Ik denk dat je het moet zoeken in de leeftijd van de lenzen.
Wat heeft de auto gelopen?
Vervuiling en afzetting op zowel de lenzen als de spiegel in de lenzen zorgt voor een vreemd lichtbeeld.
Wanneer ik mijn XC zo tegen een garagedeur zet dan heb ik een strak lichtbeeld en vol lichtbeeld.
Ervaringen OEM Philips xenon extreme vision (voor origineel)
- diesel01
- Geartronic member
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Jers3n
- 5th Gear member
Dat zou inderdaad best eens kunnen kloppen, mijn fout. Het is wel zo dat door de constructie van de lamp er erg weinig licht recht naar voren zal schijnen, lens voorkomt dan waarschijnlijk de verder directe inkijk.Marcnij schreef: Op lampen in projector armaturen hoort geen kapje.(D1S,D2S,D3S)
Lampen met kapjes (D1R,D2R,D3R) zijn voor reflector armaturen.
Over de xenonlampen in onze V40 classic zat inderdaad een kapje (meen wel dat die aan het armatuur vast zat, niet aan de lamp).
@Msuidgeest; Het omschreven lichtbeeld klopt dan dus gewoon.
Mbt de kleur kan ik niet meer bedenken dan dat de lens naar het midden toe een meer 'prismatisch' effect heeft. Dus dat door de dikte van de lens in het midden deze als prisma gaat werken en het licht opdeeld in de kleuren van de regenboog. Wat per armatuur/merk/etc. dus kan verschillen omdat niet alle lenzen identiek zullen zijn.
Wellicht is het daarnaast mogelijk dat de exacte positie van lichtpunt in de huidige xenonlamp net wat anders als affabriek, met het zelfde effect tot gevolg?
@diesel01; bij mijn weten zit er maar 1 juiste hoogtelijn in voor beide koplampen, wat ik zo snel aan info kan vinden bevestigd dat. Daarnaast zou de suggestie dat de rechterkoplamp hoger zou staan ook betekenen dat dat verschil in koplamphoogte opvallend zichtbaar zou zijn bij (alle) tegemoet rijdende auto's, dat is mijn nog nooit opgevallen.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- diesel01
- Geartronic member
Wanneer ik tegenliggers heb in een bocht die naar links draait waarbij ik vrij zicht heb op de tegenliggers merk ik wel degelijk dat er verschil in hoogte van de koplampen is.Jers3n schreef:Dat zou inderdaad best eens kunnen kloppen, mijn fout. Het is wel zo dat door de constructie van de lamp er erg weinig licht recht naar voren zal schijnen, lens voorkomt dan waarschijnlijk de verder directe inkijk.Marcnij schreef: Op lampen in projector armaturen hoort geen kapje.(D1S,D2S,D3S)
Lampen met kapjes (D1R,D2R,D3R) zijn voor reflector armaturen.
Over de xenonlampen in onze V40 classic zat inderdaad een kapje (meen wel dat die aan het armatuur vast zat, niet aan de lamp).
@Msuidgeest; Het omschreven lichtbeeld klopt dan dus gewoon.
Mbt de kleur kan ik niet meer bedenken dan dat de lens naar het midden toe een meer 'prismatisch' effect heeft. Dus dat door de dikte van de lens in het midden deze als prisma gaat werken en het licht opdeeld in de kleuren van de regenboog. Wat per armatuur/merk/etc. dus kan verschillen omdat niet alle lenzen identiek zullen zijn.
Wellicht is het daarnaast mogelijk dat de exacte positie van lichtpunt in de huidige xenonlamp net wat anders als affabriek, met het zelfde effect tot gevolg?
@diesel01; bij mijn weten zit er maar 1 juiste hoogtelijn in voor beide koplampen, wat ik zo snel aan info kan vinden bevestigd dat. Daarnaast zou de suggestie dat de rechterkoplamp hoger zou staan ook betekenen dat dat verschil in koplamphoogte opvallend zichtbaar zou zijn bij (alle) tegemoet rijdende auto's, dat is mijn nog nooit opgevallen.
Dit komt wel van de rechter koplamp af die een andere hoek heeft en daarmee een stuk berm verlicht, wanneer de auto recht in zichtveld staat val de "knik" niet meer op.
Neemt niet weg dat natuurlijk ouderdom van de lenzen en armaturen meespeelt met de mate van verlichting.
Ben overigens nog steeds blij met mijn overstap van Osram naar Philips.
V90 T6 Recharge Rdesign
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
We hebben straks een lang weekend. Er is wel even tijd om het lichtarmatuur te demonteren en te reinigen. Doorspoelen met jenever dan maar? 

Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Volgende week wordt de auto 15 (6 april) en heeft dan 252.000 km gereden. Maar of dat altijd met licht aan is geweest weet ik niet.diesel01 schreef: Ik denk dat je het moet zoeken in de leeftijd van de lenzen.
Wat heeft de auto gelopen?
Vervuiling en afzetting op zowel de lenzen als de spiegel in de lenzen zorgt voor een vreemd lichtbeeld.
Wanneer ik mijn XC zo tegen een garagedeur zet dan heb ik een strak lichtbeeld en vol lichtbeeld.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht: