Pagina 10 van 13

Geplaatst: 30.11.2007 - 21:01
door paQ
gods kolere zeg :shock:

Geplaatst: 30.11.2007 - 22:14
door arnoud
Zow, ben blij dat het zonder kleerscheuren is afgelopen zeg, ik kan me er wel iets bij voorstellen, dat zijn van die "dat nooit meer meemaken" momenten...

Maar ik zou desnoods naar een derde dealer gaan, of proberen via Volvo Nederland te spelen, want je wilt wel dat zoiets opgelost wordt.

Geplaatst: 30.11.2007 - 22:15
door bert67
kun je toch niet meer ontkennen dat het om een incident gaat, toch??

Geplaatst: 30.11.2007 - 22:17
door arnoud
Hoe rot het ook is, ieder onderdeel kan kapot gaan, en zo lang de oorzaak niet een fabricage/ontwerp fout is, blijft het een incident?

Geplaatst: 30.11.2007 - 22:54
door Gast
Dit noem ik geen incident meer! Blij voor je dat het zo goed is afgelopen.
Wanneer gaan ze bij Volvo met de billen bloot?

Zou zeker schrijven naar Volvo NL.

Geplaatst: 01.12.2007 - 08:16
door plim
Wat zouden ze daar zeggen wanneer ze dat bericht bij Volvo NL ontvangen? "Oeps" ??

Geplaatst: 01.12.2007 - 09:55
door nordicman
Nou ook een engeltje gehad gelukkig.

Remmen. Dat is nou precies het enige wat altijd moet werken aan een auto.

Geplaatst: 01.12.2007 - 10:44
door Fredhead
Je hebt echt geluk gehad dat je niemand geraakt hebt en je zelf ook goed hebt gereageerd.

Ik heb zelf ook een keer gehad dat de remmen weigerden, dit was met de S60 van mijn ouders. Reed rustig op de cruisecontrol en werd ook ineens voor mij geremd en bij mij weigerde het rempedaal ook.
Kreeg het met moeite ingetrapt, maar de auto ging bijna niet langzamer.
Heb toen 2 versnellingen terug geschakeld en op de motor geremd.

Vreemde was wel dat de remmen het daarna weer gewoon deden en sindsdien ook geen problemen meer mee gehad.

Geplaatst: 01.12.2007 - 11:09
door Semmel
arnoud. schreef:Hoe rot het ook is, ieder onderdeel kan kapot gaan, en zo lang de oorzaak niet een fabricage/ontwerp fout is, blijft het een incident?
Dat klopt wel wat je zegt, maar ondanks dat er een rembekrachtiger uitvalt moet je altijd nog (hetzij met zwaardere pedaaldruk) kunnen remmen.
De rembekrachtiger is slechts een hulpmiddel.

Als bovenstaande "incidenten" kloppen is dit een grove nalatigheid van de Volvo constructeurs, die ze m.i. juridisch wel is aan te rekenen.

Geplaatst: 01.12.2007 - 14:04
door arieribbens
Maar is er dan geen mechanische verbinding meer (met hydrauliek?) tussen pedaal en remmen, zodat in het geval dat alles faalt je altijd nog op pure kracht kunt remmen :?

Rembekrachtiger en vacuumpomp

Geplaatst: 01.12.2007 - 14:06
door 2x Hampus
Bedankt voor jullie reacties. Ook de man van de wegenwacht zij dat met heel hard trappen de rem het nog wel moet doen. Maar het gaat allemaal zo snel, dat je achteraf niet weet of het nog geholpen heeft dat je probeerde te remmen. Als je aan komt rijden en je bent op het punt om te remmen, dan reken je er niet op dat hij het niet doet. Later had ik ook bedacht dat ik ook op de motor had kunnen remmen. Omdat er daarna wel weer een vacuum ontstond ben ik er wel zonder problemen mee naar huis gereden. Blijft natuurlijk de vraag of het een eenmalig incident was of dat het een gevolg is van ouderdom of slijtage van de vacuumpomp, de rembekrachtiger of iets anders in het systeem. Op dit moment is het vertrouwen even weg. We reden juist zoveel mogelijk in de Volvo ipv de onze Opel Corsa omdat deze veel veiliger is. Deze zomer willen we met de caravan naar Frankrijk. Hoe gaat dat in de bergen?

