Pagina 10 van 10

Re: Inbouw LPG3 bij 371k, nu 15k verder: LPG rijdt zuiniger!

Geplaatst: 25.10.2018 - 22:02
door Duikert
Pas op met jezelf rijk rekenen met LPG. Bij mijn vorige auto was de kop na 2 keer kleppenstellen toe aan een koprevisie (€€€€€!!). Daar gaat je winst.
Voor mij geen LPG meer.

Re: Inbouw LPG3 bij 371k, nu 15k verder: LPG rijdt zuiniger!

Geplaatst: 26.10.2018 - 21:46
door Koffiemolen
Rijk rekenen? Maar dan moet je mijn topic even iets verder teruglezen en de foto's van de installatie goed bekijken. Deze installatie is uitgerust met een klepsmeersysteem. En al zou het: met een besparing van 1 euro per 10 km en een lekkere km-vergoeding kan ik me wel een nieuw kopje permitteren... daarbij is het milieu er ook nog eens bij gebaat.

Re: Inbouw LPG3 bij 371k, nu 15k verder: LPG rijdt zuiniger!

Geplaatst: 26.10.2018 - 22:22
door Duikert
Zeker wel teruggescrold en voor zover ik kon nagaan is er geen eerlijk vergelijk gedaan. Ik had ook een valve-smeersysteem wat dus geen moer geholpen heeft.
Als ik in mijn geval (25dkm pj) opnieuw de berekening maak kom ik op een voordeel van €400 per jaar.
Dat is inclusief:
Wegenbelasting
kleppenstellen na 60dkm.
Afschrijving LPG in 5 jaar,
1:10 benzine 1:9 gas, (jouw systeem doet het blijkbaar beter, maar dit waren mijn gebruikscijfers)
je blijft toch ongeveer 15% op benzine rijden.
Kosten voor valvesmeer en LPG filters
Exclusief: een koprevisie, en de tijd en €€ die je kwijt bent met extra reparaties en afstelmomenten.
Al met al stond ik na 5 jaar in de min ten opzichte van benzine. En mogelijk heb ik de auto moeilijker kunnen verkopen, en dus slechtere prijs, omdat geen hond een gebruikte LPG auto wil.

Re: Inbouw LPG3 bij 371k, nu 15k verder: LPG rijdt zuiniger!

Geplaatst: 27.10.2018 - 08:51
door Marc Apeldoorn
Dan heb jij pech gehad Duikert. Ik rij inmiddels meer dan 250.000 km met Vialle installatie. 0.0 problemen (alleen bobines, maar dat kan ook liggen aan de R en het vermogen dat ik van tijd tot tijd aanspreek) . Als ik echt gas geef schakel ik voorzichtigheidshalve echter wel over naar benzine. Ook klepsmeersysteem.
Goedkoper dan dit kan ik niet rijden. Auto afgeschreven, LPG kost erg weinig in vergelijk met benzine, installatie afgeschreven... Alleen regulier onderhoud
Ik probeer mijn V70 door te rijden totdat Volvo (of Lync &go of Polestar) over pak em beet 3-4 jaar een volwaardig electrisch alternatief heeft (lees dus een station met veel vermogen die volledig electrisch rijdt).
Dat zal dan overigens denkelijk niet meer kopen maar een abonnement worden, volgens mij tenderen daar alle automerken toe.

Re: Inbouw LPG3 bij 371k, nu 15k verder: LPG rijdt zuiniger!

Geplaatst: 27.10.2018 - 14:59
door Koffiemolen
Sluit ik me bij aan Marc! Op dit moment is het nieuwe aanbod van Volvo en de andere grote merken nogal 'stuck in the middle' of 'stuck in between'. Dus inderdaad nu overbruggen tot dat moment. Kom net terug van retourtje Duitsland (ik woon niet ver vd grens), LPG 0,58/liter. Daar behelpen we ons dan nog maar even mee.

Re: Inbouw LPG3 bij 371k, nu 15k verder: LPG rijdt zuiniger!

