
Diesel of LPG, de eeuwige discussie
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40866
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Voor en tegenstanders ontmoeten elkaar op dit forum. Laat ze maar komen al die vooroordelen
Maar kom vooral met gedegen argumenten!

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
Ik zou nooit zelf op gas gaan rijden en een TDi is zeker aan te bevelen, maar als je een 7/9 hebt of een 440 of zelfs een 340 dan ligt het zeker anders
De diesels daar zijn veel minder dan de benzine motoren. een B230 gaat haast niet stuk, en dan is gas zeker de betere optie dan een VW LT diesel die vaak na 350.000 km (al
) op is.
Hoe dan ook: de LPG motoren zijn niet vrij van problemen, maar het kan in die gevallen een anlternatief zijn.
De diesels daar zijn veel minder dan de benzine motoren. een B230 gaat haast niet stuk, en dan is gas zeker de betere optie dan een VW LT diesel die vaak na 350.000 km (al

Hoe dan ook: de LPG motoren zijn niet vrij van problemen, maar het kan in die gevallen een anlternatief zijn.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Het is jammer dat er geen LPI-motoren ontwikkeld worden die gemaakt zijn voor LPG maar het ook een beetje op benzine doen in plaats van omgekeerd.
Ik weet dat er bifuels zijn etc, maar feitelijk zijn de motoren ingericht op benzine of diesel. Daarom doe LPG het in verhouding niet zo lekker als het zou kunnen.
Mijn keuze zou daarom uitgaan naar diesel, de moderne sportieve dieselmotor geeft een heerlijk koppel om relaxed toch comfortabel of zelfs stevig te rijden. Bovendien is er een heel scala aan dieselmotoren waar je met een ombouwsetje van minder dan 1000 euro gewoon slaolie in kan gaan gooien of elke andere vorm van olie.
Kostprijs ligt gigantisch onder de dieselprijs EN de millieubelasting is zeer laag, omdat de uitstoot bijna volledig uit water en CO2 bestaat, CO2 die door planten uit de lucht gehaald is, ipv uit de grond. M.a.w. een vorm van duurzame energie. Dat kun je van diesel en LPG niet zeggen.
Ik weet dat er bifuels zijn etc, maar feitelijk zijn de motoren ingericht op benzine of diesel. Daarom doe LPG het in verhouding niet zo lekker als het zou kunnen.
Mijn keuze zou daarom uitgaan naar diesel, de moderne sportieve dieselmotor geeft een heerlijk koppel om relaxed toch comfortabel of zelfs stevig te rijden. Bovendien is er een heel scala aan dieselmotoren waar je met een ombouwsetje van minder dan 1000 euro gewoon slaolie in kan gaan gooien of elke andere vorm van olie.
Kostprijs ligt gigantisch onder de dieselprijs EN de millieubelasting is zeer laag, omdat de uitstoot bijna volledig uit water en CO2 bestaat, CO2 die door planten uit de lucht gehaald is, ipv uit de grond. M.a.w. een vorm van duurzame energie. Dat kun je van diesel en LPG niet zeggen.
- CeeBee
- 5th Gear member
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 07:49
- Locatie: Westland
Alle gasrijders ontkennen het , maar LPG en auto zijn geen goede combi, en als je een storing krijgt, en dat zit er dik in , kost het meestal de hoofdprijs.
Vroeger , en nu .
De diesels van nu zijn wel goed.
Er is geen vrachtwagen op LPG, waarom zou dat zijn??
1: Geen vermogen.
2: Niet voldoende LPGpompen
3: Bergen met ellende.
Ik zelf rijdt gewoon SUPER98 , en daar zweer ik bij.
Ik kan aan het gas :shock: , of aan de diesel, want ik rij 35000km per jaar.............
Oh ja , Voor een ander het zegt, Gas is om op te koken
Vroeger , en nu .
De diesels van nu zijn wel goed.
Er is geen vrachtwagen op LPG, waarom zou dat zijn??
1: Geen vermogen.
2: Niet voldoende LPGpompen
3: Bergen met ellende.
