Diesel of LPG, de eeuwige discussie

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
crosser
Starter

Hallo allemaal,

Ik heb drie maanden terug een XC70 gekocht (2001) met een LPI installatie van Vialle. Na anderhalve maand begon ie beroerd te lopen en het motorstoringslampje ging branden.
Uiteindelijk bleken twee kleppen verbrand. Auto had 170.000 km gelopen. Alle kleppen zijn vervangen.
Pas na die tijd las ik de problemen met gas in dit type.
Had ik dat geweten, dan had ik geharde klepzittingen laten monteren!
Wat kan ik nu het beste doen, behalve rustig rijden?
Zal ik maar een flashlube laten monteren? Of zal ik de auto maar snel verkopen. Mijn bezwaren tegen gas (veel problemen) zijn in een paar maanden bevestigd.
Een echte terreinrijder koopt een Defender
Ludo
6th Gear member

crosser schreef:Ik heb drie maanden terug een XC70 gekocht (2001)
oei, slecht bouwjaar voor lpg.
crosser schreef:Zal ik maar een flashlube laten monteren?.
ja, zo snel mogelijk.
chefmonteur
2nd Gear member
Contacteer:

Ludo schreef:
ja, zo snel mogelijk.
welk jaar niet dan?
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

vreemd verhaal; nu heb ik geen verstand van de hedendaagse volvotechniek zoals bv een xc70, maar ik neem aan dat die auto in 2001 op de markt is gekomen met een motor die geschikt is voor loodvrije benzine, dus harde klepzetels; dat moet dus ook geen probleem geven voor lpg; zouden deze kleppen niet verbrand zijn omdat ze verkeerd stonden afgesteld? het zijn er tenslotte "maar" twee, de rest kan er kennelijk wel tegen
Ik heb in veel klassiekers met gas gereden zonder aangepaste klepzetels en wel op lpg, en er flink aan gesjord en dan blijkt een goed afgestelde motor dat nog heel lang uit te houden.
Flashlube heb ik ook een tijdje gebruikt, maar ik heb nooit gemerkt dat het beter zou zijn, kostte alleen maar geld en levert niets op
chefmonteur
2nd Gear member
Contacteer:

ps-amazon schreef:vreemd verhaal; nu heb ik geen verstand van de hedendaagse volvotechniek zoals bv een xc70, maar ik neem aan dat die auto in 2001 op de markt is gekomen met een motor die geschikt is voor loodvrije benzine, dus harde klepzetels; dat moet dus ook geen probleem geven voor lpg; zouden deze kleppen niet verbrand zijn omdat ze verkeerd stonden afgesteld? het zijn er tenslotte "maar" twee, de rest kan er kennelijk wel tegen
Ik heb in veel klassiekers met gas gereden zonder aangepaste klepzetels en wel op lpg, en er flink aan gesjord en dan blijkt een goed afgestelde motor dat nog heel lang uit te houden.
Flashlube heb ik ook een tijdje gebruikt, maar ik heb nooit gemerkt dat het beter zou zijn, kostte alleen maar geld en levert niets op
Ooit van hydraulisch klepstoters gehoord?
Ludo
6th Gear member

chefmonteur schreef:
Ludo schreef:
ja, zo snel mogelijk.
welk jaar niet dan?
vanaf 2002 zijn die problemen niet meer met verbrande kleppen.
wel stellen om de 60.000km.
Ludo
6th Gear member

chefmonteur schreef:Ooit van hydraulisch klepstoters gehoord?
weet je ook dat Volvo niet eens kan zeggen welke auto's wel of geen hydraulische kleppen heeft?.
alles hebben ze door mekaar gegooid, en al helemaal bij de overgangsmodellen.
een soepje is er niks tegen... :roll:
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

rustig maar meneer de chefmonteur, ik zei al dat ik geen verstand heb van hedendaagse volvotechniek; het valt me alleen op dat er maar twee kleppen zijn verbrand, maar ja....van zo'n afstand is dat ook niet te diagnostiseren
Ludo
6th Gear member

ps-amazon schreef: Flashlube heb ik ook een tijdje gebruikt, maar ik heb nooit gemerkt dat het beter zou zijn,
gebruikt op een amazon?.
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

ja
V480-S60
Geartronic member

Ik ga me er ook maar weer even tegenaan bemoeien.

Allereerst even een vraagje. Wat is (een) flashlube?

Maar nu even mijn commentaar.
Je hebt vervente voor en tegenstanders van rijden op LPG. Allemaal zeggen ze: Ik heb nooit problemen of ik heb altijd problemen. En Chefmonteur maakt het wat dat betreft al helemaal bont door gewoon het hele LPG verhaal af te kraken en dit behoorlijk ongenuanceerd mee te delen.

Ikzelf heb enige jaren op LPG gereden (niet in een VOLVO) zonder enige problemen. In drie jaar tijd met een 1300 motortje van 1987 108.000 km.