Geplaatst: 01.12.2007 - 15:38
door V480-S60
Allereerst. Wat een gigantische schrik moet dat geweest zijn.

Zo te lezen zijn jullie er zonder verdere kleerscheuren en schade afgekomen. Pfffoei, ik hoop dat niet mee te maken.

Laat ik even heel duidelijk zeggen dat dit heel ernstig is. En zeer vervelend voor 2x Hampus maar ik moet het totaal oneens zijn met Semmel. Je moet niet vergeten dat de auto van 2x Hampus 4 jaar oud is en 180.000 km op de teller heeft staan.

Het is dus geen grove nalatigheid van de constructeurs die juridisch aan te
rekenen valt. Per slot van rekening rijden er S60's rond die meer km's hebben gemaakt en geen problemen hebben. Wel dient er heel goed naar het systeem van in ieder geval 2x Hampus gekeken te worden. Dit wil je niet meer meemaken.

Tja over de oorzaken kan ik niet zoveel zeggen. Ik zou dit zeker in overleg met een dealer (één die niet zegt dat het nooooit voorkomt) serieus aan pakken.

Geplaatst: 02.12.2007 - 11:05
door josas
Feit blijft bestaan, dat er, relatief gezien, aardig wat S60 rijders met dit akelige fenomeen te maken hebben gehad.
En ik moet zeggen dat mijn vertrouwen in Volvo/S60, toch enigzins een deuk heeft opgelopen....
Misschien is dit wel m'n laatste.

Geplaatst: 02.12.2007 - 12:14
door Semmel
V480-S60 schreef:Laat ik even heel duidelijk zeggen dat dit heel ernstig is. En zeer vervelend voor 2x Hampus maar ik moet het totaal oneens zijn met Semmel. Je moet niet vergeten dat de auto van 2x Hampus 4 jaar oud is en 180.000 km op de teller heeft staan.
Een auto moet zo geconstrueerd zijn, dat wanneer de rembekrachtiger uitvalt er nog altijd, hetzij met meer pedaaldruk, op een acceptabele wijze geremd moet kunnen worden. Als dit niet kan, is dit in mijn ogen een grove nalatigheid/constructiefout.
Of een auto 4 jaar oud is en 180.000 km gereden heeft mag hier geen enkele rol in spelen.

Geplaatst: 02.12.2007 - 13:00
door plim
Semmel schreef:
V480-S60 schreef:Laat ik even heel duidelijk zeggen dat dit heel ernstig is. En zeer vervelend voor 2x Hampus maar ik moet het totaal oneens zijn met Semmel. Je moet niet vergeten dat de auto van 2x Hampus 4 jaar oud is en 180.000 km op de teller heeft staan.
Een auto moet zo geconstrueerd zijn, dat wanneer de rembekrachtiger uitvalt er nog altijd, hetzij met meer pedaaldruk, op een acceptabele wijze geremd moet kunnen worden. Als dit niet kan, is dit in mijn ogen een grove nalatigheid/constructiefout.
Of een auto 4 jaar oud is en 180.000 km gereden heeft mag hier geen enkele rol in spelen.
Zonder een oordeel over het onderhoud te geven over dit specifieke geval, vind ik dat je jouw uitspraak en die van enkele anderen toch enigszins moet nuanceren. We kennen de geschiedenis van deze auto's waarvan de remmen weigerden op dit forum helemaal niet. Wie weet wat er allemaal mee is gebeurd in het verleden. Heeft de auto altijd het juiste onderhoud gehad. Zijn de onderdelen op tijd vervangen door kundige vaklieden enz enz. Pas wanneer blijkt dat het echt helemaal bij het ontwerp van de S60 ligt zou je het vertrouwen in dat type auto en het merk moeten opzeggen.
Aan de andere kant begrijp ik best dat we allemaal gevoelsmensen zijn en dat we elkaars gevoelens hier op dit forum ook wel versterken. Maar of het wel allemaal objectief is vraag ik me af.
Voor de duidelijkheid: Ik zeg hier niks over het feit dat de remmen weigerden.

