Inbouw LPG3 bij 371k, nu 15k verder: LPG rijdt zuiniger!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koffiemolen
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30

Dag medeforummers, hierbij een nieuw lid. Als de voortekenen blijven zoals ze er nu bij liggen dan sta ik aan de vooravond om mij met een oude jeugdliefde in te laten: Volvo.

Mijn vader wilde vroeger altijd een Peugeot maar kocht uiteindelijk een Vovo (en weer veel later alsnog een Peugeot). Bij mij liep het anders: ik begon met diverse (tot vele) Peugeots en kan nu niet langer om mijn voorliefde voor Volvo heen.
Heeft ook te maken met mijn situatie: bij mijn huidige baan heb ik tot eind van de winter een lease-auto (Peugeot 5008). De 'echte' Volvo's (hoop dat ik hier niemand kwets...) vielen buiten mijn lease-budget en inmiddels is bovendien de keuzevrijheid beperkt tot de bekende merken die door Pon worden geleverd.

Ik krijg een nieuwe functie met een regio dichtbij huis en overweeg die met een zakelijke km-vergoeding te gaan bedienen. Vandaar de title van mijn topic, als creatieve variatie op een ander topic in deze rubriek :D Daar zal ik een groot deel van het jaar een (klassieke) Peugeot voor inzetten, die ik toch al heb.
Resteren de vakanties en wat uitjes a raison van zo'n 10.000 km per jaar.

Daarvoor willen we een degelijke, ruime en veilige auto hebben die in aanschaf niet de hoofdprijs kost, liefst een station (handig met een gezin) en bij voorkeur met een wat hogere zit. Daarnaast met enige confortverhogende zaken die ik nu in mijn lease-auto ook standaard gewend ben geraakt.

De Volvo XC70 voldoet daar ruimschoots aan, bovendien vind ik de generatie van 2000-2007 en schitterende auto, perfecte balans tussen elegantie en sportiviteit.
Uiteraard ga ik gezien het verwachte jaarkilometrage voor een benzineversie.

Ik heb al het nodige gelezen, ook hier. Ik zal het onderhoud voor een groot deel zelf doen, meer specialistisch werk door een Volvospecialist, maar niet bij de dealer (hoewel die hier in de regio goed bekend staat, maar kostbaar). Ik doe veel zelf aan auto's, heb 3 klassiekers waaronder een Citroen DS, dus ben wel wat gewend...Daarbij heb ik de nodige outillage.

Tegen bovenstaande achtergrond hoop ik hier wat gerichte info te krijgen om mijn zoektocht strak succesvol te eindigen met de juiste keuze.
Waar moet ik op letten?
Ik wil uitgaan van een aanschafbudget van max zo'n 6.000. Kilometrage maakt mij persoonlijk niet heel veel uit, omdat ik uit ervaring weet dat auto's met hoge kilometrages regelmatig een veel beter leven hebben gehad dan auto's met minder op de klok. Zeker stilstand is vaak funest.
Verder wil ik per se een automaat (geartronic).
Welke motorvariant is de meest betrouwbare? (2.4t of 2.5t) Haldex of visco? Hoe weet je het verschil? Zijn er bepaalde voorkeursbouwjaren? Wat zijn kostbare zaken en bij welke kilometerstand komen die 'aan de beurt'? Specifieke zaken om op te letten? Welke vaker voorkomende problemen kun je zelden zelf oplossen omdat er specifieke kennis dan wel apparatuur voor nodig is?

Graag jullie advies, waarvoor nu al vast dank!
Laatst gewijzigd door Koffiemolen op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1036
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Welkom hier, Bas

Heb helaas niet de kennis om je verder te helpen maar i.v.m. de toekomst lees ik lees graag de adviezen die hopelijk nog loskomen :wink:

Het staat iig vast dat je aan een XC70 een ongelofelijk lekker rijdende auto zult hebben als je hem koopt :P

Dit is een relatief rustig hoekje van het forum, wellicht dat deze bump iets helpt.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
Koffiemolen
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30

Dank! Ik had al wat in deze rubriek gezocht en mij is duidelijk dat ik voor MY2002 (>aug) moet gaan om te zorgen dat er een Haldex-diff onder hangt, die minder storingsgevoelig zijn. Verder afh van motor de distributieset elke 150-180k. Automaat is betrouwbaarder dan geartronic ivm elektronica.

In mijn woonplaats zit een Volvo-specialist waar ik zaterdag even mee gebabbeld heb. Deze specialist wordt op dit forum in positieve zin genoemd. Familiebedrijf, 2 zoons. No-nonsense, gaf mij wel vertrouwen. Ook al kan ik veel zelf, handig om een adres om de hoek te hebben.

