Pagina 9 van 11

Geplaatst: 05.11.2013 - 22:43
door JeroenSpock
Ik heb hem zo gekocht. De vorige eigenaar heeft dat ding er onder laten bouwen vanwege subsidie of belastingvoordeel of zo.
Dat ding kan toch gewoon leeg gemaakt worden zoals bij jouw vorige V70?

Geplaatst: 05.11.2013 - 23:20
door Gast
JeroenSpock schreef:Ik heb hem zo gekocht. De vorige eigenaar heeft dat ding er onder laten bouwen vanwege subsidie of belastingvoordeel of zo.
Dat ding kan toch gewoon leeg gemaakt worden zoals bij jouw vorige V70?
Ik heb de originele demper er weer onder gezet.

Geplaatst: 06.11.2013 - 09:22
door 4wielen
Bover schreef:Stand 1/1/2012 120.000. Huidige stand teller 235.000

Het verbruik van de laatste rit retour naar strassbourg was 1:16.4. Feitelijk met een super afgeladen tank op en neer gereden vanuit Arnhem 1100km en daarna 67 liter erin bij de tank terug thuis.

DE lange rit naar Strasbourg:
Ik mag proefondervindelijk vast stellen dat de tuning van volvotune mijn gemiddelde bracht van 1:15,5 op dezelfde rit en na het recette van DPF?EGR met de reiniging toch ook een sprongetje voorwaarts was naar 16.4. ( 550km enkele reis) Cruise control en 130km op tom tom 140km op teller.

Ik rij meer dan 1000km in de week en mijn gemiddelde in Nederland is 15.5 ongeveer elke week. Soms 15 en soms 15.9
Nu is maximale wel bereikt lijkt mij. En ja banden redelijk hard 2.6 ( 215/55/16)

Daarnaast heb ik bij de Volvo dealer zevenaar mijn Apk laten doen. Geen enkele melding en volvo ziei zelfs dat deze volvo bijzonder mooi liep na de proefrit.
Kortom: GESLAAGD!
Wetenschappelijk gezien kun je geen conclusies trekken, maar toch fijn dat je een verbetering ervaart. Ik blijf het bijzonder vinden dat sommige Volvo's zo slurpen; ik rij sporadisch onder de 1:16 MET roetfilter.

Geplaatst: 06.11.2013 - 12:56
door Bover
Ik beweer ook niet wetenschappelijk onderbouwd te zijn. Hoogstens ervaringsgericht

Geplaatst: 06.11.2013 - 13:15
door edraket
Bob, had jij nu het roetfilter buiten werking laten stelllen?

Geplaatst: 06.11.2013 - 14:40
door Bover
@Ed, ja ik heb de roetfilter fysiek doorgeboord en motor management is bijgesteld t.b.v. EGR klep dicht en roetfilter buiten werking.

Geplaatst: 06.11.2013 - 15:14
door edraket
Ik begrijp dus dat de auto van voor roetfilter eraf na erna van 1:15,5 naar 1:16,4 is gegaan. Ik vindt dat niet spectaculair. Met mijn kilometrage scheelt dat nog geen 11 euro in de maand.

Geplaatst: 06.11.2013 - 15:41
door 4wielen
edraket schreef:Ik begrijp dus dat de auto van voor roetfilter eraf na erna van 1:15,5 naar 1:16,4 is gegaan.
Volgens mij kun je dat niet stellen. Als je twee keer dezelfde rit rijdt, heb je altijd een ander verbruik omdat de omstandigheden verschillen. Dus de vraag is: wat was eerst het gemiddelde verbruik, en wat is het nu? En dan moet de meetperiode ook nog eens minimaal een jaar zijn.

Geplaatst: 06.11.2013 - 16:07
door Thijs
1000/20=0.02% van de km's rij je met een iets verhoogd verbuik. Daar ga je natuurlijk geen klappen mee maken. De tuning, egr dicht en het roetfilter buiten werking samen geven iets meer "korting" op het verbruik.

Geplaatst: 06.11.2013 - 17:37
door bartv70
AlexV70 schreef:
JeroenSpock schreef:
AlexV70 schreef:Wassen neus die subsidieregeling.
Dat is met alle subsidieregelingen in autoland zo. :-x

Geplaatst: 06.11.2013 - 19:05
door Bover
edraket schreef:Ik begrijp dus dat de auto van voor roetfilter eraf na erna van 1:15,5 naar 1:16,4 is gegaan. ik vind dat niet spectaculair. Met mijn kilometrage scheelt dat nog geen 11 euro in de maand.
Beste Ed, Deze volvo gekocht met 120.000km op de teller per januari 2012. Hij liep toen 12.5-12.8. Nu bijna 237.000km op de teller.
Feitelijk ben ik van 1:12,8 naar 16.5 gegaan met een stevige rijstijl. Tuning, EGR klep dicht en roetfilter weg en chip daarop aangepast door volvotune en goed onderhoud!

