AAOS 4.2.13

In dit board verzamelen we nieuws en tips & tricks over Volvo software
Chris vw
2nd Gear member

Willem XC60 schreef: 23.12.2025 - 21:08 Hallo allen,

Vooraf: sinds 18-10-2025 ben ik in het bezit van een fabrieksnieuwe Volvo XC60 MY2026.
Ik rij een MY26 V90. Binnenverlichting herken ik, maar is algemeen issue.
Geen contacten herken ik ook, maar dit gebeurt bij mij alleen regelmatig als ik aan de kabel zit en android auto ook draait. Is dat bij jou ook? Heb het idee dat het helpt als ik even wacht met de kabel aansluiten zodat de bluetooth goed verbonden is.
Daarnaast aantal keer gehad dat ik niet kan bellen, want audio komt niet door. Mensen horen mij wel. Dat is dan ook zo bij meerdere gesprekken achter elkaar.

Rittenregistratie is ook niet betrouwbaar bij mij. In de app ontbreken veel ritten en locaties.

Daarnaast heb ik aantal keer gehad dat de instellingen pagina van audio is vastgelopen en instellingen verdwenen zijn. Dat gaat specifiek over B&W. Dan moet ik een reset uitvoeren.

Al met al nog steeds beter dan mijn V60 met sensus hiervoor. Want daar stopte de audio er ook vaak mee op lange ritten maar die kan je niet resetten. Wel eens rit van 1000km moeten doen zonder audio, knipperlichtgeluid en ook niet kunnen bellen. Zelfs opnieuw starten hielp dan niet. Misschien dat dit mijn referentiekader wat aanpast. Een reset vind ik prima als het dan maar opgelost is.
V90 T8 Ultra Executive 2025 MY26
V60 B3 Business pro 2020 MY21
Willem XC60
1st Gear member

Nog even lachen.

Ik reed vanmiddag van de garage terug naar huis. Redelijk volle accu en minder km’s te gaan dan de accu nog kon leveren. Zette de auto dus in stand “pure”.

Schakelde even later naar de B-stand van de automaat. Meteen viel mij op dat de B-stand niet meer de mogelijkheid had zelf de versnelling te kiezen. Irritatie bij mij. Begint het ged…… nu meteen weer? Grrrrh. Toen realiseerde ik me dat als rijstand “pure” was gekozen. Terug naar “hybride”. En ja hoor! De mogelijkheid zelf de versnelling te kiezen was terug. Zo zie je maar; de automobilist moet ook zelf nadenken. En dat is soms ook best lastig.

Hierboven gaf een forumlid 2 dingen die in release 4.2.13 anders waren geworden. Zie plaatje hieronder.

Nog niet geprobeerd of dat bij mij ook zo is. Morgen eens nader onderzoeken.

Ik houd jullie op de hoogte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 - D5
V70 - 2.4D
XC70 - 2.4D
XC60 - T5 AWD Inscription Luchtvering
XC60 - T6 Full Options incl. wederom Luchtverng
Willem XC60
1st Gear member

Chris vw schreef: 23.12.2025 - 22:11
Willem XC60 schreef: 23.12.2025 - 21:08 Hallo allen,

Vooraf: sinds 18-10-2025 ben ik in het bezit van een fabrieksnieuwe Volvo XC60 MY2026.
Ik rij een MY26 V90. Binnenverlichting herken ik, maar is algemeen issue.
Geen contacten herken ik ook, maar dit gebeurt bij mij alleen regelmatig als ik aan de kabel zit en android auto ook draait. Is dat bij jou ook? Heb het idee dat het helpt als ik even wacht met de kabel aansluiten zodat de bluetooth goed verbonden is.
Daarnaast aantal keer gehad dat ik niet kan bellen, want audio komt niet door. Mensen horen mij wel. Dat is dan ook zo bij meerdere gesprekken achter elkaar.

Rittenregistratie is ook niet betrouwbaar bij mij. In de app ontbreken veel ritten en locaties.

Daarnaast heb ik aantal keer gehad dat de instellingen pagina van audio is vastgelopen en instellingen verdwenen zijn. Dat gaat specifiek over B&W. Dan moet ik een reset uitvoeren.

