Was sinds 3 weken geleden de trotse eigenaar van een Volvo S60 D5 van 2002 met 165D op de teller.
Helaas vandaag frontaal, na 2 keer rondgedraaid te hebben, tegen de vangrail gereden.
Reed 100Km per uur met Cruise. Moest op een afrit plots remmen voor een auto die afremde.
Helaas weigerde mijn rem, ik kon de rem niet intrappen.
Hij was keihard, alsof er een baksteen onder lag!!!!
De auto voor mij heb ik net kunnen ontwijken, maar vervolgens slingerde ik heen en weer op de snelweg, en had ik de auto niet volledig meer onder controle.
De auto heeft pas 2 weken geleden een groot onderhoud gehad, dus alles is nagekeken.
Gelukkig ben ik er samen met mijn vriendin ongedeerd uitgekomen.
Airbag is trouwens niet in werking getreden.
Niets van de aanrijding gevoeld overigens. Volvo is inderdaad een zeer zeer veilige auto, maar vraag mij af hoe het kan dat de remmen het begeven!!! kan dit te maken hebben met de cruise????
Overigens wat is beter auto total loss, of reparatie (waarna de auto waarschijnlijk niet meer de oude zal zijn)
Geen onbelangrijk detail, was gelukkig All-risk verzekerd.
Crash
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Blij dat je er nog heel staat, menigeen weet dat een Volvo superveilig is maar ik hoop toch dat weinigen deze zelfde ervaring gaan meemaken.
Volvo for life
- IkeV70
- 5th Gear member
De remmen en de cruise control hebben niets met elkaar te maken, althans, de cruise control schakelt zichzelf uit zodra je de rem intrapt, maar de functie van de rem is natuurlijk op geen enkele manier afhankelijk van de cruise control. Rem zo hard als een baksteen klinkt als een rembekrachtiger die niet functioneerde. Ook zonder rembekrachtiger kun je remmen, je moet alleen 10x harder trappen. Niet iets wat je met 100 km/h op de snelweg wilt meemaken.
Dat de airbag niet openklapte wijst erop dat de klap niet hard genoeg en/of niet frontaal genoeg was. Dit lijkt wel te kloppen aangezien jullie er, gelukkig, zonder kleerscheuren vanaf zijn gekomen.
Dat de airbag niet openklapte wijst erop dat de klap niet hard genoeg en/of niet frontaal genoeg was. Dit lijkt wel te kloppen aangezien jullie er, gelukkig, zonder kleerscheuren vanaf zijn gekomen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- Maxie
- 1st Gear member
Dit verhaal komt mij bekend voor, ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn S70! (2.5 10v benzine) Ook een heel stuk op cruise control gereden en toen ik wilde remmen opeens een keihard rempedaal! Geen waarschuwing of wat dan ook op het dashboard. Gelukkig was er geen echte noodzaak om hard af te remmen, daardoor trapte ik meerdere malen waarna de remdruk opeens weer terug kwam! Ik was flink geschrokken van deze gebeurtenis, ik had er niet aan moeten denken wat er zou gebeuren als ik abrupt had moeten remmen voor een voorganger, iets wat jou nu dus is overkomen.
Ik heb wat onderzoek gedaan naar het probleem en het blijkt de terugslag klep te zijn tussen de motor en de rembekrachtiging. Bij het rijden van een constante snelheid (cruise control) kan de klep blijkbaar dienst weigeren waardoor de gehelen remdruk weg valt, door het pedaal even in te trappen komt de klep weer in beweging en is de remdruk weer terug. Het incident is daarna niet meer voorgekomen maar ik ben nu wel zeer alert geworden op het rijden met cruise control.
Omdat jij te maken hebt met een diesel is er waarschijnlijk een defect gekomen in de vacuumpomp, wat mij alleen verbaast is dat er geen waarschuwing is gekomen op het dashboard....
Gelukkig ben je er ongeschonden vanaf gekomen en was je goed verzekerd!
