Vandaag (zaterdag) was het koud. Niet ideaal om te gaan sleutelen.
Vandaar dat we de distributieriem eerst hebben gelaten voor wat hij is en de dag gevuld met diverse achterstallige en nuttige klusjes.
Laat ik duidelijk maken dat onderstaande oplossingen voor 80% door mijn oom zijn aangedragen/uitgevoerd en dat het voor mij vooral de kunst afkijken was.
De motor draait weer als een zonnetje. Voorheen schokte deze stationair ietwat op LPG en viel hij bij koude start uit als je in het begin niet voorzichtig wat gas bij gaf (alhoewel hij na een minuutje toch wel zonder hulp bleef draaien).
Oplossing?
- bougies goed afgesteld (afstand was gemiddeld 0,3 en verzet naar 0,6)
- schroefdraad ingesmeerd met kopervet zodat ze er ook weer uit willen indien nodig
- bougies vastgezet (kon je er bijna met hand uitdraaien)
- bougie kappen zaten erg los op 2 bougies. De "dopjes" op de bougie schroefdraad zaten los en bleven in de kap achter. Goed vastgedraaid op de bougie zelf en kappen zitten weer vast met de "klik" zoals het hoort.
- stelschroef op de Vialle verdamper (de grote; wat dat ook mag zijn) versteld tot het toerental bij zowel koude als warme motor goed is.
Resultaat?
- motor schokt in het geheel niet meer en loopt perfect rustig stationair. Je kan er nu een vol glas water bovenop zetten (als het kleppendeksel horizontaal zou staan

)
- pedalen gaan weer soepel, afgezien van het ietwat spons-achtige rempedaal maar dat is iets voor de volgende keer!
Verder gedaan:
- dashboardkap onder stuur gedemonteerd en alles wat beweegt bij de pedalen + motorkap hendel ingespoten
- ontdekt dat het "kroink" geluid van het koppelingspedaal bij een Volvo helemaal niet standaard is en dat het overgaat door goed te smeren (vet spray).
- speling op koppelingskabel verholpen waardoor het ontkoppelen weer wat vroeger gebeurt. Wel is het opstellen zo'n beetje aan het eind dus vervangen van de plaat zit er aan te komen
- bewegende delen van carburateur gesmeerd en ook hier de speling afgesteld. Gas pakt weer goed op

- vacuum slang teruggedrukt die los zat
- afwatering van dakraam getest; dit werkt nog perfect
Wat nog moet?
- de distributieriem! we hebben wél even achter de kap gekeken en de riem ziet er nog wel netjes uit dus ik durf nog even door te rijden

- nieuwe bouten aanschaffen voor de kap van de distributieriem. De koppen van de oude zijn gaar en daar gaan we niet op besparen...
- véél nieuwe slangklemmen aanschaffen! Overal onder de motorkap tref je verrotte slangklemmen aan en dat tast ook de slangen aan. Ik maak deze week een lijstje met de maten en ga deze vervangen. Een klusje dat ik zelf nog kan doen

De rotte gevallen alvast goed ingespoten zodat ze wat gemakkelijker los willen.
- vloeistoffen vervangen en ontluchten! Het koelwater ziet er uit als slootwater (groene drap onder de vuldop

) dus dat moet goed schoongemaakt worden.
- Na verversen koelwater een nieuwe thermostaat plaatsen, deze heb ik al klaarliggen
Verder hebben we gekeken waar de water-lekkage vandaan kan komen.
Dit is nog even onder voorbehoud maar er is ons wel iets opgevallen.
Onder de motorkap zit over de gehele breedte een rubber (aan de scharnierzijde) dat blijkbaar dienst doet als afsluitrubber en gootje.
Het rubber zit op diverse plaatsen vastgeklemd met witte plastic clipjes. Deze clipjes zitten niet overal meer vast doordat de gaatjes waar de clipjes doorheenzitten uitgescheurd zijn waardoor het niet meer klemt en er kieren tussen het rubber en de carosserie zitten.
Weet iemand of die gaten waar de clipjes in zitten direct in het interieur uitkomen?
We vermoeden dat het water daar namelijk naar binnen sijpelt. Vooral omdat de kier aan de bestuurderszijde het grootst is en dáár de vloer vochtig is.
Het rubber ga ik sowieso verwijderen, schoonmaken en opnieuw vastmaken. Hoe? Dat moet ik nog even bekijken...
Tips zijn uiteraard welkom!
