Pagina 9 van 10

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 04.11.2021 - 17:46
door Hans Eilander
VolvoBog schreef: 04.11.2021 - 16:54 Goedemiddag allemaal, Een nieuwe V60 T6 Recharge. Een belangrijke vraag die bij mij opkwam was; waarom heb je maar 350 pk?
Pardon? Je hebt een luxe auto. in dit geval een station, en het probleem is: je hebt "maar"..... 350 pk?? Tja, ik kan me voorstellen als je in de regel 500 pk gewend bent, is dit wel ff afzien..... :lol: :lol:

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 04.11.2021 - 18:06
door raspaardje
Dat was het antwoord op deze vraag:
VeldhuizenV60 schreef: 09.09.2021 - 15:59 Ik zie dat er in de nieuwe prijslijst van 22-11-2021 de t6 vermeld wordt met 350pk. Als ik onderaan in diezelfde prijslijst kijk bij de autogegevens (waaronder motorgegevens) zie ik dat de benzine motor 253 pk levert en de batterij 145 pk. Dat is bij elkaar toch iets meer..?? Wat is nu het juiste aantal?

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 04.11.2021 - 18:49
door OGA244
Het staat er idd vreemd, 145 + 253 maakt ook voor mij bijna 400pk

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 04.11.2021 - 19:24
door NielsPHEV
Dat hele pk deels optellen is aperte onzin. Als de accu leeg is moet alles sowieso uit de ice komen en boven de 150, juist waar je pks nodig gaat hebben doet de erad al helemaal niet meer mee. Blijft wel dat het super fijn rijdt met he instant koppel.

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 04.11.2021 - 20:09
door VolvoBog
Natuurlijk is die 350 meer dan ruim voldoende maar daar gaat het niet om. Wat mij verbaasde is dat bij de T8 je de pk's van de benzinemotor en de elektromotor gewoon kunt optellen en bij de T6 niet. Daar is het bijna 50 pk minder, en ik vroeg me af waar blijven die dan?

De pk's die bij de T8 staan gelden ook alleen maar als zowel de benzinetank en de batterijen voldoende vol zitten. Ik weet niet genoeg van de erad af om uberhaupt te kunnen beoordelen of die boven de 150 pk wel of niet iets doet maar ik vraag me af of dat relevant is. Het geeft geen antwoord op de vraag, waar blijven die pk's. Ik vond de verklaring dat die elektromotor begrenst is alleszins aannemelijk en was benieuwd of iemand hier op het forum ook iets over gehoord had.

Als ergens een begrenzer op zit, zoals ook op de maximale snelheid(180 km/u max), dan moet die er ook af te halen zijn. Doe je dat bij de begrenzer van de elektromotor (als die erop zit) dan heb je in een keer bijna 400 pk's, net zoveel als de T8 uit 2021 bijvoorbeeld en dat zonder chiptuning.
Op YouTube heb ik al filmpjes gezien waarbij de 180 km/u begrenzer verwijderd is. Het kan dus wel. Of het verstandig en/of zinvol is begrenzingen weg te halen is een afweging die ieder voor zich moet maken, ik ga het niet doen, je loopt risico je garantie kwijt te raken.

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 04.11.2021 - 21:33
door Hans Eilander
VolvoBog schreef: 04.11.2021 - 20:09 Op YouTube heb ik al filmpjes gezien waarbij de 180 km/u begrenzer verwijderd is. Het kan dus wel. Of het verstandig en/of zinvol is begrenzingen weg te halen is een afweging die ieder voor zich moet maken, ik ga het niet doen, je loopt risico je garantie kwijt te raken.
Buiten dat gegeven, moet het m.i. zo zijn , al zit er nog maar 1/5 e in je tank, en 1/4e in de accu, dat je nog steeds over het volle vermogen moet kunnen beschikken, toch? ;)

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 04.11.2021 - 22:26
door VolvoBog
Inderdaad, dat is ik wat ik bedoel.
Ik ben gewoon benieuwd of er een begrenzer op de elektromotor zit.
Mijn huidige auto is een Insignia met 170 pk en ik dacht ongeveer 250 Nm trekkracht, die doet bijna alles wat ik wil. Wel heb ik destijds mijn caravan laten terug brengen wat betreft maximaal gewicht en nu wilde ik dat gewicht weer omhoog laten zetten. De trekkracht/het koppel van de Volvo is dermate hoog dat ik wel twee flinke caravans achter de auto kan hangen, dus daarom vraag ik niet naar de pk's. Tevens als ik niet tevreden was met wat de v6o kan leveren had ik de auto vandaag natuurlijk niet gekocht.

