Pagina 8 van 11
Vodafone schakelt 3g-netwerk uit op 4 februari 2020
Geplaatst: 10.06.2024 - 07:36
door OGA244
Het lijkt er inderdaad op
Vodafone schakelt 3g-netwerk uit op 4 februari 2020
Geplaatst: 10.06.2024 - 08:28
door Kick
Dus de slogan 'Volvo for life' gaat bij mij de prullenbak in...
Vodafone schakelt 3g-netwerk uit op 4 februari 2020
Geplaatst: 10.06.2024 - 08:31
door OGA244
Kick schreef: ↑10.06.2024 - 08:28
Dus de slogan 'Volvo for life' gaat bij mij de prullenbak in...
het schept vanuit volvo iig de verplichting om je te willen binden
Vodafone schakelt 3g-netwerk uit op 4 februari 2020
Geplaatst: 10.06.2024 - 19:54
door nielsvo
lint schreef: ↑09.06.2024 - 23:08
Zo'n update van een modem past niet bij de bedrijfsvoering van Volvo.
In de US bieden ze wel de mogelijkheid om 2G/3G modems om te laten bouwen tegen betaling, zou niet weten waarom dat hier niet zou kunnen. In feite wordt daar het modem ook vervangen door verwisseling van een communicatiemodule. Ik wacht het af.
Wel vreemd dat ze in de laatste communicatie update voor eventuele vragen
naar de dealer verwijzen terwijl die dealer zelf ook geen concrete informatie lijkt te ontvangen van Volvo zelf. Mijn dealer gaf de laatste keer aan dat er helemaal niets vervangen hoefde te worden voor mijn XC60 2020 en dat alles gewoon zou blijven werken. Niet echt professioneel.
Vodafone schakelt 3g-netwerk uit op 4 februari 2020
Geplaatst: 10.06.2024 - 20:08
door Rogier64
nielsvo schreef: ↑10.06.2024 - 19:54
dealer zelf ook geen concrete informatie lijkt te ontvangen van Volvo zelf
En toch zegt jou dealer dat er niets vervangen hoeft te worden en alles zou blijven werken. Wie heeft dat die dealer verteld dan? Het zou wel overeen kunnen komen met wat Henry meldt. Alle auto's op het SPA en CMA platform zouden een 2G/3G/4G modem hebben, alleen is het 4G deel van dat modem standaard af fabriek niet geschikt voor VoLTE (Voice over 4G/LTE) Dat zou opgelost worden door een software-update die in het Volvo Service 2.0 programma zit vanaf een bepaalde week. Dat lijkt ook overeen te komen met de melding op de USA site. Daar is de 4G sunset (uitfasering) van toepassing op alle oudere platformen, al is de 4G implementatie in USA fundamenteel anders dan in Europa. Ik heb afgelopen week een servicebeurt laten doen met Service 2.0, On Call is weer met een jaar verlengd maar nog niet tot na december 2025. We gaan het zien.
Vodafone schakelt 3g-netwerk uit op 4 februari 2020
Geplaatst: 10.06.2024 - 20:34
door RdR
de volvo site:
https://www.volvocars.com/nl/support/to ... 5113d79a83
Hoe kan ik zien of mijn volvo V90 een modem heeft wat nog wel mogelijkheden heeft (CMA/SPA platform?) of dat ik tot de groep behoor van "kanslozen"?
Is dat ergens in de software te ontdekken? Of kan ik dat ontdekken op het modem zelf?
Vodafone schakelt 3g-netwerk uit op 4 februari 2020
Geplaatst: 10.06.2024 - 22:00
door -KJ-
Als er op de sticker op de module 3G staat dan heb je helaas pech. Als er iets staat met LTE dan zou je geluk kunnen hebben.
Vodafone schakelt 3g-netwerk uit op 4 februari 2020
Geplaatst: 10.06.2024 - 22:15
door Rogier64
RdR schreef: ↑10.06.2024 - 20:34mijn volvo V90
De Volvo V90 is in elk geval gebouwd op het SPA platform. Volvo heeft er wel een handje van stilzwijgend details te wijzigen, soms in de loop van een modeljaar. Vaak aangegeven door een eindnummer en beginnummer van een VIN. Het lijkt mij dat Volvo obv VIN moet kunnen zeggen welk type modem is toegepast. Voor alsnog is mij niet duidelijk hoe je kunt zien welk modem in de auto zit.
