Zoals eerder aangehaald in dit topic heb ik veerpoten van een Volvo 940 uit ± 1996 overgenomen.
Deze heb ik onlangs gedemonteerd, ontroest, toplager gesmeerd, gespoten en weer inelkaar gezet.
Op zich geen moeilijke klus.
Je spant de veer op met een veerspanner (waar je overigens wel heel voorzichtig mee moet omgaan vanwege de grote kracht van de veer), draait de zelfborgende topmoer los (even tegenhouden met een ander sleuteltje omdat het meedraait) en je kan het hele zaakje zo uitelkaar halen.
Het toplager zat ingeklemd in 2 kunststof schalen die bij mijn eerste veerpoot van elkaar loskwamen zodat gelijk de helft van de kogeltjes het hazenpad koos. Gelukkig kon ik ze allemaal weer terugvinden... Pfff...
Afijn, eerst de metalen lagerschalen en de kogeltjes goed ontvet, nieuw vet er in, kogeltjes terudrukken in het vet, schalen met kunststof omhulsel weer inelkaar drukken en het zit weer voor jaren...
Helaas heb ik van dit werkje geen foto's maar afgezien van het werken met de verenspanners is het niet echt moeilijk als je maar onthoudt hoe de volgorde is van wat je loshaalt.
Links de Volvo 940 veerpoot (1996) ontroest en gespoten.
Rechts mijn oude Volvo 740 veerpoot (1986), oud en roestig.
Nog een probleem waren de ankerplaten.
De 940 ankerplaten die bij de veerpoten zaten waren zo verrot en vol met gaten dat ze niet meer hergebruikt konden worden.
Gelukkig waren de 740 ankerplaten met wat kleine aanpassingen om te bouwen zodat ze geschikt zijn voor de nieuwe fusee.
De 940 fusee heeft namelijk wél een gat voor de ABS sensor en daardoor zit ook gelijk het 3e boutgat iets verder opzij.
Daarnaast is het centrale gat in het midden een paar milimeter groter en zijn de "stofdekseltjes" (iemand die weet hoe ze heten?) die tussen de ankerplaat en het lager zitten net iets anders.
We hebben de 940 stofdeksels hergebruikt. De stofdeksels van de 740 zijn namelijk zo'n 5mm te breed en het gat is iets te klein.
De foto's spreken voor zich...
De fusee van de 740 is iets anders dan de "nieuwe" van de 940.
Je ziet een gat zitten voor de ABS sensor (die ik niet heb), het 3e boutgat zit daardoor iets verschoven en het centrale gat moet iets groter.
De oude:
De "nieuwe":
Er moest dus geboord en gevijld worden om het passend te maken:
Het past:
De ankerplaat ontroest en in de primer:
De stofdeksels voor het lager verschillen iets in dikte, daarom de 940 deksels hergebruikt en ontroest:
De stofdeksels van de 940 gepopnageld en gelijmd (met goede 2 componentenlijm) aan de ankerplaten van de 740. Tevens alles in de grondverf en tektiel.
Het roestbruine rond de boutjes is kopervet
De volgorde van de foto's lijkt wat vreemd omdat hier ook de nieuwe veerpoot al gemonteerd is. Maar het leek me handig om eerst de ankerplaat er uit te lichten:
De oude veerpoot moet verwijderd worden. Op de 2 onderstaande foto's is duidelijk te zien wat er los moet.
De fuseekogel onder de fusee is hier net los uit de draagarm.
Deze kan behoorlijk vastzitten. Met behulp van het gewicht van de auto, het handig plaatsen van de assteun, voorzichtig laten zakken van de krik en wat aanmoediging van een moker kwam het toch nog vlot los.
Wel uitkijken dat je vingers er niet ergens tussen komen...
Ook de stabilisatorstang moet los omdat je anders niet genoeg ruimte krijgt om de fusee uit de draagarm te tillen. Aan de bovenkant is immers geen ruimte want daar zit hij klem in de veertoren.
De moertjes bovenop kunnen losgedraaid worden, dan is er aan de bovenkant niets meer wat de veerpoot tegenhoudt.