Vernam vandaag van wagenparkbeheerder dat de kraan zo ver is dichtgedraaid dat ik de trekhaak voor de auto die mij na afloop van komend leasecontract wordt aangeboden zelf moet betalen. Dan geldt voor mij: als ik de trekhaak zelf moet betalen dan koop ik de rest vd auto er wel bij.

Vanaf april/ mei wil ik tot aanschaf over gaan. Als iemand wat heeft of weet dat beschikbaar komt: let me know!
Eenmaal in bezit ben ik het type dat er ook over zal schrijven op dit forum. Zoek op het Peugeotforum le Lion d'Or of het Citroenforum op Koffiemolen en leer de rest van mijn wagenpark kennen...
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24656
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

de 2.4T heeft altijd een Visco en de 2.5T altijd een Haldex. Die tweede is de minder storingsgevoelige uitvoering. Vertrouw verder op je gezond verstand, kijk of de auto en staat waarin deze verkeerd je aan staat en laat 'm eventueel keuren door de specialist of een nabij gelegen dealer. Dat laatste kost iets van 90 euro. Airco wil nog wel eens een aandachtspuntje zijn, controleer of deze naar behoren werkt.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Gebruikersavatar
Koffiemolen
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30

Heb hem een pm gestuurd! ::wink:
Volvo XC90 4.4 V8 Executive Heico MY2005
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen Ami 8 berline '69
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Gebruikersavatar
Koffiemolen
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30

Bij het zoeken liep ik per toeval tegen een xc70 aan van een collega waarvan ik niet wist dat hij hem onlangs heeft ingeruild. Hij staat nu bij een particulier die hem volgens mij vanuit huis verhandelt. Het is een 2.5T Summum my2005 met 354.000 op de klok. Klopt volgens mijn collega. Hij heeft hrm met kapotte airco en dvd ingeruild. Deze zijn nu gerepareerd. Mijn collega heeft hem nieuw gekocht en 8 jaar gehad, in onderhoud bij Volvodealer. Vrpr 5750. Met een wijde boog omheen lopen ofjuist interessant ivm bouwjaar vs prijs? Ik neig ernaar om voor wat meer geld een met minder kms en desnoods eerder bouwjaar te gaan. Of is dat onzin?
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Wil je hem helemaal oprijden, of over een tijdje weer doorverkopen. Als je 50k per jaar wil gaan rijden, zou ik iets meer investeren en voor minder kms gaan. Dan hou je bij evt verkoop later ook nog wat over.
Gebruikersavatar
Koffiemolen
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30

NJ8 schreef:Wil je hem helemaal oprijden, of over een tijdje weer doorverkopen. Als je 50k per jaar wil gaan rijden, zou ik iets meer investeren en voor minder kms gaan. Dan hou je bij evt verkoop later ook nog wat over.
Zoals de titel aangeeft ga ik er geen 50k mee rijden, hooguit 10k per jaar.

En ik koop hem niet om er einde vd rit nog wat aan over te houden.

Mijn collega vandaag gesproken: nieuw gekocht, 8 jaar probleemloos mee gereden, nooit een probleem gehad. Fijne reismachine, comfortabel. Bij 360k (op benzine...) ging de airco kapot, stuurpomp defect en lekkend stuurhuis. Plus de 2e distributieset die eraan zat te komen. Hij heeft de auto bij de Volvodealer laten staan en een nieuwe XC70 (nu maar en D5) besteld.
Zijn advies: laat de mijne staan, koop er een met minder km's en heb er vooral veel plezier van.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ik heb nog nooit gehoord dat een geartronic minder betrouwbaar zou zijn dan een automaat vanwege de electronica....
M.i. een fabeltje.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

o sorry, twee topics door elkaar heen gehaald :-(

maar inderdaad, ik zou voor een met minder kms gaan.
Gebruikersavatar
Koffiemolen
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30

Marc Apeldoorn schreef:Ik heb nog nooit gehoord dat een geartronic minder betrouwbaar zou zijn dan een automaat vanwege de electronica....
M.i. een fabeltje.
Ok, dank!
Marc Apeldoorn schreef: o sorry, twee topics door elkaar heen gehaald

maar inderdaad, ik zou voor een met minder kms gaan.
De titels lijken ook wel erg op elkaar...
Gebruikersavatar
Koffiemolen
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30

Heb enkele hele nette xc70's zien staan van bouwjaar 2000, eerste exemplaren van deze serie dus. Met relatief weinig kms en bekende onderhoudshistorie. Is er behalve de meer bevoelige visco koppeling iets op dit bouwjaar tegen? Heb persoonlijk liever een gekoesterde eauto van een vroeger bouwjaar dan een afgereden exemplaar met onduidelijke historie van bv 2006. Betaal ik liever relatief veel voor een vroeger bouwjaar. Wordt mijn mening hier door ervaringsdeskundigen gedeeld?
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8488
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Met een te besteden budget van 6000 euro zou ik me nooit aan een grote Volvo wagen, ik zou nog effe doorsparen of een bescheidenere auto zoeken.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Koffiemolen
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30