Ik zelf rijdt gewoon SUPER98 , en daar zweer ik bij.
Ik kan aan het gas :shock: , of aan de diesel, want ik rij 35000km per jaar.............
Oh ja , Voor een ander het zegt, Gas is om op te koken

XC40 B3 Plus Dark


-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Ach, m'n vader rijdt in een 6-cylinder mercedes uit 71 met een geavanceerde gasinstallatie die lamdasonde geregeld is, speciale aanpassingen laten doen en 1 x per jaar naar de gasspecialist om de instellingen na te laten lopen.
Rijdt perfect, geen centje pijn, vermogen is prima, geen extra wegenbelasting. Korte stukjes of van Dokkum naar Delft. De auto geeft geen kick. Op benzine zou ie vast iets harder lopen, mits hij daarop ingesteld was, maar in verhouding rijdt hij voor een prikkie.
En dat doet ie al jaren. Ik ben er van overtuigd dat als er een speciaal LPI-motorblok bedacht zou worden, dat je daar heel goed mee uit de voeten zou kunnen, echter, de overheden willen dat helemaal niet. Iedereen weet dat LPG beter is voor het milieu dan benzine of de klassieke diesel. Maar blijkbaar is dat nog steeds geen echte issue.
Feit is echter, dat je met slaolie en aangepaste dieselmotoren een kant en klaar millievriendelijk motorblok hebt. Dit als toekomstig alternatief voor de hybridemotoren op basis van waterstof.
Rijdt perfect, geen centje pijn, vermogen is prima, geen extra wegenbelasting. Korte stukjes of van Dokkum naar Delft. De auto geeft geen kick. Op benzine zou ie vast iets harder lopen, mits hij daarop ingesteld was, maar in verhouding rijdt hij voor een prikkie.
En dat doet ie al jaren. Ik ben er van overtuigd dat als er een speciaal LPI-motorblok bedacht zou worden, dat je daar heel goed mee uit de voeten zou kunnen, echter, de overheden willen dat helemaal niet. Iedereen weet dat LPG beter is voor het milieu dan benzine of de klassieke diesel. Maar blijkbaar is dat nog steeds geen echte issue.
Feit is echter, dat je met slaolie en aangepaste dieselmotoren een kant en klaar millievriendelijk motorblok hebt. Dit als toekomstig alternatief voor de hybridemotoren op basis van waterstof.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Dat lijkt me stug, de Lamdasonde bestond in 1971 nog niet.Marinus schreef:Ach, m'n vader rijdt in een 6-cylinder mercedes uit 71 met een geavanceerde gasinstallatie die lamdasonde geregeld is, speciale aanpassingen laten doen en 1 x per jaar naar de gasspecialist om de instellingen na te laten lopen.
Volvo was de inventor in de 240 serie die in 1974 debuteerde.
Wat je vader heeft is een gewone recht toe rechtaan lpg installatie (en daar ging doorgaans weinig aan stuk)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Een speciale lambda gestuurde geavanceerde gasinstallatie dat heb je goed gelezen. En ga me nou niet vertellen wat m'n vader wel of niet heeft, want je trekt ten onrechte conclusies.bart simpson schreef:Dat lijkt me stug, de Lamdasonde bestond in 1971 nog niet.Marinus schreef:Ach, m'n vader rijdt in een 6-cylinder mercedes uit 71 met een geavanceerde gasinstallatie die lamdasonde geregeld is, speciale aanpassingen laten doen en 1 x per jaar naar de gasspecialist om de instellingen na te laten lopen.
Volvo was de inventor in de 240 serie die in 1974 debuteerde.
Wat je vader heeft is een gewone recht toe rechtaan lpg installatie (en daar ging doorgaans weinig aan stuk)
Voor het monteren van deze gasinstallatie is niet alleen een motorrevisie gebeurd, maar ook een custom made uitlaatspruitstuk en vlampipe gemonteerd, waarin de lambdasonde gezet is.
