Ik vraag me af hoe Volvo dit dan allemaal beter had kunnen doen.
Aan de ene kant wordt er enorme druk gelegd door de kopers op dealers, en door dealers op Volvo NL om meer auto's te leveren in 2013, wat tot bepaalde rommeligheid en onzekerheid leidt, aan de andere kant wil men dat Volvo in 2012 al de hele productie- en leveringsplanning voor 2013 vastgelegt zodat men een nauwkeurige indicatie kan krijgen.
Waarschijnlijk valt er gewoon maar weinig zinnigs te melden over de werking van de certificaatnummers. De certificaatnummers spelen slechts indirect en zijdelings een rol in de de productie. De nummers zijn bovendien wegens aanpassing in productieaantallen en -verdeling waarschijnlijk al achterhaald.
Volgens mij zegt het certificaat alleen maar dat er een productieplaats in 2013 voor je is gereserveerd (onder de nodige voorbehouden?. Volgens mij is dat gewoon nog steeds zo.
V60 PIH doorverkocht
- jvov60
- 4th Gear member
Ik gun Volvo in Zweden/China en Nederland best wat winst. Hebben ze ook wel nodig en verbetert hopelijk de kwaliteit en (dealer)service in de toekomst.
De communicatie van VCNL is inderdaad helemaal 0. Ik heb nog nooit een brief gezien van VCNL. Niet eens een bedankje als: bedankt voor de niet te annuleren bestelling van iets wat je nog niet kunt bekijken en waarvan we de kosten ook niet precies kunnen noemen.
Een gebaar als: een gratis oplaadpunt voor thuis erbij zou wel iets zijn geweest. Doen vele andere fabrikanten wel. Soms zelfs twee erbij.
De communicatie van VCNL is inderdaad helemaal 0. Ik heb nog nooit een brief gezien van VCNL. Niet eens een bedankje als: bedankt voor de niet te annuleren bestelling van iets wat je nog niet kunt bekijken en waarvan we de kosten ook niet precies kunnen noemen.
Een gebaar als: een gratis oplaadpunt voor thuis erbij zou wel iets zijn geweest. Doen vele andere fabrikanten wel. Soms zelfs twee erbij.
-
- 3rd Gear member
Deze communicatie zou al iets schelen. De indruk is gewekt (laat ik het maar voorzichtig zeggen) dat het certificaatnr ook iets over de volgorde zegt.IkeV70 schreef:Ik vraag me af hoe Volvo dit dan allemaal beter had kunnen doen.
Aan de ene kant wordt er enorme druk gelegd door de kopers op dealers, en door dealers op Volvo NL om meer auto's te leveren in 2013, wat tot bepaalde rommeligheid en onzekerheid leidt, aan de andere kant wil men dat Volvo in 2012 al de hele productie- en leveringsplanning voor 2013 vastgelegt zodat men een nauwkeurige indicatie kan krijgen.
Waarschijnlijk valt er gewoon maar weinig zinnigs te melden over de werking van de certificaatnummers. De certificaatnummers spelen slechts indirect en zijdelings een rol in de de productie. De nummers zijn bovendien wegens aanpassing in productieaantallen en -verdeling waarschijnlijk al achterhaald.
Volgens mij zegt het certificaat alleen maar dat er een productieplaats in 2013 voor je is gereserveerd (onder de nodige voorbehouden?. Volgens mij is dat gewoon nog steeds zo.
Volvo moet zich ook beseffen dat door dit proces eigenaren de auto zelf willen verkopen (omdat er weinig onderhandelingsruimte was tijdens het zetten van de handtekening, 10 maanden voor de levering en de boodschap dat er bijna geen marge op dit product zat). Wanneer daarna de leverdatum zo schommelt (zie alle berichten van het forum, soms veel later en soms weer eerder) dan ontstaat er onrust bij mij. Die onrust kan Volvo Ned verminderen door meer inzicht in het leverproces te geven. Welke optie's leiden tot vertraging (veel over geschreven maar volgens mij geen Volvo statement). Gaat de productie op kleur van de optie??
Mijn boodschap: Communicatie!! Besef dat je een nieuw product in de markt zet en neem de onrust weg met eenduidige communicatie.
Mooi GROEN is niet lelijk.
2013 M2014 Volvo V60 plug-in, black sapphire, beechwood met offblack hemelbekleding, aluminium inleg, side scuffs zilver, 18 inch Ixions (zomer+winter), Security + Hybride line.
2012 Citroen DS3 business (wit met zwart dak)
2012 Renault Megane GT-line
2011 BMW 745
2013 M2014 Volvo V60 plug-in, black sapphire, beechwood met offblack hemelbekleding, aluminium inleg, side scuffs zilver, 18 inch Ixions (zomer+winter), Security + Hybride line.