Ik verwacht echter meer van een motor dus ben toen benzine en later, vaanwege de toch grote hoeveelheid km's en het gewenste extra koppel diesel.
Dat is voor mij een belangrijke overweging geweest. Plus daarbij dat achteraf inbouw van LPG bij VOLVO helaas niet meer gegarandeerd werd. (en BI-FUEL bij de V40 te weinig is verkocht)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Het zijn doorgaans de gebruikers die redelijk probleemloze ervaringen hebben en de sleutelaars die "gek" worden van de problemen.
Je wordt natuurlijk niet vrolijk als je met 35.000km een nieuwe kop nodig hebt en het is geen garantie en dat schijnt nogal eens voor te komen.
Het overgaan van lpg bi-fuel komt primair door het vervallen van de BPM vrijstelling, de aantallen waren na die enorme prijsverhoging nog maar verwaarloosbaar, op zich zonde.
V480-S60
Geartronic member

Dat is wel zo Bart, en ik heb daar ook zo mijn bedenkingen bij. Maar bij 35.000 km al een nieuwe kop heb ik nog nooit van gehoord.
Overigens zitten de (thuis)sleutelaars vaak bij de amazon, 100 en 200 serie (en eventueel de 300 serie) Deze heb ik niet horen klagen over LPG.

Even ter aanvulling op mijn vorige post.
Ik moest bij een VOLVO op gas na 209.000 km een nieuwe kop hebben, Dat heb ik toen wel gedaan en daar heb ik nadien nog circa 16.000 km mee rond gereden. Daarna moesten er weer grote kosten gemaakt worden (waaronder enkele gas gerelateerde maar ook slijtage etc.). Dat had ik er niet meer voor over. Maar achteraf was het een miskoop. De hele motor was door onoordeelkundig gebruik van de vorige berijders compleet afgeragd. (Helaas te laat achter gekomen.)
Ik heb hem toen ingeruild voor mijn huidige V40 115 pk diesel en heb tot op heden geen centje pijn.

Momenteel zijn de huidige diesels gewoon een uitstekend alternatief voor LPG. Hoe je het ook bekijkt.

Als ik echter een Amazon, 100 of 200 serie voor de hobby aanschaf laat ik die echter direct op gas zetten (eventueel met speciale kop.)
Een speciale kop voor huidige VOLVO's op achteraf LPG is er echter niet.

Voor het maken van veel kilometers heb ik dus bewust voor Diesel gekozen. Maar niet vanwege de reden gas is om op te koken! Daarvoor heb ik ook veel goede ervaringen gehad en gehoord. En ik heb het volgens mij al eens eerder uitgelegd. Het kostenplaatje voor Diesel en LPG bij nieuwe auto's lijkt in het voordeel van gas uit te vallen (met name nu) maar mijn ervaring is dat het bijna geen verschil uitmaakt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

V480-V40 schreef:Dat is wel zo Bart, en ik heb daar ook zo mijn bedenkingen bij. Maar bij 35.000 km al een nieuwe kop heb ik nog nooit van gehoord.
Ben nieuwsgierig hoeveel dealermedewerkers er met een kop voor de 50.000km geconfronteerd zijn.
chefmonteur
2nd Gear member
Contacteer:

bart simpson schreef:Het zijn doorgaans de gebruikers die redelijk probleemloze ervaringen hebben en de sleutelaars die "gek" worden van de problemen.
Je wordt natuurlijk niet vrolijk als je met 35.000km een nieuwe kop nodig hebt en het is geen garantie en dat schijnt nogal eens voor te komen.
Het overgaan van lpg bi-fuel komt primair door het vervallen van de BPM vrijstelling, de aantallen waren na die enorme prijsverhoging nog maar verwaarloosbaar, op zich zonde.
Tuurlijk Bart allemaal waar wat jij zegt. Maar de gebruikers cq kopers van LPG die maken of het een succes is. Als in de afgelopen 20 jaren een dalende verkoop van LPG plaats vindt ipv een stijgende (ondanks het feit dat we in die jaren meer zijn gaan rijden met z'n allen) betekent dit eenvoudig weg dat de klant/berijder niet voor LPG kiest in zijn nieuwe auto....
Ludo
6th Gear member

bart simpson schreef:Ben nieuwsgierig hoeveel dealermedewerkers er met een kop voor de 50.000km geconfronteerd zijn.
ik weet niet hoe het zit bij jullie maar met lpg problemen zou ik dus nooit naar een Volvodealer gaan.
een (lekker!!) brood haal je ook niet in de supermarkt maar bij de bakker. :wink:
chefmonteur
2nd Gear member
Contacteer:

V480-V40 schreef:Dat is wel zo Bart, en ik heb daar ook zo mijn bedenkingen bij. Maar bij 35.000 km al een nieuwe kop heb ik nog nooit van gehoord.
Overigens zitten de (thuis)sleutelaars vaak bij de amazon, 100 en 200 serie (en eventueel de 300 serie) Deze heb ik niet horen klagen over LPG.

