Volvo monteert kosteloos roetfilters
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
@ Axeman, je mist idd niets, het milieu moet commercieel wel interessant genoeg zijn voor Volvo :? anders gebeurt er helemaal niets, vind zelf daardoor het mileubewustzijn van Volvo ernstig te kort schieten.
- Bover
- 8th Gear member
Axeman,
Zo werkt het inderdaad mijn inziens. Je hebt een punt.
Er is markt voor en commercieel gratis reclame.....
Je mist niets, gewoon haarscherp in de gaten...
Trouwens die filter achteraf schijnt maar 30% roetdeeltjes weg te nemen t.o.v. af fabriek 80%. Info Volvo garage. ( Klopt dat? )
Zo werkt het inderdaad mijn inziens. Je hebt een punt.
Er is markt voor en commercieel gratis reclame.....
Je mist niets, gewoon haarscherp in de gaten...
Trouwens die filter achteraf schijnt maar 30% roetdeeltjes weg te nemen t.o.v. af fabriek 80%. Info Volvo garage. ( Klopt dat? )
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 4th Gear member
een af fabriek filter auto zal een ietwat ander motormanagement hebben (ingesteld op rijden MET filter), vandaar de lagere prestatie cijfers op de sprint.
ik heb het ook zo begrepen dat een namontage filter slechts 30% vasthoudt.
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
vandaag ook zon filter in de d5 laten monteren. Een uur werk. Het wordt dus ook aan de rdw doorgegeven, dus zou bij een apk wel eens betere waarden moeten hebben als zonder filter. Waarom zouden ze het anders noteren?
Ik kon zo niet vaststellen dat ie trager was. Ik merkte gewoon niks. En roken deed ie al niet. Wat rookte was m'n v40d, deze niet. Die oude diesels zijn een groter milieuprobleem.
Ik kon zo niet vaststellen dat ie trager was. Ik merkte gewoon niks. En roken deed ie al niet. Wat rookte was m'n v40d, deze niet. Die oude diesels zijn een groter milieuprobleem.
paul,
ex: s40 g3 1996
ex: V40 D 2000
ex: v40 2.0 aut g3 2000
v70 d5 aut 2002 probleemloos >370K
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
En geen filter laat 100% door, al is het inderdaad maar 30% (hoe kom je aan die waarde?) alle beetjes helpen imho.paQ schreef:een af fabriek filter auto zal een ietwat ander motormanagement hebben (ingesteld op rijden MET filter), vandaar de lagere prestatie cijfers op de sprint.
Blijf het trouwens volstrekt onbegrijpelijk vinden dat op de oudere diesels waar de meeste winst te behalen is het roefilter niet vanuit Volvo geleverd wordt, een schoon milieu moet klaarblijkelijk iets aan (substantiele financiele) winst opleveren, gewoon een schoner milieu is zo op het eerste gezicht niet voldoende voor Volvo (en natuurlijk ook Ford) een erg eigenaardig standpunt voor merken die de zorg voor ons mileu dagelijks als "core-value" uitdragen (het lijken daardoor net opportunistische politici)
-
- 4th Gear member
Dit vertelde de dealer me.bart simpson schreef:En geen filter laat 100% door, al is het inderdaad maar 30% (hoe kom je aan die waarde?) alle beetjes helpen imho.paQ schreef:een af fabriek filter auto zal een ietwat ander motormanagement hebben (ingesteld op rijden MET filter), vandaar de lagere prestatie cijfers op de sprint.
Ook dit zou weer verband houden met het feit dat het een namontage betreft en het motormanagement er niet op is ingesteld.
Ik weet ook niet precies de naad van de kous
- Bover
- 8th Gear member
Na 2000km ervaring het volgende:
Onderin het toerental wordt de volvo wat ervaren als gedempd en minder enthousiast.
Het bijterige onderin met optrekken is verdwenen. ( wel goed voor kruiskoppelingen e.d. automaat )
Ik rij wat duurder op de afstand naar het noorden ( 184km enkele reis )
Normaal 1:14.5 nu 13.7 met twee keer tanken.
Nogmaals geen wetenschappelijk bewijs alleen gevoelservaring en feitelijke ervaring met tanken.
Onderin het toerental wordt de volvo wat ervaren als gedempd en minder enthousiast.
Het bijterige onderin met optrekken is verdwenen. ( wel goed voor kruiskoppelingen e.d. automaat )

Ik rij wat duurder op de afstand naar het noorden ( 184km enkele reis )
Normaal 1:14.5 nu 13.7 met twee keer tanken.
Nogmaals geen wetenschappelijk bewijs alleen gevoelservaring en feitelijke ervaring met tanken.