Vodafone schakelt 3g-netwerk uit op 4 februari 2020
Geplaatst: 10.06.2024 - 22:24
door MisterNick
Ik rij in een Volvo V60 T6 Twin Engine uit juni 2020 en heb gewoon Volvo on Call tot en met eind 2026, dus voor 2 jaar vanaf 2 week geleden ongeveer geregeld bij de dealer. Ik ga ervanuit dat mijn model Volvo dus wel potentieel zou blijven werken.
Vodafone schakelt 3g-netwerk uit op 4 februari 2020
Geplaatst: 11.06.2024 - 00:07
door Rogier64
Een V60 van Juni 2020 is modeljaar 2021 maar nog wel met het Sensus infotainment.
Vodafone schakelt 3g-netwerk uit op 4 februari 2020
Geplaatst: 11.06.2024 - 11:55
door MisterNick
Correctie maart 2020 niet juni.
Volvo faseert alle 2G/3G netwerk modules uit
Geplaatst: 11.06.2024 - 13:29
door aeos
Waarom is de Volvo on Call module een APK afkeuring, en waarom moet de 2G module eruit worden gehaald op om weer aan de APK voorschriften te voldoen?
Wat zijn de kosten wel niet om dit te doen (eruit halen) Rekent de Volvo dealer hier kosten voor?
In principe zou na het stoppen deze functies kunnen worden overgenomen door de VDD dongle van D5T5 , ook met een maandelijks abonnement?
Als de 2G module stopt zo rond december 2024, is de APK later daarop dus een probleem?
Vodafone schakelt 3g-netwerk uit op 4 februari 2020
Geplaatst: 11.06.2024 - 13:40
door aeos
Welk 2G / 3G netwerk wordt door Volvo Connected services en Volvo E-Call gebruikt, en hoelang gaat dit nog werken?
En als het niet meer werkt, las ik in communcatie deel van dit forum dat de 2G module uitgebouwd moet worden om te voldoen aan de APK eisen?
Erg raar, en ook daarvoor nog moeten betalen, doet de Volvo dealer dit ook? Iemand ervaring met dit punt??
Volvo faseert alle 2G/3G netwerk modules uit
Geplaatst: 11.06.2024 - 15:02
door Henry82
Volvo faseert alle 2G/3G netwerk modules uit
Geplaatst: 11.06.2024 - 17:16
door Gouwe
Dank voor de link Henry! Ik lees daar na een snelle scan vier (voor mij belangrijke) dingen:
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 20 mei 2023. Oftewel is dus al van toepassing, maar zie 4.
2. Het toepassingsgebied voor de controle van het eCall-boordsysteem betreft alle voertuigen van de voertuigcategorieën M1 en N1 voorzien van een eCall-boordsysteem. Dat zijn dus, kort gezegd, personenauto’s en bedrijfsauto’s. Zoals hiervoor opgemerkt zijn alle voertuigtypes die na 31 maart 2018 op de markt zijn gekomen (waarvoor na die datum een typegoedkeuring is afgegeven) verplicht uitgerust met een eCall-boordsysteem. Ook oudere voertuigen kunnen zijn uitgerust met een eCall-boordsysteem. Als dat het geval is, dan moet ook dat eCall-boordsysteem worden gecontroleerd tijdens de APK. Het eCall-boordsysteem moet volgens de gedelegeerde richtlijn (EU) 2021/1717 gecontroleerd worden ‘indien aanwezig, overeenkomstig de EU-typegoedkeuringswetgeving’. Ook in oudere voertuigen kan het eCall-boordsysteem ‘overeenkomstig de EU-typegoedkeuringswetgeving’ aanwezig zijn.
3. De wijze van keuren geeft daarbij wel aan ‘zo mogelijk’, dus een visuele controle is voldoende. Een dergelijke visuele controle wordt gedaan door te kijken of het voertuig een waarschuwingsmelding geeft ten aanzien van het eCall-boordsysteem.
