Geheimen van het elektrisch rijden

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Superfunky
5th Gear member

rsnhakan schreef: Het maakt dus niet heel veel uit begrijp ik uit jullie antwoorden?
Dat zal pas na een paar jaar blijken. Ik laad in principe alleen op 6A omdat de regel is: hoe lager, hoe beter. Alleen als ik vooraf weet dat ik de auto eerder nodig heb, zet ik 'm hoger. Gevalletje: better save than sorry.

Als ik overigens de berichten over inperking van de beschikbare energie na de laatste update goed interpreteer, blijkt daar maar uit hoe kwetsbaar de techniek is. Blijkbaar heeft men al afnemende gezondheid van duracelletjes geconstateerd en wordt de capaciteit teruggeschroefd. Dat is zeer zeker niet omdat Volvo de range wil beperken, dat heeft gewoon te maken met de levensduur van de packs. Dus ach, laad vooral steeds vol gas en laad hem vooral de hele dag/nacht vol geladen staan. Dan weet je één ding zeker; je krijgt eerder een nieuwe dan ik! ;)
jrkalf
3rd Gear member
Contacteer:

Superfunky schreef:
rsnhakan schreef: Het maakt dus niet heel veel uit begrijp ik uit jullie antwoorden?
Dat zal pas na een paar jaar blijken. Ik laad in principe alleen op 6A omdat de regel is: hoe lager, hoe beter. Alleen als ik vooraf weet dat ik de auto eerder nodig heb, zet ik 'm hoger. Gevalletje: better save than sorry.

Als ik overigens de berichten over inperking van de beschikbare energie na de laatste update goed interpreteer, blijkt daar maar uit hoe kwetsbaar de techniek is. Blijkbaar heeft men al afnemende gezondheid van duracelletjes geconstateerd en wordt de capaciteit teruggeschroefd. Dat is zeer zeker niet omdat Volvo de range wil beperken, dat heeft gewoon te maken met de levensduur van de packs. Dus ach, laad vooral steeds vol gas en laad hem vooral de hele dag/nacht vol geladen staan. Dan weet je één ding zeker; je krijgt eerder een nieuwe dan ik! ;)
Dus je advies: Snelladen, dag en nacht doorladen.. binnen de gestelde garantie termijn stuk krijgen, dan heb je net voor de garantie verloopt een nieuwe. Geheel extra gratiez en voor nop!.

Sounds like a deal. :D
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
RichieB
6th Gear member

Superfunky schreef:Gevalletje: better save than sorry.
Dat is een mooi streven voor PIH-rijders. ;-) Voor alle andere gevallen: better safe than sorry.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Superfunky
5th Gear member

jrkalf schreef:
Dus je advies: Snelladen, dag en nacht doorladen.. binnen de gestelde garantie termijn stuk krijgen, dan heb je net voor de garantie verloopt een nieuwe. Geheel extra gratiez en voor nop!.

Sounds like a deal. :D
Ja, maar dat geldt voor de hele auto! Hoewel ik net ergens gelezen heb dat iemand 1200 aftikte voor de 65.000 beurt. Da's toch best wel veel, dus ik vermoed dat er sprake is van very limited warranty op een PiH!
@je
2nd Gear member

De huidige accu`s kunnen steeds beter tegen snelladen, echter er beter tegen kunnen wil niet zeggen dat het beter is....

Wij gebruiken zakelijk redelijk wat nieuwe accu technieken en die kunnen steeds sneller worden geladen.
Echter bij al deze fabrikanten is toch het advies "langzaam" laden indien mogelijk, dit ook om de onderlinge cellen te balanceren.
Met name het balanceren is waar de fabrikanten redelijk op dezelfde lijn zitten, en dat gaat beter naar gelang de electronica langer de tijd heeft om correcties tijdens het laden toe te passen.