-
- 2nd Gear member
Zonder het roetfilter is mijn verbruik de laatste 1 1/2 maand ook wat meer, heeft wel met andere factoren te maken, de belangrijkste: meer files, kouder weer, motor langzamer op temp, waarschijnlijk wat Xtra brandstof voor koude start.
- Bover
- 8th Gear member
tJA DIE LUCHT IN SPIJKENISSE...
Ik denk wel dat de nu veranderende weeromstandigheden een rol spelen..

- Bover
- 8th Gear member
[quote="Bover"]tJA DIE LUCHT IN SPIJKENISSE...
Ik denk wel dat de nu veranderende weeromstandigheden een rol spelen.
Maar onderin nietr meer zo kwiek dat heeft niets met weer te maken lijkt me zo.
Roetfilters dempen wel de prestaties onderin..
en later mogelijk meer omdat ze vol raken....

Ik denk wel dat de nu veranderende weeromstandigheden een rol spelen.
Maar onderin nietr meer zo kwiek dat heeft niets met weer te maken lijkt me zo.
Roetfilters dempen wel de prestaties onderin..
en later mogelijk meer omdat ze vol raken....
-
- 4th Gear member
De wind waait hier meestal de goede kant op, dus de Pernis lucht is meestal alleen aanwezig in schiedam en vlaardingenBover schreef:tJA DIE LUCHT IN SPIJKENISSE...![]()
-
- 2nd Gear member
Maar natuurlijk gaat het niet over het milieu. Zolang Volvo auto's blijven maken die 1:weinig lopen is het milieu standpunt van Volvo gewoon een farce, een sales strategie (maar die XC90 met dubbele uitlaat die me eergisteren voorbij kwam blazen was toch wel erg strak).bart simpson schreef:Blijf het trouwens volstrekt onbegrijpelijk vinden dat op de oudere diesels waar de meeste winst te behalen is het roefilter niet vanuit Volvo geleverd wordt, een schoon milieu moet klaarblijkelijk iets aan (substantiele financiele) winst opleveren, gewoon een schoner milieu is zo op het eerste gezicht niet voldoende voor Volvo (en natuurlijk ook Ford) een erg eigenaardig standpunt voor merken die de zorg voor ons mileu dagelijks als "core-value" uitdragen (het lijken daardoor net opportunistische politici)
Die grote oliemaatschappij met die schelp (als slechts 1 voorbeeld) is daar ook erg goed in: herinner je je de reclame waarin je een schelp door helder blauw water ziet zwemmen, en helemaal blij neerstrijkt op een maagdelijke bodem van wit zand...Of anders die van V-power (was het, geloof ik), met de ideale schoonheid van bruisende golven ('t leek wel een FA reclame)...
En met dat in het achterhoofd (en ook weer als slechts 1 voorbeeld): http://www.milieudefensie.nl/globaliser ... 051216.htm
Bezig zijn met het milieu is een luxe (denk maar aan de mensen die stukken oerwoud platbranden om voedsel te verbouwen maar al snel onvruchtbare grond achterlaten), die de moedermaatschappij Ford zich niet kan veroorloven. Daar draaien ze teveel verlies voor de laatste jaren. Bezig zijn met het milieu is 'duur' en dat staat naar mijn idee loodrecht tegenover de commercieele consumptie maatschappij waarin we leven en waarin winst maken toch echt drijfveer nummer 1 is.
Hypocrisie ten top (en we werken er allemaal, veelal ongewild, aan mee)...
Ugh...
Volvo V40 1.9D Europa Elegance 2003
Volvo V40 1.9TD Europa Elegance 2004
Volvo V40 1.9TD Europa Elegance 2004
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Bij oudere diesels zijn de roetpartikels groter en daardoor minder schadelijk.bart simpson schreef: Blijf het trouwens volstrekt onbegrijpelijk vinden dat op de oudere diesels waar de meeste winst te behalen is het roefilter niet vanuit Volvo geleverd wordt, een schoon milieu moet klaarblijkelijk iets aan (substantiele financiele) winst opleveren, gewoon een schoner milieu is zo op het eerste gezicht niet voldoende voor Volvo (en natuurlijk ook Ford) een erg eigenaardig standpunt voor merken die de zorg voor ons mileu dagelijks als "core-value" uitdragen (het lijken daardoor net opportunistische politici)
Bij de moderne direct ingespoten diesels is weliswaar de hoeveelheid roet een stuk kleiner, maar de partikels zijn veel kleiner dus (mogelijk) schadelijker voor de longen.
Overigens is de roetuitstoot van auto's op PPO juist weer praktisch onschadelijk: roet van biologische oorsprong is heel anders dan van minerale oorsprong.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- JosB
- 2nd Gear member
Sinds enkele weken zit het roetfilter er ook bij mijn auto onder, ik moet zeggen dat ik geen verschil merk in rijgedrag, ook het brandstofverbruik is nog niet anders dan het voorheen was.