Natuurlijk heeft een mercedes uit 1971 niet standaard een lambdasonde. Die lambdasonde doet ook helemaal niks voor de auto als deze op benzine loopt, alleen het gassysteem doet er iets mee.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
De diesel is toch in het voordeel hier ook merk ik! 

-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Hier maken ze toch geen ruzie??
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Ik heb tussen 1978 en 2002 permanent op LPG gereden. Altijd in een Volvo, o.a. omdat die daar het best tegen bestand waren. Vanaf de tijd van de lichtmetalen cilinderkop (v.a. de 240 dus), ging dat prima.
Maar de LPG installaties moesten steeds moderner om de ontwikkeling van de auto bij te houden. Zo had ik ooit een 740 met de 1e generatie LPG erin. Dat reed wel, maar er waren enkele technische lastigheidjes. Daarna kwam de verbeterde installatie in een 940 van me (automatisch starten op benzine en automatisch door naar LPG) en dat ging weer heel erg prima.
In die 24 jaar over het algemeen probleemloos gereden en weinig extra kosten aan gehad. De aankoop van een LPGauto was nooit duurder dan een benzineversie en stukken goedkoper dan een diesel. En hééééél erg veel rapper!
Vanaf de 960 die ik in 2002 kocht hield het LPGverhaal op. LPGinstallaties moeten tegenwoordig voor elk type motor speciaal ontwikkeld worden, anders wil het niet goed meer. Voor de 960 is dat nooit gebeurd (er rijden dus heel weinig 960s op LPG en nooit geheel klachtenvrij).
Ook nu in mijn S80 rijd ik noodgedwongen op benzine.
Afgewogen oordeel: tot in de jaren 90 was LPG veruit de beste keus (meer PK's, hogere top, riante acceleratie, lagere prijs LPG, goedkopere aanschaf) met als nadeel de gigatank in je kofferbak óf een verborgen minitank met een miniactieradius.
In de jaren 90 werden echter de diesels rapper, vnl. door de turbo. De LPGindustrie kon de ontwikkeling niet meer bijbenen, de installaties werden fors duurder en bovendien hielpen de fiscale maatregelen van de overheid ook al niet.
Dus de sterkere diesels wonnen het van het achterblijvende lpg, ondanks het feit dat diesel een duurdere optie bleef. De knotsgrote LPGtank was ook een obstakel geworden, waar je bij diesels geen last van had.
Heb je dus een oudere Volvo, dan is LPG een prima optie; bij de moderne is dat problematisch.
Blijven nog een paar puntjes over: velen vergelijken dieselturbo's met gewone lpgauto's. Maar je moet natuurlijk dieselturbo's vergelijken met benzineturbo's en dan is zelfs de heel erg leuke D5 niets bij een T6. Er is slechts een financieel verschil, maar dat komt niet door de techniek maar door de fiscus.
Verder zijn er relatief meer problemen met moderne diesels dan met oude LPGs. Vooral de turbo wil nog wel eens kapot gaan (lees verder in dit en andere fora) en dat is bijna net zo duur als een gehele LPGinstallatie.
Maar de LPG installaties moesten steeds moderner om de ontwikkeling van de auto bij te houden. Zo had ik ooit een 740 met de 1e generatie LPG erin. Dat reed wel, maar er waren enkele technische lastigheidjes. Daarna kwam de verbeterde installatie in een 940 van me (automatisch starten op benzine en automatisch door naar LPG) en dat ging weer heel erg prima.
In die 24 jaar over het algemeen probleemloos gereden en weinig extra kosten aan gehad. De aankoop van een LPGauto was nooit duurder dan een benzineversie en stukken goedkoper dan een diesel. En hééééél erg veel rapper!
Vanaf de 960 die ik in 2002 kocht hield het LPGverhaal op. LPGinstallaties moeten tegenwoordig voor elk type motor speciaal ontwikkeld worden, anders wil het niet goed meer. Voor de 960 is dat nooit gebeurd (er rijden dus heel weinig 960s op LPG en nooit geheel klachtenvrij).
Ook nu in mijn S80 rijd ik noodgedwongen op benzine.
