Wie kent deze koelvloeistof verwarmer?
- ivoandriessen
- 5th Gear member
Ik ga maar eens beginnen met uitzoeken of ik het geheel op mijn DEFA systeem bij kan bijpluggen. Scheelt me weer een draad naar de garage.

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
- ivoandriessen
- 5th Gear member
En gevonden..... Extra T-stuk in de kabels zetten en de bestaande kabel van de pomp vervangen door een miniplugkabel en die aansluiten op het T-stuk. Komen dan extra kosten van ca. € 75 bij.
Ik wacht eerst nog even jullie bevindingen en de foto's af.....
Ik wacht eerst nog even jullie bevindingen en de foto's af.....

- DrRossi
- 4th Gear member
En hoe ging het vanochtend ??
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Test 1:
Vanmiddag het gebeuren aan de stroom gehangen. Het was even goed luisteren maar ik hoorde de verwarmer werken, kennelijk zit er iets van een pompje in.
Na een half uurtje eens gaan kijken. Verwarmer was uit! Temperatuurmeter stond op het eerste kwart.
Motor even laten draaien: geen warme (hete) lucht. Wat er kwam was net van het koud af.
Motor uit, kop onder de kap en ja hoor, het verwarmertje maakte weer geluid.
Half uurtje later: Verwarmertje uit, temperatuur meter in dezelfde stand, motor even laten draaien, uitgeblazen lucht net van koud af en, na uitzetten van de motor verwarmertje weer hoorbaar.
Zaakje van de stroom, de diesel aan de praat en een stukje rijden. Ik moest toch even retour naar de inbouwlocatie want alle lucht was nu uit het systeem dus even koelwater bijvullen (en daar stond nog een restantje) veel was het niet, een fatsoelijke mok vol, meer niet.
Tijdens het rijden: binnen 200 meter van huis was de temperatuurmeter gezakt tot het eerste streepje. Opvallend was vervolgens wel dat hij volgens mij sneller op temperatuur kwam en dus ook eerder aangenaam warme lucht de cabine in begon te blazen.
Verwonderpunt: Ik heb het vermoeden dat de verwarmer slechts een deel van het koelwater warm maakt en niet de hele plomp koelwater. Zou het kunnen zijn dat het water niet heet genoeg gaat worden zodat de thermostaat zich opent of is het pompje te zwak?
Enniehoe: morgenvroeg maar weer eens kijken. Ik hang hem aan de stroom als ik uit bed kom, een uurtje later ga ik aan de rit en dan weten we meer.
Vanmiddag het gebeuren aan de stroom gehangen. Het was even goed luisteren maar ik hoorde de verwarmer werken, kennelijk zit er iets van een pompje in.
Na een half uurtje eens gaan kijken. Verwarmer was uit! Temperatuurmeter stond op het eerste kwart.
Motor even laten draaien: geen warme (hete) lucht. Wat er kwam was net van het koud af.
Motor uit, kop onder de kap en ja hoor, het verwarmertje maakte weer geluid.
Half uurtje later: Verwarmertje uit, temperatuur meter in dezelfde stand, motor even laten draaien, uitgeblazen lucht net van koud af en, na uitzetten van de motor verwarmertje weer hoorbaar.
Zaakje van de stroom, de diesel aan de praat en een stukje rijden. Ik moest toch even retour naar de inbouwlocatie want alle lucht was nu uit het systeem dus even koelwater bijvullen (en daar stond nog een restantje) veel was het niet, een fatsoelijke mok vol, meer niet.
Tijdens het rijden: binnen 200 meter van huis was de temperatuurmeter gezakt tot het eerste streepje. Opvallend was vervolgens wel dat hij volgens mij sneller op temperatuur kwam en dus ook eerder aangenaam warme lucht de cabine in begon te blazen.
Verwonderpunt: Ik heb het vermoeden dat de verwarmer slechts een deel van het koelwater warm maakt en niet de hele plomp koelwater. Zou het kunnen zijn dat het water niet heet genoeg gaat worden zodat de thermostaat zich opent of is het pompje te zwak?
Enniehoe: morgenvroeg maar weer eens kijken. Ik hang hem aan de stroom als ik uit bed kom, een uurtje later ga ik aan de rit en dan weten we meer.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- ivoandriessen
- 5th Gear member
Heeft de verwarmer zelf een thermostaat? Lijkt me de enige mogelijkheid om na een half uur zelf uit te schakelen, of heb je hem zelf uitgezet?