2011 BMW 745
-
- 2nd Gear member
+1NielsPHEV schreef:Tja Paul je bent inderdaad iets aan de oude kant maar volgens mij kan het net hoor. Ik heb mijn leeftijd gewoon verzwegen bij de bestelling.Paul schreef:Ik ben in elk geval hartstikke blij dat ik zometeen zo'n mooie auto kan rijden waar ik zelf niet van verwacht had dat ik die zou rijden op 30jarige leeftijd.
Ik snap daadwerkelijk niet dat alle mopperaars zo'n probleem hebben met het feit dat Volvo de prijs niet verlaagd als het aanbod kleiner is dan de vraag. Leven en laten leven mensen. Zelden zie ik mensen mopperen als er weer een LE of business pack pro aanbieding komt omdat het aanbod groter is dan de vraag......
Helemaal mee eens. Het wordt tijd voor wat meer positivisme hier! Een kritische noot af en toe is prima, maar het wordt nu wel vervelend.
Maakt Volvo (als een van de weinige fabrikanten!) een luxe auto die van alle voordelen profiteert, en dan gaat iedereen weer lopen zeuren........
V70 2.5t momentum 2008
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
V60 d6
-
- 3rd Gear member
Ik heb ook geen kritiek op de auto, die vind ik super. Volvo is in staat gebleken een auto neer te zetten die bijna geen concessies doet.Jan Hagel schreef:+1NielsPHEV schreef:Tja Paul je bent inderdaad iets aan de oude kant maar volgens mij kan het net hoor. Ik heb mijn leeftijd gewoon verzwegen bij de bestelling.Paul schreef:Ik ben in elk geval hartstikke blij dat ik zometeen zo'n mooie auto kan rijden waar ik zelf niet van verwacht had dat ik die zou rijden op 30jarige leeftijd.
Ik snap daadwerkelijk niet dat alle mopperaars zo'n probleem hebben met het feit dat Volvo de prijs niet verlaagd als het aanbod kleiner is dan de vraag. Leven en laten leven mensen. Zelden zie ik mensen mopperen als er weer een LE of business pack pro aanbieding komt omdat het aanbod groter is dan de vraag......
Helemaal mee eens. Het wordt tijd voor wat meer positivisme hier! Een kritische noot af en toe is prima, maar het wordt nu wel vervelend.
Maakt Volvo (als een van de weinige fabrikanten!) een luxe auto die van alle voordelen profiteert, en dan gaat iedereen weer lopen zeuren........
Actieradius, power wanneer nodig, groen wanneer het kan, mooi design, luxe, veiligheid, rijcomfort, een trekhaak met functie. Dankzij Den Haag in een fiscaal heel vriendelijk jasje gegoten. Voor mij de beste hybride op dit moment.
Laat maar komen..
Zijn er nog mensen die foto's en rijervaringen met ons kunnen delen?? Iemand toevallig al een zwarte/beachwood voorzien van Ixion velgen?
Mooi GROEN is niet lelijk.
2011 BMW 745
2011 BMW 745
-
- 2nd Gear member
+2. Wat een geneuzel.
Dit wordt mijn goedkoopste auto sinds jaren, zelfs goedkoper dan nog vijf jaar doorrijden in mijn (welliswaar heerlijke) xc70.
Dit wordt mijn goedkoopste auto sinds jaren, zelfs goedkoper dan nog vijf jaar doorrijden in mijn (welliswaar heerlijke) xc70.
vanaf 04/08: xc70, d5 summum, electr.silver,g.t., mob.line, secur.line, act.driv.line, adap.c.c..
Per 11/13: V60 PIH
Per 11/13: V60 PIH
-
- 3rd Gear member
Hangt natuurlijk van je fiscale eenheid en belastbaar salaris af (voor alle lease rijders en degenen die het van hun baasje krijgen heeft dat natuurlijk geen effect en kan het (neem ik aan) ook niet). Het netto voordeel ex BTW is tussen de 5000 en 10000 euro. Met afschrijving/KIA/MIA blijft daar hoogstwaarschijnlijk ongeveer de helft van over...IkeV70 schreef:En over die buitenlandroute:
Hoeveel euro's scheelt dat nou eigenlijk? Nadat BTW, MIA, KIA en afschrijving verrekend zijn?
