Volvo monteert kosteloos roetfilters

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

@ Axeman, je mist idd niets, het milieu moet commercieel wel interessant genoeg zijn voor Volvo :? anders gebeurt er helemaal niets, vind zelf daardoor het mileubewustzijn van Volvo ernstig te kort schieten.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14847
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Axeman,

Zo werkt het inderdaad mijn inziens. Je hebt een punt.
Er is markt voor en commercieel gratis reclame.....
Je mist niets, gewoon haarscherp in de gaten...

Trouwens die filter achteraf schijnt maar 30% roetdeeltjes weg te nemen t.o.v. af fabriek 80%. Info Volvo garage. ( Klopt dat? )
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

een af fabriek filter auto zal een ietwat ander motormanagement hebben (ingesteld op rijden MET filter), vandaar de lagere prestatie cijfers op de sprint.
ik heb het ook zo begrepen dat een namontage filter slechts 30% vasthoudt.
pauldaytona
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 25.10.2006 - 01:02
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

vandaag ook zon filter in de d5 laten monteren. Een uur werk. Het wordt dus ook aan de rdw doorgegeven, dus zou bij een apk wel eens betere waarden moeten hebben als zonder filter. Waarom zouden ze het anders noteren?

Ik kon zo niet vaststellen dat ie trager was. Ik merkte gewoon niks. En roken deed ie al niet. Wat rookte was m'n v40d, deze niet. Die oude diesels zijn een groter milieuprobleem.
paul,


ex: s40 g3 1996
ex: V40 D 2000
ex: v40 2.0 aut g3 2000
v70 d5 aut 2002 probleemloos >370K
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

paQ schreef:een af fabriek filter auto zal een ietwat ander motormanagement hebben (ingesteld op rijden MET filter), vandaar de lagere prestatie cijfers op de sprint.
ik heb het ook zo begrepen dat een namontage filter slechts 30% vasthoudt.
En geen filter laat 100% door, al is het inderdaad maar 30% (hoe kom je aan die waarde?) alle beetjes helpen imho.

Blijf het trouwens volstrekt onbegrijpelijk vinden dat op de oudere diesels waar de meeste winst te behalen is het roefilter niet vanuit Volvo geleverd wordt, een schoon milieu moet klaarblijkelijk iets aan (substantiele financiele) winst opleveren, gewoon een schoner milieu is zo op het eerste gezicht niet voldoende voor Volvo (en natuurlijk ook Ford) een erg eigenaardig standpunt voor merken die de zorg voor ons mileu dagelijks als "core-value" uitdragen (het lijken daardoor net opportunistische politici)
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

In Januari komt er ook een onder deze D5
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

bart simpson schreef:
paQ schreef:een af fabriek filter auto zal een ietwat ander motormanagement hebben (ingesteld op rijden MET filter), vandaar de lagere prestatie cijfers op de sprint.
ik heb het ook zo begrepen dat een namontage filter slechts 30% vasthoudt.
En geen filter laat 100% door, al is het inderdaad maar 30% (hoe kom je aan die waarde?) alle beetjes helpen imho.
Dit vertelde de dealer me.
Ook dit zou weer verband houden met het feit dat het een namontage betreft en het motormanagement er niet op is ingesteld.

Ik weet ook niet precies de naad van de kous :wink:
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14847
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Na 2000km ervaring het volgende:

Onderin het toerental wordt de volvo wat ervaren als gedempd en minder enthousiast.

Het bijterige onderin met optrekken is verdwenen. ( wel goed voor kruiskoppelingen e.d. automaat ) :D
Ik rij wat duurder op de afstand naar het noorden ( 184km enkele reis )
Normaal 1:14.5 nu 13.7 met twee keer tanken.

