V60 PIH - rijervaringen

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
DanielV
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 03.07.2013 - 09:19

Het weggedrag van de V60 PIH is in mijn ogen erg geschikt voor de dagelijkse zakelijke lange afstandsritten. Erg comfortabel.

Als je echter op hogere snelheid (150+) gaat rijden met deze V60 PIH, beweegt hij aan alle kanten (zowel op 17 als op 19 inch). Elke oneffenheid in de weg, met name in bochten, werkt direct door in de koers en geeft een erg instabiel en onzeker gevoel aan de bestuurder.

Maar goed, voor het laatste is deze auto natuurlijk ook niet gemaakt.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

De auto kan max 230 km/h 150+ zou in mijn ogen veilig moeten kunnen en dat doet de mijne ook. Het is geen M3 maar ik herken de opmerkingen van DanielV niet in het rijgedrag van mijn auto.
DanielV
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 03.07.2013 - 09:19

Heb je het standaard onderstel Niels?
Ik kom uit een S60 R-Design, maar die lag toch echt een stuk beter op de weg op hogere snelheden.
Weliswaar niet zo comfortabel als de V60 PIH, maar die gaf geen krimp bij 180+ in (flauwe snelweg) bochten (A15 knp. Deil bijvoorbeeld).

Daar hoef je met de V60 PIH niet met 180+ km/u door heen te gaan, of je moet een reserve onderbroek bij je hebben :P

Ik ben er nog niet achter of deze bewegingen voortkomen vanuit het chassis of de vering....
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

ja ik (nouja de PIH dan) heb een standaard onderstel en standaard 17inch zomer en winterwielen met 2,8 bar. Mijn laatste auto's waren een MY12 V70 en een MY08 C70 en ik kan niet zeggen dat ik de V60 minder stabiel vind. Wel heb ik ooit stukje in een handgeschakelde D5 V60 r-design gereden en ja dat was echt een strakkere wegligging dan ik gewend ben. Ik verwacht dat het hogere gewicht van de PIH icm met jouw referentie een recente r-design S60 maakt dat de PIH wellicht minder stabiel aanvoelt, wat gezien bovenstaande ook logisch is beetje apels met peren vorige week nog 800 km door Dld gereden en de boel gewoon schoon gehouden terwijl ik zeker flinke stukken hard heb gereden.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

jp-v60 schreef: ik heb geen problemen met de wegligging, hij is wat zoekerig. Maar ligt goed op de weg. rijd op 17" winterbanden
Dat heb ik ook met wat zijwind. Op de 245/40R18 zomerbanden heb ik daar geen/veel minder last van.
Hopelijk kan de Heico kit daar wat aan doen.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
tomtom
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 14.07.2005 - 17:04
Locatie: Arnhem

DanielV schreef: Heb je het standaard onderstel Niels?
Ik kom uit een S60 R-Design, maar die lag toch echt een stuk beter op de weg op hogere snelheden.
Weliswaar niet zo comfortabel als de V60 PIH, maar die gaf geen krimp bij 180+ in (flauwe snelweg) bochten (A15 knp. Deil bijvoorbeeld).

Daar hoef je met de V60 PIH niet met 180+ km/u door heen te gaan, of je moet een reserve onderbroek bij je hebben :P

Ik ben er nog niet achter of deze bewegingen voortkomen vanuit het chassis of de vering....
+1 Ik herken dit ook volkomen en da's voor een auto uit deze prijsklasse en dit vermogen niet best!
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

tomtom schreef:
DanielV schreef: Heb je het standaard onderstel Niels?
Ik kom uit een S60 R-Design, maar die lag toch echt een stuk beter op de weg op hogere snelheden.
Weliswaar niet zo comfortabel als de V60 PIH, maar die gaf geen krimp bij 180+ in (flauwe snelweg) bochten (A15 knp. Deil bijvoorbeeld).

