Kofferdeur krakend geluid

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Dahhri
2nd Gear member

vankol schreef:Ik zou zeggen zet er een paar standaard gasveren erop?
Of is dat een groot gemis wanneer je handmatig de klep moet openen :)
Dat schijnt lastig te zijn.... Of weet iemand of het wel gewoon kan?
Ik zou zó graag een normale handmatige klep hebben! Op alle fronten fijner.
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
Hans Eilander
7th Gear member

Dahhri schreef: 24.11.2024 - 16:35 Ik zou zó graag een normale handmatige klep hebben! Op alle fronten fijner.
Voor mij zou het ook niets uitmaken, om met de hand de achterklep te openen en te sluiten. Het werkt bij mij na ruim 4 jaar nog goed, maar mocht het ooit aan vervangen toe zijn, zou ik het zeker overwegen om voor handmatig te gaan, indien dat mogelijk is. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
FLITS34
3rd Gear member

Dahhri schreef: 24.11.2024 - 16:35
Dat kan altijd, gewoon flink blijven drukken, dan stopt het systeem vanzelf een keer en dan kan je het systeem handmatig blijven gebruiken. Denk wel aan je hoofd als de klep naar beneden valt…..
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
Dahhri
2nd Gear member

FLITS34 schreef:
Dahhri schreef: 24.11.2024 - 16:35
Dat kan altijd, gewoon flink blijven drukken, dan stopt het systeem vanzelf een keer en dan kan je het systeem handmatig blijven gebruiken. Denk wel aan je hoofd als de klep naar beneden valt…..
Nou, ik heb vorig jaar nieuwe veren laten zetten, dus zolang ze het nog doen laat ik het maar zo Afbeelding
Niemand schijnt te weten of je er zomaar normale veren in kan zetten. Toch maar even checken bij de dealer de volgende keer dat een veer de geest geeft. En dat is zeker.
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
joeri1974
2nd Gear member

De laatste twee jaar heb ik bij mijn XC40 ('19) last gehad van een krakende linker cilinder. € 400 om één cilinder te vervangen (opgave van de dealer) vond ik te gortig, dus eerst heb ik de eerder in deze thread genoemde gaatjes-techniek geprobeerd. Helaas zonder succes, hij bleef kraken.

Vorige week ging het zo stroef dat het systeem af en toe dacht, dat er een obstakel in de weg zat: kofferbak ging dicht, maar halverwege een piep en ging hij weer open.

Toen was ik er klaar mee, dus ik heb voor € 118 een set van twee nieuwe besteld bij ome Ali. Tuurlijk, Chinese meuk, maar de cilinders van Volvo komen ongetwijfeld óók uit China. Ik vond het de gok waard in ieder geval. Ik heb ze zojuist gemonteerd (met de juiste instructies een uurtje werk en een tweede keer zou ik het in een halfuur gedaan hebben) en het werkt feilloos. Wat een genot om weer gewoon een futuristische zoem te horen, ipv luid gekraak.

Nu hopen dat het zo blijft.
XC40 T4 2019
V70 D5 2006
Hans Eilander
7th Gear member

Zelf hoor ik altijd rechts bij het openen en sluiten, een licht gekraak. Daarom spuit ik nu steeds net voor het sluiten van de achterklep, beide cilinders even in met siliconenspray, of WD40, en zo gaat hij straks zijn 5e jaar in. Maar gaan ze ooit kapot, dan is zo'n setje van Ali, zeker het overwegen waard. ;)
EasyWim
2nd Gear member

