V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem

Gesloten
raspaardje
6th Gear member

Jiska schreef: 06.11.2024 - 09:51 Dat is waar ja, maar je hebt natuurlijk ook wettelijke garantie. Als blijkt dat het olieprobleem al bestond voor de verkoop, maar hier niks over is gezegd (wat uit het verhaal blijkt) moet hij hier toch gewoon wat aan gaan doen?
Dat kan hij wel zeggen dat dat gezegd is maar misschien zijn er toch genoeg aanwijzingen geweest van de verkoper.
We lezen alleen wat de TS hier meldt en zien dan vervolgens een oplossingsrichting gekozen worden die niet logisch is. Tenzij er dus iets aan de hand is wat hier niet gemeld wordt en wat de oplossingsrichting zou kunnen verklaren.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Volvoradios
2nd Gear member

Nee, de verkoper heeft geen enkel gebrek van te voren met mij gedeeld. En juist dat maakt dat ik hem niet vertrouw.
Jiska
4th Gear member

Dat snap ik, maar ik zou hem wel eerst de kans geven om het op te lossen.
Een echte Volvo-man :)

Huidige wagen:

Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
raspaardje
6th Gear member

Sterker nog, dan moet je hem de kans geven om het op te lossen (reparatie, ongedaan maken verkoop).

Zelf eraan knutselen helpt iig nooit, dat kan zelfs tegen je gebruikt worden.
Volvoradios
2nd Gear member

Je hebt tegenwoordig 1 jaar garantie tegen verborgen gebreken. Een verkoper kan dat niet uitsluiten en dat deed hij ook niet. Dat ik zelf onderzoek wat dat gebrek precies is, mag denk ik.
Of niet?
raspaardje
6th Gear member

Natuurlijk mag het maar wat heeft het voor zin?
En wat ik al schreef: de verkoper zou een verhaal kunnen verzinnen dat jij de motor gesloopt hebt vanwege je zelfonderzoek.
teebee
7th Gear member

Etaleren van ‘knutselkunde’ druipt er hier wel van af.
Wellicht een doel op zich….
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Volvoradios
2nd Gear member

Waarom zou dat een doel van mij zijn?
Ik probeer de schade juist te beperken.
Door bepaalde dingen weg te strepen.
Als je zelfsleutelen afkeurenswaardig vind, waarom kom je daar dan steeds op terug Teebee? 1x zeggen is ook voldoende lijkt mij.
WillyWortel2
5th Gear member

Volvoradios schreef: 06.11.2024 - 10:42 Je hebt tegenwoordig 1 jaar garantie tegen verborgen gebreken. Een verkoper kan dat niet uitsluiten en dat deed hij ook niet. Dat ik zelf onderzoek wat dat gebrek precies is, mag denk ik.
Of niet?

Garantie kan volgens EU richtlijnen wel degelijk worden uitgesloten. Daar zal de verkoper wel een beroep op doen.
Hoe veel kans denkt de TS te hebben op een gereviseerde motor waarvan de kosten twee tot drie keer de koopprijs van de auto bedragen?
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
volvo440special
5th Gear member

Met zelf sleutelen aan je auto is niets mis. In tegendeel: leuk, je bespaart veel geld en je wordt er steeds handiger mee.
Echter moet je het onderscheid maken tussen:

-Sleutelen omdat je iets gaat repareren of onderhouden.
-Sleutelen om de verkoper iets duidelijk te maken.

Dat laatste kunnen we je zéker niet aanraden. Uitlezen is nog onschuldig en schaar ik niet onder sleutelen. Maar compressiemeten, ja dan ga je toch weer zaken demonteren en uitvoeren, waarmee de verkoper een stok om mee te slaan krijgt. Nog dieper graven, dan brand je je vingers nóg verder aan zaken, waar de verkoper naar moet kijken.
Daarnaast: De verkoper gaat sowieso niet mee in jouw diagnose. De diagnose die hij gaat geloven, is die hij zelf uitvoert of van zijn garagist te horen krijgt. Zorg gewoon dat je rug schoon is en je de juiste stappen volgt. Je hebt nu een auto waar je een (groot) probleem mee hebt, hier moet de verkoper de kans in krijgen om een oplossing te bieden. In deze zal dat auto terugnemen en geld teruggeven zijn of wellicht een compensatie. Het is al een teken aan de wand dat hij met onzinnige oplossingen als een olieservice uitvoeren komt. Dus daarom is het des te belangrijker, om te zorgen dat hij enkel verborgen gebreken kan vinden en geen door jou veroorzaakte zaken kan gaan vinden.