Ik heb wat onderzoek gedaan naar het probleem en het blijkt de terugslag klep te zijn tussen de motor en de rembekrachtiging. Bij het rijden van een constante snelheid (cruise control) kan de klep blijkbaar dienst weigeren waardoor de gehelen remdruk weg valt, door het pedaal even in te trappen komt de klep weer in beweging en is de remdruk weer terug. Het incident is daarna niet meer voorgekomen maar ik ben nu wel zeer alert geworden op het rijden met cruise control.
Omdat jij te maken hebt met een diesel is er waarschijnlijk een defect gekomen in de vacuumpomp, wat mij alleen verbaast is dat er geen waarschuwing is gekomen op het dashboard....
Gelukkig ben je er ongeschonden vanaf gekomen en was je goed verzekerd!
- s80t6
- 3rd Gear member
Blij dat niemand er met letsel vanaf is gekomen!Kay01 schreef:Volvo is inderdaad een zeer zeer veilige auto
Maar een Volvo is doorgaans een veilige auto, maar in dit geval krab je je toch even achter de oortjes, geen remmen, geen airbags...
Hele rare gang van zaken. Ik hoop dat je nooit weer zo onaangenaan verrast wordt. en die auto wou ik van zijn levensdagen nooit weer zien.
Ik rijdt ontzettend veel op cruisecontrol, ik zal er vanaf nu rekening mee gaan houden. hoop het nooit mee te maken.Bij het rijden van een constante snelheid (cruise control) kan de klep blijkbaar dienst weigeren waardoor de gehelen remdruk weg valt, door het pedaal even in te trappen komt de klep weer in beweging en is de remdruk weer terug.

bekijk en becomplimenteer mijn auto in mijn Persoonlijke Gallerij
> > > better safe then sorry < < <
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
de klap was niet groot genoeg om airbags te activeren....
Volvo for life
- s80t6
- 3rd Gear member
dan valt dat mee, maar klinkt weinig positief allemaal

bekijk en becomplimenteer mijn auto in mijn Persoonlijke Gallerij
> > > better safe then sorry < < <
- arjen
- 4th Gear member
Hoi
Vervelende ervaring. En knap balle van je auto. Maar belangrijkste is dat je er zelf (en je vriendin) er goed vanaf komen.
Zelf heb ik beroepsmatig nogal veel te maken met aanrijdingen. Dus zie nogal veel schades en de gevolgen daarvan.
Het probleem met de remmen kan ik weinig van zeggen.Op afstand beoordelen is niet mogelijk.
Het al dan niet afgaan van je airbags heeft te maken met de wijze van de klap die de auto heeft gemaakt. Snelheid / hoek etc / vrijgekomen energie.
Neem even als voorbeeld de zij-airbags. Die moeten bijvoorbeeld niet afgaan bij een frontale aanrijding.
Het feit dat ze niet zijn afgegaan kan je ook gunstig bekijken. De vrij gekomen energie is daarvoor vermoedelijk niet voldoende is geweest.
Verder is het handig om te weten dat als je airbags hebt, je altijd je gordels moet gebruiken. Door het niet gebruiken van de autogordels kan de airbag meer letsel veroozaken wanneer deze afgaan!!.
Maar voorlopig veel sterkte!!!
Gr Arjen
Vervelende ervaring. En knap balle van je auto. Maar belangrijkste is dat je er zelf (en je vriendin) er goed vanaf komen.
Zelf heb ik beroepsmatig nogal veel te maken met aanrijdingen. Dus zie nogal veel schades en de gevolgen daarvan.
Het probleem met de remmen kan ik weinig van zeggen.Op afstand beoordelen is niet mogelijk.
Het al dan niet afgaan van je airbags heeft te maken met de wijze van de klap die de auto heeft gemaakt. Snelheid / hoek etc / vrijgekomen energie.
Neem even als voorbeeld de zij-airbags. Die moeten bijvoorbeeld niet afgaan bij een frontale aanrijding.