Daarna aan de onderkant met een hefboom (stevig balkje) de draagarm naar beneden tillen terwijl een ander de veerpoot opvangt en eruit haalt.
De 2 moertjes bovenop:
Na het verwijderen hou je een gapend gat over...
Gelukkig geen roest te ontdekken, ook niet aan de onderkant.
Dat scheelt weer een hoop werk
Het monteren van de nieuwe veerpoot is eigenlijk de omgekeerde volgorde van het loshalen.
Eerst de veerpoot in de toren hangen met de moertjes.
Let er daarbij goed op dat de bovenkant van de veerpoot op 2 manieren gemonteerd kan worden. De centrale moer zit uit het midden gemonteerd, aan de kant van het schutbord (zie 2e foto hierboven).
Vervolgens de fuseekogel weer in de draagarm, spoor- en stabilisatorstang weer aansluiten en het wiellager monteren met de grote zelfborgende moer (dop 36 aanbevolen!)
Helaas vergeten om een goede foto te maken... Vandaar dat ik er ééntje geleend heb...
En de hagelnieuwe remschijf er op:
Je ziet de vertanding voor de ABS nog zitten. We gebruiken het niet maar het zit ook niet in de weg...
Dan de remklauw weer bevestigen met de 2 imbusbouten.
Natuurlijk ook de splitpen er weer in bij de fuseekogel, zodat je niet onverhoopt de moer verliest...
De oude remklauw past probleemloos op de nieuwe fusee.
Of dit bij alle modellen zo is weet ik niet.
In dit geval is de afstand tussen de gaten 10,4cm en is de remklauw van het merk "Bendix". Dit was bij de Volvo 940 ook het geval, al had deze andere remzuigers en ABS.
Een kwestie van opmeten...
Afstand 10,4cm:
Rond de fusee waar de remklauw vastgezet wordt hebben we de tektiel weggekrabt. Bij controle bleken de imbusbouten aan de andere kant niet meer goed vast te zitten, met alle mogelijke gevolgen van dien...
We draaiden de imbusbouten in eerste instantie wel goed vast maar de tektiel druk je er tussenuit waardoor de boutjes toch weer los gaan zitten...
Hier zit alles weer gemonteerd:
Over de remblokjes had ik eerst nog wat vraagtekens.
Er zijn namelijk 2 verschillende remklauwen van Bendix. De oude, die ik heb, en de update.
De remblokjes blijken echter uitwisselbaar en prima te passen.
Boven de oude, versleten remblokjes.
Onder de nieuwe blokjes én de nieuwe anti-rammelveer.
De anti-rammelveer voorkomt letterlijk het rammelen van de remblokjes door ze tegen 1 kant aan te drukken. Bij de originele Volvo remblokjes waren ze meegeleverd, bij de imitatie niet. Let hier dus op!
Overigens heb ik ruim 60.000km zonder deze dingen gereden en afgezien van wat lawaai op klinkerwegen lijkt dit geen probleem te zijn.
De blokjes en anti-rammelveer gemonteerd:
Wiel er weer onder en rijden maar
Al met al hebben we aan iedere kant een zaterdag werk gehad.
Ik heb op verschillende momenten (geen) foto's gemaakt dus vandaar dat je soms links ziet en soms rechts, dus het lag niet aan je ogen :razz:
Het mooiste is dat alles, ondanks de 10 jaar in leeftijdsverschil, prima bleek te passen. Als de ankerplaten van de 940 niet verrot waren geweest hadden we helemaal niets hoeven aanpassen
Voordelen van deze operatie?
- er passen nu moderne, goedkope remschijven op die goed verkrijgbaar zijn
- de volgende keer is het vervangen van de remschijven iets eenvoudiger
- er passen nu moderne wiellagers op
- er zitten weer veel frissere schokdempers onder
- toplager en fuseekogel zijn weer gesmeerd en tevens hebben deze veel minder kilometers achter de rug dan de oude
- alles is ontroest en zit weer in de tektiel
De auto is overigens woensdag ook voor de APK geweest en er in één keer door! :multi:
Met grote dank aan mijn oom (zowel sleutelkennis als sleutelruimte), zonder wie ik dit uiteraard nooit voorelkaar had gekregen!