Aha, er zijn meer Volvorijders met een Citroën of meer erbij... Leuk!
XC70 D5 Polestar BVM5 AWD Summum (Inscription), flamenco red
V70N 2.4D Edition Sport BVM6 2007 Barents blue pearl met beige/light sand interieur <verkocht>
Citroen XM Break turbo ct BVM5 1998 beige leer
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Linear
Ik heb een XC70 uit 2001 heerlijke auto om te rijden. Er zijn inderdaad wat aandachtspunten pakking angle gear, pakking return line turbo, kabelboom kofferbak, endlinks, swaybar (rubbers), clutch aircocompressor, PVC systeem etc. ik heb wel al wat reparaties gehad maar niets extreems. Met een tweedehands auto kopen moet je ook wat geluk hebben er zijn mensen met een 2001 / 2002 XC70 zonder problemen en sommige hebben een 2006 / 2007 XC70 met problemen. Mijn advies is kijk goed naar de onderhoud historie. Als je kunt doorsparen voor een full options 2006 / 2007 XC70 zou ik dat doen dan zal je er echt jaren plezier aan hebben.
Laatst gewijzigd door VOLVO V40 T4 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hierbij een update! Inmiddels heb ik de XC70 ruim 4 jaar en staat hij met ca 15k per jaar nu op 371.000 km. Op een defect geleideblokje van de ruitbediening linksvoor na heb ik nog nooit een defect gehad aan deze auto. Elke 15k/ 1 keer per jaar krijgt de XC70 een beurt bij een Volvo-specialist in mijn dorp.
Ik ben nog steeds waanzinnig tevreden over deze auto en hij heeft maar 1 nadeel en dat is dat hij relatief dorstig is en alleen met benzine genoegen neemt. Mijn gemiddelde is 9,5-10,2 liter/100 km. In de zomer minder, in de winter wat meer. Nu heb ik een andere baan gevonden waardoor ik flink meer ben gaan rijden.
Daarvoor pak ik ook vaak de C30 van mijn vrouw, maar op de vaak lange afstanden die ik rijd (regelmatig ritten van 250 km) reis ik toch veel liever in de XC70. Met de winterperikelen en code rood van december was de XC70 zelfs het enig aangewezen vervoermiddel. Ik denk dat ik bij code zwart nog van huis ga met die auto...
Nu heb ik de afgelopen weken getwijfeld tussen aanschaf nieuwere V70 op LPG of diesel. Ik heb heel veel auto's gezien, vooral diesel, t/m bouwjaar 2012, veel erover gelezen, ook op dit forum, weinig LPG auto's kunnen vinden (van CNG vind ik de literprijs te hoog) en al metal word ik niet vrolijk van alles wat ik gezien heb. Onvoorstelbaar hoe de meeste auto's verwaarloosd worden. Het is blijkbaar zeldzaam om gewoon netjes een onderhoudsinterval aan te houden. Eens per 35.000 km vanaf nieuw is dan echt te weinig vind ik.
Daarbij: dan ruil ik een XC70 in die ik heel goed kan en 100% vertrouw om me vervolgens in de onzekerheid te storten. Lang verhaal kort: ik ga er een Prins LPG3 systeem in laten zetten. Ik durf het aan. Ik ga voor nog eens 2 ton, met valvelube systeem. Mijn auto valt vanaf volgend jaar in de youngtimerregeling dus zal sowieso nog wel in de markt liggen. Helemaal met LPG, want die zijn vrijwel niet te vinden. De enige die er nu staat kost 10 mille, 18 jaar oud. Een andere stond met kerst te koop, 2003, met 487.000 op de klok. Was binnen 1 week weg.
Ik denk dat het een hele goede keuze is!
Inderdaad beter een auto met wat meer kilometers maar waarvan je precies weet wat de staat is, dan de gok van een andere tweedehandse.
Alvast veel plezierige en veilige reiskilometers toegewenst...
Prins kwam langs meerdere kanten naar boven als zeer geschikt voor deze 5 cilindermotoren. Daarom eigenlijk.
Maar ik ben nog niet razend enthousiast over de de inbouwdealer. Weliswaar in de buurt maar weinig communicatief. En Prins heeft een mijns inziens schimmige actie lopen van Groupon.
Dat scheelt dan 500 euro, als je eerst 55 uitgeeft aan een kortingsbon. Eigenlijk ben ik daar niet van. Nu heb ik die bon gekocht, code doorgestuurd naar die inbouwer en verder niks meer vernomen.
Ik heb een mondelinge prijsopgave gehad, maar gevraagd om een schriftelijke offerte. Dat vind ik niet raar bij een investering van 2750 euro. Ik koop en verkoop in mijn werk heel wat diensten, maar daarvoor gaan er altijd eerst getekende offertes over tafel. Lijkt me niks geks aan. Dus even afwachten. Sowieso heb ik een hekel aan wachten. Vooral als je elke week 100 euro in die vulhals kiepert...
Wat ik mijn trouwe maatje aan ga doen? Hem niet dumpen op een ondergewaardeerde 2e handsmarkt met een ongewis voortbestaan in het vooruitzicht. In plaats daarvan: nog meer lange onbelaste snelwegritten gunnen op een zorgvuldige dosis ingespoten schonere brandstof voor zowel milieu als motor en bijbehorend zorgvuldig onderhoud. Daarbij onderhoudsinvesteringen niet schuwend, mede dankzij een positieve ratio km-vergoeding versus afschrijving en brandstofprijs. Volgens mij kan geen enkele auto het zich beter wensen. Het wemelt om mij heen van mensen die kritiekloos en zonder voorbehoud 3-4.000 euro per jaar aan afschrijving in de geldmolen pompen (lees: tbv aandeelhouders in de industrie). Die geef ik liever uit aan onderhoud, indien noodzakelijk. Daarmee stimuleer ik (bij voorkeur) de lokale middenstand die een wenzenlijke rol speelt in het regionale leefklimaat.
Weet niet waar je woont, maar ik heb prima ervaringen met Van de Weide in Doornspijk. Niet alleen bouwt hij het goed in (even je voorkeuren aangeven, waar je de bediening wilt hebben en zo) maar de service daarna, indien nodig, is gewoon goed. Hij snapt prima dat als je de installatie bij hem vandaan hebt, dat hij er ook voor moet zorgen dat als er wat is, dat hij het ook oplost.
En als je elders aangeeft dat je korting kunt krijgen via Groupon, dan gaat hij daar vast ook in mee.