Getsie, ga je nou vertellen dat Volvo zo'n super vervuilende veel-verbruiker in die auto heeft gelegd?? Wat milieu onvriendelijk zeg!Zoefje schreef: In de stad kom je niet veel verder dan 1:10
V60 PIH - Verbruikscijfers/rijstrategie
- Superfunky
- 5th Gear member
- RichieB
- 6th Gear member
Het is duidelijk dat Superfunky nog geen ervaring heeft met het rijden in een PIH. Die 35km is als je puur elektrisch rijdt. Dat is leuk als je niet zo ver van je werk woont, en via B-weggetjes er naar toe kan. Voor alle andere situaties zal de accu gebruikt worden voor het optrekken, en als er niet (te) veel gevraagd wordt van de diesel motor. File rijden is daar een leuk voorbeeld van. De diesel motor wordt daardoor ontlast waardoor je meer kilometers kan rijden per liter diesel. Als ik gewoon een ritje maak via de (volle) Nederlandse snelwegen kan ik zo'n 60 a 70 km rijden voordat de accu leeg is.
Dus vergeet het vergelijken tussen kwh en diesel prijzen, het PIH concept zorgt er voor dat je zuiniger en schoner kan rijden, als je dat wilt.
Dus vergeet het vergelijken tussen kwh en diesel prijzen, het PIH concept zorgt er voor dat je zuiniger en schoner kan rijden, als je dat wilt.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
- Superfunky
- 5th Gear member
Dat snap ik echt wel, ik reageer alleen op de terechte opmerking van Kissyfur (hoe bedenk je zo'n nick??RichieB schreef:Het is duidelijk dat Superfunky nog geen ervaring heeft met het rijden in een PIH. Die 35km is als je puur elektrisch rijdt. Dat is leuk als je niet zo ver van je werk woont, en via B-weggetjes er naar toe kan. Voor alle andere situaties zal de accu gebruikt worden voor het optrekken, en als er niet (te) veel gevraagd wordt van de diesel motor. File rijden is daar een leuk voorbeeld van. De diesel motor wordt daardoor ontlast waardoor je meer kilometers kan rijden per liter diesel. Als ik gewoon een ritje maak via de (volle) Nederlandse snelwegen kan ik zo'n 60 a 70 km rijden voordat de accu leeg is.
Dus vergeet het vergelijken tussen kwh en diesel prijzen, het PIH concept zorgt er voor dat je zuiniger kan rijden, als je dat wilt.

En dat tie super rijdt en de combi elektro/diesels helemaal top is, was me al duidelijk hoor!!
Wat ik me alleen afvraag: als je nou BPM op die auto moest betalen en de werkelijke meerprijs voor deze combi-aandrijving in de prijs zat (en de subsidies incl de 0% er dus niet opzaten). Koos je dan voor deze auto of nam je voor die 15k meerprijs een klasse hogere auto met conventionele, enkelvoudige aandrijving?
- RichieB
- 6th Gear member
Die discussie hebben we nu al zo vaak gehad... daarom zitten er financiële stimuleringsmaatregelen op de PIH. Omdat de burgers alleen maar naar hun portemonnee kijken. Er zijn niet veel dingen die de regering goed doet, maar dit vond ik dan wel weer aardig van ze.
- Superfunky
- 5th Gear member
Nee hoor, is hele andere discussie. het gaat me nu niet om het geld. Jij rijdt er nu een tijdje mee rond en je vindt het fantastisch rijden. Ik geloof je, dus vraag ik je: de meerprijs voor deze ervaring is 15k. Is dat het geld waard of zeg je: als ik die 15k meer te besteden heb aan een auto, dan kies ik voor een klasse hoger.
Of anders: een V60 PiH of een V70 D5. Ze kosten hetzelfde, de uitrusting is gelijk. Welke neem je?
Of anders: een V60 PiH of een V70 D5. Ze kosten hetzelfde, de uitrusting is gelijk. Welke neem je?
- kissyfur
- 3rd Gear member
t ging mij er vooral om dat er mensen zijn die kennelijk 10 x per week een kort woon-werk ritje doen en dan na 4 weken 1 x wat diesel tanken en denken dat die diesel de enige kostenpost qua aandrijving is.