Afgewogen oordeel: tot in de jaren 90 was LPG veruit de beste keus (meer PK's, hogere top, riante acceleratie, lagere prijs LPG, goedkopere aanschaf) met als nadeel de gigatank in je kofferbak óf een verborgen minitank met een miniactieradius.
In de jaren 90 werden echter de diesels rapper, vnl. door de turbo. De LPGindustrie kon de ontwikkeling niet meer bijbenen, de installaties werden fors duurder en bovendien hielpen de fiscale maatregelen van de overheid ook al niet.
Dus de sterkere diesels wonnen het van het achterblijvende lpg, ondanks het feit dat diesel een duurdere optie bleef. De knotsgrote LPGtank was ook een obstakel geworden, waar je bij diesels geen last van had.
Heb je dus een oudere Volvo, dan is LPG een prima optie; bij de moderne is dat problematisch.
Blijven nog een paar puntjes over: velen vergelijken dieselturbo's met gewone lpgauto's. Maar je moet natuurlijk dieselturbo's vergelijken met benzineturbo's en dan is zelfs de heel erg leuke D5 niets bij een T6. Er is slechts een financieel verschil, maar dat komt niet door de techniek maar door de fiscus.
Verder zijn er relatief meer problemen met moderne diesels dan met oude LPGs. Vooral de turbo wil nog wel eens kapot gaan (lees verder in dit en andere fora) en dat is bijna net zo duur als een gehele LPGinstallatie.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Toe maar! menigeen gaat op gas rijden omdat het zo goedkoop is, maar jouw pa doet het dus om iets custom mades te laten monteren, het zal wel wat gekost hebben denk ik.Marinus schreef:Een speciale lambda gestuurde geavanceerde gasinstallatie dat heb je goed gelezen. En ga me nou niet vertellen wat m'n vader wel of niet heeft, want je trekt ten onrechte conclusies.bart simpson schreef:Dat lijkt me stug, de Lamdasonde bestond in 1971 nog niet.Marinus schreef:Ach, m'n vader rijdt in een 6-cylinder mercedes uit 71 met een geavanceerde gasinstallatie die lamdasonde geregeld is, speciale aanpassingen laten doen en 1 x per jaar naar de gasspecialist om de instellingen na te laten lopen.
Volvo was de inventor in de 240 serie die in 1974 debuteerde.
Wat je vader heeft is een gewone recht toe rechtaan lpg installatie (en daar ging doorgaans weinig aan stuk)
Voor het monteren van deze gasinstallatie is niet alleen een motorrevisie gebeurd, maar ook een custom made uitlaatspruitstuk en vlampipe gemonteerd, waarin de lambdasonde gezet is.
Natuurlijk heeft een mercedes uit 1971 niet standaard een lambdasonde. Die lambdasonde doet ook helemaal niks voor de auto als deze op benzine loopt, alleen het gassysteem doet er iets mee.
Had een normale (goedkope) conventionele gasinstallatie niet voor de hand liggender geweest?
Aan die Benz is ondertussen in ieder geval het blok niet origineel meer, dat zal de waarde ook niet echte ten goede komen.
Deze vraag dringt zich aan mij op....... wat is nu het nut van zo´n move?
- Ramon
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:30
- Locatie: Utrecht
Ik zweer bij diesel
en kook op gas zoals de meeste mensen

en kook op gas zoals de meeste mensen

-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Niet boos worden Bart, het is maar een chattopic over lpg en diesel, geen leven of dood hoor, het is echt niet nodig om me aan te vallen.bart simpson schreef:Toe maar! menigeen gaat op gas rijden omdat het zo goedkoop is, maar jouw pa doet het dus om iets custom mades te laten monteren, het zal wel wat gekost hebben denk ik.
Had een normale (goedkope) conventionele gasinstallatie niet voor de hand liggender geweest?
Aan die Benz is ondertussen in ieder geval het blok niet origineel meer, dat zal de waarde ook niet echte ten goede komen.