BlackcurrantV70 schreef:Met een te besteden budget van 6000 euro zou ik me nooit aan een grote Volvo wagen, ik zou nog effe doorsparen of een bescheidenere auto zoeken.
Want?? Deze stelling wordt in de diverse topics alhier weersproken. Ik ken hordes mensen met grote Volvos die voor dat budget zijn gekocht. Alleen al binnen mijn familie. Een bescheidener auto heb ik nu al, een Peugeot 5008 van 2010. Mij veel te bescheiden.

Ik heb een bloedhekel aan afschrijving, die is voor andere mensen. Ik heb het hierboven niet over mijn onderhoudsbudget gehad. Ik geef liever jaarlijks 2 mille uit aan onderhoud dan aan afschrijving. En de kosten voor onderhoud nemen niet gelijkelijk toe met de daling van afschrijvin 0g bij het vorderen der jaren. Mijn stelling is dat iedere auto met een beetje goede wil eeuwig houdbaar is, zelfs mijn Citroen ID20 break van 74...of mijn bij Pininfarina vervaardigde 504 cc. Of mijn in Sochaux vervaardige 405 RG. Maar ok, die laatste was reeds verzinkt. Ok, ik heb dan ook geen twee linker handen, of juist wel want ik ben linkshandig.
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Koffiemolen schreef:Heb enkele hele nette xc70's zien staan van bouwjaar 2000, eerste exemplaren van deze serie dus. Met relatief weinig kms en bekende onderhoudshistorie. Is er behalve de meer bevoelige visco koppeling iets op dit bouwjaar tegen? Heb persoonlijk liever een gekoesterde eauto van een vroeger bouwjaar dan een afgereden exemplaar met onduidelijke historie van bv 2006. Betaal ik liever relatief veel voor een vroeger bouwjaar. Wordt mijn mening hier door ervaringsdeskundigen gedeeld?
Deze al gezien?
http://www.autohan.nl/overig/79/Volvo-- ... T-AWD.html

2.5T is een goed blok.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Dat is een hele mooie 2.4T! Een V70XC zoals afgebeeld op de achterklep in bovenstaande link is een 2.4T en dus een visco koppeling. Een XC70 is de 2.5T en dit is de auto met de Haldex.

Hoewel ik deze auto er zeer goed vind uit zien met een mooie lage km-stand en nette prijs zou ik m persoonlijk laten staan. Dit puur en alleen vanwege de visco koppeling. Duur geintje als deze vervangen moet worden. Aan de andere kant is de auto net ingereden.....
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Deze heeft mijn voorkeur als hij goed is. Met sunroof, heerlijk
http://www.autotekoop.nl/occasion/volvo ... 462/photos

mooie kleur ook.
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Die is op zich ook mooi maar minder aantrekkelijk dan je denkt als je de advertentie goed leest.

Het is een teller in mls. Dus geen 172000km maar 280000km. De prijs ex kenteken is €5300. Incl kenteken €7000.

Verder een mooie auto!
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
Koffiemolen
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30

Aarghh...die van an Autohan is inderdaad erg fraai! Had ik via debekende sites nog niet gevonden. Is wel precies wat ik zoek, alleen effe 4 maanden eerder dan noodzakelijk. Heb mijn leaseauto nog tot april. De vraag is hoe vaak zoiets voorbij komt, kan ik niet beoordelen want orienteer mij pas ruim een week. Die hele nette die ik tegenkwam is 2 jaar ouder, een ton meer en even duur...

wel aantrekkelijk om zo weinig kms te hebben, daar komen de komende jaren maar ca. 10.000 per jaar bij.
Valt wel op dat deze xc in het begin een paar keer kort in bezit is geweest, daarna 8 jaar. De vraag is wanneer de kms zijn gereden, hoeveel de laatste jaren? Zal uit onderhoudshistorie blijken . Te weinig is ook niet goed. Boordcomputer geeft aan dat gemiddeld verbruik 12,9 per 100 is. Duidt op stadsverkeer. Die andere die ik gezien heb geeft op boordcomputer een gemiddelde overall snelheid aan van 62 km per uur, dat is hetzelfde als mijn leaseauto en duidt op uitsluitend snelweg en provinciaal. In het oosten des lands, ik heb de luxe om in 3 jaar 123.000 km filevrij afgelegd te mogen hebben...
de trekkogel oogt maagdelijk, strekt tot aanbeveling. Tja, wat is wijs.
die van Nienhuis had ik al gezien, idd 280k.
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”