Nogmaals geen wetenschappelijk bewijs alleen gevoelservaring en feitelijke ervaring met tanken.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
nordicman
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
Locatie: Spijkenisse

Zonder het roetfilter is mijn verbruik de laatste 1 1/2 maand ook wat meer, heeft wel met andere factoren te maken, de belangrijkste: meer files, kouder weer, motor langzamer op temp, waarschijnlijk wat Xtra brandstof voor koude start.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14847
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

tJA DIE LUCHT IN SPIJKENISSE... :lol:

Ik denk wel dat de nu veranderende weeromstandigheden een rol spelen..
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14847
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

[quote="Bover"]tJA DIE LUCHT IN SPIJKENISSE... :lol:

Ik denk wel dat de nu veranderende weeromstandigheden een rol spelen.
Maar onderin nietr meer zo kwiek dat heeft niets met weer te maken lijkt me zo.
Roetfilters dempen wel de prestaties onderin..
en later mogelijk meer omdat ze vol raken....
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
paQ
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 01.07.2006 - 11:10

Bover schreef:tJA DIE LUCHT IN SPIJKENISSE... :lol:

Ik denk wel dat de nu veranderende weeromstandigheden een rol spelen..
De wind waait hier meestal de goede kant op, dus de Pernis lucht is meestal alleen aanwezig in schiedam en vlaardingen
Axemen
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 16.07.2006 - 13:36

bart simpson schreef:Blijf het trouwens volstrekt onbegrijpelijk vinden dat op de oudere diesels waar de meeste winst te behalen is het roefilter niet vanuit Volvo geleverd wordt, een schoon milieu moet klaarblijkelijk iets aan (substantiele financiele) winst opleveren, gewoon een schoner milieu is zo op het eerste gezicht niet voldoende voor Volvo (en natuurlijk ook Ford) een erg eigenaardig standpunt voor merken die de zorg voor ons mileu dagelijks als "core-value" uitdragen (het lijken daardoor net opportunistische politici)
Maar natuurlijk gaat het niet over het milieu. Zolang Volvo auto's blijven maken die 1:weinig lopen is het milieu standpunt van Volvo gewoon een farce, een sales strategie (maar die XC90 met dubbele uitlaat die me eergisteren voorbij kwam blazen was toch wel erg strak).

Die grote oliemaatschappij met die schelp (als slechts 1 voorbeeld) is daar ook erg goed in: herinner je je de reclame waarin je een schelp door helder blauw water ziet zwemmen, en helemaal blij neerstrijkt op een maagdelijke bodem van wit zand...Of anders die van V-power (was het, geloof ik), met de ideale schoonheid van bruisende golven ('t leek wel een FA reclame)...

En met dat in het achterhoofd (en ook weer als slechts 1 voorbeeld): http://www.milieudefensie.nl/globaliser ... 051216.htm

Bezig zijn met het milieu is een luxe (denk maar aan de mensen die stukken oerwoud platbranden om voedsel te verbouwen maar al snel onvruchtbare grond achterlaten), die de moedermaatschappij Ford zich niet kan veroorloven. Daar draaien ze teveel verlies voor de laatste jaren. Bezig zijn met het milieu is 'duur' en dat staat naar mijn idee loodrecht tegenover de commercieele consumptie maatschappij waarin we leven en waarin winst maken toch echt drijfveer nummer 1 is.

Hypocrisie ten top (en we werken er allemaal, veelal ongewild, aan mee)...

Ugh...
Volvo V40 1.9D Europa Elegance 2003
Volvo V40 1.9TD Europa Elegance 2004
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

bart simpson schreef: Blijf het trouwens volstrekt onbegrijpelijk vinden dat op de oudere diesels waar de meeste winst te behalen is het roefilter niet vanuit Volvo geleverd wordt, een schoon milieu moet klaarblijkelijk iets aan (substantiele financiele) winst opleveren, gewoon een schoner milieu is zo op het eerste gezicht niet voldoende voor Volvo (en natuurlijk ook Ford) een erg eigenaardig standpunt voor merken die de zorg voor ons mileu dagelijks als "core-value" uitdragen (het lijken daardoor net opportunistische politici)
Bij oudere diesels zijn de roetpartikels groter en daardoor minder schadelijk.
Bij de moderne direct ingespoten diesels is weliswaar de hoeveelheid roet een stuk kleiner, maar de partikels zijn veel kleiner dus (mogelijk) schadelijker voor de longen.

Overigens is de roetuitstoot van auto's op PPO juist weer praktisch onschadelijk: roet van biologische oorsprong is heel anders dan van minerale oorsprong.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
JosB
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 27.12.2005 - 15:40
Locatie: Eindhoven

Sinds enkele weken zit het roetfilter er ook bij mijn auto onder, ik moet zeggen dat ik geen verschil merk in rijgedrag, ook het brandstofverbruik is nog niet anders dan het voorheen was.

