Pagina 9 van 13

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 10.01.2018 - 16:36
door Carfreak
Top.
Ik hoop dat je er financieel ook goed uitkomt met alle partijen.

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 10.01.2018 - 16:51
door Casey
Goed nieuws, na 4 forum pagina's vol ellende!

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 10.01.2018 - 17:54
door Frederik Welvaert
4? 11 bij mij (maar ik moet dat nog even instellen dat er meer posts per pagina staan :P )

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 10.01.2018 - 21:53
door Theo V70
YESS! Gefeliciteerd. Ellende snel vergeten: Op naar het grote genieten.

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 10.01.2018 - 23:24
door JosW
Heren,

bij deze de gevraagde uitleg.

Met de motor was niets mis. In Elst kwamen ze er ook bijna niet uit tot op het moment van bijna opgeven één van de heren het idee kreeg om de temperatuursensor van het roetfilter nader te bekijken. Deze gaf bij een koude motor een temperatuur aan van 300 graden. Waanzin natuurlijk. Maar misschien wel de oorzaak van alle ellende? Ja hoor! Bij nadere inspectie van de sensor bleek de draad naar de sensor al een keer onderbroken te zijn geweest. Dit waarschijnlijk bij de vorige eigenaar en mogelijk door een steenmarter (zie reactie diesel01 hierboven). De draad is toen gesoldeerd. Problem solved zou je denken. Inderdaad, dat gaat een tijdje goed totdat er bepaalde krachten op de draad uitgeoefend worden, bijvoorbeeld bij het in- en uitbouwen van een motor. De soldeerverbinding is in de krimpkous onderbroken geraakt. Van buiten niet te zien maar wel als resultaat een verstoord motormanagement zonder foutcode (...).
Naar het blijkt kun je deze draad eigenlijk niet met een gewone soldeerbout solderen. Het is geen koperdraad maar een bepaald soort metaal dat alleen onder extreme hitte (700 graden) gesoldeerd kan worden. Daar is een speciale soldeerbout voor nodig die de meeste garages niet hebben. Obbe heeft er een dummy opgezet die de boel "belazerd" zonder dat de motor het door heeft. De auto liep daarna als een speer. Probleem dus opgelost!
Moraal van het verhaal, de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. In mijn geval een gebroken snoertje. Hoe bizar. Dat Martin mij een uiterst coulante rekening heeft gepresenteerd is een mooie pleister op de wonde.

Nogmaals iedereen bedankt voor het medeleven en opbeurende reacties. Toch prachtig zo'n forum als dit.

Groet,

Jos.

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 10.01.2018 - 23:46
door dennis850estate
Graag gedaan Jos!! Veel rijplezier maar weer!!!

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 10.01.2018 - 23:49
door JosW
Thx!

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 11.01.2018 - 00:43
door Frederik Welvaert
Nu ik het verhaal helemaal ken moet ik bekennen dat ik met mijn XC60 destijds hetzelfde heb gehad. De temperatuurvoeler was defect waardoor die soms 1000 graden aangaf. De motor ging daardoor in een soort noodloop zonder foutmelding (wel in vida, niet op het display) daar denk je natuurlijk niet aan als er net een andere motor wordt geplaatst, da zoek je het in de motor zelf...

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 11.01.2018 - 07:06
door Fredhead
Bizar eigenlijk, auto bomvol elektronica en meldingen bij van alles en nog wat, maar op dat moment net niet...

Netjes dat het financieel ook zo op is gelost! Nu weer genieten :)

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 11.01.2018 - 07:17
door mees
Wat een verhaal zeg!
En wat een topmensen in Elst.
Maar dat wist ik al uit eerdere ervaringen....

Draadje los?
De enige storing die ik ooit in mijn 245 had, was een 'lichtjes-code' defecte pulsgever.
99% startte de auto
maar die 1% niet op de ongelukkigste momenten ergens in 1995
Dealer met de handen in het haar, want alles leek toch in orde....?