Mijn defa systeem moet wel minimaal een uur draaien wil je er profijt van hebben, volgens mij bij de reguliere standkachels ook zo....
Mijn defa systeem moet wel minimaal een uur draaien wil je er profijt van hebben, volgens mij bij de reguliere standkachels ook zo....

- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Het ding schijnt zelf een thermostaat te hebben maar, en dat is een gevoelsreflectie, op dit moment voldoet hij niet aan de verwachtingen (hetgeen ook aan mij kan liggen en ik gewoon even mijn verwachtingspatroon moet bijstellen)
Zoals gezegd, morgenvroeg gaan we weer wat pielen met dat ding.
Zoals gezegd, morgenvroeg gaan we weer wat pielen met dat ding.
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- kuupertie
- 4th Gear member
De thermostaat van het apparaatje schakelt uit bij 65 graden celcius en opent dus de thermostaat niet. Bij mijn test was de temperatuur van 9 liter water in 20 minuten op 65 graden. Als je het pompje 1 minuut uitzet....daalt langzaam de temperatuur en schakelt hij dus weer in.
Tijdens het rijden opent langzaam de thermostaat en zal dus de temperatuur terug zakken. Eigenlijk zou je even aan de kachelslangen moeten voelen...of de weerstand over de temperatuursensor moeten meten.
Met de foto's onderaan beginnen svp
Tijdens het rijden opent langzaam de thermostaat en zal dus de temperatuur terug zakken. Eigenlijk zou je even aan de kachelslangen moeten voelen...of de weerstand over de temperatuursensor moeten meten.
Met de foto's onderaan beginnen svp
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- EVV
- 5th Gear member
- Iroll
- 6th Gear member
De thermostaat voorkomt als hij gesloten is alleen dat de kv door de radiateur stroomt. Zolang de kv niet op bedrijfstemp. is circuleert het alleen door het blok zelf en door de verwarmingsradiateur. De circulatie is er dus altijd, warm en koud, door het blok. Anders zou het blok kunnen scheuren tijdens het warm rijden omdat de kv op de ene plek bloedheet wordt en op een andere plek koud blijft.
- kuupertie
- 4th Gear member
Ger,
Misschien is een half uurtje niet voldoende. In een emmer water wel, maar door de circulatie door het blok en langs de olie, zal er veel warmteafgifte zijn en derhalve veel aan en uit.
http://www.sinneblomke.nl/
Onder informatie staat een koelvloeistoftemperatuursstijging van 44 graden in een 2.0 benz auto in een uur en twintig minuten.
Kortom....probeer het is met 1.5h ipv 0.5
Mijne doet het trouwens inmiddels ook weer...na twee dagen solderen. Was niet makkelijk. Draadjes inwendig ook allemaal kapot en zeer kort natuurlijk. Binnen in het electrische gedeelte zit een sensor op een veertje die tegen het verwarmingshuis aandrukt. Deze zal de stroom wel onderbreken bij 65 - 70 graden.....WANT HIJ DOET HET WEER !! (Zonder dat ik geelectrocuteerd ben)
Misschien is een half uurtje niet voldoende. In een emmer water wel, maar door de circulatie door het blok en langs de olie, zal er veel warmteafgifte zijn en derhalve veel aan en uit.
http://www.sinneblomke.nl/
Onder informatie staat een koelvloeistoftemperatuursstijging van 44 graden in een 2.0 benz auto in een uur en twintig minuten.
Kortom....probeer het is met 1.5h ipv 0.5
Mijne doet het trouwens inmiddels ook weer...na twee dagen solderen. Was niet makkelijk. Draadjes inwendig ook allemaal kapot en zeer kort natuurlijk. Binnen in het electrische gedeelte zit een sensor op een veertje die tegen het verwarmingshuis aandrukt. Deze zal de stroom wel onderbreken bij 65 - 70 graden.....WANT HIJ DOET HET WEER !! (Zonder dat ik geelectrocuteerd ben)
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
O.K.!
Sinds 06.00 uur hangt hij weer aan de stroom. Tegen 07.15 uur ga ik rijden en aldus, voor de rekenwonders onder ons, heeft hij dan 5 kwartier aan de verwarming gehangen. Eens kijken wat hij dan doet.