Wel geestig dat SF met slechts 1 post weer een stortvloed aan posts genereert

V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
V70 T5 2003 MY 2004
V70 T6 2008
-
- 3rd Gear member
Als jij het geneuzel vind dat je voor minmaal een paar duizend euro de boot ingaat (d.w.z. teveel betaald hoe "goedkoop" het product ook is) dan stel ik voor dat die ff op mijn bankrekening overmaaktkameel1 schreef:+2. Wat een geneuzel.

V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V70 T6 2008
V70 T5 2003 MY 2004
V70 T6 2008
- BlackSapphire
- 6th Gear member
Nou, zit wel wat in wat SF schrijft.
Zijn constatering dat onze overheid ervoor kiest bakken vol subsidie te verstrekken op zo'n auto (in wiens zak die subsidie ook maar terecht mag komen) is natuurlijk van de zotte. Alle mensen die niet in de gelegenheid zijn om zo'n auto aan te schaffen, lappen wel om de kosten die de overheid mist met de V60 te dekken.
Maar verder: Die V60 blijft toch een heerlijke wagen.
Zijn constatering dat onze overheid ervoor kiest bakken vol subsidie te verstrekken op zo'n auto (in wiens zak die subsidie ook maar terecht mag komen) is natuurlijk van de zotte. Alle mensen die niet in de gelegenheid zijn om zo'n auto aan te schaffen, lappen wel om de kosten die de overheid mist met de V60 te dekken.
Maar verder: Die V60 blijft toch een heerlijke wagen.
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
-
- 1st Gear member
Wat een onzin zeg. Ik krijg ook geen huurtoeslag of zorgtoeslag, maar ik betaal er wel aan mee. Sterker nog, wat denk je aan alle onrechtmatig verkregen toeslagen (Bulgaren), uitkeringsfraude, spookbewoners etc., daar betaal ik ook aan mee en ga ik nooit meer iets van terug zien. Ik verzekerje dat dit vele malen meer kost dan dat beetje subsidie op je pih. Mogen we een keer?
- BlackSapphire
- 6th Gear member
Volgens mij mis je het punt. Ik heb het niet over fraude, dus dat laat ik er nu buiten, al poneer je het wel als wat populistische prietpraat.
Huurtoeslagen en zorgtoeslagen hebben een doel: mensen die van zichzelf niet of onvoldoende in staat zijn hun huur of zorg te betalen. Een stukje solildariteit. De subsidie op een PIH en andere klimaatvriendelijke vierwielers heeft als doel het milieu te verbeteren. Maar het bereiken van dat doel is uitermate betrekkelijk. Het is inmiddels vaak gebleken dat bijv. Priusrijders allesbehalve milieuvriendelijk rijden. Dus schieten die subsidies hun doel voorbij. Daar doelt SF op en ik neig ertoe daarin het met hem eens te zijn.
Huurtoeslagen en zorgtoeslagen hebben een doel: mensen die van zichzelf niet of onvoldoende in staat zijn hun huur of zorg te betalen. Een stukje solildariteit. De subsidie op een PIH en andere klimaatvriendelijke vierwielers heeft als doel het milieu te verbeteren. Maar het bereiken van dat doel is uitermate betrekkelijk. Het is inmiddels vaak gebleken dat bijv. Priusrijders allesbehalve milieuvriendelijk rijden. Dus schieten die subsidies hun doel voorbij. Daar doelt SF op en ik neig ertoe daarin het met hem eens te zijn.
Roel
- jvov60
- 4th Gear member
De overheid wil iets stimuleren. Namelijk zuinige en schone auto's.BlackSapphire schreef:Nou, zit wel wat in wat SF schrijft.
En hoe dan ook: bij zuinig en secuur gebruik is de V60 PIH extreem zuinig.
Dus waarom zoveel kritiek op de "subsidie"?
Daar komt bij dat de overheid helemaal niets cadeau geeft, maar alleen iets minder inhalig is met belasting innen bij de hardwerkende zelfstandigen en enkele lease gebruikers van de V60 PIH die normaal soms al jarenlang extreem veel belasting betalen. Soms zelfs 52% over elke verdiende Euro.
Laat de overheid liever stoppen met andere bodemloze putten waar zonder nadenken geld in wordt gestort. Ik denk aan allerlei toeslagen en uitkeringen. Bijvoorbeeld aan buitenlanders!... Vaak gaan de toeslagen en voordeeltjes naar mensen die helemaal niet hard werken en nooit veel belasting betalen.
Gun de hardwerkende Nederlander ook eens een voordeeltje bij investeren in een milieuvriendelijk product. Ze betalen altijd al meer belasting dan minder hardwerkende lieden.
Overigens geldt de mogelijke aftrek (MIA, Vamil, KIA) ook alleen maar als de ondernemer winst maakt. Anders is er niets af te trekken.
