Pagina 10 van 11
Geplaatst: 05.06.2009 - 11:56
door MaGNeT
mightyspawn schreef:Deze klus ga ik binnenkort ook doen op mijn 740 GLE van 1985, gelukkig heeft die pas 108.000 gelopen. Heb 2 veerpoten kunnen bemachtigen, maar weet nog niet of ik ze ga gebruiken. De huidige zijn roestvrij en in perfecte stat door de geweldige tectyl behandelingen die ze in Zweden geven aan de auto's. Moet daar ook wel met al die pekel, vooral in het Zuiden.
Ik doe ook meteen alle rubbers vervangen door PU bussen, klein extra werkje en bij mij zijn de rubbers echt tot op het bot versleten.
Gelukkig heb ik 60% korting op alle auto onderdelen bij een kennis, dus de duurdere remschijf met wielnaaf is verwaarloosbaar. Enige is wel dat ze steeds moeilijker leverbaar zijn. ATE maakt ze bijvoorbeeld al niet meer. Maar Brembo gelukkig nog wel.
Korting op onderdelen is altijd fijn :razz:
Al met al heeft deze vervanging me zo'n 110 euro per kant gekost.
22,50 voor remblokken (45 voor een setje), 38 voor een remschijf, 37,50 voor de veerpoten.
Daarnaast nog een spuitbus primer, een spuitbus tektiel en wat vet.
Wel was het aanpassen en ontroesten van de ankerplaten wat meer werk.
Hoe we dat precies gingen oplossen wisten we ook pas toen het los was.
Maar nieuwe bij de dealer zijn duur, dus was het toch lonend deze op te lappen.
En voor dat geld heb ik dan wel weer de schokdempers en de remmen in orde, lagers gesmeerd en alles weer in de tektiel

Geplaatst: 05.06.2009 - 12:00
door MaGNeT
mightyspawn schreef:En toevallig ook 15 inch beugels voor de remklauwen geplaatst? Heb ik wel gedaan, heb namelijk nu 15" Sirius velgen en daar staan wat grotere schijven toch wat mooier achter. De remklauwen blijven hetzelfde verder.
Ik heb nog stalen velgen met de originele rvs-look wieldoppen (later erbij gezocht) en ik verwacht niet dat dat voorlopig verandert...

Geplaatst: 05.06.2009 - 12:03
door MaGNeT
Pas259 schreef:Blijft een super reeks.
Dank je
Overigens hadden we bij het smeren van het wiellager nog een leuk gevalletje onkunde...
We wilden het "nieuwe" wiellager nog even extra in het vet zetten voor we het monteerden dus probeerden we de bus eruit te trekken die los leek te zitten maar niet los kwam...
Vervolgens leggen we hem op z'n kop om te kijken hoe het zit, valt die bus er zo, vanzelf uit...
Bij het monteren was de bus nooit meer op z'n plek te krijgen...
Blijkt dat de kogeltjes door de vorm van de schaal waar ze inzitten net iets bijelkaar gedrukt worden zodat de bus er niet doorheen kan.
Leg je het lager omgekeerd neer, dan zakken de kogeltjes door de zwaartekracht naar de plek waar de lagerschaal iets breder is en schuif je die bus er zo in... Kom er maar op :violent1:
Geplaatst: 05.06.2009 - 16:55
door MaGNeT
Tijdens het sleutelen gaat er ook wel eens iets niet goed...
Wie het hieronder ziet, mag het zeggen!

Geplaatst: 05.06.2009 - 19:20
door Fat Rat
zo kan je natuurlijk geen remschijf enzo meer plaatsen, met de beugel van de remklauw terug gemonteerd.
Maaruhm gaaf werkje heb je er van gemaakt!!
Geplaatst: 05.06.2009 - 20:30
door MaGNeT
Fat Rat schreef:zo kan je natuurlijk geen remschijf enzo meer plaatsen, met de beugel van de remklauw terug gemonteerd.
Maaruhm gaaf werkje heb je er van gemaakt!!
U gaat door voor de koelkast :twisted:
Geplaatst: 06.06.2009 - 17:52
door mightyspawn
Ach die rem is een kleinigheid kan wel zonder, gewoon verder terugbouwen
Geplaatst: 06.06.2009 - 19:39
door vin940
MaGNeT schreef:mightyspawn schreef:En toevallig ook 15 inch beugels voor de remklauwen geplaatst? Heb ik wel gedaan, heb namelijk nu 15" Sirius velgen en daar staan wat grotere schijven toch wat mooier achter. De remklauwen blijven hetzelfde verder.
Ik heb nog stalen velgen met de originele rvs-look wieldoppen (later erbij gezocht) en ik verwacht niet dat dat voorlopig verandert...

Ik zal achter je veren iets verhogen is een betje door gezakt......

Geplaatst: 06.06.2009 - 21:16
door MaGNeT
vin940 schreef:MaGNeT schreef:mightyspawn schreef:En toevallig ook 15 inch beugels voor de remklauwen geplaatst? Heb ik wel gedaan, heb namelijk nu 15" Sirius velgen en daar staan wat grotere schijven toch wat mooier achter. De remklauwen blijven hetzelfde verder.
Ik heb nog stalen velgen met de originele rvs-look wieldoppen (later erbij gezocht) en ik verwacht niet dat dat voorlopig verandert...

Ik zal achter je veren iets verhogen is een betje door gezakt......

Ach, ik weet niet...

Geplaatst: 09.06.2009 - 00:11
door Pas259
Geplaatst: 15.07.2009 - 22:46
door MaGNeT
De komende tijd even geen updates.
Ik heb een huisje gekocht, dus alle tijd gaat daar voorlopig in zitten...
Wel komt er volgend jaar (als alles meezit) een garage bij waar ik droog en warm kan sleutelen

Kan ik eindelijk die roest rond het dakraampje eens goed aanpakken.
En een plekje op het spatbord, rechtsvoor, waar een beschadiging zit die vermoedelijk al 5 jaar héél langzaam roest.
Bij m'n vorige Toyota was zo'n klein plekje in 1 jaar een gat waar ik m'n kleingeld in kon gooien

Geplaatst: 12.09.2009 - 10:57
door Cees Vanders
MaGNeT, bijzonder bedankt voor de uitgebreide How To's die jij hier plaatst, afgelopen week heb ik mijn snelheidsmeter en kilometerteller gerepareerd volgens de door jouw beschreven methode, ik ben 2 uurtjes bezig geweest, de naald verwijderen was het lastigste, en alles werkt weer als nieuw.
Nogmaals DANK.
Geplaatst: 12.09.2009 - 11:32
door Pas259
Mooie serie idd!
Geplaatst: 12.09.2009 - 11:38
door Pas259
{verkeerd]
Geplaatst: 14.09.2009 - 22:04
door MaGNeT
Cees Vanders schreef:MaGNeT, bijzonder bedankt voor de uitgebreide How To's die jij hier plaatst, afgelopen week heb ik mijn snelheidsmeter en kilometerteller gerepareerd volgens de door jouw beschreven methode, ik ben 2 uurtjes bezig geweest, de naald verwijderen was het lastigste, en alles werkt weer als nieuw.
Nogmaals DANK.
Altijd fijn als het weer werkt!
Was het ook los soldeerwerk?
Geplaatst: 12.11.2009 - 00:53
door Piett
Allereerst ook van mijn kant bedankt voor je mooie bijdragen.
Erg weinig tijd maar toch...:
Vandaag de zelfde teller-unit er uitgehaald, weer terug gemonteerd en...
nu start de zaak niet meer...
Wat opvalt..:
Behalve de 4 connectors (3-pins, 7-pins, 8-pins en 12-pins)
is er ook nog een schuifje (cq schoentje) met een dubbele draad (wt & wt-zw).
Ik heb geen idee of en waar dit eventueel aan vast moet.
De teller-unit heeft (langs de bovenkant) een paar "lipjes" maar die lijken ongebruikt.
Wie het weet mag het zeggen..
Edit: Een dag later -zonder teller-unit- start de zaak ineens weer wel..
-Wordt vervolgd-

Edit: Waarschijnlijk stond de automaat-handle niet helemaal goed..
Maar... Zonder tellerblok rijden leverde een lege accu op !
De accu werd steeds leger dus het tellerblok is kennelijk een
onmisbare schakel om de accu op te laden...
En... Ik ben blij dat je -hier onder- weer terug bent !
Volvo 740 GL aut. sedan 1-86 B230F benz. al een jaar op 155.000 km.
Geplaatst: 28.03.2010 - 22:27
door MaGNeT
Zo, da's lang geleden!
Inmiddels alweer een half jaar geleden verhuisd, de winter "overleefd" en inmiddels weer wat plannen voor de Volvo.
Afgezien van een vastgeslagen remklauw door de pekel, geen echte problemen gehad. Bij Klaas van Dellen Automobielen is de klauw weer gangbaar gemaakt, de remschijf een stukje afgedraaid, een nieuw setje blokjes (1 blokje was tot op het ijzer weggesleten omdat de klauw vast zat) en verse remvloeistof.
Ongemerkt wordt je rempedaal door de tijd toch weer wat sponsig maar dat is nu weer lekker direct
Wat binnenkort op het programma staat:
- tandwieltje in de teller vervangen en de kilometerstand corrigeren (vooruit draaien dus!).
- EGR pijpje is nu helemaal doorgeroest. Heb het tijdelijk omgebogen en aangeknepen zodat het niet lekt maar het gaat er straks helemaal af.
- Pulsair systeem begint af te takelen; de auto kan prima zonder dus ook dit gaat er af.
Geplaatst: 30.03.2010 - 21:20
door mightyspawn
wat is pulsair?
Heb laatst voor 2 nieuwe remklauwen geplaatst. Was niet veel duurder dan een revisie set. Moet je de ouwe klemmen inleveren. En heb maar meteen ook rvs slangen geplaatst. Remt stuk directer, dan sponsige is nu weg.
Geplaatst: 30.03.2010 - 21:30
door Henk 760 Hausser
Pulserende lucht die i.c.m uitlaat gas recirculatie (egr) er voor zorgt dat de mileu eisen werden voldaan in sommige landen.Ten kosten van een paar PK,s
Als je de pulsair leiding los maakt dan is het net een Subaru 555 kwa geluid.
Tenminste,.. bij m,n V6 is dat zo.
Groeten Henk en Slurpje (760GLE)
Geplaatst: 31.03.2010 - 00:28
door MaGNeT
Henk 760 Hausser schreef:Pulserende lucht die i.c.m uitlaat gas recirculatie (egr) er voor zorgt dat de mileu eisen werden voldaan in sommige landen.Ten kosten van een paar PK,s
Als je de pulsair leiding los maakt dan is het net een Subaru 555 kwa geluid.
Tenminste,.. bij m,n V6 is dat zo.
Groeten Henk en Slurpje (760GLE)
Daarom maak ik de Pulsair aansluitingen die onder het uitlaatspruitstuk zitten, in de kop, ook dicht met metaalplaatjes
Pulsair kost geloof ik geen vermogen, het voegt alleen wat zuurstof toe aan de uitlaatgassen.
EGR kan wel wat vermogen kosten omdat het uitlaatgassen terugvoert naar de inlaat om opnieuw te verbranden.
Maar ook dat systeem gaat weg