Op 60.000km scheelt dat bij 1,45 per liter is dat 1550,= per jaar op mijn kilometrage.
Is voor mij wel substantieel!! :D

Geplaatst: 06.11.2013 - 23:18
door 4wielen
Kijk, dat zijn mooie cijfers!!

Geplaatst: 07.11.2013 - 11:53
door edraket
Dit is inderdaad al een ander verhaal. Ik denk toch wel dat de nieuwe modellen echt zuiniger zijn geworden dan de oudere, alleen dat dat volledig teniet wordt gedaan door de regeneratie van het roetfilter en aangepaste software. Ik vindt 1:16,5 echt heel zuinig in de wetenschap dat jij veel in Duitsland rijdt met vrij hoge snelheden.

Geplaatst: 07.11.2013 - 11:55
door edraket
Thijs schreef:1000/20=0.02% van de km's rij je met een iets verhoogd verbuik. Daar ga je natuurlijk geen klappen mee maken. De tuning, egr dicht en het roetfilter buiten werking samen geven iets meer "korting" op het verbruik.
Thijs, het ligt iets gecompliceerder als dit. De regeneratie is 1. Daarnaast heb je de extra tegendruk van het roetfilter, waardoor een motor minder efficient gaat draaien. Dan heb je nog de aangepaste software, waardoor de motor ook bij niet regenereren meer gebruikt. Zie maar eens hoeveel Bob zijn auto zuiniger is geworden. Dat zegt genoeg denk ik.

Geplaatst: 07.11.2013 - 17:21
door Thijs
Ik haal niet uit het verhaal op dat de sprong van 1:12 naar 1:16 is gekomen direct na het gedeelte van het verwijderen van het roetfilter. Volgens mij lag het verbruik hiervoor met alleen egr en tuning ook al rond de 1:16?

Bover, heb ik dat goed?

Re: Diesel EGR en motor reiniging

Geplaatst: 06.12.2014 - 19:26
door Bover
Beetje late reactie zie ik maar dan toch:

De volvo liep gemiddeld 1:12 bij de koop nov 2011 em met 120.000km op teller. Daarna door de jaren heen:
tuning, erg klep dicht, DPF verwijderd, Air intake, normaal tuning met eco tuning erin, elke 60.000km automaat flushen dus elk jaar met Powerflush met mijn kilometers
goed regelmatig onderhoud.

Zo is langzaam het verbruik nu op dit moment door elkaar 1:15,5 met regelmatig elke dag Duitse baan met snelheden zeker 160-180km/u

Re: Diesel EGR en motor reiniging

Geplaatst: 10.12.2014 - 09:43
door Ben W
Ramon&Ramon schreef: Er kleven wel risico,s aan deze manier van reinigen,heb laatst zo,n demo gezien,waarbij er een stuk vuil tussen een uitlaatklep bleef zitten,waardoor de motor op 4 cilinders ging lopen,met als gevolg een kopdemontage plus een defecte klep.
Inderdaad! Een reiniging op deze manier is heel heftig. Als je een storing hebt moet je soms kiezen. Maar een vervuilde motor maak ik liever in etapes schoon.

Re: Diesel EGR en motor reiniging

Geplaatst: 10.12.2014 - 18:01
door Bover
Ben W schreef:
Ramon&Ramon schreef: Er kleven wel risico,s aan deze manier van reinigen,heb laatst zo,n demo gezien,waarbij er een stuk vuil tussen een uitlaatklep bleef zitten,waardoor de motor op 4 cilinders ging lopen,met als gevolg een kopdemontage plus een defecte klep.
Inderdaad! Een reiniging op deze manier is heel heftig. Als je een storing hebt moet je soms kiezen. Maar een vervuilde motor maak ik liever in etapes schoon.
+++++++
Alles is een risico in het leven zeker als je elke dag 300km op de weg zit. :'(

Maar in dit geval met air intake is bij mijn V70 vorig jaar en onze tweede Volvo S60 met een goed resultaat tot gevolg. :D
De S60 loopt eindelijk weer regelmatig na twee jaar en diverse volvo werkplaatsen, olieverbruik gestopt 1liter olie/1000km ( zuigerveren vast na 10 jaar?) loopt mooier in gehoor en is iets zuiniger 0.5
Kortom tevreden....

Re: Diesel EGR en motor reiniging

Geplaatst: 16.12.2014 - 18:12
door rolf768
kun je die egr niet afdoppen, ik heb zelf een vw t4 gehad en daar deden ze een plaatje onder de egr zodat deze dicht was en niet elke keer roet weer terug naar binnen kwam, nooit geen problemen gehad ook niet bij de apk was dan 0,08 uitstoot.

Re: Diesel EGR en motor reiniging

Geplaatst: 09.04.2018 - 21:48
door Bover
laatste meeting in Elst ook verschillende air intakes. ik zit nu 200.000km verder op dik 400.000 en auto loopt door de jaren nu gemiddeld 1:15.2