Het feit dat ze niet zijn afgegaan kan je ook gunstig bekijken. De vrij gekomen energie is daarvoor vermoedelijk niet voldoende is geweest.
Verder is het handig om te weten dat als je airbags hebt, je altijd je gordels moet gebruiken. Door het niet gebruiken van de autogordels kan de airbag meer letsel veroozaken wanneer deze afgaan!!.
Maar voorlopig veel sterkte!!!
Gr Arjen
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
-
- 2nd Gear member
Het is toch ongelofelijk dat zoiets zomaar kan ontstaan??
Als er een verklaring is voor dit levensgevaarlijke euvel, moet er toch een oplossing zijn om zoiets te voorkomen.
Is dit een Volvo probleem of een algemeen cruise probleem?
Kan dit zomaar optreden, of is het een foutje van de dealer die het mischien tijdens het groot onderhoud had moeten opmerken? Ik kan hier aardig geirriteerd over raken.
Voor hetzelfde waren we geraakt door achterliggers tijdens het slingeren.
Ik denk dat ik hier een klachtenbrief over ga sturen naar Volvo!
Als er een verklaring is voor dit levensgevaarlijke euvel, moet er toch een oplossing zijn om zoiets te voorkomen.
Is dit een Volvo probleem of een algemeen cruise probleem?
Kan dit zomaar optreden, of is het een foutje van de dealer die het mischien tijdens het groot onderhoud had moeten opmerken? Ik kan hier aardig geirriteerd over raken.
Voor hetzelfde waren we geraakt door achterliggers tijdens het slingeren.
Ik denk dat ik hier een klachtenbrief over ga sturen naar Volvo!
- Paul
- Geartronic member
Misschien kan je beter bellen met de importeur hierover.
Volvo analyseert heel veel ongelukken op de wereld waar Volvo's in zijn betrokken. Kan me nog een verhaal herinneren toen de V40 net uit kwam. Een man had hem net opgehaald bij de dealer, werkelijk de allereerste V40. Binnen 1,5 uur was de auto zo plat als een dubbeltje. Heel ernstig ongeluk, maar werkelijk niks aan de hand met de bestuurder.
Deze auto is toen opgehaald door Volvo Sweden en hebben ze hem daar helemaal onderzocht.
Niet dat ze nu meteen jouw auto daar naar toe sturen, maar je kan ze wel om hulp vragen!
Succes en heel veel sterkte!
Volvo analyseert heel veel ongelukken op de wereld waar Volvo's in zijn betrokken. Kan me nog een verhaal herinneren toen de V40 net uit kwam. Een man had hem net opgehaald bij de dealer, werkelijk de allereerste V40. Binnen 1,5 uur was de auto zo plat als een dubbeltje. Heel ernstig ongeluk, maar werkelijk niks aan de hand met de bestuurder.
Deze auto is toen opgehaald door Volvo Sweden en hebben ze hem daar helemaal onderzocht.
Niet dat ze nu meteen jouw auto daar naar toe sturen, maar je kan ze wel om hulp vragen!
Succes en heel veel sterkte!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- avstrate
- 2nd Gear member
Ik heb een Bi Fuel 2003, heb het ook gehad met een snelheid van 190 op de Duitse autobaan. Na een paar ker hard stampen kon ik inderdaad remmen. Gelukkig ook n de nacht gebeurd, maar stond ook op cruise. pfffff wat een elende. Beneuwd wat de dealer zegt. Ik heb het een keer gehad.....
goed dat je er goed uit ent gekomen.
goed dat je er goed uit ent gekomen.
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Jeetje man, wat een nachtmerrie. Gelukkig heb je geen persoonlijk letsel en je vriendin ook niet.
Vreemd dat er "zomaar" ineens nog een stuk of drie mensen zijn die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt met hun remmen icm de cruise-control.
Ik ken dit verschijnsel niet godzijdank. Wel heb ik eens meegemaakt dat na het remmen de wagen er weer als een speer vandoor ging terwijl de CC dan toch uitgeschakeld moet blijven...
