Pagina 2 van 2

Geplaatst: 17.02.2007 - 01:06
door Pritchard
Dus voor alle duidelijkheid, de 6e versnelling is een beetje een extra, en niet erg nuttig? Is qua verbruik niet zuiniger, tenzij je misschien 150-160km/u rijdt?

Geplaatst: 17.02.2007 - 07:26
door bart simpson
Pritchard schreef:Dus voor alle duidelijkheid, de 6e versnelling is een beetje een extra, en niet erg nuttig? Is qua verbruik niet zuiniger, tenzij je misschien 150-160km/u rijdt?
zelfs dat is de vraag

Geplaatst: 17.02.2007 - 12:01
door Pritchard
Dus ze dient enkel om lekker te "cruisen" op de snelweg? Ik vind de 2.0d die 2500 maakt op 125km/u ook niet storend en nog altijd lekker "cruisend" hoor.

Geplaatst: 17.02.2007 - 14:07
door pieter007
bij mij is ie in zen 6 ( op de boordcompu) ietsje zuiniger dan in 5

Geplaatst: 17.02.2007 - 16:19
door Vman
dat is ook de gedachte achter die 6 bak, toch is die 2.0D er nu ook als 5 bak, is hij net een slag zuiniger door en heeft hij net een lagere uitstoot
Aha, dus toch...
Ik zat vorige week in Zweden en de huurauto was een S40 2.0D met een 5-bak erin. Ik dacht al dat ze in de fabriek een verkeerde versnellingsbak hadden gemonteerd :-k
'k Heb toen ook op het verbruik gelet en dat lag idd net iets lager dan mijn 2.0D met 6versn. Had waarschijnlijk ook wel iets met de rijstijl te maken. Had geen zin om in Zweden geflitst te worden. :reindeer:

Geplaatst: 17.02.2007 - 18:24
door Pritchard
Heb net 100km gereden, en plots was mijn 6e versnelling wel iets zuiniger... Dus nog veel km's blijven maken precies :)

Wagen is deze week trouwens binnengeweest voor windgeruis-probleem te verhelpen. Toen ik naar huis reed merkte ik geen verbetering, integendeel... wordt vervolgd. Tenzij iemand echt DE oplossing weet.

Geplaatst: 17.02.2007 - 18:56
door VOuLezVOus
Voor wat betreft de 6-bak in de S60/V70... ik heb 14 dagen met een S60 met 6 bak getoerd en het is inderdaad zéér moeilijk wennen éénmaal terug met een vijfbakwagen. Ik heb de indruk dat de 6-bak iets vlotter schakelt en inderdaad rustiger rijden toelaat op de snelweg. Verbruik scheelt niets.

Ik sta er onverschillig tegenover. Voor een "doorsnee" dieselmotor met hoog koppel is het aanbieden van een zesbak eerder een commerciële verplichting dan een technisch nuttige feature.

... conclusie: als ie standaard zit, is dat OK, maar ik zou er geen euro meer voor uitgeven als optie.

Geplaatst: 20.02.2007 - 22:07
door sanco
bart simpson schreef:
Pritchard schreef:Dus voor alle duidelijkheid, de 6e versnelling is een beetje een extra, en niet erg nuttig? Is qua verbruik niet zuiniger, tenzij je misschien 150-160km/u rijdt?
zelfs dat is de vraag
Ik neem aan dat je bedoeld een 2.0D met vijfbak versus een 2.0D met zesbak? want ik was blij dat ik niet naar Frankrijk hoefde in zijn 5.....
Voor mij is het in elk geval duidelijk dat op de snelweg, en zeker in Duitsland bij een gemm kruissnelheid van zo'n 140km/uur het geluid en ook het verbruik in zijn 6 lager ligt dan in zijn 5. Heb vorige week juist 2400km met 1 op 16,5 echte getankte km/liter heen en terug gereden naar de Franse Alpen en ben daarover dus dik tevreden. Wel heb ik ervaren dat het erg lang duurde (wel 30kkm) voor het blok los was en ook boven de 2000 toeren in zijn 5 (dus tot zo'n 110km) zuiniger wilde draaien dan in zijn 6e bij gelijke snelheid. Vanaf dag 1 ben ik daar kien op geweest en schakel altijd op basis van het laagst mogelijke huidige verbruik op de BC. Ik ben in elk geval blij met de rust van de 6 bak en vind het ook echt geen straf om in te halen in 6. Ik ken de verhoudingen tussen de versnellingsbakken onderling niet, maar ik zou op voorhand niet willen ruilen. Eerlijk is eerlijk, ik kan natuurlijk pas echt vergelijken als ik een flinke proefrit met de 5 bak zou hebben kunnen maken.