Bij de RDW gegevens is wel de toevoeging retrofit aangebracht.

Kenteken
Voertuigsoort Personenauto
Merk VOLVO
Handelsbenaming S60; D5
Kleur(en) Grijs
Brandstof Diesel
G3 Installatie N.v.t.
Aantal cilinders 5
Cilinderinhoud 2401 cm3
Vermogen 120 KW
Aantal zitplaatsen 5
Aantal staanplaatsen N.v.t.

Roetfilter Ja Retrofit
Euroklasse N.v.t.
Zuinigheidslabel D

Datum eerste afgifte Nederland 30-09-2002
JosB

Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.

vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.

Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
pauldaytona
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 25.10.2006 - 01:02
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

paQ schreef:
bart simpson schreef:een af fabriek filter auto zal een ietwat ander motormanagement hebben (ingesteld op rijden MET filter), vandaar de lagere prestatie cijfers op de sprint.
ik heb het ook zo begrepen dat een namontage filter slechts 30% vasthoudt.
Dit vertelde de dealer me.
Ook dit zou weer verband houden met het feit dat het een namontage betreft en het motormanagement er niet op is ingesteld.

En nu hebben we een auto waar ongeveer alles met een softwareupdate aangepast kan worden, en dan kan dat niet als er zo'n filtertje inzit? Beetje goedkoop opgelost dan. Of wilde zweden er niks van weten?

Of is het zo dat de af fabriek filters echt anders in elkaar zitten, of ook een koppeling ergens mee hebben?
paul,


ex: s40 g3 1996
ex: V40 D 2000
ex: v40 2.0 aut g3 2000
v70 d5 aut 2002 probleemloos >370K
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

pauldaytona schreef:
paQ schreef:
bart simpson schreef:een af fabriek filter auto zal een ietwat ander motormanagement hebben (ingesteld op rijden MET filter), vandaar de lagere prestatie cijfers op de sprint.
ik heb het ook zo begrepen dat een namontage filter slechts 30% vasthoudt.
Dit vertelde de dealer me.
Ook dit zou weer verband houden met het feit dat het een namontage betreft en het motormanagement er niet op is ingesteld.

En nu hebben we een auto waar ongeveer alles met een softwareupdate aangepast kan worden, en dan kan dat niet als er zo'n filtertje inzit? Beetje goedkoop opgelost dan. Of wilde zweden er niks van weten?

Of is het zo dat de af fabriek filters echt anders in elkaar zitten, of ook een koppeling ergens mee hebben?
In 2002 waren die dingen nog een stuk minder bekend, die software en alles wat daarbij komt kijken is er pas (na) bij de facelift ingekomen, daardoor zijn affabriek roetfilters ook efficienter
nordicman
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
Locatie: Spijkenisse

Nou hij zit eronder hoor, geen merkbaar verschil waarneembaar.

1e ervaring met dealer in Nw Tonge, ik mag wel zeggen heb er een zeer goed gevoel over.

Service zoals het hoort, vriendelijk, vlot en betrouwbaar. :salute:
Keesjan36
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
Locatie: Amsterdam

@nordicman: Laat over een poosje nog eens horen hoe je bevindingen zijn, als je wilt.
Bij mijn S60 D5 gaat er op 23 januari een filter onder. Ik ben benieuwd naar eventuele veranderingen.
Zal allemaal niet zo'n vaart lopen denk ik. Ik vind de verminderde uitstoot van fijnstof belangrijk genoeg om een filtertje te laten monteren.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
hennie44
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 10.08.2006 - 17:38

Montage achteraf op modellen vanaf 2003
Dit moet zijn modellen vanaf 2002
Heb namelijk een s60 d5 uit 2002 en heb ook een brief ontvangen
om gratis een roetfilter te laten plaatsen.

Heb alleen een vraagje omtrent die roetfilter.
heb namelijk nu 168000 km op de teller staan zonder roetfilter
Dus als er nu een roetfilter tussen komt, kan die dan niet voor problemen zorgen ??

Hennie
***** Volvo S60 D5 163 PK *****
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”