Geplaatst: 27.10.2018 - 16:39
door Duikert
Voor iedereen is het rekensommetje anders. Ik verwacht 5 jaar met mijn auto te rijden en hem dan weer in te ruilen voor een nieuwere youngtimer. Een scope van 5 jaar is in mijn berekening te kort om de investering van een LPGinstallatie te verantwoorden, levert te weinig op, teveel risico.

Re: Inbouw LPG3 bij 371k, nu 15k verder: LPG rijdt zuiniger!

Geplaatst: 27.10.2018 - 17:09
door Koffiemolen
Daar ben ik het mee eens. Ik had deze auto bijna 5 jaar probleemloos (alleen maar standaard beurten), kreeg daarna een baan met meer zakelijke km's (en mooie km-vergoeding) en stond toen voor de keuze: iets anders aanschaffen of nu LPG erin en zien hoe ver we ermee komen. Werd dat laatste omdat ik gewoon een hele fijne en tot nu toe betrouwbare auto aan deze heb. Ik beschouw het nu als 'reserve tijd'.

Re: Inbouw LPG3 bij 371k, nu 15k verder: LPG rijdt zuiniger!

Geplaatst: 28.10.2018 - 18:46
door EricC70
Duikert schreef: Voor iedereen is het rekensommetje anders. Ik verwacht 5 jaar met mijn auto te rijden en hem dan weer in te ruilen voor een nieuwere youngtimer. Een scope van 5 jaar is in mijn berekening te kort om de investering van een LPGinstallatie te verantwoorden, levert te weinig op, teveel risico.
Als het over 5 jaar gerekend al niet loont, dan rijd je te weinig, hoewel je het over 25.000 per jaar had. Dat lijkt me op zich genoeg, maar als je nog wat meer rijdt, dan heb je toch binnen de kortste keren zo'n installatie eruit? En ik rijd al lang en veel op LPG, maar heb nog nooit 15% op benzine gehaald, bij lange na niet!

Zeker met een Volvo en rustige rijstijl zie ik geen risico's.

Re: Inbouw LPG3 bij 371k, nu 15k verder: LPG rijdt zuiniger!

Geplaatst: 28.10.2018 - 21:52
door JeroenSpock
Ik ga volgende week lpg inbouwen, geld verdien ik na 25.000 - 30.000 km weer terug.
Goedkoper dan rijden op diesel, en mijn D5 uit 2003 rijdt 1 op 19. Jammer dat volgend jaar de mrb 21 euro per maand duurder wordt, maar dan is het verschil nog groter.

Re: Inbouw LPG3 bij 371k, nu 15k verder: LPG rijdt zuiniger!

Geplaatst: 04.11.2018 - 00:36
door elmarconi
XC70 1580 dagen in bezit. Meteen LPG in laten bouwen bij 137dkm. 1800€

Nu 120dkm verder de uitgewerkte statistieken:

LPG: 15500 liter, gemiddeld 0.64€. gemiddeld 1 op 7.6. Maar dat is excl. starten op E95, dus in feite loopt hij onzuiniger.
E95: 1080 liter, gemiddeld 1.45€.
Behalve starten/warmrijden op E95 ook 2400 km bewust op E95 gereden vwege lege LPG tank of zware voet op vakantie.
Stadsverkeer, korte ritjes, en regelmatig langere snelwegritten.

Ruwweg 30 liter Flashlube verbruikt.
Maakt een totaal kostprijs aan brandstof van 0.10€/km.

Dat is een bedrag wat ik op alleen E95 never nooit niet gehaald zou hebben.

Maar het is niet alleen halleluja, met 28dkm/jr is onderhoud een flinke kostenpost.
Alles bij elkaar, incl verloren tankdoppen, Geartronic flush, distributiewissel, banden, olie, benzinepomp, kom ik op 0.07€/km onderhoud.

Afschrijving is ook zoiets. Maar hoe meer je rijd en hoe langer je 'm rijdt, des te lager zijn de kosten/km.