Geplaatst: 20.02.2007 - 22:13
door Oceanracer
Sanco, prijs je rijk! Het verlies bij je eventurele volgende wagen met "slechts" een 5-bak zal je nog jaren heugen. Jaren zul je het gevoel houden nog door te "moeten" schakelen naar z'n zes. Jaren zul je je nog gaan storen aan het hoge aantal toeren van een 5-bak. Ik zeg: Nooit meer wat anders doen!

Geplaatst: 21.02.2007 - 07:23
door voodoo
Oceanracer schreef:Sanco, prijs je rijk! Het verlies bij je eventurele volgende wagen met "slechts" een 5-bak zal je nog jaren heugen. Jaren zul je het gevoel houden nog door te "moeten" schakelen naar z'n zes. Jaren zul je je nog gaan storen aan het hoge aantal toeren van een 5-bak. Ik zeg: Nooit meer wat anders doen!
Hopelijk ligt in de nieuwe wagen dan de achteruit niet op de plaats van de 6 :)

Geplaatst: 21.02.2007 - 07:53
door bart simpson
voodoo schreef:
Oceanracer schreef:Sanco, prijs je rijk! Het verlies bij je eventurele volgende wagen met "slechts" een 5-bak zal je nog jaren heugen. Jaren zul je het gevoel houden nog door te "moeten" schakelen naar z'n zes. Jaren zul je je nog gaan storen aan het hoge aantal toeren van een 5-bak. Ik zeg: Nooit meer wat anders doen!
Hopelijk ligt in de nieuwe wagen dan de achteruit niet op de plaats van de 6 :)
kan me herrineren dat er in 2004 bij de eerste 2.0D's toch wat auto's met achterschade waren, denkend vol vooruit weg te gaan en dan voluit achteruit weggaan.... :evil: daarna kwam het piepje pas.

Geplaatst: 21.02.2007 - 20:33
door pieter007
en dan is het gekomen dat je de pook moet indrukken (vind ik véél beter als zo'n piepje)

Geplaatst: 10.03.2007 - 23:44
door Campy
<cynisch mode on>Ja, ik verbaas me altijd hierover: In autotijdschriften wordt altijd maar geschreven dat een dieselmotor zoveel elastischer is dan een benzinemotor. Ik zou denken dat elastisch betekent dat de motor in een breed toerenbereik (van laag tot hoog) veel kracht levert. Maar dat heb ik dus helemaal verkeerd. Men noemt een motor blijkbaar "elastisch" als bij heel lage toerentallen veel trekkracht aanwezig is. Dat die als een kaartenhuis in elkaar stort bij middelhoge en hoge toeren en dat de motor onwijs veel takkeherrie gaat maken, mag de pret niet drukken. Kom er daarom maar in met die extra versnelling. <cynisch mode off>

Geplaatst: 12.03.2007 - 15:38
door danielk
Dat kaartenhuis valt wel mee hoor, mijn motor levert tot 4200 rpm nog 300 Nm, oftewel 80% van het maximum koppel tot 91% van het maximum toerental. Dat van die herrie is wel waar :P

Geplaatst: 12.03.2007 - 15:42
door depeljo
Een ervaringsdeskundige :) Heb zo'n 2 jaar met een S40 1.6D 5 versn gereden, nu sinds een week met een V50 2.0D 6 versn. Moet zeggen dat de zesde toch wel comfortabel cruisen is hoor op de snelweg...