Daar hoef je met de V60 PIH niet met 180+ km/u door heen te gaan, of je moet een reserve onderbroek bij je hebben :P

Ik ben er nog niet achter of deze bewegingen voortkomen vanuit het chassis of de vering....
+1 Ik herken dit ook volkomen en da's voor een auto uit deze prijsklasse en dit vermogen niet best!
Het is een Plug-in Hybride... Normaal gewicht + minimaal 300 kg en afgestemd op comfort.
Voor de meeste mensen die echt kilometers maken is comfort het belangrijkste. Niet de bochtjes.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
XC30
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
Contacteer:

Voor de mensen die 180+ strak door de bocht willen heeft Volvo een ander apparaat beschikbaar dacht ik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

XC30 schreef: Voor de mensen die 180+ strak door de bocht willen heeft Volvo een ander apparaat beschikbaar dacht ik.
tja die bijtelling he......
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

jvov60 schreef: Het is een Plug-in Hybride... Normaal gewicht + minimaal 300 kg en afgestemd op comfort.
Voor de meeste mensen die echt kilometers maken is comfort het belangrijkste. Niet de bochtjes.
Zo simpel is het niet. Je merkt het zoekerige gedrag al onder redelijk normale omstandigheden op hogere snelheden. Rechtdoor 150+ over de duitse snelwegen rijdt bepaald niet comfortabel. Je bent continue kleine stuurcorrecties aan het doen om de auto op het rechte spoor te houden. Heel vermoeiend, onveilig gevoel en zeker niet comfortabel.

Andere merken krijgen het wel voor elkaar om een 2000 kg zware auto stabiel te houden op hogere snelheden.

Bij mij was het probleem 2 maanden geleden nadrukkelijker aanwezig dan nu, wellicht dat de bandenspanning iets is afgenomen en de auto daardoor stabieler is.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

IkeV70 schreef:Zo simpel is het niet. Je merkt het zoekerige gedrag al onder redelijk normale omstandigheden op hogere snelheden. Rechtdoor 150+ over de duitse snelwegen rijdt bepaald niet comfortabel. Je bent continue kleine stuurcorrecties aan het doen om de auto op het rechte spoor te houden. Heel vermoeiend, onveilig gevoel en zeker niet comfortabel.
Pas op met generaliseren. Ipv "je merkt" kan je beter "ik merk" schijven. Met mijn PIH kan ik 200 rijden zonder dat ik het vermoeiend of onveilig vind. Of dat aan mij of aan mijn PIH ligt weet ik niet.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

RichieB schreef:
IkeV70 schreef:Zo simpel is het niet. Je merkt het zoekerige gedrag al onder redelijk normale omstandigheden op hogere snelheden. Rechtdoor 150+ over de duitse snelwegen rijdt bepaald niet comfortabel. Je bent continue kleine stuurcorrecties aan het doen om de auto op het rechte spoor te houden. Heel vermoeiend, onveilig gevoel en zeker niet comfortabel.
Pas op met generaliseren. Ipv "je merkt" kan je beter "ik merk" schijven. Met mijn PIH kan ik 200 rijden zonder dat ik het vermoeiend of onveilig vind. Of dat aan mij of aan mijn PIH ligt weet ik niet.
Idd, ik wil zeker niet beweren dat dit voor elke PIH geldt. Maar ik heb zeker meer berichten gelezen van PIH-rijders die niet onder de indruk zijn van de wegligging. Dus ik ben ook niet de enige.

Maar het ging me eigenlijk vooral om dat het niet alleen maar gaat over met 180 km/h de bocht om willen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

http://www.autoblog.nl/nieuws/volvo-s60 ... post-64904
Ruil je hem in op een Polestar.
Gewoon tegen 25% op de zaak en dan kun je de klaverbladen ook met 180 nemen, of zal de Polestar ook komen tegen 0 of 7%?
Waarom was het ook al weer dat je voor de PIH bent gegaan en niet voor een bench als de 2 ton wegende 325d/525D?
Ongetwijfeld iets met bijtelling... :-/
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

Fiscaal voordeel wil nog niet meteen zeggen dat je dan niets meer mag zeggen over wegligging of andere zaken natuurlijk. Van een auto van (vanaf) 65k mag je ondanks voordeel toch nog steeds wel iets verwachten. Gelukkig kan dat ook, want volgens mij is er bij de meesten net als bij mij niets met de wegligging aan de hand.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29538
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Je blijft altijd mensen houden die voor niets, liefst nog met geld toe, in een superauto willen rijden. Keep on dreaming!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Net een hele leuke ervaring mogen meemaken!

Een paar straten verder op heeft iemand een PIH uit Italië geïmporteerd. Afgelopen week was die afgeleverd. Net een gesprek gevoerd met die mensen en kreeg gelijk het aanbod om eens te rijden. Natuurlijk niet geweigerd maar ik nam liever plaats op de passagiersstoel, aangezien het niet mijn auto is. Een hele rit mogen bewonderen in de PIH en dat rijdt echt heerlijk. Onbeschrijfelijk. Die 5 cilinder loopt zo soepel. Kan niet wachten tot die onze komt.