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 05.11.2021 - 12:02
door BraboFrits
NielsPHEV schreef: 04.11.2021 - 19:24 Dat hele pk deels optellen is aperte onzin. Als de accu leeg is moet alles sowieso uit de ice komen en boven de 150, juist waar je pks nodig gaat hebben doet de erad al helemaal niet meer mee. Blijft wel dat het super fijn rijdt met he instant koppel.
Correct me if I'm wrong maar volgens mij mag dat wel degelijk.
Als mijn accu leeg is en ik zet de modus op Power worden beide motoren gebruikt. Een generator wekt dan de stroom voor de elektromotor op. Heb je natuurlijk wel wat meer benzine nodig...

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 05.11.2021 - 12:40
door NielsPHEV
BraboFrits schreef: 05.11.2021 - 12:02
NielsPHEV schreef: 04.11.2021 - 19:24 Dat hele pk deels optellen is aperte onzin. Als de accu leeg is moet alles sowieso uit de ice komen en boven de 150, juist waar je pks nodig gaat hebben doet de erad al helemaal niet meer mee. Blijft wel dat het super fijn rijdt met he instant koppel.
Correct me if I'm wrong maar volgens mij mag dat wel degelijk.
Als mijn accu leeg is en ik zet de modus op Power worden beide motoren gebruikt. Een generator wekt dan de stroom voor de elektromotor op. Heb je natuurlijk wel wat meer benzine nodig...
Dat correcten doe ik graag :), Als je op power gaat zal de IC de accu laden, dat klopt als een bus maar het vermogen van de ICE neemt niet toe en het laden gaat dus ten koste van hetgeen je via de ICE op de voorwieltjes kan zetten. Daarbij schakelt Volvo de erad rond de 150 km/h af aangezien deze anders teveel toeren zou gaan maken (de erad heeft geen reductie bak) PK's heb je vooral nodig voor topsnelheid alle rest is koppel en dat is er in overvloede door de combi met de erad en heb je ook maar kort "nodig" en dan werkt dat hele verhaal met het kunnen bijladen van de accu natuurlijk wel.

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 06.11.2021 - 15:22
door VolvoBog
Als ik het goed begrijp gaat de elektromotor bij 150 km/u uit, maar is dat dan bij de T8 ook zo, of heeft de ERAD van de T8 wel een reductiebak?
Zoals je kunt lezen in mijn vraagstelling, ik ben nog niet thuis in de materie, ik heb de afkortingen ERAD en ICE ook eerst op moeten zoeken.

Als het bij de T8 ook zo is dat de elektromotor niet meer werkt bij 150 km/u dan zou je bij de T8 ook ongeveer 50 pk's verliezen en is het verschil in pk's tussen de T6 en de T8 nog niet opgelost?

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 06.11.2021 - 19:52
door Hans Eilander
VolvoBog schreef: 06.11.2021 - 15:22 Zoals je kunt lezen in mijn vraagstelling, ik ben nog niet thuis in de materie, ik heb de afkortingen ERAD en ICE ook eerst op moeten zoeken.
Nou, jij bent niet de enige. Ik heb ook eerst zitten Googelen, wat ERAD en ICE eigenlijk betekent. Zo kwam ik in het verleden steeds VOC en B&W tegen. AWD, EV, PIH en PHEV zijn inmiddels ingeburgerd bij mij. Zo had ik de volgende uitleg in mijn herinnering:

VOC = Verenigde Oostindische Compagnie, maar dat is Volvo On Call.
B&W = Burgemeester en Wethouders, maar dat is Bang & Olufsen.
ICE = Inter City Express, maar dat is Internal Combustion Engine.
ERAD =Eerste Rotterdams Afhaal Depot, maar dat is Electric Rear Axle Drive.

Hallo? Is u er nog? Gelukkig kom je via Google op deze manier veel te weten..... :lol: :lol: :lol:

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 06.11.2021 - 20:59
door RoaldH
Je vergeet de Integrated Starter Generator (ISG), High Voltage Generator (HVG), Positive Temperature Coefficient air heater (PTC) en de On Board Charger (OBC)…

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 06.11.2021 - 21:02
door RoaldH
VolvoBog schreef: 06.11.2021 - 15:22 Als ik het goed begrijp gaat de elektromotor bij 150 km/u uit, maar is dat dan bij de T8 ook zo, of heeft de ERAD van de T8 wel een reductiebak?
Zoals je kunt lezen in mijn vraagstelling, ik ben nog niet thuis in de materie, ik heb de afkortingen ERAD en ICE ook eerst op moeten zoeken.