Ik heb dit en wat andere topics over het kraken van de achterklep doorgelezen en ben best wel vaak tegengekomen dat men het hoorde kraken aan de rechterzijde en niet één keer gelezen dat het de linkerzijde betrof :-| Bij mijn XC40 kraakt de cilinder ook hard, soms komen er echt knallen uit. Omdat ik toch weinig te verliezen heb, ben ik begonnen met het boren van een 3mm gaatje helemaal bovenin de cilinder (bij geopende achterklep). En toen siliconenspray erin gespoten. Omdat ik geen verbetering merkte, heb ik steeds meer gaatjes geboord over de gehele lengte van de cilinder en na 14 gaatjes was ik er wel klaar mee. De gaatjes zitten aan alle kanten rondom de cilinder om de siliconenspray overal te kunnen krijgen. Flink wat spray in elke gaatje en daarna even wachten en geregeld de klep even bedienen. Het heeft helemaal niets geholpen, het kraakt nog net zo erg. Bijzonder was wel dat de spray die er op een gegeven moment weer ergens uit kwam zetten, niet vies verkleurd was maar schoon. Kennelijk zit er niet al teveel roest in de cilinder. Andere wat opviel (iets te laat want anders was ik er mogelijk niet eens aan begonnen), was dat het gekraak eigenlijk alleen uit het einde van de cilinder kwam aan de auto zijde, dus bij geopende achterklep helemaal onderin waar de elektromotor zit. Ik dacht eigenlijk niet dat hier de veer nog zat, maar alleen het elektrische deel met overbrenging. Geen idee wat daar zo kan kraken :-/ Misschien dat er plots in de komende dagen alsnog effect te merken is, maar ik verwacht er niet veel van. Ik kan het misschien nog eens met WD40 proberen. Na het wassen van de auto (je moet tenslotte goed alle metaalvijlzel van je lak spoelen), zag ik dat de cilinders heel makkelijk en snel nat worden als er water op het dak van de auto komt. Ze zitten met gesloten achterklep dus totaal niet beschermd terwijl je dat eigenlijk wel verwacht. Ik twijfel alleen nog of ik een setje bij Ali bestel of het uitbesteed aan de Volvo dealer. Het is wel een hoop geld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC40 T3 Momentum PRO automaat uit 2020 (getuned door Obbe naar T4)
EasyWim
2nd Gear member

joeri1974 schreef: 05.05.2025 - 12:56 De laatste twee jaar heb ik bij mijn XC40 ('19) last gehad van een krakende linker cilinder. € 400 om één cilinder te vervangen (opgave van de dealer) vond ik te gortig, dus eerst heb ik de eerder in deze thread genoemde gaatjes-techniek geprobeerd. Helaas zonder succes, hij bleef kraken.

Vorige week ging het zo stroef dat het systeem af en toe dacht, dat er een obstakel in de weg zat: kofferbak ging dicht, maar halverwege een piep en ging hij weer open.

Toen was ik er klaar mee, dus ik heb voor € 118 een set van twee nieuwe besteld bij ome Ali. Tuurlijk, Chinese meuk, maar de cilinders van Volvo komen ongetwijfeld óók uit China. Ik vond het de gok waard in ieder geval. Ik heb ze zojuist gemonteerd (met de juiste instructies een uurtje werk en een tweede keer zou ik het in een halfuur gedaan hebben) en het werkt feilloos. Wat een genot om weer gewoon een futuristische zoem te horen, ipv luid gekraak.

Nu hopen dat het zo blijft.
Ben benieuwd of ze echt een aantal jaren meegaan. Hoe heb je bij ome Ali bepaald welke je moest hebben? Er staan er zoveel en allemaal met specifieke datums waar soms geen logica in te ontdekken is (bijv. 2018 - 2020, dan weer 2020 - 2023 en dan 2018 - 2022). Voor het elektrisch aansluiten, moet je de hemelbekleding openen of kun je bij het demonteren de connector uit het kabeldoorvoergat trekken en is dit dus heel simpel? Nog tips misschien?
XC40 T3 Momentum PRO automaat uit 2020 (getuned door Obbe naar T4)
-KJ-
5th Gear member