Als je zegt het maakt me niet uit of ik heb de auto voor een bodemprijsje gekocht, zoals gezien en bereden, ja dan moet je je verlies nemen en er een leuk project van maken. Maar je tijd verdoen met zelf de oorzaak vinden en dat op z'n bordje gooien, nee, niet doen.
Volvoradios
2nd Gear member

Ok, bedankt voor je tips!
Henry82
5th Gear member

Uitstekend verwoord volvo440special.
Life is what happens while you're busy making other plans
teebee
7th Gear member

Volvoradios schreef: 06.11.2024 - 11:21 Waarom zou dat een doel van mij zijn?
Ik probeer de schade juist te beperken.
Door bepaalde dingen weg te strepen.
Als je zelfsleutelen afkeurenswaardig vind, waarom kom je daar dan steeds op terug Teebee? 1x zeggen is ook voldoende lijkt mij.
Omdat je het imho elke keer wel dubbeldik er bovenop legt.
En je wilt maar niet aannemen van diverse posters dat ‘jouw route’ naar een voor jou bevredigende oplossing niet verstandig is.
Wellicht dat herhaling wel werkt.
Meer ga ik er niet meer over roepen, succes met deze soap.

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Jiska
4th Gear member

volvo440special schreef: 06.11.2024 - 12:30 Met zelf sleutelen aan je auto is niets mis. In tegendeel: leuk, je bespaart veel geld en je wordt er steeds handiger mee.

Dat laatste kunnen we je zéker niet aanraden. Uitlezen is nog onschuldig en schaar ik niet onder sleutelen. Maar compressiemeten, ja dan ga je toch weer zaken demonteren en uitvoeren, waarmee de verkoper een stok om mee te slaan krijgt. Nog dieper graven, dan brand je je vingers nóg verder aan zaken, waar de verkoper naar moet kijken.
Daarnaast: De verkoper gaat sowieso niet mee in jouw diagnose. De diagnose die hij gaat geloven, is die hij zelf uitvoert of van zijn garagist te horen krijgt. Zorg gewoon dat je rug schoon is en je de juiste stappen volgt. Je hebt nu een auto waar je een (groot) probleem mee hebt, hier moet de verkoper de kans in krijgen om een oplossing te bieden. In deze zal dat auto terugnemen en geld teruggeven zijn of wellicht een compensatie. Het is al een teken aan de wand dat hij met onzinnige oplossingen als een olieservice uitvoeren komt. Dus daarom is het des te belangrijker, om te zorgen dat hij enkel verborgen gebreken kan vinden en geen door jou veroorzaakte zaken kan gaan vinden.

Als je zegt het maakt me niet uit of ik heb de auto voor een bodemprijsje gekocht, zoals gezien en bereden, ja dan moet je je verlies nemen en er een leuk project van maken. Maar je tijd verdoen met zelf de oorzaak vinden en dat op z'n bordje gooien, nee, niet doen.
Volvo440special, dat heb je idd perfect verwoord!

Huidige wagen:

Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
Gouwe
7th Gear member

Volvoradios schreef: 06.11.2024 - 10:42 Je hebt tegenwoordig 1 jaar garantie tegen verborgen gebreken. Een verkoper kan dat niet uitsluiten en dat deed hij ook niet.

De 'wettelijke garantie' heeft geen vaste termijn. Ook staat er niet in de wet per product hoe lang het mee moet gaan. De wet zegt alleen dat een product zo lang mee moet gaan als u ervan mag verwachten. De wettelijke garantietermijn hangt dus af van wat u mag verwachten van uw product.
Wat mag u verwachten? Dat hangt af van alle eigenschappen van uw eigen product. Bijvoorbeeld:

de prijs
het soort product
Is het product nieuw of tweedehands
het soort winkel
wat de verkoper gezegd heeft over het product
de informatie in een folder of website of een reclame-uiting van de fabrikant, of op de verpakking
Van een tweedehands product of een showmodel kunt u bijvoorbeeld minder van verwachten dan van een nieuw product. En van een dure laptop kunt u bijvoorbeeld verwachten dat hij langer mee gaat dan een goedkope.