Al met al nog steeds beter dan mijn V60 met sensus hiervoor. Want daar stopte de audio er ook vaak mee op lange ritten maar die kan je niet resetten. Wel eens rit van 1000km moeten doen zonder audio, knipperlichtgeluid en ook niet kunnen bellen. Zelfs opnieuw starten hielp dan niet. Misschien dat dit mijn referentiekader wat aanpast. Een reset vind ik prima als het dan maar opgelost is.
Chris, we delen samen veel ergernis. Ik ben misschien wel een enorme “Piet Lut”. Wil altijd het naadje van de kous weten. Dat heb je met pensionado’s met te veel vrije tijd.

1 opmerking nog. Ik gebruik mijn iPhone nooit aan een draadje. Dat komt omdat ik in de (witte) USB-poort een stick heb zitten met daarop 128 GB aan muziek. Die speel ik af met de app van Audiowagon. Kan dit euvel dus niet verder duiden. Contacten en telefoon synchroniseren kan ik forceren door Bluetooth uit en daarna weer in te schakelen

De rest herken ik wel.
V70 - D5
V70 - 2.4D
XC70 - 2.4D
J33Bee
5th Gear member

Het is gewoon terechte kritiek. Idem met de UX release die ze niet in 2025 voor elkaar kregen, alsmede een Intel IHU die gewoonweg niet performed. Helaas verkeerde (hardware) keuzes icm slecht programmeerwerk, is de rode draad bij Volvo.
Willem XC60
1st Gear member

Bij mijn weten is mijn XC60 MY26 uitgerust met een Snapdrageon processor.
Over snelheid heb ik (vooralsnog) niet te klagen. Alleen de controle na het starten van de auto van de index van mijn audiobestanden op mijn USB-stick van 128 GB vraagt wel wat tijd. Of dat Volvo valt aan te rekenen durf ik niet te zeggen.
V70 - D5
V70 - 2.4D
XC70 - 2.4D
BertZ64
3rd Gear member

Willem XC60 schreef: 24.12.2025 - 10:08 Bij mijn weten is mijn XC60 MY26 uitgerust met een Snapdrageon processor.
Over snelheid heb ik (vooralsnog) niet te klagen. Alleen de controle na het starten van de auto van de index van mijn audiobestanden op mijn USB-stick van 128 GB vraagt wel wat tijd. Of dat Volvo valt aan te rekenen durf ik niet te zeggen.
Zolang het USB medium niet is gewisseld, zou de auto de index kunnen opslaan/ vasthouden. Bij BMW werkt dat al jaren zo.
Die heeft de index direct paraat. Als ik er een andere stick in doe, gaat hij uiteraard eerst indexeren hetgeen ook in de BMW enige tijd kost.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Willem XC60
1st Gear member

De controle vindt telkens plaats na het starten van de auto. Duurt even maar is te doen.

Het indexeren van een nieuwe stick neemt veel meer tijd in beslag. Ik vind dat wel begrijpelijk
V70 - D5
V70 - 2.4D
XC70 - 2.4D
mga1600
6th Gear member

Willem XC60 schreef: 24.12.2025 - 10:08 Bij mijn weten is mijn XC60 MY26 uitgerust met een Snapdrageon processor.
De AudioWagon app is van een derde partij en Google heeft daar al eens van gezegd dat de app niet volgens google protocol werkt. In het verleden is de app daarom al eens een tijdje geblokkeeerd, maar op verzoek van berijders ( bij geheel aan alternatief) wordt de app door Google gedoogd. Dat is het verhaal wat ik van Robert Timmers van VCNL begreep. Dus je kunt de app gebruiken, maar verwacht geen optimale integratie
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Willem XC60
1st Gear member

Zoals je zei. Er is geen alternatief. In mijn vorige XC60 met Sensus systeem was standaard een mediaspeler aanwezig.

Zoals al eerder in dit forum opgemerkt: niet elke verandering is een verbetering. Maar blij dat ik Audiowagen toch fijn kan gebruiken over mijn B&W-speakers
V70 - D5
V70 - 2.4D
XC70 - 2.4D
J33Bee
5th Gear member

Klopt, maar het gros heeft Intel hardware die nog nooit snappy heeft gedraaid icm AAOS.

Daarom is Intel er ook mee gestopt denk ik, niet omdat ze zo’n goede auto chip maakten ;) Dat is vanaf MY26 het enige voordeel; Snapdragon.
Plaats reactie

Terug naar “Software voor Volvo's”