Bij de RDW gegevens is wel de toevoeging retrofit aangebracht.
Kenteken
Voertuigsoort Personenauto
Merk VOLVO
Handelsbenaming S60; D5
Kleur(en) Grijs
Brandstof Diesel
G3 Installatie N.v.t.
Aantal cilinders 5
Cilinderinhoud 2401 cm3
Vermogen 120 KW
Aantal zitplaatsen 5
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Roetfilter Ja Retrofit
Euroklasse N.v.t.
Zuinigheidslabel D
Datum eerste afgifte Nederland 30-09-2002
Bij de RDW gegevens is wel de toevoeging retrofit aangebracht.
Kenteken
Voertuigsoort Personenauto
Merk VOLVO
Handelsbenaming S60; D5
Kleur(en) Grijs
Brandstof Diesel
G3 Installatie N.v.t.
Aantal cilinders 5
Cilinderinhoud 2401 cm3
Vermogen 120 KW
Aantal zitplaatsen 5
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Roetfilter Ja Retrofit
Euroklasse N.v.t.
Zuinigheidslabel D
Datum eerste afgifte Nederland 30-09-2002
JosB
Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.
vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.
Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.
vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.
Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
paQ schreef:Dit vertelde de dealer me.bart simpson schreef:een af fabriek filter auto zal een ietwat ander motormanagement hebben (ingesteld op rijden MET filter), vandaar de lagere prestatie cijfers op de sprint.
Ook dit zou weer verband houden met het feit dat het een namontage betreft en het motormanagement er niet op is ingesteld.
En nu hebben we een auto waar ongeveer alles met een softwareupdate aangepast kan worden, en dan kan dat niet als er zo'n filtertje inzit? Beetje goedkoop opgelost dan. Of wilde zweden er niks van weten?
Of is het zo dat de af fabriek filters echt anders in elkaar zitten, of ook een koppeling ergens mee hebben?
paul,
- NOS
- 7th Gear member
In 2002 waren die dingen nog een stuk minder bekend, die software en alles wat daarbij komt kijken is er pas (na) bij de facelift ingekomen, daardoor zijn affabriek roetfilters ook efficienterpauldaytona schreef:paQ schreef:Dit vertelde de dealer me.bart simpson schreef:een af fabriek filter auto zal een ietwat ander motormanagement hebben (ingesteld op rijden MET filter), vandaar de lagere prestatie cijfers op de sprint.
En nu hebben we een auto waar ongeveer alles met een softwareupdate aangepast kan worden, en dan kan dat niet als er zo'n filtertje inzit? Beetje goedkoop opgelost dan. Of wilde zweden er niks van weten?
Of is het zo dat de af fabriek filters echt anders in elkaar zitten, of ook een koppeling ergens mee hebben?
-
- 2nd Gear member
Nou hij zit eronder hoor, geen merkbaar verschil waarneembaar.
1e ervaring met dealer in Nw Tonge, ik mag wel zeggen heb er een zeer goed gevoel over.
Service zoals het hoort, vriendelijk, vlot en betrouwbaar. :salute:
1e ervaring met dealer in Nw Tonge, ik mag wel zeggen heb er een zeer goed gevoel over.
Service zoals het hoort, vriendelijk, vlot en betrouwbaar. :salute:
-
- 2nd Gear member
@nordicman: Laat over een poosje nog eens horen hoe je bevindingen zijn, als je wilt.
Bij mijn S60 D5 gaat er op 23 januari een filter onder. Ik ben benieuwd naar eventuele veranderingen.
Zal allemaal niet zo'n vaart lopen denk ik. Ik vind de verminderde uitstoot van fijnstof belangrijk genoeg om een filtertje te laten monteren.
Bij mijn S60 D5 gaat er op 23 januari een filter onder. Ik ben benieuwd naar eventuele veranderingen.
Zal allemaal niet zo'n vaart lopen denk ik. Ik vind de verminderde uitstoot van fijnstof belangrijk genoeg om een filtertje te laten monteren.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
-
- 1st Gear member
Dit moet zijn modellen vanaf 2002Montage achteraf op modellen vanaf 2003
Heb namelijk een s60 d5 uit 2002 en heb ook een brief ontvangen
om gratis een roetfilter te laten plaatsen.
Heb alleen een vraagje omtrent die roetfilter.
heb namelijk nu 168000 km op de teller staan zonder roetfilter
Dus als er nu een roetfilter tussen komt, kan die dan niet voor problemen zorgen ??
Hennie
***** Volvo S60 D5 163 PK *****