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Mods break
We belanden op het hellende vlak van de politiek.
Dat is een onderwerp dat we buiten dit forum op voldoende plaatsen kunnen bespreken en houden we net als religie en wat andere controversiele thema's buiten het forum.
Dat is een onderwerp dat we buiten dit forum op voldoende plaatsen kunnen bespreken en houden we net als religie en wat andere controversiele thema's buiten het forum.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- BlackSapphire
- 6th Gear member
Ah, mooi. Geniet ervan Geert!
Roel
-
- 2nd Gear member
:thumbright:Ben schreef:Mods break
V70 2.5t momentum 2008
V60 d6
V60 d6
- Superfunky
- 5th Gear member
Tjonge, ik kan ook niet ff een dagje het land uit he, mijn hemel wat een reacties!
Ik kan wel op 30 posts reageren, maar dat ga ik nu ff niet doen. Ik zal op een later tijdstip op een aantal zaken dieper ingaan cq uitleggen, maar nu ff niet. Na lezing van alle reacties wil ik voor nu op één opmerking reageren en verder wat informatie toevoegen aan de discussie zodat daar geen onduidelijkheid of speculatie over hoeft te zijn.
@ de meneer die meent dat ik geen PiH kan betalen: er zijn dagen dat ik 'm in één dag verdien, dus maak je geen zorgen. Kunnen betalen is niet de issue.
Goed, verder niet belangrijk, maar kan het niet laten, sorry, eigenlijk moet je niet reageren op dit soort onzin. ik heb m'n zwaktes.
Goed, een paar feiten:
- de marge van NL dealers op de PiH is 4-5%. Dat is ongeveer 1/3 v/d gebruikelijke marge. Walter heeft gelijk, daar kan een dealer net de kosten van dekken. Het schijnt dat de verkopers ook salaris moeten krijgen
- de prijs van de D PiH is 4k lager dan de gelijkwaardige NL uitvoering. De UK PiH is 6k goedkoper
- ik heb een offerte van een buitenlandse PiH liggen waar ik 11% korting krijg op de catalogus prijs. Ik heb NiET onderhandeld en alleen om een prijs incl. korting gevraagd
- deze PiH kost 63k terwijl ik voor dezelfde configuratie in NL net geen 75k moet betalen
- ik heb informatie van een aantal anderen die in het buitenland PiH's hebben gekocht, de hoogste verkregen korting bedraagt 16% bovenop het prijsverschil met NL
- ik ben in het bezit van emails van buitenlandse dealers die mij bevestigen dat hen verboden is aan NL klanten te leveren
Dan tenslotte even een punt dat blijkbaar niet helemaal goed uit de verf is gekomen of dat ik niet duidelijk heb neergezet.
Het gaat mij er niet om dat ik Volvo de verdiensten niet gun of dat ik vind dat zij geen graantje mee mogen pikken van het subsidiefestijn. Het gaat mij erom dat ik van mening ben dat Volvo NL te ver gaat door:
1: de combinatie van afnameplicht en significant hogere prijs in NL markt tov omringende markten. Je kunt niet tegen je klanten zeggen: ik verkoop u een product en als u tekent MOET u kopen behalve als ik u niet voor datum x lever en vervolgens tegen diezelfde klant zeggen: en aan u "klant die getekend heeft" bereken ik een significant hogere prijs.
2: dat Volvo vanwege de subsidies de meerprijs van de hybrid t.o.v. conventioneel bewust significant verhoogt. De meerpijs is overal 15k. In NL 20k. Volvo doet dit omdat men weet dat de overheid die opslag ruimschoots compenseert. Dat is bij mij geen graantje meepikken, dat is geld dat ons toekomt inpikken. Dat is hetzelfde als de restauranteigenaar die zegt: "oh, het biertje wordt door uw baas betaalt, dan is het geen €2, maar €3".
Een graantje meepikken noem ik de auto aanbieden in een rijke uitrusting, zodat je lekker veel opties slijt (in Zweden wordt de PiH volgens mij ook in 2 uitvoeringen aangeboden).
In de basis is mijn grote bezwaar: de subsidies zijn om de aanschafprijs (en dus aanschafdrempel) zoveel mogelijk te verlagen zodat het product voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar is en er dus zoveel mogelijk op de weg komen. De subsidies zijn er niet om de fabrikant extra veel marge toe te schuiven. Volvo NL zoekt hier voor mij dusdanig ver het randje op, dat ze hier voor mij een grens hebben overschreden. Ik heb het idee dat deze kern van mijn motieven niet helder is overgekomen.