Een bekende van hun had problemen met hun PIH en blijkbaar moest er het een en ander in Beesd vervangen worden. Een stagaire vloog tijdens een proefrit uit de bocht en de auto had een hele hoop schade. Vreemde zaken daar in Beesd..
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Hakan, zeer toepasselijk omdat in dit topic te plaatsen. De stagiaire heeft immers een hoop rijervaring opgedaan :-(
Ik vraag me af of er een ervaren man bij was.
Verder ben ik benieuwd hoe dit verzekeringstechnisch opgelost gaat worden.

Toen men met mijn auto proefritten gemaakt bleek te hebben, heb ik dat onderwerp aangesneden bij Customer Relations.
Het antwoord was dat een ongelukje ook bij een proefritten door de dealer kan gebeuren.
Het werd niet met zoveel woorden gezegd, maar ik leidt daaruit af dat men vindt dat de schade door je eigen verzekering vergoed moet worden en dat zij niet thuisgeven.
Laatst gewijzigd door Poni op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
tomtom
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 14.07.2005 - 17:04
Locatie: Arnhem

XC30 schreef: Voor de mensen die 180+ strak door de bocht willen heeft Volvo een ander apparaat beschikbaar dacht ik.
Het lijkt me een volstrekt normale wens dat de auto boven de 150 km/u in flauwe bochten strak (ik verwacht geen AMG of RS afstellingen) op de weg blijft. Dit is eenvoudigweg niet het geval en dat is ronduit teleurstellend! Treurig genoeg zijn er dan behoorlijk domme figuren die denken dat de fiscale voordelen dit soort forse tekortkomingen goedmaken. Me dunkt; voor het geld wat ervoor betaald is, is het aantal tekortkomingen/fouten een idioot lange lijst....
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

tomtom schreef:Dit is eenvoudigweg niet het geval en dat is ronduit teleurstellend!
Ik denk dat je bedoelt dat het bij jou/jouw PIH niet het geval is.
Treurig genoeg zijn er dan behoorlijk domme figuren die denken dat de fiscale voordelen dit soort forse tekortkomingen goedmaken.
Ik begrijp niet wat het IQ van iemand te maken heeft met zijn mening over de wegligging van zijn eigen PIH. Daar zal ik wel te dom voor zijn ofzo.. ^_^
Me dunkt; voor het geld wat ervoor betaald is, is het aantal tekortkomingen/fouten een idioot lange lijst....
Dus jouw PIH staat al op marktplaats? Want waarom zou je blijven rijden in een auto die duidelijke niet aan je verwachtingen voldoet, en voor jou een te lage prijs/kwaliteit verhouding heeft.
Laatst gewijzigd door RichieB op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Vonkenvolvo
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 03.01.2014 - 07:47

IkeV70 schreef: Zo simpel is het niet. Je merkt het zoekerige gedrag al onder redelijk normale omstandigheden op hogere snelheden. Rechtdoor 150+ over de duitse snelwegen rijdt bepaald niet comfortabel. Je bent continue kleine stuurcorrecties aan het doen om de auto op het rechte spoor te houden. Heel vermoeiend, onveilig gevoel en zeker niet comfortabel.

Andere merken krijgen het wel voor elkaar om een 2000 kg zware auto stabiel te houden op hogere snelheden.

Bij mij was het probleem 2 maanden geleden nadrukkelijker aanwezig dan nu, wellicht dat de bandenspanning iets is afgenomen en de auto daardoor stabieler is.
Dit had ik afgelopen week ook op de Duitse Autobahn. Dit zoekerige voelde ik met name bij rijstrookwisselingen. Problemen zijn ontstaan nadat ik dezelfde 17" winterbanden om andere velgen had laten leggen. Vanmorgen de bandenspanning gecontroleerd en deze bleek 2,4bar rondom te zijn terwijl de spanning in de vorige set 3,0 rondom was. Nu deze set ook op 3,0bar laten brengen en het probleem is weer vrijwel over. Ik heb nu meteen maar TPMS er in laten zetten om de spanning in de gaten te houden. Bij eerdere auto's controleerde ik de spanning bij iedere tankbeurt, maar ja bij deze wagen is dat dus zelden...
V60 T6 MY 2019 Denim Blue metallic, Blond Nappa Leer, alle opties, 20" 10 spaaks Turbine zomerwielen, 18" 10 multi spaaks winterwielen
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”