Even ter aanvulling op mijn vorige post.
Ik moest bij een VOLVO op gas na 209.000 km een nieuwe kop hebben, Dat heb ik toen wel gedaan en daar heb ik nadien nog circa 16.000 km mee rond gereden. Daarna moesten er weer grote kosten gemaakt worden (waaronder enkele gas gerelateerde maar ook slijtage etc.). Dat had ik er niet meer voor over. Maar achteraf was het een miskoop. De hele motor was door onoordeelkundig gebruik van de vorige berijders compleet afgeragd. (Helaas te laat achter gekomen.)
Ik heb hem toen ingeruild voor mijn huidige V40 115 pk diesel en heb tot op heden geen centje pijn.

Momenteel zijn de huidige diesels gewoon een uitstekend alternatief voor LPG. Hoe je het ook bekijkt.

Als ik echter een Amazon, 100 of 200 serie voor de hobby aanschaf laat ik die echter direct op gas zetten (eventueel met speciale kop.)
Een speciale kop voor huidige VOLVO's op achteraf LPG is er echter niet.

Voor het maken van veel kilometers heb ik dus bewust voor Diesel gekozen. Maar niet vanwege de reden gas is om op te koken! Daarvoor heb ik ook veel goede ervaringen gehad en gehoord. En ik heb het volgens mij al eens eerder uitgelegd. Het kostenplaatje voor Diesel en LPG bij nieuwe auto's lijkt in het voordeel van gas uit te vallen (met name nu) maar mijn ervaring is dat het bijna geen verschil uitmaakt.
Precies zoals je zegt. Ik heb toen ik nog een arme student was redelijk tevreden rondgetuft in een 300 Er was toen eenvoudigweg geen diesel. Pas vanaf 1984. Ook later waren er weinig diesel alternatieven bij Volvo wat toch een zakelijk merk is en was met veel km rijders. Volvo kocht destijds als zoveelste in de rij Vialle om het daarna weer van de hand te doen. Waarschijnlijk niet omdat er teveel winst uit kwam. Ik werkte in die tijd bij een dealer en vanaf boven werd je vertelt dat je LPG moest verkopen omdat we geen diesels hadden. Maar in de werkplaats heb ik toen echt heel veel problemen langs zien komen. Hierbij moet gezegd dat iedereen die geen pobleem had en dat waren er ook veel niet naar de werkplaats kwamen om te vertellen dat hun auto goed was. Zie ook opm bij Bart
chefmonteur
2nd Gear member
Contacteer:

ps-amazon schreef:rustig maar meneer de chefmonteur, ik zei al dat ik geen verstand heb van hedendaagse volvotechniek; het valt me alleen op dat er maar twee kleppen zijn verbrand, maar ja....van zo'n afstand is dat ook niet te diagnostiseren
Ik bedoel het ook niet zo slecht. Maar ik zal je uitleggen waarom maar twee en welke twee. Dit zijn meestal de twee uitlaat kleppen die de hoogste temperatuurbelasting hebben. Oftewel de slechtse koeling krijgen. Bij de amazon 240 740 940 en 300 de twee die het dichtst bij het schutbord zitten. Bij de dwars geplaatste motoren in de 800 en s/v 70 etc
zijn dit twee of drie middelste. En de uitlaatklep omdat die de warme uitlaatgassen langs zich krijgt. De inlaatklep word wat extra gekoeld door het "koudere lucht/brandstofmengsel " Maar twee omdat je dan al vind dat de motor niet meer lekker loopt en je naar je garage gaat. Als je doorrijdt komen de andere vanzelf aan de beurt. Dit alles icm met LPG omdat een LPG motor warmer wordt dan een benzine motor. En dat heb ik al eerder gezegd die zijn daar niet op ontworpen. Door dat de motor warmer word ontstaat dan ook een "licht" echt weinig hoger olie verbruik. :P Je ziet wel ik heb echt al heel erg veel verjaardagsfeestjes gehad of op school goed opgelet aan jou de keuze :P
chefmonteur
2nd Gear member
Contacteer:

Ludo schreef:
chefmonteur schreef:
Ludo schreef: oei, slecht bouwjaar voor lpg.
ja, zo snel mogelijk.
welk jaar niet dan?
vanaf 2002 zijn die problemen niet meer met verbrande kleppen.
wel stellen om de 60.000km.
Ook dit klopt weer allemaal. Maaar... bij deze jaartallen loopt de pomp in de tank kapot als je hem leeg rijdt. Iets wat de oudere generatie gewend was. Of hij maakt herrie. Of hij start niet meer omdat de benzine op was. Ja maar ik rij toch op LPG. Ja meneer maar bij iedere start gebruikt ie een beetje tot wat meer beetjes benzine en juist dan tgaat de tank vroeg of laat toch leeg. Dit alles staat in het "aanvullende intructieboekje". Maar daar ben ik eerlijk in de meeste van die dingen zie ik ook alleen de kaft.
marissen
3rd Gear member

En dat ''aanvullende instructieboekje'' mis ik nu net bij mijn V40 Bi-fuel uit 2002.
Kan iemand daar een kopietje (al dan niet digitaal) van regelen?

Ik heb het bij de plaatselijke dealer nagevraagd, maar die keek of 'ie water zag branden.
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”