Tjonge, ik kan ook niet ff een dagje het land uit he, mijn hemel wat een reacties!
Ik kan wel op 30 posts reageren, maar dat ga ik nu ff niet doen. Ik zal op een later tijdstip op een aantal zaken dieper ingaan cq uitleggen, maar nu ff niet. Na lezing van alle reacties wil ik voor nu op één opmerking reageren en verder wat informatie toevoegen aan de discussie zodat daar geen onduidelijkheid of speculatie over hoeft te zijn.
@ de meneer die meent dat ik geen PiH kan betalen: er zijn dagen dat ik 'm in één dag verdien, dus maak je geen zorgen. Kunnen betalen is niet de issue.
Goed, verder niet belangrijk, maar kan het niet laten, sorry, eigenlijk moet je niet reageren op dit soort onzin. ik heb m'n zwaktes.
Goed, een paar feiten:
- de marge van NL dealers op de PiH is 4-5%. Dat is ongeveer 1/3 v/d gebruikelijke marge. Walter heeft gelijk, daar kan een dealer net de kosten van dekken. Het schijnt dat de verkopers ook salaris moeten krijgen

- de prijs van de D PiH is 4k lager dan de gelijkwaardige NL uitvoering. De UK PiH is 6k goedkoper
- ik heb een offerte van een buitenlandse PiH liggen waar ik 11% korting krijg op de catalogus prijs. Ik heb NiET onderhandeld en alleen om een prijs incl. korting gevraagd
- deze PiH kost 63k terwijl ik voor dezelfde configuratie in NL net geen 75k moet betalen
- ik heb informatie van een aantal anderen die in het buitenland PiH's hebben gekocht, de hoogste verkregen korting bedraagt 16% bovenop het prijsverschil met NL
- ik ben in het bezit van emails van buitenlandse dealers die mij bevestigen dat hen
verboden is aan NL klanten te leveren
Dan tenslotte even een punt dat blijkbaar niet helemaal goed uit de verf is gekomen of dat ik niet duidelijk heb neergezet.
Het gaat mij er niet om dat ik Volvo de verdiensten niet gun of dat ik vind dat zij geen graantje mee mogen pikken van het subsidiefestijn. Het gaat mij erom dat ik van mening ben dat Volvo NL te ver gaat door:
1: de combinatie van afnameplicht en significant hogere prijs in NL markt tov omringende markten. Je kunt niet tegen je klanten zeggen: ik verkoop u een product en als u tekent MOET u kopen behalve als ik u niet voor datum x lever en vervolgens tegen diezelfde klant zeggen: en aan u "klant die getekend heeft" bereken ik een significant hogere prijs.
2: dat Volvo vanwege de subsidies de meerprijs van de hybrid t.o.v. conventioneel bewust significant verhoogt. De meerpijs is overal 15k. In NL 20k. Volvo doet dit omdat men weet dat de overheid die opslag ruimschoots compenseert. Dat is bij mij geen graantje meepikken, dat is geld dat ons toekomt inpikken. Dat is hetzelfde als de restauranteigenaar die zegt: "oh, het biertje wordt door uw baas betaalt, dan is het geen €2, maar €3".
Een graantje meepikken noem ik de auto aanbieden in een rijke uitrusting, zodat je lekker veel opties slijt (in Zweden wordt de PiH volgens mij ook in 2 uitvoeringen aangeboden).
In de basis is mijn grote bezwaar: de subsidies zijn om de aanschafprijs (en dus aanschafdrempel) zoveel mogelijk te verlagen zodat het product voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar is en er dus zoveel mogelijk op de weg komen. De subsidies zijn er niet om de fabrikant extra veel marge toe te schuiven. Volvo NL zoekt hier voor mij dusdanig ver het randje op, dat ze hier voor mij een grens hebben overschreden. Ik heb het idee dat deze kern van mijn motieven niet helder is overgekomen.
Overigens heb ik ook nog eens enorm met de dealers te doen. Sta je daar decennia lang te ploeteren voor een merk dat hele goede auto's maakt, maar het altijd net niet is. Heb je eindelijk, na al die jaren, een echte "runner", mag je er geen pepernoot aan verdienen!! Ik meen het oprecht, ik heb echt met ze te doen.
En waar is trouwens de PiH van Jolle?? Wil nou die foto's wel eens zien!