Dus hij doet het weer, top! Zo maar een gedachtenspinsel: voor de kabeldoorvoer uit het huis, neem je daar wel kit voor wat tegen de hitte kan?
Sinds 06.00 uur hangt hij weer aan de stroom. Tegen 07.15 uur ga ik rijden en aldus, voor de rekenwonders onder ons, heeft hij dan 5 kwartier aan de verwarming gehangen. Eens kijken wat hij dan doet.
Dus hij doet het weer, top! Zo maar een gedachtenspinsel: voor de kabeldoorvoer uit het huis, neem je daar wel kit voor wat tegen de hitte kan?
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- EVV
- 5th Gear member
Dat is inderdaad als de motor zichzelf opwarmt tijdens het draaien. Wat ik bedoel is, zit deze bij-verwarmen nu op het korte systeem wat dus altijd circuleert bij draaiende motor, of op het systeem dat alleen circuleert als de thermostaat open gaat?Iroll schreef:De thermostaat voorkomt als hij gesloten is alleen dat de kv door de radiateur stroomt. Zolang de kv niet op bedrijfstemp. is circuleert het alleen door het blok zelf en door de verwarmingsradiateur. De circulatie is er dus altijd, warm en koud, door het blok. Anders zou het blok kunnen scheuren tijdens het warm rijden omdat de kv op de ene plek bloedheet wordt en op een andere plek koud blijft.
- Iroll
- 6th Gear member
Nee, is duidelijk te zien op de foto dat de verwarmer in het altijd circulerende circuit zit aangesloten. Bij gesloten thermos. doet enkel de radiateur niet mee, en daar zit hij niet op aangesloten.
Als je jouw gedachtengang volgt zou het betekenen dat hij in de bovenste radiateur slang zou moeten zitten, vlak na de thermostaat.
Als je jouw gedachtengang volgt zou het betekenen dat hij in de bovenste radiateur slang zou moeten zitten, vlak na de thermostaat.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Test 2:
Tijdsduur aan de stroom: goed 5 kwartier
Onder de kap: Bij het losmaken van de stekker was het lekker warm onder de kap.
Stand temp. meter: Zelfde als gisteren, dus op de helft van normaal
Rijden: Eerst zakken van temperatuur, daana (in mijn beleving) sneller oplopend naar normaal. Binnen 500 meter warme lucht in de auto. Op het ritje van vanochtend, een kilometertje of zes, volledig op temperatuur en sneller een warme cabine.
In zijn algemeenheid, mag ook verbeelding zijn: Na de "koude start" liep de motor mooier rond dan normaal. Niet dat koude raggende dieselgeluid maar die mooie warme D5 sound.
Rijden: Eerst zakken van temperatuur, daana (in mijn beleving) sneller oplopend naar normaal. Binnen 500 meter warme lucht in de auto. Op het ritje van vanochtend, een kilometertje of zes, volledig op temperatuur en sneller een warme cabine.
In zijn algemeenheid, mag ook verbeelding zijn: Na de "koude start" liep de motor mooier rond dan normaal. Niet dat koude raggende dieselgeluid maar die mooie warme D5 sound.
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- diesel01
- Geartronic member
Dan heb je hetzelfde geluid als bij een oem standverwarming.V70/2.4D/2003 schreef:Test 2:
Direct een zacht lopende D5(voor zover mogelijk).
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Geen idee en even volstrekt onbelangrijk. Daar staat ergens in dit topic al het een en ander over geschreven geloof ik.Hoeveel stroom trekt het apparaat eigenlijk?
Maar: of je nu gebeten wordt door de hond of de kat? Ik bedoel, stook je de standverwarming op diesel a 1,40 de liter of je hangt hem een anderhalf uurtje aan de stroom, 't zal qua kosten lood om oud ijzer zijn.
En dan nog, het is een PROBEERSEL in belang van de geachte mede-Volvisten op dit forum!
(Voor eventuele donaties graag een PM sturen
Mijn grootste zorg is vertrouwen in het ding zelf. Waar ik niet aan moet denken is dat dit chinese geval de zaak opeens wel heel erg warm gaat maken en mijn geliefde grijze dame zo maar opeens helemaal oranje is geworden :?
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant