Mijn vader wilde vroeger altijd een Peugeot maar kocht uiteindelijk een Vovo (en weer veel later alsnog een Peugeot). Bij mij liep het anders: ik begon met diverse (tot vele) Peugeots en kan nu niet langer om mijn voorliefde voor Volvo heen.
Heeft ook te maken met mijn situatie: bij mijn huidige baan heb ik tot eind van de winter een lease-auto (Peugeot 5008). De 'echte' Volvo's (hoop dat ik hier niemand kwets...) vielen buiten mijn lease-budget en inmiddels is bovendien de keuzevrijheid beperkt tot de bekende merken die door Pon worden geleverd.
Ik krijg een nieuwe functie met een regio dichtbij huis en overweeg die met een zakelijke km-vergoeding te gaan bedienen. Vandaar de title van mijn topic, als creatieve variatie op een ander topic in deze rubriek

Resteren de vakanties en wat uitjes a raison van zo'n 10.000 km per jaar.
Daarvoor willen we een degelijke, ruime en veilige auto hebben die in aanschaf niet de hoofdprijs kost, liefst een station (handig met een gezin) en bij voorkeur met een wat hogere zit. Daarnaast met enige confortverhogende zaken die ik nu in mijn lease-auto ook standaard gewend ben geraakt.
De Volvo XC70 voldoet daar ruimschoots aan, bovendien vind ik de generatie van 2000-2007 en schitterende auto, perfecte balans tussen elegantie en sportiviteit.
Uiteraard ga ik gezien het verwachte jaarkilometrage voor een benzineversie.
Ik heb al het nodige gelezen, ook hier. Ik zal het onderhoud voor een groot deel zelf doen, meer specialistisch werk door een Volvospecialist, maar niet bij de dealer (hoewel die hier in de regio goed bekend staat, maar kostbaar). Ik doe veel zelf aan auto's, heb 3 klassiekers waaronder een Citroen DS, dus ben wel wat gewend...Daarbij heb ik de nodige outillage.
Tegen bovenstaande achtergrond hoop ik hier wat gerichte info te krijgen om mijn zoektocht strak succesvol te eindigen met de juiste keuze.
Waar moet ik op letten?
Ik wil uitgaan van een aanschafbudget van max zo'n 6.000. Kilometrage maakt mij persoonlijk niet heel veel uit, omdat ik uit ervaring weet dat auto's met hoge kilometrages regelmatig een veel beter leven hebben gehad dan auto's met minder op de klok. Zeker stilstand is vaak funest.
Verder wil ik per se een automaat (geartronic).
Welke motorvariant is de meest betrouwbare? (2.4t of 2.5t) Haldex of visco? Hoe weet je het verschil? Zijn er bepaalde voorkeursbouwjaren? Wat zijn kostbare zaken en bij welke kilometerstand komen die 'aan de beurt'? Specifieke zaken om op te letten? Welke vaker voorkomende problemen kun je zelden zelf oplossen omdat er specifieke kennis dan wel apparatuur voor nodig is?
Graag jullie advies, waarvoor nu al vast dank!