Ben benieuwd wat Volvo te zeggen heeft..
Vreemd dat er "zomaar" ineens nog een stuk of drie mensen zijn die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt met hun remmen icm de cruise-control.
Ik ken dit verschijnsel niet godzijdank. Wel heb ik eens meegemaakt dat na het remmen de wagen er weer als een speer vandoor ging terwijl de CC dan toch uitgeschakeld moet blijven...
Ben benieuwd wat Volvo te zeggen heeft..
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Maxie
- 1st Gear member
Hier een url van het volvo 850 forum, met 2 andere mensen met dezelfde problemen. Het gaat hier dus alleen om de vacuum problemen bij de benzine modellen. Tevens blijkt het vervangen van deze terugslagklep de oplossing.
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=4785.0
Ik zou de klep zeker preventief vervangen. ik reed maar 120 toen ik totaal geen remvermogen meer had, maar toch zat de schrik er goed in....
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=4785.0
Ik zou de klep zeker preventief vervangen. ik reed maar 120 toen ik totaal geen remvermogen meer had, maar toch zat de schrik er goed in....
Goedendag.................................................................,
@Kay01, ik ben blij voor je dat het "goed" is afgelopen.
Dat had heel anders kunnen aflopen voor jou, je medepassagiers(s) of overige weggebruikers!
Is er nog een politie onderzoek geweest?
Waar ik nog meer van schrik is dat dit, blijkbaar, anderen ook al eens is overkomen!
Zijn er nog meer die een gelijke ervaring hebben?
@Kay01, Wil je ons op de hoogte houden hoe Volvo hier mee omgaat?
Sterkte en succes,
gr. Alex
@Kay01, ik ben blij voor je dat het "goed" is afgelopen.
Dat had heel anders kunnen aflopen voor jou, je medepassagiers(s) of overige weggebruikers!
Is er nog een politie onderzoek geweest?
Waar ik nog meer van schrik is dat dit, blijkbaar, anderen ook al eens is overkomen!
Zijn er nog meer die een gelijke ervaring hebben?
@Kay01, Wil je ons op de hoogte houden hoe Volvo hier mee omgaat?
Sterkte en succes,
gr. Alex
- jds
- 4th Gear member
Ik heb mijn S60 2.4d reeds meer dan 4 jaar en dit fenomeen heb ik ook reeds meerdere malen meegemaakt. Indien men verschillende uren( vb duitse Autobahn) een constante snelheid rijdt al dan niet met cruise control een hard aanvoelen van het rempedaal rempedaal loslaten en de wagen remt terug. In het begin is dit zeer angstaanjagend, zeker indien men een afrit van een parking of benzinestation tegen 100 km/u neemt. Ik heb dan ook de gewoonte genomen of trager te rijden of reeds eens op voorhand te remmen. Heb dit reeds 3 maal aan de garage doorgegeven vanaf de derde maand dat ik de wagen had maar men vindt niets. Sinds ik de voorste schokdempers door Koni's vervangen heb en daarna ook nog de veren door H&R's is het fenomeen weg en remt de wagen duidelijk beter.
Mvg
Johan DS
Mvg
Johan DS
- IkeV70
- 5th Gear member
Ongelovelijk zeg, dat kennelijk bij zowel benzine- als dieselmodellen voorkomt dat de rembekrachtiging dienst weigert. Hoe rijmen we dit met de veelgeroemde veiligheid van Volvo?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- jds
- 4th Gear member
Het ergste is dat indien men met klachten aankomt, die de "meeste" mensen niet ervaren( lees onder de minimumdrempel om actie te ondernemen, echter welbekende klachten) men voor neuroot versleten wordt en belachelijk gemaakt wordt.
- corhog
- 3rd Gear member
Vraagt zoiets niet om een terugroepactie en modificatie voor er wel doden vallen? Beetje kort door de bocht van volvo daar dit geen eenmalig incident is getuige deze topic.
Kale Cor. Zwarte dos litros v40 ` 96. 300000km en een beetje
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes