Pagina 10 van 18
Geplaatst: 09.01.2012 - 12:28
door 945i
Het was gewoon een vraag, meer niet.
Geplaatst: 09.01.2012 - 12:39
door V70/2.4D/2003
Tja, en ik ben niet zo van de groene gedachte. Ik geloof dat ik hier, van alle lampen die in huis zijn, slechts 2 of 3 heb voorzien van een spaarlamp.
Enniehoe, on topic: We gaan dus nog even door met het probeersel. De tijden/duur van het gebruik staan geregistreerd dus op enig moment kan er ook een kostenplaatje gemaakt worden.
Geplaatst: 09.01.2012 - 15:00
door kuupertie
Ger,
Als ie te veel warmte produceert kan misschien de thermostaat gaan openen. Bij kortsluiting zekering / stop eruit ?!
Geplaatst: 09.01.2012 - 17:42
door V70/2.4D/2003
Daar ga ik ook van uit. Ik test voorlopig lekker verder.
Geplaatst: 09.01.2012 - 19:07
door Johan s60
945i schreef:Dat is mooi en ook een beetje logisch Ger, hij verwarmd tenslotte een deel van de KVS.
Hoeveel stroom trekt het apparaat eigenlijk?
9....2,5 Amperé
Geplaatst: 09.01.2012 - 20:14
door Fat Rat
Even snel rekenen leert ons dan het volgende
2.5A bij 230V is vermogen van 575 Watt
Om 9 liter water naar 65 graden C te verwarmen bij een omgevingstemperatuur van 0 graden C komen we uit op het volgende sommetje
9*65(temperatuur verschil in graden)*4186(soortelijke warmte van water in joules per kg per graad) = 2448810 Joules energie zijn er nodig.
Mits het verwarmingselement een 100% rendement heeft en ook 100% van het opgenomen vermogen gebruikt om te verwarmen zou het
2448810/575= 4259 seconden of wel 71 minuten duren alvorens je het gewenste punt bereikt heb.
Nou is koelvloeistof niet 100% puur water, maar haalt het verwarmingselement ook geen 100% rendement. Deze berekening gaat ook uit van 0% verlies!
Dus zeker 1.5 uur klinkt redelijk als opwarmtijd bij dergelijke temperaturen. Wordt het nog (veel) kouder dan zal er ook flink langer verwamt moeten worden.
Geplaatst: 09.01.2012 - 20:18
door V70/2.4D/2003
Mooi, dan weten we dat dus. Alleraardigst sommetje trouwens.
Nu nog een knappe geest die dat kan vertalen naar de kosten dezes?
Geplaatst: 09.01.2012 - 20:34
door Johan s60
Fat Rat schreef:Even snel rekenen leert ons dan het volgende
2.5A bij 230V is vermogen van 575 Watt
Om 9 liter water naar 65 graden C te verwarmen bij een omgevingstemperatuur van 0 graden C komen we uit op het volgende sommetje
9*65(temperatuur verschil in graden)*4186(soortelijke warmte van water in joules per kg per graad) = 2448810 Joules energie zijn er nodig.
Mits het verwarmingselement een 100% rendement heeft en ook 100% van het opgenomen vermogen gebruikt om te verwarmen zou het
2448810/575= 4259 seconden of wel 71 minuten duren alvorens je het gewenste punt bereikt heb.
Nou is koelvloeistof niet 100% puur water, maar haalt het verwarmingselement ook geen 100% rendement. Deze berekening gaat ook uit van 0% verlies!
Dus zeker 1.5 uur klinkt redelijk als opwarmtijd bij dergelijke temperaturen. Wordt het nog (veel) kouder dan zal er ook flink langer verwamt moeten worden.
Je bent wel de motor zelf vergeten in je berekening, (zie bladzijde 3)
Geplaatst: 09.01.2012 - 20:59
door Fat Rat
Johan s60 schreef:Fat Rat schreef:...
Je bent wel de motor zelf vergeten in je berekening, (zie bladzijde 3)
Vergeten zou ik een groot woordt noemen. Ik geef ook aan dat ik uitga van 0% verlies, daarmee doel ik richting de uitstraling door zowel blok als slangen als wel de totale massa van het blok wat ook mee moet verwarmen.. Daarnaast is dit de pure berekening over 9 liter water, geen 9 liter kvs(water heeft op een na hoogste soortelijke warmte).
Daarnaast heeft zo'n element nooit 100% rendement en er moet ook nog een pompje van de afgomen stroom draaien naar ik begreep.
Geplaatst: 09.01.2012 - 23:25
door kuupertie
Heren,
Uitgangspunten niet goed: 2KW....
2h = 4 KW = 0,84 euro = 0.65 liter diesel = minder slijtage = minder koud interieur = WHO GIVES A ....juist
De discussie over de kosten is op pagina 3 al geweest inderdaad.
Geplaatst: 11.01.2012 - 06:15
door kuupertie
Ger,
Ik hoor niets meer.
Hoe gaat ie ?
Heb je al langer gestest dan vijf kwartier ?
GJ
Geplaatst: 11.01.2012 - 06:36
door V70/2.4D/2003
Maar ik ben er nog wel!
Gisteren, vandaag en morgen gaan we even niet testen. Reden dezes......durf het bijna niet te zeggen.........vrouwlief moet kilometers maken en dus moet ik mij verplaatsen met de Fiat Panda :? . Pluspunt aan de Panda: Forumstickertje op de kont! Dat dan weer wel.
Vanaf vrijdag gaat er weer getest worden :!:
Geplaatst: 11.01.2012 - 13:13
door kuupertie
Mwahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
Geplaatst: 11.01.2012 - 18:13
door Schorpioen
Slachtofferhulp nodig?
Geplaatst: 11.01.2012 - 19:32
door V70/2.4D/2003
Neuh, bivakmuts is voldoende....
Geplaatst: 11.01.2012 - 19:55
door kuupertie
Daar kom je leuk mee aan op het bureau
Geplaatst: 11.01.2012 - 20:00
door Oceanracer
Dat kan ook op de fiets! :twisted:
Geplaatst: 11.01.2012 - 20:06
door V70/2.4D/2003
Fiets? Nu? Met dit weer?
Nee, doe maar niet. A propos: oppassen voor grijze Polotjes Bleumotion morgen, I am in town! :twisted:
Geplaatst: 14.01.2012 - 09:16
door V70/2.4D/2003
Goedemorgen koelvloeistofverwarmerliefhebbers!
Vandaag is het zaterdag en dus testdag. Sinds 08.00 uur hangt hij weer aan de stroom. De buren zullen wel gedacht hebben: "wat doet die .....zo vroeg, in badjas, nu al weer met de motorkap open bij die Volvo." Welnu, het verwarmertje even aan de 230V hangen.
Tegen 10.30 moet ik er mee aan de rit en dan heeft het geheel 2 uur en 30 minuten aan de stroom gehangen. Ben benieuwd en keep you all posted.
Geplaatst: 14.01.2012 - 09:31
door kuupertie
me2