Na een tip (ik dacht van de V44 vereniging), gegaan naar een Goeroe met een hoofdletter, die toen nog in een garage werkte vlak achter de Scheveningse haven
en later volgens geruchten van die leden iets met een tuning-bedrijf begonnen is.
Hij pakte een soldeerbout, voelde, trok en plaatste 2 cm draad ergens op de kruising van een kabelboom en de pulsgever-kabel erbij.
"De fabriek heeft ooit een iets te krappe kabel afgeknipt bij deze serie"
Ook díe man blijf ik eeuwig dankbaar.....

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 11.01.2018 - 16:01
door JosW
Frederik Welvaert schreef: Nu ik het verhaal helemaal ken moet ik bekennen dat ik met mijn XC60 destijds hetzelfde heb gehad. De temperatuurvoeler was defect waardoor die soms 1000 graden aangaf. De motor ging daardoor in een soort noodloop zonder foutmelding (wel in vida, niet op het display) daar denk je natuurlijk niet aan als er net een andere motor wordt geplaatst, da zoek je het in de motor zelf...
Bij mij dus ook geen foutmelding in Vida. Dan wordt het lastig zoeken.

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 12.01.2018 - 10:24
door steven.vuylsteke
Hoi JOsW,

super fijn om te horen dat je wagen terug op de weg kan!
Wat een miserie, ik voelde met je mee in parallelle lijn :)
ik heb veel uit jouw post geleerd en hoop dat mijn wagen in de nabije toekomst van de brug terug op de weg kan.

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 12.01.2018 - 21:01
door Chris 56
Hoi Jos..
De temperatuursensor zal dan wel een Chromel - Alumel type zijn.
Idd... niet te solderen, hardsolderen met gelijk materiaal.
Anders heb je direct weer een temp. verschil... maar da's heel weinig vergeleken met deze temperaturen.

super dat het werkt !!

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 13.01.2018 - 17:34
door JosW
steven.vuylsteke schreef: Hoi JOsW,

super fijn om te horen dat je wagen terug op de weg kan!
Wat een miserie, ik voelde met je mee in parallelle lijn :)
ik heb veel uit jouw post geleerd en hoop dat mijn wagen in de nabije toekomst van de brug terug op de weg kan.
Wat is er aan de hand?

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 18.04.2018 - 19:39
door kuupertie
Ik denk dat ik vandaag een engeltje op mijn schouder had. Bij wegrijden piepende airco. Opeens was het over maar werd de airco niet koud; ik vond de riem op de bodemplaat zojuist

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 18.04.2018 - 22:44
door JosW
kuupertie schreef: Ik denk dat ik vandaag een engeltje op mijn schouder had. Bij wegrijden piepende airco. Opeens was het over maar werd de airco niet koud; ik vond de riem op de bodemplaat zojuist
Dat van de engeltje valt wel mee. Kijk, wat mij is overkomen gebeurt zelden, bij wijze van. Natuurlijk knapt soms de snaar van de airco-pomp doch slechts zeer zelden schieten ze omhoog met in mijn geval desastreuze gevolgen. Maar mooi voor je dat het zo is afgelopen. Had je een vastloper met als gevolg een nieuwe airco-pomp?

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 19.04.2018 - 06:17
door kuupertie
Ik weet het nog niet. Denk het wel.
Vananavond om 21h gaat de pomp er onderweg

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 19.04.2018 - 09:07
door edraket
Lucky basterd. Het gebeurt denk ik vaker dan je denk Jos. Alleen wordt dat niet zo vaak op een forum geplaatst.
Ga je het zelf doen Gert-Jan?

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 19.04.2018 - 09:37
door RoaldH
Kijk wel even of er geen rommel van de gebroken riem richting de distributieriem is gekomen, om vervolgschade te voorkomen.

Re: Inktzwarte vrijdag

Geplaatst: 20.04.2018 - 06:58
door kuupertie
Gisteravond de pomp er onderweg gehaald om te kijken of het geen lager of koppeling was. Maar helaas. Alles draait soepel behalve de compressor.
Ik neem een revisiecompressor, knutsel die er onder en laat hem dan weer afvullen.