Als het bij de T8 ook zo is dat de elektromotor niet meer werkt bij 150 km/u dan zou je bij de T8 ook ongeveer 50 pk's verliezen en is het verschil in pk's tussen de T6 en de T8 nog niet opgelost?
Volgens mij worden alle Volvo PHEVs bij snelheden hoger dan 154 km/h de ERAD ontkoppeld.

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 06.11.2021 - 21:15
door Hans Eilander
Hans Eilander schreef: 06.11.2021 - 19:52 B&W = Burgemeester en Wethouders, maar dat is Bang & Olufsen
Foutje, moet zijn Bowers & Wilkins.... :(

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 06.11.2021 - 22:23
door VolvoBog
Ook reductiebak heb ik moeten opzoeken, maar al doende leert men inderdaad. Ik heb al heel wat uurtjes zitten lezen op het Volvoforum, ben al heel wat te weten gekomen. Nu de auto nog, dan kan ik gaan kijken hoe het allemaal in de praktijk werkt. Pas te horen gekregen dat hij niet halverwege april komt maar dat ze hem al verwachten eind januari. Ik laat hem echter op zijn vroegst afleveren begin maart, na de wintersportvakantie.

Ik heb een mail gestuurd aan Volvo in de hoop dat zij me uit kunnen leggen waar die 48 pk's blijven bij de T6, laat wel weten wat daar uitkomt.
Groet, Rob

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.11.2021 - 08:48
door stef1989
VolvoBog schreef: 06.11.2021 - 22:23 Pas te horen gekregen dat hij niet halverwege april komt maar dat ze hem al verwachten eind januari.
Wanneer heb jij hem besteld, en wat zou de reden zijn dat hij toch vroeger kan geleverd worden?

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.11.2021 - 14:08
door stef1989
Iemand trouwens al een idee wanneer deze upgrade bij de dealers zal staan om test te rijden?

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.11.2021 - 15:28
door lint
Geen idee maar zal toch niet heel anders rijden dan de voorgaande versie.

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.11.2021 - 16:48
door VolvoBog
stef1989 schreef: 08.11.2021 - 08:48
VolvoBog schreef: 06.11.2021 - 22:23 Pas te horen gekregen dat hij niet halverwege april komt maar dat ze hem al verwachten eind januari.
Wanneer heb jij hem besteld, en wat zou de reden zijn dat hij toch vroeger kan geleverd worden?
De auto heb ik 5 okt besteld, de reden waarom hij vroeger geleverd gaat worden is niet bekend, de dealer had geen idee. Ook zei hij tegen mij dat er mogelijk toch weer uitstel kon zijn. Hij zei dat hij het pas geloofde als de auto op het terrein staat. Ook zei hij dat hij baalde omdat hij meerdere klanten moest gaan bellen omdat hun auto juist later zouden komen. Kortom voor de dealer is ook veel onduidelijk.

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.11.2021 - 17:07
door VolvoBog
VolvoBog schreef: 06.11.2021 - 22:23
Ik heb een mail gestuurd aan Volvo in de hoop dat zij me uit kunnen leggen waar die 48 pk's blijven bij de T6, laat wel weten wat daar uitkomt.
Groet, Rob
Naar enkele mailtjes over en weer stelde de Volvo medewerker voor even te bellen om het uit te leggen. Tussen de elektromotoren van de T6 en de T8 is alles hetzelfde. Waar blijven de 48 pk's dan? De beide motoren van de T6 worden begrenst via het motormanagementsysteem. De aardige medewerker wist me te vertellen dat je niet zoveel toeren kan maken met de T6 dan met de T8. Vooral bij de hoge snelheden ga je enig verschil merken.

Ook heb ik nog even gevraagd hoe Volvo ervoor zorgt dat de koude benzinemotor niet overmatige slijtage heeft. De koude motor maakt minder toeren gestuurd door het motormanagementsysteem, de motorolie is veel dunner 0 W 20, en als de auto aan de stekker staat kun je de pakkeerverwarming laten werken, deze werkt met koelvloeistof die ook in de motor zit en als zodanig wordt de motor ook voorverwarmd.