EasyWim schreef: 05.05.2025 - 20:09 Ik heb dit en wat andere topics over het kraken van de achterklep doorgelezen en ben best wel vaak tegengekomen dat men het hoorde kraken aan de rechterzijde en niet één keer gelezen dat het de linkerzijde betrof :-| Bij mijn XC40 kraakt de cilinder ook hard, soms komen er echt knallen uit. Omdat ik toch weinig te verliezen heb, ben ik begonnen met het boren van een 3mm gaatje helemaal bovenin de cilinder (bij geopende achterklep). En toen siliconenspray erin gespoten. Omdat ik geen verbetering merkte, heb ik steeds meer gaatjes geboord over de gehele lengte van de cilinder en na 14 gaatjes was ik er wel klaar mee. De gaatjes zitten aan alle kanten rondom de cilinder om de siliconenspray overal te kunnen krijgen. Flink wat spray in elke gaatje en daarna even wachten en geregeld de klep even bedienen. Het heeft helemaal niets geholpen, het kraakt nog net zo erg.
Ik zou eens white grease o.i.d. proberen in plaats van hele dunne spray. Dat smeert voor geen meter op mechanische onderdelen met veel frictie.
lint
Geartronic member

Dat smeren is helaas een tijdelijke oplossing uiteindelijk moeten er nieuwe achterklep veren in.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
joeri1974
2nd Gear member

EasyWim schreef: 05.05.2025 - 21:13 Ben benieuwd of ze echt een aantal jaren meegaan. Hoe heb je bij ome Ali bepaald welke je moest hebben? Er staan er zoveel en allemaal met specifieke datums waar soms geen logica in te ontdekken is (bijv. 2018 - 2020, dan weer 2020 - 2023 en dan 2018 - 2022). Voor het elektrisch aansluiten, moet je de hemelbekleding openen of kun je bij het demonteren de connector uit het kabeldoorvoergat trekken en is dit dus heel simpel? Nog tips misschien?
Of ze een aantal jaren meegaan: geen idee. De originele Volvo waren (in mijn geval) in ieder geval rommel, dus slechter zal het wel niet worden. Als ze 3 jaar mee zouden gaan, kan ik er voor het geld van een setje van Volvo 24 jaar van gebruikmaken. Dan is - in tegenstelling tot oudere Volvo's - de rest van deze Volvo allang uit elkaar gevallen.

Ik heb deze: https://nl.aliexpress.com/item/10050072 ... pt=glo2nld

De hemelbekleding hoeft niet open. Op YT staan wat video's over hoe je het eenvoudig doet. Ik volgde min of meer deze: m.u.v. van wat hij doet bij 1:35, dat is nergens voor nodig.

In principe stelt het echt weinig voor, maar het is wel handig als je niet bang bent om iets uit elkaar te halen. Voelt een auto als een onneembaar domein voor je, zou ik er niet aan beginnen.
XC40 T4 2019
V70 D5 2006
Stoyanov
3rd Gear member

1x gerepareerd is levenslang gegarandeerd. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Kwestie van rekenen of het je het geld waard is.

Maar wat ik nou wel eens zou willen zien is een opengewerkt exemplaar. Met een Dremel over de lengte in tweeën splijten, om er nou voor eens en voor altijd achter te komen wat het kraken veroorzaakt.
teebee
7th Gear member

Stoyanov schreef: 06.05.2025 - 14:44 1x gerepareerd is levenslang gegarandeerd. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Maar wat ik nou wel eens zou willen zien is een opengewerkt exemplaar. Met een Dremel over de lengte in tweeën splijten, om er nou voor eens en voor altijd achter te komen wat het kraken veroorzaakt.
Dat zou wel zo moeten zijn met die garantie.
Heb alleen tot op heden niemand gehoord bij wie de boel voor de 2e keer vervangen moest worden en wat er dus met de kosten is gedaan….
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hans Eilander
7th Gear member

Stoyanov schreef: 06.05.2025 - 14:44 1x gerepareerd is levenslang gegarandeerd. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Kwestie van rekenen of het je het geld waard is.
Dat zou de reden zijn, om in het geval dat, dit toch maar bij de Volvo dealer te laten doen. Juist die levenslange garantie op originele onderdelen. ;)
-KJ-
5th Gear member

Levenslang is wel een wat overdreven term voor garantie met voorwaarden: “Uw garantie is persoonlijk en geldt zolang u de Volvo onafgebroken in bezit heeft, ongeacht de kilometerstand. ”.
LvdK
1st Gear member

