vaak is het wat rommel die ze dan ook nog eens verkeerd aanbrengen en uiteraard na een halfjaar volledig is verdwenen.

Dan doe je het beter zelf en dan kan de forumsponsor je een mooie dienst bewijzen.
Get!em
3rd Gear member

Walter schreef:
Get!em schreef:Ik snap het niet helemaal? Koop versus bijtelling?
Als je de auto koopt op naam van het bedrijf? Dan moet je bijtelling betalen
Klopt, die optie was ik ff vergeten en is volgens mij van toepassing op Soepkop
Inny
2nd Gear member

Walter schreef:Als je de auto koopt op naam van het bedrijf? Dan moet je bijtelling betalen
Wanneer je een bedrijfsauto rijdt waarvan je privé gebruik maakt (v.a. 500km+ per jaar), dán moet je bijtelling betalen.

Rijd je een bedrijfsauto enkel zakelijk (max. 500 privé kilometers per jaar), dan moet je dit aangeven bij de belasting, hoef je geen bijtelling te betalen en moet je een kilometerregistratie bijhouden welke je gedurende 7 jaar dient te bewaren.
Volvo V40 D4 R-Design - MY2014 - 2019-
Volvo V40 D2 R-Design - MY2014 - 2013-2018
Ford Fiesta 1.6 TDCi - MY2008 - 2012-2013
Citroën C4 1.6 16v HDi - MY2008 - 2011-2012
Ford Mondeo Titanium 2.0 TDCi - MY2008 - 2010-2011
Soepkop
4th Gear member

Betreft inderdaad koop door mijn onderneming, dus bijtelling. Ik heb bijna alle fiscale opties bekeken en op basis van mijn huidige privé en zakelijke situatie is dit de gunstigste voor mij acceptabele optie.

Ik ben nog aan het stoeien met de configuratie, maar hoop eerdaags de knoop door te hakken en mijn dealer de order te kunnen geven. Ik moet wel snel beslissen, want nog maar enkele ingekochte productieplaatsen beschikbaar waarbij levering in 2014 is gegarandeerd.
Hij:

Zij:
Inny
2nd Gear member

What? 2013 mag ik hopen?

Groetjes
Volvo V40 D4 R-Design - MY2014 - 2019-
Volvo V40 D2 R-Design - MY2014 - 2013-2018
Ford Fiesta 1.6 TDCi - MY2008 - 2012-2013
Citroën C4 1.6 16v HDi - MY2008 - 2011-2012
Ford Mondeo Titanium 2.0 TDCi - MY2008 - 2010-2011
Soepkop
4th Gear member

2013 inderdaad ::oops:
Hij:

Zij:
Soepkop
4th Gear member

De definitieve configuratie komt in zicht. Twijfelpunten zijn nog:
- de kleur
- de velgen
- dakspoiler ja of nee
- Verwarmbare voorruit ja of nee
- Stuurbekrachtiging met drie instellingen ja of nee
- Protech lakverzegeling ja of nee

Ik was er eigenlijk al wel uit voor wat betreft de kleur (Ice White), maar ben de laatste dagen toch weer aan het twijfelen geslagen. Ik heb in beginsel gekozen voor de 18" Midir DC/Light Grey (in mijn ogen één van de mooiste Volvo velgen ooit). Nu moet ik zeggen dat deze velgen voor mijn gevoel beter uitkomen op een donkere kleur. Ik heb de V60 R-design altijd erg mooi gevonden in Caspian Blue, vandaar dat ik ook deze kleur in overweging neem. Het is bovendien een kleur die je minder vaak ziet dan Ice White. Passion Red is op een R-design natuurlijk helemaal goed, maar ik ben bang dat ik toch snel uitgekeken raak op zo'n uitgesproken kleur. Daartegenover is Caspian Blue misschien juist weer een erg veilige keuze...... En de R-design details + panoramadak komen op een witte wel erg mooi uit :roll:

Zoals gezegd vind ik de Midir DC/Light Grey na al de jaren dat ze al in productie zijn, nog steeds één van de mooiste velgen. Andere opties zijn de Medea, Atreus, Medusa of Midir DC/Glossy Black of 18" Ixion. Daarvan zijn de Atreus en de Ixion favoriet. Ik zelf vind 18" Ixion op een licht kleur mooi en de Atreus juist op een donkere kleur, maar komen op een R-design misschien wat minder tot hun recht.

Grofweg kom ikzelf tot de volgende twee opties:
- Caspian Blue met 18" Midir DC/Light Grey
- Ice White met 18" Ixion velgen

De dakspoiler vind ik achteraf nogal erg uitgesproken met die vinnen, dus die gaat zo goed als zeker sneuvelen.