Crash

Geplaatst: 02.12.2007 - 14:25
door 2x Hampus
Als reactie op plim. Ik ken de geschiedenis van mijn auto wel. Ik ben namelijk de eerste eigenaar en heb deze auto via de dealer rechtsreeks vanaf de fabriek besteld met alle door mij gewenste opties. Vanaf de beginkilometerstand (0 km) tot de huidige 180.000 km heb ik alle beurten netjes op tijd volgens het onderhoudsboekje bij deze dealer uit laten voeren.

Re: Crash

Geplaatst: 02.12.2007 - 16:37
door plim
2x Hampus schreef:Als reactie op plim. Ik ken de geschiedenis van mijn auto wel. Ik ben namelijk de eerste eigenaar en heb deze auto via de dealer rechtsreeks vanaf de fabriek besteld met alle door mij gewenste opties. Vanaf de beginkilometerstand (0 km) tot de huidige 180.000 km heb ik alle beurten netjes op tijd volgens het onderhoudsboekje bij deze dealer uit laten voeren.
In dat geval zou ik zeker met Volvo NL hierover in contact treden ! Er kan van jouw kant (of vorige eigenaar, want die is er niet) dus geen enkele sprake zijn van nalatigheid.
Ik ben benieuwd naar de reactie van Volvo.

Geplaatst: 02.12.2007 - 16:46
door V480-S60
@2x Hampus
Dat is dan heel duidelijk.
Nu heb ik nog één vraag. Was alle remkracht echt weg. Dus kon je echt totaal niet meer remmen. Of was alleen de rembekrachtiging weg. Maar was je naar verhouding te veel vaart om het zonder die rembekrachtiging te doen.

Anders gezegd. Was het hele remsysteem uitgevallen of maar de helft.

In het eerste geval: hier moet een specialist bij komen. Die het hele remsysteem van boven tot onder en van voor tot achter napluist. En doe dit bij VOLVO Nederland.

In het tweede geval, ja het is een elektronisch iets dat na verloop van tijd kapot kan gaan (mag niet maar gebeurt helaas op ongelegen momenten) en dus vervangen moet worden.

Maar ga altijd in overleg met een dealer die je niet met een scheef oog aankijkt, maar je serieus neemt!!

Geplaatst: 02.12.2007 - 16:55
door IkeV70
@2x Hampus: Is het nou zo dat na het incident de remmen (rembekrachtiging) weer normaal werkte?
Dat is natuurlijk het probleem, Volvo kijkt achteraf de remmen na en constateert dat alles normaal functioneert.

Het lijkt me overigens dat alleen de rembekrachtiging gefaald heeft. De remmen doen het dan nog voor 100%, alleen moet je veeeeel harder trappen. In de praktijk heeft een falende rembekrachtiging natuurlijk al snel hetzelfde effect als falende remmen.

Is het bij een van jullie bekend dat ook bij andere automerken de rembekrachtiging nog wel eens uit wil vallen?

Geplaatst: 02.12.2007 - 17:14
door Aantje
Niet uitvallen, nieteens hebben. Heb een tijdje in een Lotus Exige gereden (leuk verkeersdrempels) en die had nieteens rembekrachtiging. Je traint je rechter onderbeen aanzienlijk doordat je steeds met je volle gewicht op de rem moet trappen. Ik denk persoonlijk dat het probleem is, is dat je een schrikreactie hebt en verwacht dat het remmen makkelijk gaat. Echter moetje ineens veel harder remmen dan verwacht, het kost veel mee kracht dan dat je had gedacht. Toen ik daarna in de XC90 van mijn vader reed zei hij dat ik eens rustig moet doen met de rem, het was nogal oncomfortabel.