Deze vraag dringt zich aan mij op....... wat is nu het nut van zo´n move?
Om antwoord op je vragen te geven:
Een revisie is om te zorgen dat kop op loodvrij en op gas kan lopen zonder problemen. Uitlaatspruitstuk en vlammenpijp zijn gewoon aangepast voor een lambda sonde en het prijs verschil tussen een lambdasonde gestuurd gassysteem en eentje zonder verdien je gewoon terug in het gasverbruik. M.a.w. gewoon een financiele kwestie.
Mijn vader rijdt de klassieker op gas vanwege het feit dat het gewoon goedkoop rijden dus, dus of het blok nu nog orgineel is of niet kan niet echt boeiend zijn. Met andere woorden....NEE, een conventionele gasinstallatie is niet voor de handliggend.0
Mijn eigen ervaringen met gas zijn divers.
Bovenaan kies ik al duidelijk voor diesel, maar ik moet zeggen, m'n ouders rijden nu hun 4e auto op gas, waarvan de laatste 2 echte klassiekers en alle 4 reden geweldig op gas, zonder ooit echte problemen te hebben gehad.
Zelf heb ik een aantal leaseauto's op gas gereden, de enige die dat echt geweldig deed zonder problemen was een honda civic coupe. De rest reed erg matig op gas met als record een nagelnieuwe Citroen Saxo 1.6 op gas, wat een drama was dat. Op een gegeven moment reed op een file en terwijl ik het gas losliet, besloot het gassysteem om VOLGAS te geven.
Dit is 5 keer gebeurt en 6 gerepareerd. Stel je voor dat 200 km na zo'n reparatie het weer gebeurde. Na de 6e reparatie weigerde ik nog op gas te rijden.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40866
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Het bleek toch nodig om wat te modereren in dit topic.
Ik weet dat de emoties soms hoog kunnen oplopen maar heb toch liever dat met ARGUMENTEN wordt gewerkt. Daar kan je iets mee.
Topic is weer opgeruimd.
Ik weet dat de emoties soms hoog kunnen oplopen maar heb toch liever dat met ARGUMENTEN wordt gewerkt. Daar kan je iets mee.
Topic is weer opgeruimd.

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Reitse
- 5th Gear member
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Grapje mag, maar het moet de discussie wel ten goede komen.turbo4 schreef:Erg zwak, moet het een serieus ouwelullen forum zijn kan er geen grapje tussendoor? :?
Verder hou ik me buiten deze discussie, ik rij op benzine, volgens sommigen de enige brandstof waarmee je echt vooruit komt. :twisted:
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- Oz-740
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 20.12.2004 - 17:28
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Zit ik hier een heel verhaal te tikken, ben ik het opeens kwijt :?Ben schreef:Het bleek toch nodig om wat te modereren in dit topic.
Ik weet dat de emoties soms hoog kunnen oplopen maar heb toch liever dat met ARGUMENTEN wordt gewerkt. Daar kan je iets mee.
Topic is weer opgeruimd.
Vooruit dan maar, hernieuwde poging en wat korter van stof ...
IMHO
Gas :badairday: verkort de levensduur van een Volvomotor drastisch - dus een gebruikte volvo die op gas rijdt is eigenlijk "not done" als je veel Km's wilt maken .... - of geld apart houden voor een evt. motor-revisie.
Die-ezel :roll: na drie jaar heb je de zg "roetmeting" bij de APK :? mijn ervaring is dat een auto daar niet echt vrolijk van wordt .... heb een VOLkswagen gehad en die daags na de APK toch maar weer ingeruild voor een benzine gevoede automobiel.
Als je echter "nieuw" kunt rijden is zo'n moderne diesel wel een stuk sneller (en zuiniger in verbruik) dan een benzine bak.
Heb op dit moment drie auto's die gemiddeld 7 a 9 kilometer per liter halen en draai zo'n 25.000 Km per jaar, mocht ik terug gaan naar :1: vierwieler dan zal dat wss wel een snelle diesel worden ....
Gas :?: 't is hier al eerder gezegd .....