(en mn nickname komt van dat figuurtje links)
- RichieB
- 6th Gear member
Ik zou de V70 D6 nemen. Best of both worlds. Verder is het een onzinnige vraag omdat de V60 PIH geen meerprijs heeft, maar juist enorm veel voordeliger is. Dat aspect kan je niet even "vergeten".Superfunky schreef:Is dat het geld waard of zeg je: als ik die 15k meer te besteden heb aan een auto, dan kies ik voor een klasse hoger.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Bovenstaande berekening is leuk maar klopt absoluut niet. Dit om meerdere redenen. Van de accu kan je effectief maar zo'n 8 kWh gebruiken en geen 11 daarnaast vebruikt een koude diesel op een kort ritje zeker geen 1 op 15 maar eerder 1 : 10 als je het al haalt. Ik rijdt regelmatig 30 km (2 * 15 km) naar kantoor hiervoorgebruik ik zo'n 6 kW dus ongeveer 1,25 euro. Wanner ik dezelfde rit op diesel doe kost het zeker 3 liter diesel is € 4,50 er is dus weldegelijk ook een financiele besparing.Superfunky schreef:Ja, ja, eindelijk wordt er iemand wakker!!! Heel goed!kissyfur schreef:Is dat opladen bij iedereen gratis ofzo? Al die verbruikscijfers zijn leuk maar jullie hebben t alleen maar over de diesel
Het lijkt erop dat je ongeveer 35km op een "lading" kunt rijden. Dat is dus 11 x 0,22 = 2.42 oftewel 7 ct per km
De diesel doet ongeveer 15 km met een liter, dus dat is 9 ct per km.
En iedereen maar roepen dat tie zo lekker voordelig rijdt![]()
!! Oh nee, wacht ff, hoe kan ik het alweer vergeten zijn! We doen het voor het milieu!
En ja ook ik had liever een V70 D6 PHEV gehad waar VCC de ontwikkeling van de PIH mee gestart is helaas is men door gaan ontwikkelen op een nieuwer platform wat begrijpelijk is maar wel jammer
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Grootvebruik is 0,10 € per kWh inderdaad gangbaar, verschil vergelijk in hetzelfde voorbeeld is dan 0,60 voor e of 4,50 voor diesel lijkt me significantZvv schreef:Komt volgende nog bij.
Kwh prijs daalt bij grotere afname. Op bedrijf zitten we nu boven 50000 kwh. Daardoor is prijs van de energie voor v60 pih niet 22 cent per kwh maar ongeveer de helft.
-
- 2nd Gear member
Tja, dat zou je kunnen denken als je er vanuit ga dat ik zo denk. Maar natuurlijk begrijp ik dat naast de dieselkosten ook de electra niet voor niets is. Waar het nu voor mij om gaat is dat ik gewoon wil zien hoe laag je zou kunnen komen....de 1,9 ltr/100 km die Volvo aangeeft is ook alleen maar de brandstof.kissyfur schreef:t ging mij er vooral om dat er mensen zijn die kennelijk 10 x per week een kort woon-werk ritje doen en dan na 4 weken 1 x wat diesel tanken en denken dat die diesel de enige kostenpost qua aandrijving is.
En voor de rest relativeer ik alles maar een beetje.
Mijn stellingen:
1) het is on-mo-ge-lijk om op 1,9 ltr/100 km te komen
2) het is idd mogelijk om een hoog verbruik te halen als je de instelling default op "power" zet en alle paarden van stal haal
En dan maar gelijk naar mijn overdenkingen:
- het hele leven draait om wat voor verhaal je te vertellen hebt op een verjaardag
- als eigenaar van een V60 D6 heb je stof genoeg om heel wat verjaardagen te vullen
- welke insteek je ook neemt; er is een verhaal te vertellen wat jou past: rokende banden of laag verbruik; stoplichtsprintje gewonnnen van een BMW 5xx of vertellen dat je je tandemasser achter je aan sleurde op electra
Kortom:
wil je je verhaal vertellen als milieufreak: dat kan!
wil je je verhaal vertellen als patser: dat kan!
wil je je verhaal vertellen als hoe-ben-ik-slimmer-dan-mijn accountant: dat kan!
vul de rest zelf maar in: het is dus echt een alleskunner....
