Vragen voor PIH-rijders bijeenkomst (in Beesd?)

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Paul
Geartronic member

Ik zeg niet dat ze het bij Volvo Nederland niet weten.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Ben
Executive Member
Contacteer:

@Nutcaze, graag eerst je quote en dan je commentaar daarop. dat leest wat makkelijker :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Paul
Geartronic member

Dit nog even over de regeneratie

Bij het verbrandingsproces van een dieselmotor ontstaan roetdeeltjes. Hoeveel roetdeeltjes er ontstaan is (in grote mate) afhankelijk van de gebruiksomstandigheden van de auto. Vanaf eind 2009 dient een dieselmotor te voldoen aan strenge milieueisen (Euro5 – Euro6) die de uitstoot van roetdeeltjes aan banden heeft gelegd. Dat betekent dat de roetdeeltjes worden opgevangen in een zogenaamd roetfilter. Het Roetfilter haalt op die manier minimaal 95 tot 99% van de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen.
Periodiek dient de roetfilter te worden gereinigd. De opgeslagen deeltjes worden dan verwijderd. Dit gebeurt door de temperatuur in de roetfilter tot boven 500°C te verhogen. Over het algemeen gebeurt dat door de temperatuur van de uitlaatgassen te verhogen door o.a. extra brandstof te injecteren in de motor. Om die reden loopt het brandstofverbruik op tijdens het regeneratie proces.
Normaal gesproken (afhankelijk van de omstandigheden) wordt een roetfilter elke 500 – 1500 km geregenereerd.

Bij de Volvo V60 Plug-in hybride wordt over het algemeen minder vaak gebruik gemaakt van de dieselmotor en dus wordt ook de roetfilter minder vaak geregenereerd. Groot voordeel bij de V60 Plug-in Hybride is daarnaast dat de hoog voltage dynamo (Integrated Starter Generator – ISG) kan worden ingeschakeld om de belasting van de motor tijdelijk te vergroten en zo de uitlaatgastemperatuur te verhogen. Dat betekent dat er ten opzichte van een niet hybride diesel uitvoering minder brandstof geïnjecteerd hoeft te worden tijdens regeneratie. Daardoor ontstaat dus extra “gratis” actieradius. Een klant ziet dit door een stijging van de actieradius elektrisch.
Door de hoge temperatuur van de roetfilter tijdens dit proces kan het zijn dat een klant dit ruikt als de auto tijdens of kort na het regenereren zijn/haar auto stopt en uitstapt. Bij een eerste regeneratie wordt dit mogelijk nog iets versterkt door aanslag op de buitenzijde van de nieuwe roetfilter.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MadMaxx
Starter

Leuk initiatief en goed dat volvoNL hier gehoor aan geeft.

Mijn vragen;
1- Ik heb een keer de melding "functie rempedaal gewijzigd gehad' in mijn display gehad en dit zit mij nog steeds niet lekker ! wat is het verhaal hierachter ????
2- Als ik electrisch rij hoor ik een hoop gezoem, en als ik m'n auto aan de laadpaal zet wil deze wel eens gaan ventileren - allemaal best (behalve die ventilator s'avonds) maar waarom doet die auto dat ? (geef aub wat uitleg)
3- Ik zou graag een maximale vermogens meter zien. Hoe kan ik zien dat ik max vermogen beschikbaar heb ?
4- Hoe zie ik de software versies van mijn navigatie, infotainments etc.? en waar kan ik de release notes vinden ? Als ik nu naar de dealer ga hoor ik dat mn software geupdate is maar ik kan het niet controleren.

Suggesties:
1) Kan volvo het display thema koppellen aan een rijdstand ? B.v. Performance thema automatisch inschakelen als je de powerknop in drukt
2) Kan de FAV knop in NAV modus ook een optie krijgen voor het aan/uitzetten van de gesproken routebegeleiding.
3) Rainclose - dit zat op mn skoda RS, je opendak gaat automatisch dicht zodra het gaat regenen
4) Kunnen aub parkmobile in de volvo-sensus app store krijgen ? zou wel handig zijn
Ben
Executive Member
Contacteer:

MadMaxx, je haalt een topic van juli 2014 naar boven.
Volvocars heeft de meeting in beesd op veroek van de leden van Volvo-forum.nl gehouden op een moment dat de kennis over de PIH techniek nog niet algemeen bij de dealers ingedaald was.
Ze gaan er van uit dat dat nu wel het geval is en dat de meeste vragen door de dealers beantwoord zullen worden.
Is dat niet het geval dan wordt via de dealer naar een oplossing bij Volvocars gezocht.
Een meeting als geweest zal er niet komen.

Wat niet betekent dat vragen en opmerkingen niet gezien worden. Volvocars leest ook hier mee.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Ben, helaas zijn alle vragen en antwoorden verdwenen door de forumcrash. Dit vind ik echt jammer.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”