Overigens heb ik ook nog eens enorm met de dealers te doen. Sta je daar decennia lang te ploeteren voor een merk dat hele goede auto's maakt, maar het altijd net niet is. Heb je eindelijk, na al die jaren, een echte "runner", mag je er geen pepernoot aan verdienen!! Ik meen het oprecht, ik heb echt met ze te doen.
En waar is trouwens de PiH van Jolle?? Wil nou die foto's wel eens zien!
Ik kan wel op 30 posts reageren, maar dat ga ik nu ff niet doen. Ik zal op een later tijdstip op een aantal zaken dieper ingaan cq uitleggen, maar nu ff niet. Na lezing van alle reacties wil ik voor nu op één opmerking reageren en verder wat informatie toevoegen aan de discussie zodat daar geen onduidelijkheid of speculatie over hoeft te zijn.
@ de meneer die meent dat ik geen PiH kan betalen: er zijn dagen dat ik 'm in één dag verdien, dus maak je geen zorgen. Kunnen betalen is niet de issue.
Goed, verder niet belangrijk, maar kan het niet laten, sorry, eigenlijk moet je niet reageren op dit soort onzin. ik heb m'n zwaktes.
Goed, een paar feiten:
- de marge van NL dealers op de PiH is 4-5%. Dat is ongeveer 1/3 v/d gebruikelijke marge. Walter heeft gelijk, daar kan een dealer net de kosten van dekken. Het schijnt dat de verkopers ook salaris moeten krijgen

- de prijs van de D PiH is 4k lager dan de gelijkwaardige NL uitvoering. De UK PiH is 6k goedkoper
- ik heb een offerte van een buitenlandse PiH liggen waar ik 11% korting krijg op de catalogus prijs. Ik heb NiET onderhandeld en alleen om een prijs incl. korting gevraagd
- deze PiH kost 63k terwijl ik voor dezelfde configuratie in NL net geen 75k moet betalen
- ik heb informatie van een aantal anderen die in het buitenland PiH's hebben gekocht, de hoogste verkregen korting bedraagt 16% bovenop het prijsverschil met NL
- ik ben in het bezit van emails van buitenlandse dealers die mij bevestigen dat hen verboden is aan NL klanten te leveren
Dan tenslotte even een punt dat blijkbaar niet helemaal goed uit de verf is gekomen of dat ik niet duidelijk heb neergezet.
Het gaat mij er niet om dat ik Volvo de verdiensten niet gun of dat ik vind dat zij geen graantje mee mogen pikken van het subsidiefestijn. Het gaat mij erom dat ik van mening ben dat Volvo NL te ver gaat door:
1: de combinatie van afnameplicht en significant hogere prijs in NL markt tov omringende markten. Je kunt niet tegen je klanten zeggen: ik verkoop u een product en als u tekent MOET u kopen behalve als ik u niet voor datum x lever en vervolgens tegen diezelfde klant zeggen: en aan u "klant die getekend heeft" bereken ik een significant hogere prijs.
2: dat Volvo vanwege de subsidies de meerprijs van de hybrid t.o.v. conventioneel bewust significant verhoogt. De meerpijs is overal 15k. In NL 20k. Volvo doet dit omdat men weet dat de overheid die opslag ruimschoots compenseert. Dat is bij mij geen graantje meepikken, dat is geld dat ons toekomt inpikken. Dat is hetzelfde als de restauranteigenaar die zegt: "oh, het biertje wordt door uw baas betaalt, dan is het geen €2, maar €3".
Een graantje meepikken noem ik de auto aanbieden in een rijke uitrusting, zodat je lekker veel opties slijt (in Zweden wordt de PiH volgens mij ook in 2 uitvoeringen aangeboden).
In de basis is mijn grote bezwaar: de subsidies zijn om de aanschafprijs (en dus aanschafdrempel) zoveel mogelijk te verlagen zodat het product voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar is en er dus zoveel mogelijk op de weg komen. De subsidies zijn er niet om de fabrikant extra veel marge toe te schuiven. Volvo NL zoekt hier voor mij dusdanig ver het randje op, dat ze hier voor mij een grens hebben overschreden. Ik heb het idee dat deze kern van mijn motieven niet helder is overgekomen.
Overigens heb ik ook nog eens enorm met de dealers te doen. Sta je daar decennia lang te ploeteren voor een merk dat hele goede auto's maakt, maar het altijd net niet is. Heb je eindelijk, na al die jaren, een echte "runner", mag je er geen pepernoot aan verdienen!! Ik meen het oprecht, ik heb echt met ze te doen.
En waar is trouwens de PiH van Jolle?? Wil nou die foto's wel eens zien!