Ik heb verder geen idee hoe volvo dit doet en met welke electronica, kan alleen vanuit onze eigen R&D spreken maar de techniek is in basis hetzelfde.
Zelf laad ik mijn pih altijd op 6A vanwege het feit dat langzaam zeker niet slechter is.
En de auto toch de hele nacht de tijd heeft hiervoor.
Zo nu en dan wanneer het nodig is zal ik hem uiteraard zo snel mogelijk laden.
NielsPHEV
7th Gear member

Ook ik laad met 6 amps, het hoeft zelden sneller. Als je kijkt naar de snelheid waarmee de auto zelf kan laden met save dan moet moet de laadstroom van ERAD en ISG heel veel hoger liggen (minimaal zo rond het equivalent van 35 ampere bij 230 V, de accu zou immers binnen een 30 minuten halvol zijn) De redenatie van SF volgende betekent dit dat de accu levensduur sterk zal afhangen van hoe je de auto gebruikt en zal frequent gebruik van save (bij een lege accu) de batterij levensduur enorm verkorten.
jrkalf
3rd Gear member
Contacteer:

NielsPHEV schreef: Ook ik laad met 6 amps, het hoeft zelden sneller. Als je kijkt naar de snelheid waarmee de auto zelf kan laden met save dan moet moet de laadstroom van ERAD en ISG heel veel hoger liggen (minimaal zo rond het equivalent van 35 ampere bij 230 V, de accu zou immers binnen een 30 minuten halvol zijn) De redenatie van SF volgende betekent dit dat de accu levensduur sterk zal afhangen van hoe je de auto gebruikt en zal frequent gebruik van save (bij een lege accu) de batterij levensduur enorm verkorten.
Interessante gedachte en geeft te meer aan dat er wel hele goede onderdelen in de auto moeten zitten naast de feitelijke accu om er voor te zorgen dat ze niet uitbranden of anderzijds stuk gaan.

Helaas ben ik in de mindere positie met laden. Het enige waar ik over kan beschikken is een publieke laadpaal op het werkterrein op dit moment. Deze laad altijd op volledige kracht. Dat zal zodra de gemeente besluit een laadpaal nabij m'n huis te zetten niet veel anders worden.

Jelle
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
NielsPHEV
7th Gear member

Feitenlijk bepaalt de auto de laadstroom, wat je op de laadpaal kan doen is de auto "vertellen" wat de max laadstroom is. Er zou dus in de auto ook een functie gemaakt kunnen worden om een max. laadstroom in te stellen zodat je bij een publiek paal niet naar max stroom gaat. Overigens is het concept van de laadstroom van buiten de auto dicteren interessant. De netbeheerder zou de max laadstroom terug kunnen brengen wanneer de net belasting te hoog wordt cq verhogen als het in Duitsland harder gaat waaien een soort omgekeerde peak shaving
@je
2nd Gear member

ik geloof niet dat frequent gebruik van de safe stand voor problemen gaat zorgen.
Mogelijk wel als dit de enige manier van (onvolledig)laden is.

Wij zien een groot verschil in de accu`s die we gebruiken.
De accu`s die 100% alleen maar worden snel geladen vertonen eerder problemen, vaak 1 van de cellen die het begeeft.
De accu`s die regelmatig ook langzaam worden geladen vertonen veel minder problemen en gaan echt langer mee.
Al onze accu`s krijgen te maken met snelladen en worden ontladen tegen de max van de accu aan (wel binnen specs van fabrikant).
Dus het verschil is in ons geval echt het balanceren van de accu tijdens het laad proces.

De grote vraag hier is natuurlijk wanneer spreken we over snelladen bij de accu in onze pih.
Dat kan goed pas boven de 16A zijn.
Echter ik vind het balanceer proces belangrijk en geeft hem graag de tijd om te laden wanneer dit mogelijk is.
NielsPHEV
7th Gear member

Volvo heeft een heleboel Safe standen en die worden frequent gebruikt ;-) Je zal Save stand bedoelen, de verschrijving is wel grappig, anyway ik denk dat je gelijk hebt het zal ook niet voor niets zijn dat de Tesla supercharger tussen 20 en 80 % laadt en de Save functie tot ca 50 % van de bruikbare 8 kWh (wat dan alweer 8 van de 11,2 aanwezige capaciteit is)
@je
2nd Gear member

ja ik zie hem nu ook... :D
Scherp!
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”