-KJ- schreef: 05.05.2025 - 21:32
EasyWim schreef: 05.05.2025 - 20:09 Ik heb dit en wat andere topics over het kraken van de achterklep doorgelezen en ben best wel vaak tegengekomen dat men het hoorde kraken aan de rechterzijde en niet één keer gelezen dat het de linkerzijde betrof :-| Bij mijn XC40 kraakt de cilinder ook hard, soms komen er echt knallen uit. Omdat ik toch weinig te verliezen heb, ben ik begonnen met het boren van een 3mm gaatje helemaal bovenin de cilinder (bij geopende achterklep). En toen siliconenspray erin gespoten. Omdat ik geen verbetering merkte, heb ik steeds meer gaatjes geboord over de gehele lengte van de cilinder en na 14 gaatjes was ik er wel klaar mee. De gaatjes zitten aan alle kanten rondom de cilinder om de siliconenspray overal te kunnen krijgen. Flink wat spray in elke gaatje en daarna even wachten en geregeld de klep even bedienen. Het heeft helemaal niets geholpen, het kraakt nog net zo erg.
Ik zou eens white grease o.i.d. proberen in plaats van hele dunne spray. Dat smeert voor geen meter op mechanische onderdelen met veel frictie.
Ik denk ook dat je geen WD40 of siliconenspray moet gebruiken. WD40 is sowieso geen geweldig smeermiddel.
Volgens mij moet je een echt olie product gebruiken.
Ik gebruikte na het boren van de gaatjes de multispray van Motip. (zie mijn bijdrage 24-4-2024) De boel werkt nu bij mij nog steeds aardig. Niet geruisloos, maar zeer acceptabel.
Wel moet ik nog steeds iets preventiefs verzinnen tegen het "inwateren".
- Volvo XC40 T2 R-Design, 2020 -
teebee
7th Gear member

LvdK schreef: 06.05.2025 - 18:13 De boel werkt nu bij mij nog steeds aardig. Niet geruisloos, maar zeer acceptabel.
Dus blijft de vraag wanneer ze het compleet begeven, niet óf ze het begeven.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
LvdK
1st Gear member

teebee schreef: 06.05.2025 - 18:23
LvdK schreef: 06.05.2025 - 18:13 De boel werkt nu bij mij nog steeds aardig. Niet geruisloos, maar zeer acceptabel.
Weet ik niet hoor.
Omdat er iets tikt hoeft het niet persé sneller kapot te gaan toch ?
Ik zie wel. Voorlopig ben ik tevreden.
- Volvo XC40 T2 R-Design, 2020 -
-KJ-
5th Gear member

teebee schreef: 06.05.2025 - 18:23
Zolang het acceptabel is hou je mooi je centen in de zak, dus uitstel is een no-brainer.
joeri1974
2nd Gear member

Stoyanov schreef: 06.05.2025 - 14:44 1x gerepareerd is levenslang gegarandeerd. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Tsja, die rekensom heb ik in mijn post ook gemaakt. Ervan uitgaande, dat de 'originele Volvo-onderdelen' dezelfde Chinese troep zijn (en daar heeft het wel alle schijn van, gezien alle vroegtijdige problemen), durf ik er wel op te gokken dat de Ali-exemplaren niet veel korter mee zullen gaan. Dus voor het gemak rekenend met 3 jaar... en een prijs die in de toekomst gelijk blijft, kan ik 24 jaar rondrijden voor de prijs van de Volvo-exemplaren. En hoef ik als ze weer kapot zijn niet steeds naar de garage, maar hang ik ze er zelf even in.

En voor de helderheid: ik kan me niet voorstellen dat ik over 24 jaar überhaupt nog in deze auto rondrijd. Prima auto hoor, maar ook niet meer dan dat.

Ik heb er wel vertrouwen in. Maar inderdaad: het is voor ieder een persoonlijke afweging. Ik wilde alleen mijn ervaring delen, voor degenen onder ons die een klein klusje wel zien zitten en klaar zijn met de originele rommel.
Laatst gewijzigd door joeri1974 op 06.05.2025 - 19:53, 2 keer totaal gewijzigd.
XC40 T4 2019
V70 D5 2006
Plaats reactie

Terug naar “XC40”