4. Het is nog niet mogelijk om met een elektronische interface de controle uit te voeren. Om het eCall-boordsysteem te controleren met behulp van een elektronische interface is het van belang dat de noodzakelijke gegevens beschikbaar zijn. Uitvoeringsverordening (EU) 2019/6218 beschrijft de technische informatie die nodig is voor de APK van de te controleren punten, het gebruik van de aanbevolen controlemethoden, en de vaststelling van gedetailleerde regels inzake het gegevensformaat en de procedures om toegang te krijgen tot de relevante technische informatie in voertuigen. De voertuigfabrikant is verplicht deze gegevens beschikbaar te stellen ten behoeve van de APK. In de genoemde uitvoeringsverordening is eCall echter (nog) niet opgenomen, dus de voornoemde verplichting geldt ten aanzien van het eCall-boordsysteem nog niet voor voertuigfabrikanten. Hierdoor zijn de noodzakelijke gegevens voor de controle van het eCall-boordsysteem niet openbaar en niet volgens een vastgesteld format beschikbaar voor de APK. Wanneer de noodzakelijke gegevens in de toekomst beschikbaar zijn, is het vanaf dat moment wellicht mogelijk om met de huidige apparatuur de controle uit te voeren, eventueel met een software-update.
Mijn zachte conclusie: Fabrikanten zijn nog niet verplicht om gegevens tbv de APK controle aan te leveren. Zonder die gegeven kun je ook niet controleren.
Zolang dus de auto zelf geen foutmelding geeft is het in orde voor de APK. (Dus advies/verzoek aan Volvo AB: zo lang mogelijk wachten met het aanleveren van de controle gegevens voor de APK en graag t.z.t. een SW update zodat foutmeldingen worden onderdrukt!).
Geeft de auto wel een foutmelding dan moet deze dus fysiek worden uitgebouwd als de auto voor 31 maart 2018 op de markt is gekomen (en de typegoedkeuring voor die datum is afgegeven). Is de auto na 31 maart 2018 op de markt gekomen, en is voor na die datum een typegoedkeuring afgegeven, dan moet deze te allen tijde werken en mag je hem niet uitbouwen.
Volvo faseert alle 2G/3G netwerk modules uit
Geplaatst: 11.06.2024 - 17:55
door lint
Als ik dit zo lees moet er uiteindelijk wel actie worden ondernomen.
Niet alleen door Volvo maar door veel meer fabrikanten van auto's met een vergelijkbaar systeem.
Het jaar 2018 is het afkappunt voor de wijze van actie, wel of niet uitbouwen.
Volvo faseert alle 2G/3G netwerk modules uit
Geplaatst: 11.06.2024 - 19:09
door Rogier64
Niet alleen Volvo heeft last van uitfaseren van 2G/3G. Reken maar dat de autofabrikanten alles in het werk stellen om onder aansprakelijkheid uit te komen mbt e-Call, te beginnen met het feit dat de technologie die communicatie mogelijk maakt met deze oudere systemen niet op hun verzoek worden uitgeschakeld. Iets van overmacht zal het zijn, ten tijde van typegoedkeur en in het verkeer brengen van de auto werkte alles naar behoren. Als ze daar niet mee wegkomen zal het juridisch wel vertraagd worden. Hoe langer dat duurt, de minder auto's die overblijven met het probleem.
Volvo faseert alle 2G/3G netwerk modules uit
Geplaatst: 11.06.2024 - 19:23
door lint
Dat belooft dan niet veel goeds voor de toekomst.
Vodafone schakelt 3g-netwerk uit op 4 februari 2020
Geplaatst: 11.06.2024 - 20:20
door aeos
Waar bevind zich deze module in de Volvo's dan, en kan deze er makkelijk uit? Heeft dit meer gevolgen na het uithalen dan dat de Connected diensten niet meer werken?
Waarom moet je betalen om de module eruit te halen, kan de Volvo monteur dit niet gewoon vergeten? Belachelijk als dit verdwijnt de Volvo eigenaar hiervoor moet betalen.
Wie heeft ervaringen met de D5T5 module van Obbe tuning reeds? En hoe zijn die verder?
Vodafone schakelt 3g-netwerk uit op 4 februari 2020
Geplaatst: 11.06.2024 - 20:55
door Almerev70
Hoop speculaties, denk dat we nog moeten wachten want eind 2025 is het pas einde. Dus Volvo heeft nog even de tijd.