Re: Inbouw LPG3 bij 371k, nu 15k verder: LPG rijdt zuiniger!

Geplaatst: 04.11.2018 - 10:23
door JeroenSpock
Dat is toch nog best hoog dan, ik zat met de D5 (Euro 3) over 263.000 km op 21,32 cent per kilometer, TOTAAL.
Daarvan is 3,91 cent voor onderhoud, 6,84 cent voor brandstof, 5,63 MRB, 1,92 voor verzekering.
Puur de brandstof is wat goedkoper dan lpg.

Maar het onderhoud wat je schrijft, automaat flush, D-riem wissel, banden, oliewissel, die heb je natuurlijk ook wanneer je op benzine rijdt.

Re: Inbouw LPG3 bij 371k, nu 15k verder: LPG rijdt zuiniger!

Geplaatst: 04.11.2018 - 10:49
door Fredhead
JeroenSpock schreef: Ik ga volgende week lpg inbouwen, geld verdien ik na 25.000 - 30.000 km weer terug.
Goedkoper dan rijden op diesel, en mijn D5 uit 2003 rijdt 1 op 19. Jammer dat volgend jaar de mrb 21 euro per maand duurder wordt, maar dan is het verschil nog groter.
Dat laatste was mij nog even ontschoten, 19 euro in de maand erbij in mijn geval :bandit:
Het is jammer dat er hier weinig LPG stations in de buurt zitten en ik te vaak iets aan de trekhaak heb, die 2 redenen waren voor mij de voornaamste om terug te gaan naar een diesel.
In jouw geval, zeker doen!

Re: Inbouw LPG3 bij 371k, nu 15k verder: LPG rijdt zuiniger!

Geplaatst: 04.11.2018 - 14:06
door EricC70
elmarconi schreef: XC70 1580 dagen in bezit. Meteen LPG in laten bouwen bij 137dkm. 1800€

Nu 120dkm verder de uitgewerkte statistieken:

LPG: 15500 liter, gemiddeld 0.64€. gemiddeld 1 op 7.6. Maar dat is excl. starten op E95, dus in feite loopt hij onzuiniger.
Dat is best een flink verbruik! Ik heb nu over 13.000 km een verbruik van 1 op 9.6 (Prins VSI)

Re: Inbouw LPG3 bij 371k, nu 15k verder: LPG rijdt zuiniger!

Geplaatst: 07.11.2018 - 22:27
door Koffiemolen
Ik heb ook een Prins VSI met hetzelfde verbruik. Benzine-verbruik is echt heel gering, ik houd in de gaten hoe snel hij naar benzine omschakelt en dat is ook op een koude ochtend binnen max 0,5-1,0 km (en nee, ik beland niet einde vd straat in de file, woon in een dorp).
Ik heb in de zomervakantie 5.000 km gereden. Via B en L door F naar Corsica en Sardinie. Ik heb in totaal van die 5.000 km 40 km op LPG gereden omdat alleen in de uiterste noord-west hoek van Sardinie geen LPG station zat. Verder overal, op internet goed te vinden. Je mag het er alleen niet zelf in stoppen. Aan bruggen mag daar iedere nitwit sleutelen, maar LPG mag alleen door geautoriseerd personeel worden bijgevuld.
Wat ook scheelt is dat hier in het oosten de LPG een stuk goedkoper is dan in het midden en westen van het land. Maar ja, daar is alles duurder, het staat onder water en er is altijd file. Daar hebben we hier op het droge geen last van.

Re: Inbouw LPG3 bij 371k, nu 15k verder: LPG rijdt zuiniger!

Geplaatst: 16.12.2018 - 13:13
door Koffiemolen
Update: ben nu 20k verder, 3e tankje ValveCare er deze week op aangeven vh systeem (piep) ingezet.

Ik rijd nu in de winter 1 op 8 en het benzineverbruik is nu hoger, logisch. Nu een halve tank in 2 maanden.