Maar is een product afgeprijsd? Dan hoeft u er niet gelijk minder van te verwachten. Want de kwaliteit van afgeprijsde producten moet ook gewoon goed zijn. Behalve als de verkoper korting geeft omdat er iets niet goed is aan het product. Bijvoorbeeld omdat er een knoop af is of een vlek op zit. Dan moet de verkoper dat van tevoren aan u vertellen. En vragen of u daarmee akkoord gaat als u het koopt. U kunt daar dan niet over klagen na de koop. Want u wist dat u het product kocht met dat probleem.

Voorbeeld
U koopt een goedkope tweedehands auto. De verkoper vertelde dat de auto oud is en hij er niet voor kan instaan dat alles nog goed werkt. Daarom is de auto goedkoop. U koos ervoor de auto toch te kopen. U hebt dan minder snel recht op een kosteloze reparatie of vervanging als de auto snel kapot gaat. Dat kon u verwachten.

Bron: https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... jn-rechten

Kortom, jou aanname van 12 maanden klopt niet. Wettelijke garantie kent geen termijn en hangt samen met wat je mag verwachten van het gekochte product. Van een auto van ruim 10 jaar oud en met 300K+ kilometers op de teller mag je niet hetzelfde verwachten als van een auto van 1 jaar oud. Een verkoper kan geen wettelijke garantie weigeren, maar jij kunt dit in dit geval ook niet gaan eisen dat hij alle kosten moet gaan betalen, hooguit je geld terug krijgen.

Het meest voor de hand liggende advies is hier al meermaals gegeven: terug naar de verkoper (en elke jurist zal ja adviseren dat zo snel mogelijk na het constateren van het gebrek dat te doen) of zelf oplossen.
Volvoradios schreef: 06.11.2024 - 10:37 Nee, de verkoper heeft geen enkel gebrek van te voren met mij gedeeld. En juist dat maakt dat ik hem niet vertrouw.
Dit is een vreemde uitspraak vind ik. Je gaat er dus al vanuit dat de verkoper het wist, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Succes met de afhandeling.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 06.11.2024 - 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
teebee
7th Gear member

Jiska schreef: 06.11.2024 - 14:45
volvo440special schreef: 06.11.2024 - 12:30 Met zelf sleutelen aan je auto is niets mis. In tegendeel: leuk, je bespaart veel geld en je wordt er steeds handiger mee.

Volvo440special, dat heb je idd perfect verwoord!
Duidelijker kan het niet; indien het kwartje nou niet valt dan gaat het nooit gebeuren.

Urbexpeditie
7th Gear member

Ik vind het hele verhaal sowieso twijfelachtig. Een van de redenen hiervoor is dat TS de verkopende partij in kennis heeft gesteld. Als ik de verkopende partij zou zijn, zou ik in iedergeval een nuttige reactie hebben gegeven. Al was het dat ik er mij niet van bewust ben, maar ik ga als verkopende partij onderzoek doen. Dan wil je, lijkt mij, ook de auto zo spoedig mogelijk terug.
Inmiddels is er meer dan een week voirbij en TS doet zelf geen ene moer om die auto bij verkopende partij af te geven. In plaats daarvan roept TS enkel dat hij de oorzaak wil vinden...
Hallo.... daar is die verkopende partij verantwoordelijk voor. Niet jij. Hoe leuk je en je vriendjes sleutelen leuk vinden,.....afblijven!

Overigens.... misschien wist de verkopende partij helemaal niets van het olieverbruik.
TS schreef zelf dat de Volvo bij inruil op een Toyota direct doorgeschoven is de handel in. Als verkopende partij er verder niets mee gedaan heeft behalve een wasbeurt, wat ga je hem verwijten dan? In iedergeval GEEN verborgen gebrek. Is namelijk geen opzet.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Bover
8th Gear member

Tja die twijfel is al eerder door meerdere geuit maar dan nog...Na zoveel advies zoals samengevat in de hierboven onderschreven aanbeveling van "volvo440special" moet toch nu voldoende zijn voor de topic houder ...anders draaien we als een drol in de volvopot in de rondte :-|
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Jiska
4th Gear member

Ja mee eens. Het lijkt me nu toch allemaal wel duidelijk. Nou is het afwachten wat meneer TS gaat doen..

Huidige wagen:

Almerev70
4th Gear member

Wat een langdradig topic...
Hoop dat er snel echt duidelijkheid komt ipv alleen maar geroep. Voor de TS en ons zou dat wel prettig zijn.
TS, hoop voor je dat je er uitkomt met de verkoper, succes ermee!

(Iets in mij zegt trouwens, slotje erop....)
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gesloten

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”