Wat betreft de verwarmbare voorruit: ik vraag mij af of dit niet dubbelop is in combinatie met de standkachel. Volgens mijn dealer (die ik hoog heb zitten ::D) is het ook met standkachel een nuttige optie, omdat de voorruit - indien tijdens het rijden noodzakelijk/gewenst - extra snel ontwasemt. Ik twijfel nog: niet zozeer vanwege de kosten, maar wel vanwege de zichtbare verwarmingsdraadjes in de voorruit.

Ik heb geen ervaring met de stuurbekrachtiging met drie standen. Typisch zo'n optie waar je van denkt: "ach, voor die 95 euro....". Maar het blijft geld, dus als het een nutteloze optie blijkt, is het zonde geld.

Wat betreft de Protech lakverzegeling: ik ben erg zuinig op mijn auto, was hem regelmatig met de hand, maar ik heb te weinig tijd om hem regelmatig te poetsen en in de was te zetten. Vandaar dat ik de Protech behandeling overweeg, zeker in combinatie met een Solid lak. Maar ik heb zelf nog geen ervaring met Protech en de meningen zijn - op zijn zachtst gezegd - nogal verdeeld :roll: 2x per jaar een detailbehandeling van de forumsponsor is misschien wel een goed alternatief.

Uiteindelijk moet ik de keuze zelf maken, maar als jullie argumenten voor of tegen bovenstaande keuzes hebben: ik houd me aanbevolen ::wink:
Hij:

Zij:
Cavallino
4th Gear member

Vwb die verstelbare stuurbekrachtiging: al je houdt van wat zwaarder sturen dan moet je deze optie nemen. Je stelt het een keer in, daarna nooit meer.
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
spacewagon
3rd Gear member

Cavallino schreef:Vwb die verstelbare stuurbekrachtiging: al je houdt van wat zwaarder sturen dan moet je deze optie nemen. Je stelt het een keer in, daarna nooit meer.
Ik heb het ook, was onderdeel van de Dynamic Line. Heb het een keertje op z'n zwaarst gezet. Merkte eigenlijk geen verschil. Dus maar weer op de middelste stand. En zo gelaten.
Mijn V40: D2 Summum
twcoolen
3rd Gear member

Op de snelweg en met name met hogere snelheden is het fijner om de stuurbrekrachting zwaarder te zetten. Echter buiten dat pas ik het nooit aan.
V40 T3 R-Design MY14|Titanium Grey|Business Pack Pro|Sensus Connected Touch|R-Design Plus Line|Dynamic Line|Lighting pack 2|Heated chairs and windshield|18" Ixion II
Rob M
5th Gear member

Ik heb nu al een paar jaar een verwarmde voorruit (én standkachel) en vind het beiden heerlijk!

De draadjes zie je alleen als je er op focust, dus daar heb ik geen last van. Maar het is reuze handig om, als het heel koud is de verwarming even aan te hebben, ik gebruik het in miezerig, mistig weer nog al eens. Na twee minuten gaat 'ie automatisch uit. Vreemd dat niet nog veel meer fabrikanten dit toepassen!
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Timmy
3rd Gear member

twcoolen schreef:Op de snelweg en met name met hogere snelheden is het fijner om de stuurbrekrachting zwaarder te zetten. Echter buiten dat pas ik het nooit aan.
Het is alleen jammer dat je deze instelling niet tijdens het rijden kan aanpassen. Je moet dus voor de rit de weerstand van de stuurbekrachtiging aanpassen.

Als ik naar mijzelf kijk dan heeft dat geresulteert in een eenmalige aanpassing en later nooit meer. Kortom, slechts 95 euro maar ik zou 'm niet missen als ik deze optie destijds niet had aangevinkt.
Nu: V60 B5 Inscription 2022
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
Autogek
5th Gear member
Contacteer:

Soepkop schreef:Betreft inderdaad koop door mijn onderneming, dus bijtelling. Ik heb bijna alle fiscale opties bekeken en op basis van mijn huidige privé en zakelijke situatie is dit de gunstigste voor mij acceptabele optie.

Ik ben nog aan het stoeien met de configuratie, maar hoop eerdaags de knoop door te hakken en mijn dealer de order te kunnen geven. Ik moet wel snel beslissen, want nog maar enkele ingekochte productieplaatsen beschikbaar waarbij levering in 2014 is gegarandeerd.
Echter heeft de bijtelling minder directe impact als je een eenmanszaak of een vof hebt.
Dan heb je ook de afschrijving van huidige V60 vanaf de nieuwwaarde en is het verschil met een nieuwe V40 er wel maar is niet zo groot.
Bij 14% (D2) is het verschil wel.
Maar bij een 20% versie is het verschil relatief klein.
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Poolrev
5th Gear member

Ik heb ook de instelbare stuurbekrachtiging, die heb ik erbij gezet omdat ik een iets zwaardere stuurbekrachtiging wilde. Dus bij mij staattie altijd in de zwaarste stand, vind ik persoonlijk beter dan de middelste stand, al is het verschil niet groot. Vooral op de snelweg merk je het verschil.
Plaats reactie

Terug naar “V40”