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Over de laatste 324 km die ik heb gereden heb ik 5,0 liter diesel gebruikt 1,5 ltr/100 km dus of 1 : 66 hoezo 1,9 ltr /100 km onmogelijk....pih60 schreef: 1) het is on-mo-ge-lijk om op 1,9 ltr/100 km te komen
heb aanvullend 65,4 kWh vebruikt veel ritjes van minder dan 50 km dat dan weer wel...
Total cost 13,0 € voor de stroom en 7,0 € voor de diesel totaal dus 20 € voor 324 km. Op diesel hadden deze korte ritjes zo'n 45 € gekost voor een litertje of 30 diesel
Wanneer je de electra omrekend naar een fosile fuel equivalent (gebaseerd op een centrale rendement van 50 %) dat is het equivalente diesel verbruik 12 + 5 is 17 liter diesel geweest tegen een werkelijk vebruik als we op diesel hadden gereden van iets meer dan 30 liter. Met andere woorden goed voor het milieu en voor de portemonee
Ter voorkoming van misverstanden 12 liter op 100 km kan ie ook en is ook wel eens leuk
-
- 2nd Gear member
Klopt Niels, over dat soort afstanden haal ik hetzelfde, maar een paar langere ritten verpesten de boel.
Laat ik de stelling dan wat nuanceren:
1) het is onmogelijk om overall (totaal gereden kilometers) op 1,9 lt/100 te komen
1) het is onmogelijk om overall (totaal gereden kilometers) op 1,9 lt/100 te komen
-
- 4th Gear member
Autoweek haalt 1:40 (staat een test in de Autoweek vandaag).
Voor de zakelijke rijders: Ik wilde een aparte meter plaatsen tussen mijn huisinstallatie en de lader. De verbruikskosten mag ik zakelijk declareren maar nu komt het... De BTW op de electrische brandstof mag ik op de zaak niet terugvragen, de BTW op fossiele brandstof (diesel) wel. Tja, rare regering. De Minister denkt nog over een wijziging na (ik ben er diep ingedoken).
Bij laden vanaf prive installatie dus geen BTW verrekening mogelijk op de zaak. Ik ga thuis niet laden...
Voor de zakelijke rijders: Ik wilde een aparte meter plaatsen tussen mijn huisinstallatie en de lader. De verbruikskosten mag ik zakelijk declareren maar nu komt het... De BTW op de electrische brandstof mag ik op de zaak niet terugvragen, de BTW op fossiele brandstof (diesel) wel. Tja, rare regering. De Minister denkt nog over een wijziging na (ik ben er diep ingedoken).
Bij laden vanaf prive installatie dus geen BTW verrekening mogelijk op de zaak. Ik ga thuis niet laden...
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Dat klopt als totaal gemiddelde is 1,9 l niet te halen ik kom nu overall op zo'n 4,8 l/100 km maar daar zitten ook een paar echt lange ritten tussen (waaronder een enkeltje Torslanda - Zevenaar)pih60 schreef:Klopt Niels, over dat soort afstanden haal ik hetzelfde, maar een paar langere ritten verpesten de boel.
-
- 4th Gear member
Helaas... Als je huis tot het privevermogen behoort kan de installatie niet op zakelijk.pih60 schreef:Volgens mij is kun je dan je hele huis installatie op de zaak zitten en het privé gebruik van je gezin door belasten naar privé (inclusief btw).
De rest is wat je laadt waarbij de btw verrekend kan worden
Zonnepanelen op je privedak tbv zakelijk laden mag ook niet. De zonnepanelen behoren dan ook tot het privevermogen....
Makkelijker kunnen we het niet maken

-
- 4th Gear member
Je bent daar nogal stellig in, kun je de route naar deze conclusie met mij delen?v60pih schreef:
Helaas... Als je huis tot het privevermogen behoort kan de installatie niet op zakelijk.
Zonnepanelen op je privedak tbv zakelijk laden mag ook niet. De zonnepanelen behoren dan ook tot het privevermogen....
Makkelijker kunnen we het niet maken
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
-
- 1st Gear member
Jij kan ook de factuur laten lopen via de tankpas (of lease bedrijf), dwz dat de tussen meter zichtbaar maken en koppelen aan de tankpas waardoor de vergoeding wordt aan je betaald en deze met btw aan je bedrijf gefactureerd.v60pih schreef:Autoweek haalt 1:40 (staat een test in de Autoweek vandaag).
Probleem opgelost